Εξαιρετικός και μοντέρνος Λόρκα σε δύο παραστάσεις στο Vault

από την Ηρώ Μητρούτσικου


Η «Γέρμα», «Το σπίτι της Μπερνάντα Άλμπα» και ο «Ματωμένος γάμος» είναι τα τρία τραγικά θεατρικά έργα της «ισπανικής υπαίθρου» του Λόρκα. Και τα τρία έργα υπογραμμίζουν τον εγκλωβισμό και την πειθήνια υποταγή των γυναικών που αποζητούν ελευθερία στην παραδοσιακή κοινωνία, η οποία τους αρνείται την κοινωνική ή ερωτική ισότητα. Και τα τρία τελειώνουν με θάνατο!
Σήμερα θα ασχοληθούμε με τα δύο πρώτα, που ανεβαίνουν και τα δύο στο θέατρο

Vault σε λίγο πιο σύγχρονες εκδοχές. Δύο έργα καθαρά γυναικεία, με πολλούς χαρακτηριστικούς τύπους της επαρχίας, στα οποία οι άντρες είτε παίζουν μικρό ρόλο (Γέρμα), είτε δεν εμφανίζονται ποτέ και μόνο ακούμε γι’ αυτούς (Μπερνάντα Άλμπα), αλλά πάντα εξουσιάζουν τα πάντα! Και στα δυο είναι έντονη η αίσθηση της απελπισίας και της καταπίεσης της γυναίκας, αλλά και μιας ιστορίας που θυμίζει έντονα αρχαία τραγωδία σε μια σύγχρονη εκδοχή, όπου τα θεία έχουν αντικατασταθεί από τις αυστηρές κοινωνικές επιταγές…

Γέρμα

Γράφτηκε το 1934, ενώ στην Ελλάδα παρουσιάστηκε το 1961 από το Εθνικό Θέατρο (σκηνοθεσία Αλ. Σολωμού, Γέρμα: Αν. Συνοδινού). Στα ισπανικά Yerma σημαίνει στείρα, άγονη, έρημη. Η Γέρμα είναι μια νέα κοπέλα που παντρεύεται με τον διακαή πόθο να γίνει μητέρα, αλλά τελικά οδηγείται σε ένα αποτρόπαιο έγκλημα. Το έργο, τελικά, ασκεί κριτική στις κοινωνικές νόρμες και τα ήθη και στην κατάπνιξη της γυναικείας επιθυμίας και του έρωτα.
Η Λιλή Μελεμέ έστησε μια υπέροχη, νεανική παράσταση, γεμάτη δύναμη και ένταση, με 10 ηθοποιούς συνέχεια επί σκηνής. Στην μικρή σκηνή του θεάτρου Vault οι νεαροί ηθοποιοί παίζουν, τραγουδούν, χορεύουν, κάνουν μάγια, φονεύουν και όλα αυτά σε απόσταση αναπνοής από τους θεατές! Άχρονα ή σύγχρονα κουστούμια και μια πολύ ιδιαίτερη λύση για το σκηνικό (Αριάδνη Βοζάνη)!
Πολύ καλή επιμέλεια κίνησης (Πάρης Μαντόπουλος) και μία ιδιαιτερότητα: ο πρωταγωνιστικός ρόλος της Γέρμας έχει διδαχτεί σε διπλή διανομή: Μυρτώ Γκόνη και Ειρήνη Κουμπαρούλη. Όλες οι ερμηνείες είναι εξαιρετικές και στην παράσταση -αν και έχει σύγχρονη μορφή- δεν έχει πειραχτεί καθόλου το κείμενο. Ένα έργο γεμάτο πάθος και μια παράσταση φρέσκια και μοντέρνα που θα συνιστούσα να μην χάσετε!
Μετά από συνεχείς παρατάσεις παίζεται για δυο Τετάρτες και Πέμπτες ακόμα (μέχρι το Πάσχα), στις 7.00.

Πνιγμονή

Το σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα το έγραψε ο Ισπανός συγγραφέας και ποιητής δυο χρόνια μετά (1936) και ήταν το τελευταίο έργο που έγραψε. Ο Δημήτρης Καρατζάς (ιδιοκτήτης του θεάτρου Vault) αποφάσισε να μεταφέρει το έργο στην σύγχρονη εποχή. Για να είναι, όμως, πιστευτός όλος αυτός ο τυφλός πουριτανισμός, η απάνθρωπη καταπίεση και οι ασφυκτικοί κανόνες μιας ανδροκρατούμενης κοινωνίας, έπρεπε να το μεταφέρει σε άλλη χώρα.
Έτσι από την Ισπανία του 1936, μεταφερόμαστε στην Ανατολική Τουρκία του 2013. Πάλι ύπαιθρος, πάλι αυστηροί κανόνες, σε ένα τόπο «που το χειρότερο που μπορείς να πάθεις είναι να γεννηθείς γυναίκα».
Το κείμενο δεν αλλάζει πολύ. Άλλαξαν τα ονόματα (μετατρέπονται σε μουσουλμανικά), η δομή κρατήθηκε και πολλές σκηνές κρατήθηκαν αυτούσιες, ενώ προστέθηκαν ακόμα τέσσερις σκηνές.
Η ιστορία: Η Χαντισέ ΄Αλντα (Μπερνάντα Άλμπα), σκληρή και πέτρινη, έχει χάσει δυο αδερφές παλιά, από λιθοβολισμό και τώρα, μόλις, κήδεψε τον άνδρα της. Ωστόσο, αυτή είναι που θα επιβάλει πένθος οχτώ χρόνων στις πέντε ανύπαντρες κόρες της. Μόνον η μεγαλύτερη κόρη, η πιο πλούσια και πιο άσχημη, μπορεί να μιλά στον αρραβωνιαστικό της πίσω από το καγκελόφραχτο παράθυρό της. Όμως, ο αρραβωνιαστικός διατηρεί μυστικό δεσμό με την μικρότερη και ομορφότερη κόρη (ο Πέπε Ρομάνο, το αντικείμενο του πόθου για τις κόρες, δεν εμφανίζεται ποτέ!). Οι κόρες αλληλοφαγώνονται, ενώ η υπηρέτρια προσπαθεί να προλάβει το κακό, όπως μπορεί…
Πνιγμός είναι μια μορφή ασφυξίας που οφείλεται σε μηχανική απόφραξη της αναπνευστικής οδού.
Το έργο εδώ τελειώνει με ένα έγκλημα τιμής, το οποίο προκαλεί άλλα εγκλήματα, απόρροια της σκληρής καταπιεστικής ζωής και της βουβής απελπισίας όλων των γυναικών! Βαρύ έργο με εξαιρετικές ερμηνείες και από τις νεαρές: Κική Μαυρίδου, Αλεξάνδρα Ούστα, Νίκη Αναστασίου, Ειρήνη Σταματίου, Μελισάνθη Μαχούτ και από τις μεγαλύτερες και πιο γνωστές: Αθηνά Τσιλύρα (Μπερνάρντα Άλμπα), Γιάννα Σταυράκη (μητέρα της), Θεοδώρα Σιάρκου (υπηρέτρια). Λιτό σκηνικό που θυμίζει επαρχιακό σαλόνι, απλά μαύρα ρούχα (Σίμος Παπαναστασόπουλος).
Κάθε ΠΣΚ.

Πολυχώρος VAULT
Μελενίκου 26, Γκάζι, Βοτανικός
(8’ από μετρό Κεραμεικός)
213 0356472 / 6945 993870
http://www.facebook.com/VAULTTheatreGr1


Προτεινόμενες παραστάσεις που έχουμε δει:
Δεν με χωρά ο τόπος: Μήδεια, 14η μέρα
Γιοί και Κόρες, Αστερισμοί, Μήδεια(Μποστ), Θέατρο Ν.Κόσμου
Ήταν κάποτε, Αλεπούδες, Επί Κολωνώ
Interview, Ανάδυσις
ElizaDeth, Πνιγμονή, Γέρμα, Vault
Ευρυδίκη, Πορεία
Ελάτε σ΄εμάς για καφέ, Φούρνος
Μπαρ σε καλό μας, Σαίξπηρ bar
Τα ραδίκια ανάποδα, ΕliArt
Πατριδογνωσία ή τίποτα πια δεν είναι για συγγνώμη, Χυτήριο
Τα λουλούδια στην κυρία Απομηχανής
Ανάκριση, Τζ.Καρέζη
Ακόμα πιο δύσκολα τα πράγματα, Εν Αθήναις
Η νοσταλγία ενός Ρεμπέτη, Σπίτι του Ηθοποιού
Ρωμαίος και Ιουλιέτα, 104
Αθήνα 1895-Υλικό Ροΐδης, Draculam Φούρνος
I will survive Ιλίσια
Κωμικό Μπουμ Μικρό Παλλάς
jazz n comedy Le Pierrot Bistro
stand up Ράβνιω Ginger Ale

Με ελεύθερη είσοδο:
Interview, Ανάδυσις
Αιώνιος Προμηθέας Κατάληψη Στρούγκα
Αδέσποτες σκύλες Γκρι Καφέ
Passport project, Zp87
Αθοπετού, Τρίκυκλο
Δον Ζουάν Fabrica
Πέρσες, Δυναμό
Το πράσινο λεμόνι, Λουκούμι bar
Παράσταση αυτοσχεδιαστικού θεάτρου Όναρ Rock Cafe-Bar
Ιδανικός Τόπος Ορίζοντας Γεγονότων


Keywords
Τυχαία Θέματα