«Σπασμένη φλέβα»: Το iefimerida στα γυρίσματα της νέας ταινίας του Οικονομίδη με πρωταγωνιστή τον Μπισμπίκη [εικόνες]

Η πιο ρεαλιστική, η πιο σκοτεινή, η πιο ωμή ταινία του Γιάννη Οικονομίδη, ένα δράμα καθαρόαιμο γυρίζεται αυτή την εποχή, με τον κορυφαίο σκηνοθέτη να επιθυμεί πίσω και μέσα από την σκοτεινιά της να αποκαλυφθεί η αισθητική της τέχνης.

Κάπου στα Μεσόγεια, στην είσοδο ενός τριώροφου καταστήματος ειδώνυγιεινής. Απόλυτη σιγή, το μόνο που ακούγεται είναι το «τσακ», «τσακ» τουνυχοκόπτη. Ο Θωμάς – ο ήρωας της ταινίας που ερμηνεύει ο Βασίλης Μπισμπίκης-σταματά ξαφνικά, σηκώνει τα μάτια και η έκφρασή του παγώνει.

Βλέπει κάποιον ναανεβαίνει τα σκαλιά. Το σώμα παίρνει στάση άμυνας, νομίζω ότι αν μπορούσε θα κουλουριαζότανστην εμβρυακή στάση.

Με βήμα αργό εισβάλει στον χώρο το Παντελής -ο τοκογλύφος που ερμηνεύει ο Γιάννης Αναστασάκης που για πρώτη φορά εδώ και χρόνια τον βλέπω χωρίς μακριά μαλλιά. Ζητά καφέ και ακολουθεί μια σιωπή την οποία διαπερνά μόνο ο μακρόσυρτος ήχος της καφετιέρας για τον εσπρέσο, σαν τον ήχο που κάνουν τα ηλεκτρομαγνητικά κύματα σε μια οθόνη που έχει σταματήσει να μεταδίδει το πρόγραμμα. Στοπ.

Σε αυτό το σκηνικό της αδιάφορης γκρι επικράτειας της καθημερινότηταςγίνονται τα γυρίσματα της νέας ταινίας του Γιάννη Οικονομίδη, με τον τίτλο«Σπασμένη Φλέβα», σε σενάριο που έγραψε ο ίδιος με τον Βαγγέλη Μουρίκη «δύοχρόνια γράφαμε και το συζητούσαμε» μου λέει ο Οικονομίδης. Μια ταινία για τονΘωμά, που έζησε την εποχή του γλεντιού και της οικονομικής άνθησης και τώραβρίσκεται μπλεγμένος στα δίχτυα ενός τοκογλύφου αφού η οικονομική κρίση καικυρίως οι περιπέτειες που πέρασε ο κλάδος των οικοδομών τον γονάτισανοικονομικά.

Περιμένω να δω αυτές τις ξεγυριστές ριπές σαρκασμού ήχιούμορ που χαρακτηρίζουν τις ταινίες του Οικονομίδη, όσο σκοτάδι και αν έχουνμέσα τους. Κακώς. «Είναι ζόρικη ταινία, δύσκολη. Έχει πιο ακραία ζητήματα μέσα.Είναι πιο ρεαλιστική ταινία από τις άλλες  που έχω κάνει», λέει ο σκηνοθέτης σε έναδιάλειμμα από τα γυρίσματα που παρακολουθώ. Είναι η σκηνή όπου ο Παντελής οτοκογλύφος (δεν υπάρχει κανένα κλείσιμο του ματιού στην έννοια του κυρ Παντελήμε διαβεβαιώνουν) πάει στον Θωμά και του δίνει την τελική προθεσμία για τηνεπιστροφή των χρημάτων του. Τον είχε δανείσει 50.000 ευρώ πριν τρία χρόνια καιτώρα ζητάει 327,45 ευρώ.

«Είναι μια τραγωδία της διπλανής πόρτας. Χωρίς τις δόσεις υπερρεαλισμού, χωρίς τις εισβολές σαρκασμού, χωρίς τις δόσεις υπερβολής που έχουν οι προηγούμενες ταινίες μου, όπου οι ήρωες είναι στο όριο της καρικατούρας, του comic σκιτσαρίσματος. Όχι ότι η ζωή δεν τα περιλαμβάνει όλα αυτά, η ζωή συχνά είναι comic. Απλά αυτή είναι μια ταινία με άλλο mood. Καθαρόαιμο δράμα».

Αρχίζει ξανά το γύρισμα. Ο Θωμάςτου Μπισμπίκη έχει κάτι το υποταγμένο απέναντι στον Παντελή του Αναστασάκη πουαπολαμβάνει την καρνιβορική εξουσία του, απειλεί ότι αν δεν πάρει τα λεφτά θακάνει κατάσχεση στο σπίτι του Θωμά. Στοπ και ξανά από την αρχή. Μικρέςδιορθώσεις. Ο επαναληπτικός ξηρός ήχος του νυχοκόπτη, η συριγμός της μηχανήςτου καφέ, η σπηλαιώδης φωνή του Μπισμπίκη υποταγμένη, η φωνή του Αναστασάκη σαναυτή ενός Κρέοντα που ετοιμάζεται να πνίξει μια ζωή.

«Και κομπάρσος να ήθελε να γίνω ο Γιάννης, εγώ θα ερχόμουν. Ό,τιμου ζητήσει θα είμαι εδώ. Τώρα ερμηνεύω τον τοκογλύφο, ένα κάθαρμα. Μπορεί νακάψει και τη μάνα του αν είναι να βγάλει λεφτά. Σκέψου κάνω τον τοκογλύφο εγώπου ως πρόσφατα χρωστούσα στην τράπεζα. Ο ρόλος αυτός είναι η εκδίκηση της Γυφτιάς»μου λέει ο Γιάννης Αναστασάκης και γελάμε.

Ο Αναστασάκης περιγράφει μια πραγματικότητα.Οι περισσότεροι Έλληνες μέσα στην κρίση και μετά με την επέλαση της πανδημίας,βρέθηκαν να χρωστούν. «Γράφοντας με τον Βαγγέλη ψάχναμε σκηνικά της πραγματικότητας»,μου εξηγεί ο Οικονομίδης.

«Ήδη από την καραντίνα που γεννήθηκε η διάθεση να κάνω ένα τέτοιο δράμα, ένα δράμα σοβαρό (χωρίς να θέλω να παρεξηγηθεί η λέξη). Να παίζουν κανονικοί άνθρωποι της διπλανής πόρτας, να υπάρχουν αναγνωρίσιμες καταστάσεις, σύγχρονη δραματουργία,  σύγχρονη Ελλάδα, σύγχρονα προβλήματα. Όλα έχουν ένα μέτρο σε αυτή την ταινία ώστε να μην διαταράσσεται η προσοχή στην ιστορία, σε αυτό που διακυβεύεται. Τίποτα να μην αποσπά από αυτήν και από τον ήρωα στην προσπάθειά του να αναπνεύσει».

Παρατηρώ τον Βασίλη Μπισμπίκη στις εκτόςγυρισμάτων στιγμές. Με το κατάλευκο πουκάμισο, παραμένει βουτηγμένος σε αυτόντον εσωτερικό πόνο αλλά και θυμό του ήρωα του, του Θωμά, που προσπαθεί νααναπνεύσει. Δεν σηκώνεται καν από τη θέση του, κοιτά έξω στη λεωφόρο μέχρι νααρχίζει πάλι το γύρισμα.  

«Ο Θωμάς είναι σε αδιέξοδο, ζορίζεται. Πρέπει να βρειλύσεις. Αυτό τον ορίζει ως ρόλο: το να βρει λύσεις», μου λέει ο Μπισμπίκης καισκέφτομαι ότι να, και στις αρχαίες τραγωδίες, ουσιαστικά το ζητούμενο είναι ναβρεθεί η λύση -ή να αποδοθεί δικαιοσύνη. «Κινδυνεύει η δουλειά του, το σπίτιτου, η οικογένειά του. Κινδυνεύει η ταυτότητά του, αυτό που λέμε το κούτελό του.Τον ευνουχίζουν. Ο Θωμάς είναι ένα παζλ πολλών κομματιών τα οποία κατά κάποιοντρόπο τα ενώνει ο θεατής.»

Στην ταινία φωτίζονται όλες οι πτυχές του χαρακτήρα του, οι παράνομες σχέσεις, το ξόδεμα της ζωής στην εποχή της ευδαιμονίας. «Ψάχνω εκδοχές του εαυτού μου μέσα σε αυτόν προκειμένου να τον δικαιολογήσω. Αυτό κάνω με όλους τους ήρωες που ερμηνεύω. Δεν μπορώ να κάνω αλλιώς, πρέπει να βρω έστω την σταγόνα του καφέ, έστω ένα στοιχείο σε μικρότερη κλίμακα για αν τον καταλάβω» συνεχίζει ο Βασίλης Μπισμπίκης. Έχει γνωρίσει Θωμάδες στη ζωή του, μου λέει και τους κατανοεί. «Ένας ήρωας με πολυπλοκότητα και αντιφάσεις. Μπορεί να το πάθει ο καθένας. Και εγώ όλα τα έχω πάθει, μη νομίζεις. Όλα τα στοιχεία τα έχω μέσα μου. Τώρα, το θέμα είναι πως τα διαχειρίζεται ο κάθε ένας».

Οι πρόβες διήρκησαν πέντε μήνες και τώρα τα γυρίσματα έχουνσυμπληρώσει σχεδόν τρεις μήνες. Αναρωτιέμαι πώς κουβαλάει τον Θωμά στηνκαθημερινή του ζωή. Σκέφτεται, να μια ακόμα σιωπή που φέρει μέσα της μόνο τον βρυχηθμότων αυτοκινήτων στην λεωφόρο, αφού καθόμαστε στα σκαλιά του κτιρίου. «Πιάνω τονεαυτό μου να λέω ατάκες του Θωμά εκτός γυρισμάτων». Ποια ατάκα, τον ρωτάω; «Θαβρω τη λύση. Θα τα φτιάξω όλα», απαντά.

Όσα έχω καταλάβει από τα γυρίσματα και από το σημείωμα πουέχει εκδοθεί για την ταινία, δεν αποκαλύπτουν το αναπάντεχο τέλος της. «Έχειμια άλλη στιβαρότητα αυτή η ταινία. Αυτό που παίζεται στην πορεία της ιστορίαςείναι πολύ ακραίο, τραγικό. Δεν εύχομαι να συμβεί ούτε στον εχθρό μου» είναι τομόνο που μπορεί να μου πει ο Γιάννης Οικονομίδης.

Βρε παιδί μου έχουν πνιγεί στην φρίκη και την δυστυχία, από τουςπολέμους ως την υπόθεση Πισπιρίγκου, τις γυναικοκτονίες, τα απανωτά δυστυχήματα.Από την βία ως τόνο σε κάθε μας λέξη. Τώρα έπρεπε να κάνεις ένα ατόφιο δράμα; «Ναι,έρχομαι να κάνω ένα δράμα γιατί η τέχνη από πάντα ήταν κυρίως γύρω από τέτοιεςκαταστάσεις. Γύρω από το σκοτεινό. Εκεί είναι πάντα η τέχνη».

Υπάρχει ένα μεγάλο όμως εδώ. «Άλλο οι ειδήσεις άλλο η τέχνη, η τέχνη έχει ένα μεγαλείο αισθητικής από πίσω. Διαβάζεις Ντοστογιέφσκι, βλέπεις τον “Κλέφτη των ποδηλάτων” και παρόλα αυτά ίπτασαι. Υπάρχει μια υπόγεια αισθητική. Μια τέχνη που σε κατακλύζει», λέει ο Γιάννης Οικονομίδης. Επιθυμεί «να θέλει ο θεατής να δει ξανά και ξανά την ταινία. Όπως συμβαίνει με τα δραματικά φιλμ που έχουν γίνει έργα τέχνης. Να μπορέσει με έναν τρόπο να μας μετακινήσει.

Αυτές είναι και οι βασικές αναφορές του, οι ταινίες, οι δημιουργοί που τον έχουν γοητεύσει. «Ο σκηνοθέτης Νουρί Μπιλγκέ Τσεϊλάν, oι λατινοαμερικάνοι συγγραφείς Κορτάσαρ και Σαμπάτο, ο Γάλος Ουελμπέκ. Έχουν πάθος, έχουν σκοτεινιά».

Σπασμένη Φλέβα | Οργάνωση Παραγωγή: Γιάννης Καραντάνης | Διεύθυνση Φωτογραφίας: Δημήτρης ΚατσαΪτης | Μοντάζ: Γιάννης Χαλκιαδάκης | Μουσική: Μπάμπης Παπαδόπουλος | Ηχοληψία: Αρης Αναστασόπουλος Sound Design - Μιξάζ: Κώστας Φυλακτίδης | Σκηνικά: Σταμάτης Δεληγιάννης | Κουστούμια: Δέσποινα Χειμώνα | Μακιγιάζ: Γιάννης Παμούκης | VFX Supervisor: Αντώνης Κοτζιάς Yafka | Τραγούδια Τίτλων Τέλους: ΛΕΞ | Παραγωγοί: Πάνος Παπαχατζής, Γιάννης Καραντάνης, Γιάννης Οικονομίδης, Χρήστος Β. Κωνσταντακόπουλος, Αλεξάνδρα Δασκαλοπούλου, Δημήτρης Μάρης | Executive Producers: Αφροδίτη Παναγιωτάκου, Κωνσταντίνος Πολίτης, Γιάννης Ρήγος
Μια παραγωγή των: Athens Productions Α.Ε., Αργοναύτες Α.Ε., Yannis Economides Films Ltd
Σε συμπαραγωγή με: Faliro House Α.Ε., Onassis Culture, ΕΡΤ Α.Ε., Custom Productions Α.Ε., Frontstage Entertainment Α.Ε.
Με την υποστήριξη των: Εθνικού Κέντρου Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας (ΕΚΟΜΕ), Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου (ΕΚΚ), Υφυπουργείου Πολιτισμού Κύπρου (Σ.Ε.ΚΙΝ.)
Χορηγοί: Ζαγόρι & Green Cola, Kaiser | Διανομή: Tanweer Allian

Διαβάστε περισσότερα στο iefimerida.gr

Keywords
iefimerida, iefimerida, γυρισματα, δραμα, γκρι, mood, τραπεζες, ελλαδα, λύση, παζλ, ειδήσεις, φιλμ, αρης, design, athens, films, house, onassis, culture, ΕΡΤ, custom, εκκ, κυπρος, green, εθνικη τραπεζα, μετρο, παγκόσμια ημέρα της γυναίκας 2012, Καλή Χρονιά, τραπεζα κυπρου, η ζωη, ξανα, οικονομικη κριση, ντοστογιεφσκι, το θεμα, αφροδιτη, βημα, δουλεια, ηχος, θεμα, κυπρου, μουσικη, προγραμμα, ταινιες, τραγουδια, αισθητικη, αλεξανδρα, απλα, γινει, γκρι, δεσποινα, διευθυνση, διχτυα, ευρω, υπαρχει, εκφραση, εννοια, εργα, εποχη, επρεπε, τεχνη, ζαγορι, ζωη, ζητα, ζωης, υποθεση, ηρωες, η φωνη, θωμας, φιλμ, ηχο, κυματα, κλιμακα, λεφτα, λύση, μακιγιαζ, μακρια, μαλλια, ματια, μηνες, ξηρος, παντα, οθονη, οικογενεια, ουσιαστικα, παιδι, παζλ, παθος, προβληματα, ρολο, σεναριο, σιωπη, σωμα, σπιτι, ταυτοτητα, τρια, φωνη, φορα, χρηστος, κωνσταντινος, athens, green, culture, custom, design, δημητρης, εκδικηση, films, γελαμε, house, ηρωας, κωστας, mood, onassis, σκηνη, σκηνικα, τραπεζα, θελω να, θωμα
Τυχαία Θέματα
Σπασμένη, Οικονομίδη, Μπισμπίκη [εικόνες],spasmeni, oikonomidi, bisbiki [eikones]