Δύο ενδιαφέρουσες παραστάσεις στο καινούργιο θέατρο-bar ΕΝΔΟΡΦΙΝΗ &δύο φεστιβάλ

Από την Ηρώ Μητρούτσικου

Ένας νέος θεατρικός -και όχι μόνο- χώρος άνοιξε σε μια παλιά αποθήκη ανταλλακτικών, εκεί όπου πριν στεγαζόταν το εστιατόριο El Bandoneon. Το πέτρινο βιομηχανικό κτήριο διακοσμημένο με μίνιμαλ κλασσικές πινελιές απέχει 2 λεπτά από το μετρό Μεταξουργείο και αυτόν τον καιρό εκεί, εκτός από συναυλίες, συμβαίνουν ενδιαφέρονται θεατρικά γεγονότα! Κάθε Πέμπτη του Μαΐου

παρουσιάζονται παραστάσεις αυτοσχεδιασμού από την «Improvibe», κάθε δεύτερη Παρασκευή το κοινό μπορεί να παίζει ενδιαφέροντα παιχνίδια στον «Κύκλο των Χαμένων Παιχνιδιών» με ελεύθερη είσοδο και κάθε Τρίτη και Τετάρτη να παρακολουθήσει μια πολύ ενδιαφέρουσα παράσταση.

Μήδεια του Μποστ

Ο Χρύσανθος (Μέντης) Μποσταντζόγλου, γνωστός με το ψευδώνυμο Μποστ (1918-1995), ήταν ζωγράφος, σκιτσογράφος, γελοιογράφος, συγγραφέας (θεατρικός και όχι μόνο), στιχουργός και χρονογράφος σε πολλές εφημερίδες. Σε όλες τις καλλιτεχνικές του εκφάνσεις είχε ένα εντελώς προσωπικό και αναγνωρίσιμο σατιρικό ύφος. Αποτελεί ένα ξεχωριστό και μοναδικό είδος καλλιτέχνη. Οι εικόνες του παραπέμπουν συγχρόνως στον Θεόφιλο και τον Καραγκιόζη και συνοδεύονται από λεζάντες με μεγάλα ανορθόγραφα κείμενα (ένα απόλυτα ελληνικό κόμικ). Τρεις οι χαρακτηριστικοί του ήρωες-σκίτσα: η Μαμά Ελλάς και τα παιδιά της, ο Πειναλέων και η Ανεργίτσα. Προκειμένου να σατιρίσει την καθαρεύουσα, ανακάτευε λόγιες εκφράσεις με λαϊκές και έγραφε εντελώς ανορθόγραφα, διεκτραγωδώντας τον ημιμαθή Έλληνα. Με την παραφθορά των λέξεων δημιουργούσε εσκεμμένα συνειρμούς με άλλες έννοιες και, συχνά, χρησιμοποιούσε μεταφορικές εκφράσεις με την κυριολεκτική τους έννοια. Στηλίτευε τον καθωσπρεπισμό, την ημιμάθεια και τον νεοπλουτισμό, την ξενομανία, τις έντονες ταξικές αντιθέσεις της μεταπολεμικής Ελλάδας, καθώς και την ελληνική πολιτική. Έγραψε, επίσης, 10 περίπου θεατρικά έργα. Ανάμεσά τους: «Μήδεια», «Φαύστα ή η απωλεσθείς κόρη», «Μαρία Πενταγιώτισσα», «Ρωμαίος και Ιουλιέτα», «Δον Κιχώτης» κ.ά. Μέσα από την κωμωδία και τον δεκαπεντασύλλαβό του στίχο υπάρχει πάντα από πίσω μια σκέψη κι ένα βλέμμα μελαγχολίας. Ο Μποστ πίστευε στη δύναμη του κειμένου, όπως πίστευε και στον απλό πολίτη.

Από τα πιο σπαρταριστά και αστεία έργα του ελληνικού ρεπερτορίου, η «Μήδεια» του Μποστ μετατρέπει την τραγική ηρωίδα του Ευριπίδη σε κωμικοτραγική φιγούρα που προκαλεί άφθονο γέλιο και η οποία σκοτώνει τα παιδιά της γιατί ελευθεριάζουν! Η μοναδικότητα της γραφής του Μποστ του επιτρέπει να σατιρίζει με την πένα του τη νεοελληνική πραγματικότητα. Η ενασχόληση του με μεγάλα θεατρικά κείμενα ξεκίνησε από μια απλή πρόταση των συνεργατών του στο θέατρο «Στοά». Αυτοί πρωτόπαιξαν τα περισσότερα έργα του και το 1993 η «Στοά» έκανε πάταγο με την «Μήδειά» του. Το 2003 το ξαναπαίξανε και στο Ηρώδειο!

Η παράσταση του θεάτρου «Ενδορφίνη» είναι εξίσου ξεκαρδιστική, τραγικά επίκαιρη ακόμα (παρότι το κείμενο έχει γραφτεί το 1987, τίποτα δεν έχει αλλάξει) αλλά, επίσης, πηγαίνει και δύο βήματα πιο πέρα. Το ένα βήμα είναι σκηνογραφικό-ενδυματολογικό. Η παράσταση παίζεται σαν να εκτυλίσσεται σε τσίρκο (όπως είναι η πολιτική ζωή της Ελλάδας), σαν να είναι μεσαιωνικό θέατρο δρόμου ή μια σατιρική παράσταση γελωτοποιών που διασκεδάζουν τον κόσμο σε μια πλατεία, στηλιτεύοντας συγχρόνως τα κακώς κείμενα της εξουσίας... Ωστόσο, οι ήρωες της συγκεκριμένης παράστασης είναι σαν να είναι βγαλμένοι από ασπρόμαυρα κόμικς για ενήλικες! Και η αρχική σκηνογραφία του Γιώργου Λυριτζή (πριν εξελιχθεί σε τέντα τσίρκου), αλλά και τα περισσότερα κουστούμια της Βανέσσας Τουζλούκωφ, παραπέμπουν σε χάρτινους υπερήρωες (και όχι μόνο) των κόμικς. Αποκορύφωμα αυτού το κουστούμι της Μήδειας, ένας συνδυασμός από την catwoman του Μπάτμαν και ενός φανταστικού θηλυκού Superman, αλλά με τη σεξουαλικότητα που αποπνέει ο Milo Manara.

Το δεύτερο βήμα είναι ότι οι δύο ηθοποιοί, υπό την καθοδήγηση του σκηνοθέτη Νίκου Δημητρόπουλου, ερμηνεύουν και τους δεκαπέντε ρόλους του έργου (τύφλα να έχει η Ίρμα Βερμπ)! Την Ιφιγένεια Αστεριάδη και τον Γιάννη Στεφόπουλο τους είχα θαυμάσει πριν 14 χρόνια στο εκπληκτικό «Καπέλο από ψάθα Ιταλίας», στις καλές εποχές του Γιάννη Κακλέα στο θέατρό του, τον «Τεχνοχώρο». Τώρα τους ξαναείδα ακούραστους να δίνουν ρέστα επί σκηνής... Η μόνη μου διαφωνία ήταν τα βίντεο που θα μπορούσαν να λείπουν από την κατά τα άλλα εντελώς χειροποίητη, πανέμορφη αυτή παράσταση.

Αυτοσχεδιασμός Imprοvibe

Τα τελευταία δύο χρόνια έχει έρθει στην Ελλάδα ένα καινούργιο είδος θεατρικής έκφρασης. Δεν είναι το devised theatre (τύπου «Κατσαρίδα»), το οποίο αποτελεί μια παγιωμένη παράσταση που γεννήθηκε μέσα από αυτοσχεδιασμούς, αλλά κάτι το οποίο δημιουργείται εκείνη τη στιγμή που παρακολουθεί ο θεατής. Δηλαδή, οι περφόρμερς δεν ξέρουν τι θα παίξουν, τι λόγια θα πουν ή πώς θα αντιδράσει ο συμπαίκτης τους, γιατί απλά δεν έχει υπάρξει καμία πρόβα!

Τρεις άνθρωποι κάνουν αυτό το πράγμα στην Αθήνα: ο Λάμπρος Φισφής (γνωστός από το «Κάψε το σενάριο» στο Mega και την ομάδα 8-kick), ο Λάμπρος Γιώτης, ψυχίατρος-σκηνοθέτης (ομάδα Playback Ψ), και ο Μενέλαος Πρόκος, που φέτος ίδρυσε την πρώτη Σχολή Αυτοσχεδιασμού, την «Improvibe», στο Γκάζι. Οι μαθητές και οι τελειόφοιτοι της σχολής θα δίνουν κάθε Πέμπτη αυτοσχεδιαστικές παραστάσεις στο stage της Ενδορφίνης με το κοινό να συμμετέχει, να τους δίνει θέματα, φανταστικές συνθήκες, να βαθμολογεί, να επιβραβεύει ή να γιουχάρει τους περφόρμερς και προπάντων να ξεκαρδίζεται στα γέλια απολαμβάνοντας το ποτό του! Είσοδος 5€ (έκτος αν ρίξετε το ζάρι και φέρετε 6!).

Bob festival

Μάλιστα, ο Φισφής και οι 8-kick την άλλη Κυριακή (19/5) συμπράττουν μαζί με τον Μενέλαο Πρόκο για πρώτη φορά, για να κλείσουν πανηγυρικά το 6ο Bob Theatre Festival 2013. Το Bob Festival διοργανώνεται από την θεατρική ομάδα AbOvo στο Bios (14-19/5) και έχει τρία γνωρίσματα. Οι AbΟvo επιλέγουν μερικές από τις καλύτερες νεανικές παραστάσεις που παίχτηκαν τη θεατρική σεζόν που πέρασε, και τις ξαναπαρουσιάζουν (για όσους τις έχασαν ή απλά θέλουν να τις ξαναδούν) με χαμηλό εισιτήριο (9€). Επίσης, έχουν τρεις πρεμιέρες, καθώς και διαγωνιστικό τμήμα: δίνουν 15’ σε νεοσύστατες ομάδες (Scratch nights) και η νικήτρια ομάδα παίζει την επόμενη σεζόν στο bios!

Σώματα & αντικείμενα σε κίνηση

Έκτη χρονιά και για τον Αντώνη Κουτρουμπή και την αξιόλογη ομάδα μιμικής και χορού «Πλεύσις», που διοργανώνει, πάντα στο θέατρο «Φούρνος», το συγκεκριμένο φεστιβάλ σιωπής! Φιλοξενούνται νέες παραστατικές προτάσεις από τους χώρους του χοροθεάτρου, της μιμικής, του θεάτρου αντικειμένων, καθώς και επιλεγμένες παλιότερες δουλειές καλεσμένων από την «Πλεύσις». Φέτος το φεστιβάλ μεγάλωσε και θα παρουσιαστεί για τρία ΠΣΚ στις 9.30 (κι όχι μεσάνυχτα όπως είχαμε συνηθίσει) με ενιαίο εισιτήριο 8€.

Keywords
Τυχαία Θέματα