Η Ιφιγένεια στο σήμερα και ο Αγαμέμνονας με μοβ ηλεκτρίκ κοστούμι -Είδαμε τη νέα, ευφυή παραγωγή της Λυρικής
Οι δύο όπερες του Γκλουκ «Ιφιγένεια εν Αυλίδι» και «Ιφιγένεια εν Ταύροις» παρουσιάστηκαν στην Αθήνα, σε συμπαραγωγή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής με το Φεστιβάλ του Αιξ αν Προβάνς και την Εθνική Όπερα του Παρισιού, σε ένα δυνατό δίπτυχο, από τον Ρώσο σκηνοθέτη Ντμίτρι Τσερνιακόφ, που κέρδισε θερμό χειροκρότημα.
Με το πολυαναμενόμενο εγχείρημα του σπουδαίου Ρώσου σκηνοθέτη, Ντμίτρι Τσερνιακόφ, να ενώσει τις δύο όπερες του Κρίστοφ Βίλιμπαλντ Γκλουκ σε μια κοινή παραγωγή, άνοιξε τη νέα
Μουσικά, οι δυνατές όπερες του Γκλουκ (1714-1787), οι οποίες γράφτηκαν στα τέλη του 18ου αιώνα («Ιφιγένεια εν Αυλίδι» 1774 και «Ιφιγένεια εν Ταύροις» 1779) και ανήκουν στο ρεύμα του κλασικισμού, αποδόθηκαν με μια απίστευτη δυναμική στην Αθήνα, υπό την άριστη μουσική διεύθυνση του καλλιτεχνικού διευθυντή του «Διεθνούς Φεστιβάλ Γκλουκ» Μίχαελ Χόφστετερ. Εκτός από την Κορίν Γουίντερς, που μας άφησε άφωνους με το επίτευγμά της να υποδυθεί άψογα την ίδια τραγική ηρωίδα με διαφορά σχεδόν 20 χρόνων από το ένα έργο στο άλλο, οι ερμηνείες όλων των συντελεστών ήταν στο καλύτερο δυνατό επίπεδο.
Από τη γαμήλια δεξίωση με τις σαμπάνιες και τις selfies, στον βωμό της θυσίαςΟ βραβευμένος Ντμίτρι Τσερνιακόφ, ο τολμηρός Ρώσος σκηνοθέτης που δεν δίστασε να καταδικάσει δημοσίως τον Πούτιν για την εισβολή στην Ουκρανία, έφερε τις δύο όπερες του Γκλουκ στο σήμερα, χρησιμοποιώντας ένα εντυπωσιακό σκηνικό -έναν φωτεινό σκελετό σπιτιού με λάμπες νέον- αλλά και σύγχρονα κοστούμια με ζωηρά χρώματα (ντύνοντας τον Αγαμέμνονα με μοβ ηλεκτρίκ κοστούμι, την Κλυταιμνήστρα με πράσινη τουαλέτα και τον Αχιλλέα με σομόν κοστούμι), κάνοντας ένα ιδιοφυές στη σύλληψη αλλά και την εκτέλεση σχόλιο ενάντια στο πάθος με το οποίο οι λαοί μπαίνουν σε καταστροφικούς πολέμους (που τελικά λαβώνουν και τους ίδιους), μη διστάζοντας να θυσιάσουν την ίδια τους την αθωότητα στον παραλογισμό, στην κερδοσκοπία και στη φιλοδοξία.
Η Ιφιγένεια, στην πρώτη παράσταση, στην «Ιφιγένεια εν Αυλίδι», εμφανίζεται σαν νεαρή κληρονόμος πλούσιας/βασιλικής οικογενείας που ζει σε μια λαμπερή έπαυλη και ετοιμάζεται να παντρευτεί τον έρωτα της ζωής της -τον Αχιλλέα-, ανακαλύπτοντας ότι τη μέρα του γάμου της, μετά τη φωταγωγημένη δεξίωση, όταν η σαμπάνια τελειώσει και τα φλας της φωτογραφικής μηχανής που απαθανατίζει τον γάμο σβήσουν, ο πατέρας της θα τη θυσιάσει προκειμένου να κινητοποιηθεί η πολεμική μηχανή που θα οδηγήσει τους Έλληνες στην κατάκτηση της Τροίας.
Πώς το θύμα της Αυλίδας γίνεται ο θύτης στην Ταυρίδα;Στη δεύτερη παράσταση, στην «Ιφιγένεια εν Ταύροις», η τραγική ηρωίδα του Ευριπίδη, που τελικά συναίνεσε στη θυσία της για να σώσει τη φήμη των Ελλήνων, γλίτωσε χάρη στην επέμβαση της Θεάς Άρτεμης, είναι σχεδόν είκοσι χρόνια μεγαλύτερη και ζει απομονωμένη στην Ταυρίδα, χωρίς να γνωρίζει τη μοίρα της βασιλικής οικογένειάς της. Όταν η μοίρα οδηγήσει εκεί τον αδερφό της Ορέστη, σαν ναυαγό, η Ιφιγένεια θα αναγκαστεί, από το παρ' ολίγον θύμα που υπήρξε κάποτε, να γίνει ο παρ' ολίγον δήμιος του ίδιου της του αδερφού, τον οποίο όμως δεν έχει αναγνωρίσει. Ο Ορέστης θα της αποκαλύψει τη δολοφονία του Αγαμέμνονα από τη μητέρα τους Κλυταιμνήστρα, αλλά και τη δολοφονία εκείνης από τον ίδιο, λίγο πριν η Θεά Άρτεμις πάλι μεσολαβήσει για να σώσει τα δύο τραγικά αδέρφια.
Το πώς μεταφέρεται μια τραγωδία στο σήμερα δεν είναι κάτι πρωτόγνωρο, ειδικά για τα ελληνικά θεατρικά δεδομένα. Αυτό, όμως, που είναι πραγματικά σπουδαίο είναι το πώς μπορεί ένας ιδιοφυής σκηνοθέτης να ενώσει δύο αυτόνομα έργα σε ένα οπερατικό δίπτυχο με επιτυχία, αλλά και το πώς ο ίδιος κατορθώνει να φωτίσει την ψυχολογία του πολέμου, χρησιμοποιώντας ένα έπος όπως ο Τρωικός Πόλεμος.
Μιλώντας για τη φρίκη του Τρωικού Πολέμου και τις αθέατες και θεατές πληγές που άφησε πίσω του, ο Ντμίτρι Τσερνιακόφ στηλιτεύει, όχι με εύκολες αντιπολεμικές ερμηνείες, τα κίνητρα του πολέμου εν γένει, αλλά την ψυχολογία των ανθρώπων που εισάγονται ως πρόβατα επί σφαγή στη φρίκη του πολέμου. Είναι συγκλονιστικός ο τρόπος με τον οποίο παρουσιάζεται επί σκηνής η ανυπομονησία όσων παρευρίσκονται στον Οίκο των Ατρειδών να θυσιαστεί όσο πιο γρήγορα γίνεται το αθώο κορίτσι, προκειμένου να μην αργήσει άλλο να ξεκινήσει η πολεμική εκστρατεία.
Οι δύο οπερατικές τραγωδίες του Γκλουκ, αλλά και οι τραγωδίες του Ευριπίδη από τις οποίες είναι εμπνευσμένες (γιατί οι όπερες του Γκλουκ δεν βασίζονται στα κείμενα του Ευριπίδη, αλλά σε γαλλικά έργα του 18ου αιώνα από τον Ρακίνα και τον Κλωντ Γκυμόν ντε λα Τους), αλλάζοντας εποχή για να έρθουν στο σήμερα, δίνουν την ευκαιρία σε έναν καλλιτέχνη με διαυγές βλέμμα να φωτίσει τα βάθη της ανθρώπινης ψυχοσύνθεσης και έννοιες όπως η βία, η οργή, η θυσία, ο φόβος.
Όπως εξηγεί ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, Γιώργος Κουμεντάκης, όταν ο Ντμίτρι Τσερνιακόφ αποφάσισε το 2019 να ενώσει τις δύο όπερες του Γκλουκ σε μια κοινή παραγωγή κάτω από την ομπρέλα του πολέμου ως συνεκτικού ιστού, ο πόλεμος ήταν απλώς ένας πανανθρώπινος φόβος, αλλά μια μακρινή εμπειρία για την Ευρώπη από τα μέσα του 20ού αιώνα. «Δυστυχώς, στα χρόνια που μεσολάβησαν από το 2019 έως τη φετινή μας πρεμιέρα, η σκοτεινή σκιά του πολέμου κρεμάστηκε απειλητικά πάνω από τα κεφάλια μας, ξυπνώντας τις εφιαλτικές μνήμες του παρελθόντος. Ο Τσερνιακόφ επισημαίνει τη μετάλλαξη της Ιφιγένειας από θύμα στην Αυλίδα σε δήμιο στην Ταυρίδα. Πώς η οικογενειακή εστία των Ατρειδών στοιχειώνεται από τους νεκρούς της, μέσα από μια αδυσώπητα εξελισσόμενη διαδικασία απανθρωποποίησης; Το άχρονο σπίτι που έχει χάσει την αίγλη της Αυλίδας και στέκει σαν κουφάρι στην Ταυρίδα εικονογραφεί την τραγική μοίρα των Ατρειδών, καθιστώντας την οικεία βία ένα παγκόσμιο και πανανθρώπινο βίωμα».
Info: nationalopera.gr
Επόμενες παραστάσεις: 13, 16, 19, 22, 27, 30 Οκτωβρίου, στις 18.00
Τιμές εισιτηρίων: €15, €20, €35, €55, €60, €70, €90, €120
Φοιτητικό, παιδικό: €15 | Περιορισμένης ορατότητας: €10
Προπώληση: Ταμεία ΕΛΣ (καθημερινά 9.00-21.00 | 2130885700) & www.ticketservices.gr
Διαβάστε περισσότερα στο iefimerida.gr
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Από κηδεία σε γάμο και μετά μνημόσυνο
- Γιάννης Μπέζος σε δριμύ κατηγορώ: «Στις δραματικές σχολές τα νέα παιδιά δεν μπορούν να κάνουν ούτε ανάγνωση»
- Βαγγέλης Γερασίμου: Ποιός είναι ο σύζυγος του Φώτη Σεργουλόπουλου
- ΞΗΡΟΜΕΡΙΤΙΚΟ ΙΔΙΩΜΑ. Αποθησαυρίζοντας λέξεις…
- Πρέβεζα και Ιωάννινα: 6 εστιατόρια που ξεχωρίσαμε
- Self test για καρκίνο του παχέος εντέρου - Τι σημαίνει το θετικό τεστ
- Επική γκάφα Γκλέτσου που άφησε άφωνο τον Τσουρό: «Να σας ευχηθώ γιατί παντρεύεστε»
- Συνεργασία Τουρκίας – Γερμανίας για την προμήθεια Eurofighter: Τι είπε ο Σολτς για τα ελληνοτουρκικά
- Κασσελάκης: Είμαι και πάλι υποψήφιος πρόεδρος - Θέλει να εξαϋλώσει τον ΣΥΡΙΖΑ, λένε στελέχη
- Πέθανε ο Σιμόν Φιεσί από την ομάδα του Charlie Hebdo που πυροβολήθηκε το 2015 από τρομοκράτες
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις iEfimerida
- ΠΑΟΚ: Χωρίς Τισουντάλι, Μιχαηλίδη, αλλά με Τόμας και Κωνσταντέλια κόντρα στην ΑΕΚ
- Η ρουτίνα περιποίησης προσώπου που συνιστά η facialist της Μπέλα Χαντίντ -Πώς να φροντίζετε σωστά το δέρμα σας
- Super League 2: «Πεντάρα» της Κηφισιάς στην Ηλιούπολη -Ο Πανιώνιος νίκησε την ΑΕΚ Β' [βίντεο]
- Το Μετρό θα φτάσει σε κάθε γωνιά της Αθήνας -Πού θα δούμε 18 νέους σταθμούς
- «Η Σιδηρά Κυρία είχε μια καρδιά που έλιωνε και σίδερα»: Ράγισε καρδιές ο επικήδειος του βαφτισιμιού της Βάσως Παπανδρέου
- Ο μυστικός θησαυρός της Ελλάδας -Πού βρίσκεται, πότε ξεκινάει η παραγωγή του
- Κάμαλα Χάρις Vs Ντόναλντ Τραμπ: Οι επώνυμοι που θα εμφανιστούν πλάι τους, από τον Ελον Μασκ μέχρι την Lizzo
- Λίβανος: Τέσσερις νεκροί σε ισραηλινό πλήγμα στο ανατολικό τμήμα – Βομβαρδισμοί και στα νότια της Βηρυττού
- Νέο μπλακ άουτ στην Κούβα: Κατέρρευσε ξανά το δίκτυο ηλεκτροδότησης, ολόκληρη η χώρα στο σκοτάδι
- Η Ιφιγένεια στο σήμερα και ο Αγαμέμνονας με μοβ ηλεκτρίκ κοστούμι -Είδαμε τη νέα, ευφυή παραγωγή της Λυρικής
- Τελευταία Νέα iEfimerida
- Η Ιφιγένεια στο σήμερα και ο Αγαμέμνονας με μοβ ηλεκτρίκ κοστούμι -Είδαμε τη νέα, ευφυή παραγωγή της Λυρικής
- Συνάντηση Σολτς - Ερντογάν: «Έργο σε εξέλιξη» η πώληση Eurofighter στην Άγκυρα - Τι συζήτησαν για τα ελληνοτουρκικά
- Βόλος-Πανσερραϊκός 0-1: Τρίποντο με Μπετανκόρ για τα «λιοντάρια» σε φινάλε-θρίλερ [βίντεο]
- Τέλη κυκλοφορίας 2025: Αντίστροφη μέτρηση για τα ειδοποιητήρια -Τι θα πληρώσουμε φέτος, η αλλαγή με τα πρόστιμα
- Γάλλοι επέλεξαν το κορυφαίο ελληνικό νησί χωρίς συνωστισμό -Αυθεντική γοητεία, πευκοδάση, γραφικά ψαροχώρια
- Το επώδυνο διαζύγιο της Όλγας Κεφαλογιάννη και του Μίνωα Μάτσα -Οι αλληλοκατηγορίες για τρίτο πρόσωπο και εκρήξεις θυμού
- Πρώην διευθυντής CIA: «Θανατική ποινή» η ανάληψη της ηγεσίας της Χαμάς για τον όποιο διάδοχο του Σινουάρ
- «Η Σιδηρά Κυρία είχε μια καρδιά που έλιωνε και σίδερα»: Ράγισε καρδιές ο επικήδειος του βαφτισιμιού της Βάσως Παπανδρέου
- Το Μετρό θα φτάσει σε κάθε γωνιά της Αθήνας -Πού θα δούμε 18 νέους σταθμούς
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Σούπερ Λίγκα: Λίρα εκατό ο Μπετανκόρ, «χτύπησε» και στο Βόλο, 1-0 ο Πανσερραϊκός
- Βόλος – Πανσερραϊκός 0-1: Τρίποντο – ανάσα με Μπετανκόρ (vid)
- Γάζα: Οι υπηρεσίες διάσωσης της Γάζας ανακοίνωσαν περισσότερους από 400 νεκρούς σε δύο εβδομάδες
- Ισραήλ: Νέα ερωτήματα για το σύστημα αεράμυνας μετά την απόπειρα επίθεσης σε σπίτι του Νετανιάχου
- Κασσελάκης: Δεν θα σας προδώσω ποτέ – Θα πάμε μέχρι τέλους
- Βάσω Παπανδρέου: Συγκίνηση στο τελευταίο αντίο – Οι επικήδειοι που ράγισαν καρδιές
- Βόλος – Πανσερραϊκός 0-1: Σημαντική νίκη με Μπεντακόρ για τα «λιοντάρια»
- Πύργος: Κρέμασαν αλεπού σε περίφραξη - Εντοπίστηκε με το σύρμα καρφωμένο στο λαιμό
- Βόλος – Πανσερραϊκός 0-1: Νίκη-ανάσα με Μπετανκόρ