Κ.Π. ΚΑΒΑΦΗΣ: «ΖΩΓΡΑΦΙΣΜΕΝΑ» - 40 Σύγχρονοι Έλληνες Δημιουργοί

Το Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη σε συνεργασία με το Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών οργανώνει την πολυπρόσωπη θεματική έκθεση Κ.Π. ΚΑΒΑΦΗΣ: «ΖΩΓΡΑΦΙΣΜΕΝΑ». 40 Σύγχρονοι Έλληνες Δημιουργοί, η οποία θα εγκαινιαστεί από την Α. Ε., τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, κύριο Κάρολο Παπούλια, την Τετάρτη 25 Σεπτεμβρίου και ώρα 20.00 στο Ίδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη, με αφορμή τον εορτασμό της επετείου των 150 χρόνων από τη γέννηση του ποιητή, στο πλαίσιο της εγκεκριμένης πράξης ΜΕ ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΕΞΑΙΣΙΕΣ ΜΕ ΦΩΝΕΣ 150 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΗ ΓΕΝΝΗΣΗ ΤΟΥ Κ.Π. ΚΑΒΑΦΗ ̶ ΕΣΠΑ 2007-2013,

που αναπτύσσει το Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών στην Αθήνα.

Η έκθεση «Ζωγραφισμένα» αποκαλύπτει την οικουμενική διάσταση της ποίησης του Κ.Π. Καβάφη όπως αυτή αναδύεται μέσα από σημαντικά έργα και σχέδια των Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα (1906-1994) και Γιάννη Τσαρούχη (1910-1989) μαζί με 38 εικαστικούς δημιουργούς, οι οποίοι επέλεξαν ποιήματα του Αλεξανδρινού για την απόδοση του οραματικού τους κόσμου. Έτσι, ο Παναγιώτης Τέτσης (1925) απεικόνισε το ποίημα «Ἀλεξανδρινοὶ Βασιλεῖς», ενώ οι Βασίλης Θεοχαράκης (1930), «Θάλασσα τοῦ πρωϊοῦ», Χρίστος Καράς (1930), « Ὡραῖα λουλούδια κι ἄσπρα ὡς ταίριαζαν πολύ», Κώστας Τσόκλης (1930), «Κεριά», Κωνσταντίνος Ξενάκης (1931), «’Ιθάκη», Δημήτρης Μυταράς (1934), «Λάνη Τάφος», Αλέκος Φασιανός (1935), « Ἐπέστρεφε», Σωτήρης Σόρογκας (1936), «Ἀπ’ τὲς ἐννιά», Μιχάλης Μακρουλάκης (1940), «Τέμεθος, Ἀντιοχεύς· 400μ.Χ.», Αχιλλέας Δρούγκας (1940), «Κεριά», Αλέξανδρος Ίσαρης (1941) « Ἡ ἀρχή των», Αλέκος Λεβίδης (1944) « Ὁ ἥλιος τοῡ ἀπογεύματος», Απόστολος Φανακίδης (1945), «Η πόλις», Γιάννης Ψυχοπαίδης (1945), «Μακρυά», Ζαχαρίας Αρβανίτης (1947), « Ὅσο μπορεῖς», Βάνα Ξένου (1949), «Τὰ τείχη», Γιάννης Αδαμάκος (1952), «Τὰ παράθυρα», Στέφανος Δασκαλάκης (1952) «Σοφοὶ δὲ προσιόντων», Άγγελος Παπαδημητρίου (1952), «Τεχνητὰ ἄνθη», Μιχάλης Μανουσάκης (1953), « Στον ίδιο χώρο», Μιχάλης Αρφαράς (1954), «Τὸ 25ο ἔτος τοῦ βίου του», Κώστας Βαρώτσος (1955), «Φιλλέλλην», Ειρήνη Γκόνου (1955), «Μακρυά», Βασίλης Παπασάικας (1956), «Τὰ ἄλογα τοῦ Ὰχιλλέως», Χρήστος Μποκόρος (1956), «Κεριά», Εδουάρδος Σακαγιάν (1957), « Ἐπιθυμίες», Μάριος Σπηλιόπουλος (1957), « Ἡ πόλις», Μανώλης Χάρος (1960), «Θάλασσα τοῦ πρωϊοῦ», Μιχάλης Μαδένης (1960), « Ἡδονῇ», Αλεξάνδρα Αθανασιάδη (1961), «Φωνές», Γιώργος Γυπαράκης (1963), «Τὰ τείχη», Γιώργος Ρόρρης (1963), «Εἰκὼν 10 εἰκοσιτριετοῡς νέου καμωμένη ἀπὸ φίλον του ὁμήλικα, ἐρασιτέχνην», Αλέξανδρος Ψυχούλης (1966), «Ἀνθοδέσμαι», Νίκος Χαραλαμπίδης (1967), «Γιὰ νά ’ρθουν», Ηλίας Παπαηλιάκης (1970), «Κεριά», Αντώνης Χουδαλάκης (1975), «Κατά τὲς συνταγὲς ἀρχαίων Ἑλληνοσύρων μάγων», Τέλης Σοφιανόπουλος (1977), «Τὰ τείχη» και Αντώνης Στοαντζίκης (1984), «Μελαγχολία τοῦ Ἰάσονος Κλεάνδρου ποιητοῦ ἐν Κομμαγηνῇ· 595μ.Χ.».

Η Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Ευρωπαϊκού Πολιτιστικού Κέντρου Δελφών, Πρύτανης, Ελένη Αρβελέρ, επισημαίνει στον ομότιτλο κατάλογο της έκθεσης: «Όσο κι αν φανεί αιρετικό, νομίζω ότι ο Καβάφης σκέφτεται με εικόνες, οι ιδέες έρχονται ύστερα, και μπερδεύονται με συγκινήσεις, εμπειρίες και βιώματα. Θεωρώ ότι ο Καβάφης ήταν ένας πεισματικός, ένας επίμονος εικονολάτρης (όχι εικονόδουλος), εικονολάτρης όμως μιας κοσμικής (όχι χριστιανικής αλλά εθνικής, όπως θα έλεγε) κοπής. Έτσι κι αν δεν θυμάσαι στίχους ποιήματος που διάβασες και ξαναδιάβασες, σίγουρα θα κρατά η μνήμη σου κάποια εικόνα που, είτε εισαγωγικά είτε καταλυτικά, το πλαισιώνουν. Τα παραδείγματα άπειρα. Να θυμίσω βιαστικά: Τον γέρο που αποκοιμιέται στο τραπέζι, τα δάκρυα και τις μακριές χαίτες των Αλόγων του Αχιλλέα, τα χρωματιστά γυαλιά του Καντακουζήνειου στέμματος, τον παλαιό καθρέφτη στην είσοδο του πλούσιου σπιτιού, τα ρούχα τα πορφυρά ή τα παλιόρουχα, τη σπασμένη ρόδα, τα πλοία με τα λάφυρα, κ.τ.λ. κ.τ.λ. Αυτά συνθέτουν το σκηνικό της καβαφικής ποίησης.»

Ο Διευθυντής εικαστικού προγράμματος του Ιδρύματος Β. & Μ. Θεοχαράκη και επιμελητής της έκθεσης, Τάκης Μαυρωτάς, χαρακτηριστικά αναφέρει στον κατάλογο: «Για τους Έλληνες το κάθε τι είναι μορφή. Οι 40 σύγχρονοι Έλληνες δημιουργοί ιστορούν, καθένας με το προσωπικό του ιδίωμα, τη διαχρονική ποίηση του Αλεξανδρινού, κατακτώντας μέσα από το έργο τους τη στερεότητα και τη διάρκεια. Η πολυπρόσωπη και πολυφωνική συνύπαρξη όλων αυτών των καλλιτεχνών επιβεβαιώνει ότι η ποίηση και η εικαστική δημιουργία εκφράζουν μια αίσθηση ολότητας, μια κοινή αναζήτηση. Οι ιδέες, σε αρκετές περιπτώσεις, όπως σε αυτή τη θεματική έκθεση, μπορεί να είναι ταυτόσημες, η προσέγγισή τους όμως από τον καθένα καλλιτέχνη είναι ξεχωριστή, καθώς σε αυτή αποτυπώνεται η προσωπική του ανάγνωση. Ας μνημονεύσουμε την εξομολογητική κατάθεση του ίδιου του ποιητή «Ἂς μὴν προσπαθήσουν νὰ βροῦν ποιὸς ἤμουν ἀπὸ τὰ ὅσα ἔκαμα καὶ εἶπα»... Ο καβαφικός αισθησιασμός προσφέρει στους εικαστικούς καλλιτέχνες πάντα ένα καταφύγιο, ένα αινιγματικό δυναμικό πεδίο για νέες εκφραστικές διατυπώσεις και αισθητικές αντιπαραθέσεις, ανακαλώντας, άλλοτε άμεσα και άλλοτε υπαινικτικά, έναν ατέρμονο διάλογο ποίησης και εικαστικής δημιουργίας. Μέσα από το μεθυστικό πάθος και τις κρυφές επιθυμίες ο Καβάφης κατάφερε να μεταμορφώσει τη σάρκα σε λόγο ενάντια στους κανόνες και στα ήθη της κοινωνίας της εποχής του. Έτσι έπλασε τον δικό του κόσμο, κομίζοντας τα μέγιστα στην τέχνη. «Έπιθυμίες κ’ αἰσθήσεις ἐκόμισα εἰς τὴν Τέχνη», μας λέει, και, με την ποίησή του κατέκτησε μια τέχνη, που φαίνεται πως νίκησε τη φθορά του χρόνου και απέκτησε οικουμενικές διαστάσεις.»

Εκατό και πλέον έργα ζωγραφικής, γλυπτικής, χαρακτικής, σχέδια, εγκαταστάσεις μαζί με χειρόγραφα του ποιητή και πολύτιμες εκδόσεις, που ανήκουν στις συλλογές των Μουσείο Μπενάκη - Πινακοθήκη Γκίκα, Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη, στους Διονύση Φωτόπουλο, Φάνη Πάλλη-Πετραλιά, Ζαχαρία Πορταλάκη, Δημήτρη Σαββίδη, Πέτρο Βέργο, Θανάση Μιχαηλίδη και στις εκδόσεις Ίκαρος και Ερμής, μεταξύ των άλλων, πλουτίζουν την μοναδική αυτή έκθεση.

Με την ευκαιρία της έκθεσης κυκλοφορεί πολυσέλιδος κατάλογος με τίτλο Κ.Π. ΚΑΒΑΦΗΣ: «ΖΩΓΡΑΦΙΣΜΕΝΑ». 40 Σύγχρονοι Έλληνες Δημιουργοί, με κείμενα των Ελένη Αρβελέρ, Δημήτρη Δασκαλόπουλου, Δημήτρη Ν. Λαμπρέλλη, Θανάση Νιάρχου και Τάκη Μαυρωτά.

Επιμέλεια έκθεσης: Τάκης Μαυρωτάς

Διάρκεια έκθεσης: 25 Σεπτεμβρίου – 8 Δεκεμβρίου 2013

Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα, Τρίτη, Τετάρτη, Σάββατο, Κυριακή: 10:00-18:00

Πέμπτη, Παρασκευή: 10:00-20:00

Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη
Βασιλίσσης Σοφίας 9 & Μέρλιν 1, 106 71 Αθήνα

T: 210-3611206

F: 210-3611380

E: info@theocharakis-foundation.gr

www.thf.gr

Keywords
Τυχαία Θέματα