Μια ιδιαίτερη Μήδεια για τρεις αντιπάλους…
Από την Ηρώ Μητρούτσικου
Μα γιατί φέτος έχουμε τόσες Μήδειες επί σκηνής; Την καλοκαιρινή, απαρχαιωμένη «Μήδεια» των Κιμούλη-Ευαγγελάτου, την εξαιρετική «Μήδεια» για δύο του Φίλιππου Κανακάρη (bios), το «Πολιτισμός: μία κοσμική τραγωδία» του Δ.Δημητριάδη από τους Bijoux de Kant, το «Λευτεριά στην Μήδεια» σε σκηνοθεσία Κ.Φιλίππογλου (Olvio), αλλά και το «Δεν με χωρά ο τόπος / Μήδεια» στην “14η μέρα”, από την ομάδα “Πλεύσις”.
“Μήδεια: Δεν με χωρά ο τόπος”
Η “Πλεύσις” (www.plefsis-space.gr ) είναι μια ομάδα μιμικής και χοροθεάτρου που δημιουργεί ιδιαίτερες και
Με την παράσταση «Νομάδες» έχει κερδίσει το 1ο βραβείο στο “Φεστιβάλ Θεάτρου δρόμου” της Δραπετσώνας (2003). Με την παράσταση «Αόρατες πόλεις» βραβεύτηκε στο “Φεστιβάλ Θεάτρου δρόμου της Αθήνας” (2009) με πρόσκληση για επίσημη συμμετοχή στο “Διεθνές Φεστιβάλ Θεάτρου δρόμου και Κουκλοθεάτρου «puppet fair»” στη Σόφια της Βουλγαρίας (2010).
Επίσης, το φυτώριο της, νέων καλλιτεχνών, (http://www.plefsis-space.gr/el/seminars ), μετά την πρακτική σπουδή της μη λεκτικής δραματουργίας, παρουσιάζει παραστάσεις μιμικής κάθε Μάιο στο φεστιβάλ του Θεάτρου Φούρνος.
Παρότι έχουν υπάρξει παραστάσεις της συγγενικές με το devised theatre, κατά καιρούς έχει ασχοληθεί με μεγάλους συγγραφείς (Όμηρο, Μπέκετ, Μπύχνερ,Μπόρχες, Ζοζέ ντε Σόζα Σαραμάγκου, Gaston Bachelard). Φέτος, εμπνεύστηκαν από τον Ευριπίδη και το έργο του 431 π.Χ., Μήδεια. Ο Π.Ξιφαράς διατυπώνει ότι η σύγκρουση Μήδειας και Ιάσονα εκφράζει, ουσιαστικά, την αρχετυπική αντίθεση μεταξύ αρσενικού και θηλυκού, τη σύγκρουση ανάμεσα στην πανάρχαια μαγεία της δέσμευσης μέσω του όρκου (Μήδεια) και τον στεγνό ορθολογισμό (Ιάσων), ενδεικτικό μιας κοινωνίας με συγκεκριμένο υλιστικό προσανατολισμό. Η Μήδεια είναι απειλή για την ασφάλεια και την ευημερία της Kορινθιακής κοινωνίας (που έχει ξεπεράσει τις παλιές δοξασίες) γι αυτό και την εξορίζουν.
Η παράσταση, ωστόσο, της Πλεύσις ερευνά τον ψυχισμό του Ιάσονα και την σχέση του με την νυν γυναίκα του (Μήδεια) και την μέλλουσα (Γλαύκη). Σε ένα καινούριο χώρο θεάτρου και χορού (“14η μέρα”) η Πλεύσις έστησε, ίσως, την πιο μίνιμαλ παράστασή της. Κι όταν λέω έστησε, κυριολεκτώ, καθώς, στήθηκε μια εντυπωσιακή πολυμορφική εγκατάσταση από τρεις τοίχους-επίπεδα (έναν για κάθε πρωταγωνιστή) που ανεβοκατεβαίνουν και ανοιγοκλείνουν! Μια τοποθέτηση σκηνική και ταυτόχρονα αλληγορική, που αιχμαλωτίζει τον ζωτικό χώρο των τριών χαρακτήρων και χαρτογραφεί το ταξίδι των διαπραγματεύσεών τους.
Ο Ιάσων (Αντ.Κουτρουμπής), πρώην ναύτης, με μια τεράστια σκούπα (παραπομπή και στο κατάρτι του…), προσπαθώντας να ταχτοποιήσει την ζωή του στον νέο τόπο που έχει αράξει, δεν μπορεί να κρύψει την γυναίκα που παντρεύτηκε και με την οποία έκανε οικογένεια, καθώς το όνομά της εμφανίζεται συνεχώς κάτω από την άμμο… Ανασφαλής, ενώ χρωστά σχεδόν τα πάντα στην Μήδεια, υποκύπτει στα πλούτη και την δροσιά της νεαρής βασιλοπούλας, προσπαθεί να δηλώσει την παρουσία του και να καθορίσει τον χώρο του χρησιμοποιώντας τα σύμβολά του και νομίζει ότι οι γυναίκες είναι απλά πανιά και μπορεί να επιλέγει -ανάλογα με τον καιρό- ποιό πανί θα βάλει στο κατάρτι του πλοίου του, για να τον εξυπηρετήσει στο ταξίδι του!
Οι δυο γυναίκες που τον διεκδικούν, πολύ πιο γήινες, λογικές και προσγειωμένες, μάχονται για τον έρωτά του σε μια μάχη χωρίς, σχεδόν, να αγγίζονται. Η Γλαύκη (Ν.Ζαφειροπούλου) νέα και γλυκιά και ενώ η Μήδεια (το όνομά της σημαίνει «σκεπτόμενη γυναίκα», από το μέδομαι: μελετώ, διαλογίζομαι, μηχανεύομαι, ή Μέδουσα;) της Όλγας Γερογιαννάκη στιβαρή και δυναμική, μένει πάντα ψηλά, σε αντίθεση με την αντίζηλό της που συχνά βλέπουμε, κατά την χορογραφία της, να καταλήγει στο πάτωμα και να τρυπώνει στο σκοτάδι. Η ιστορία της προδομένης Μήδειας δεν είναι ένα ερωτικό μελόδραμα, αλλά η ιστορία της απώλειας και του τετελεσμένου.
Μια παράσταση σε άσπρους, γκρι και μπλε χρωματισμούς ως μαύρο, όπως είναι και τα χρώματα της θάλασσας, η οποία έφερε τον Ιάσονα στην πατρίδα της Μήδειας και που βοήθησε στην, από κοινού τους, φυγή, αλλά όπως είναι και αυτή η σκοτεινή τραγωδία του Ευριπίδη.
Τα δύο μοναδικά χρώματα της παράστασης εμφανίζονται στον κόκκινο δολοφονικό μανδύα, δώρο της πρώην στην μέλλουσα, καθώς και στην πολύ δυνατή σκηνή που υπονοείται η δολοφονία των δυο γιών του ζεύγους (με τα χρωματιστά ρουχαλάκια τους). Όμορφες οι συμβολικές σκηνές του διαμελισμού του ονόματος του άντρα που, πια, είναι παρελθόν για τη Μήδεια και έπειτα η φυγή-ανάληψη της (κατά τον Ευριπίδη φεύγει, πετώντας, για την Αθήνα με άρμα του θεού Ήλιου).
Εικαστική παράσταση, σωματικού θεάτρου, χορού και μιμικής, με εντυπωσιακές μεταμορφώσεις του σκηνικού χώρου, σε σύλληψη–σκηνοθεσία–σκηνικά του Αντώνη Κουτρουμπή. Ιδιαίτεροι φωτισμοί (Χρ.Θανασούλα), και πρωτότυπη μουσική σύνθεση του Μηνά Εμμανουήλ σε μια ασφυκτική σκηνική πραγμάτωση του πάθους, της απόρριψης, του κινδύνου και του μοιραίου τέλους.
Τρέιλερ της παράστασης:
και παλαιοτέρων
«Δε με χωρά ο τόπος / Μήδεια»
Χώρος Τέχνης 14η Μέρα
Καλλιρρόης 10, τηλ.: 2109210077, 6985162539,
(ακριβώς στην στάση τραμ Βουλιαγμένης
ή metro Ακρόπολη).
Προτεινόμενες παραστάσεις που έχουμε δει:
Γιοί και Κόρες, Αστερισμοί Θέατρο Ν.Κόσμου
Ήταν κάποτε, Αλεπούδες, Μελίνα Επί Κολωνώ
Interview, Ανάδυσις
ElizaDeth, Chat, Γέρμα Vault
Ευρυδίκη, Πορεία
Ελάτε σ΄εμάς για καφέ, Φούρνος
Μπαρ σε καλό μας, Σαίξπηρ bar
Τα ραδίκια ανάποδα, ΕliArt
Πατριδογνωσία ή τίποτα πια δεν είναι για συγγνώμη, Χυτήριο
Ανάκριση, Τζ.Καρέζη
Ακόμα πιο δύσκολα τα πράγματα, Εν Αθήναις
Η νοσταλγία ενός Ρεμπέτη, Σπίτι του Ηθοποιού
Ρωμαίος και Ιουλιέτα, 104
Με ελεύθερη είσοδο:
Interview, Ανάδυσις
Passport project Zp87
Αθοπετού, Τρίκυκλο
Το μπουλούκι, Δήλος
Πέρσες, Δυναμό
Το πράσινο λεμόνι Λουκούμι bar
4.48 ένα τραγούδι, fabrica
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Την ίδια ερωμένη Καραμανλής και Παπανδρέου
- Φοιτητής της ΑΣΟΕΕ ανεβάζει βίντεο στο youtube για την Δούκισσα και λέει «μου γ@μ$σ@ς τη ζωή»
- Αστέρι του βόλεϊ η πανέμορφη 27χρονη Κρητικοπούλα που αρραβωνιάζεται ο γιός του ΓΑΠ (φωτό)
- Ποια είναι η τυχερή Πωλίνα που αρραβωνιάζεται τον γιο του Παπανδρέου;
- Πέθανε ο Ιάπωνας που συνέχισε τον πόλεμο μέχρι το 1974
- Η Χρύσα Ρώπα ξεσπά εναντίον γνωστού παρουσιαστή
- Η Κόχυλα μαθαίνει σε δημοσιογράφο των «New York Times» να ανοίγει φύλλο!
- Δείτε βίντεο: Η Σεγκολέν είχε κάνει live πρόταση γάμου στον Ολάντ
- Η Κρητικιά που αρραβωνιάζεται ο Ανδρέας Γ. Παπανδρέου
- Τι κάνει σήμερα ο Γιάννης Μηλιώκας;
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Attiki Press
- Steven Spielberg, ο διάσημος με την περισσότερη επιρροή γα το 2014
- Μπήκαν με καλάσνικοφ και πήραν ό, τι είχε μείνει στο μαγαζί (βίντεο)
- M. Καραμολέγκος: «Με έσωσε η πίστη μου»
- Ως υπερήρωας επιστρέφει ο Michal Douglas στο σινεμά
- Έκρηξη με 22 τραυματίες σε πορεία αντικυβερνητικών στην Ταϊλάνδη
- Διασταύρωσαν τα «ξίφη» τους Τσίπρας-Στουρνάρας (vid)
- Από πού θα προκύψουν οι απολύσεις στο δημόσιο
- Μια ιδιαίτερη Μήδεια για τρεις αντιπάλους…
- Διασταύρωσαν τα «ξίφη» τους Τσίπρας-Στουρνάρας
- Τελευταία Νέα Attiki Press
- Μια ιδιαίτερη Μήδεια για τρεις αντιπάλους…
- Ως υπερήρωας επιστρέφει ο Michal Douglas στο σινεμά
- Διασταύρωσαν τα «ξίφη» τους Τσίπρας-Στουρνάρας (vid)
- Διασταύρωσαν τα «ξίφη» τους Τσίπρας-Στουρνάρας
- Από πού θα προκύψουν οι απολύσεις στο δημόσιο
- Steven Spielberg, ο διάσημος με την περισσότερη επιρροή γα το 2014
- Έκρηξη με 22 τραυματίες σε πορεία αντικυβερνητικών στην Ταϊλάνδη
- M. Καραμολέγκος: «Με έσωσε η πίστη μου»
- Μπήκαν με καλάσνικοφ και πήραν ό, τι είχε μείνει στο μαγαζί (βίντεο)
- Δεύτερος δημοτικός λαχανόκηπος στο Μαρούσι
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Οι 100 εθελοντές από την Αϊτή, που ήρθαν να πολεμήσουν στην επανάσταση του 1821 και πέθαναν στο ταξίδι
- Ιπτάμενη μηχανή που "πλέει" στον αέρα
- Γρίφος η ημερομηνία έκδοσης Φιλιππίδη στην Ελλάδα
- Υπεγράφη η παραχώρηση του Σακελλίωνα
- Αρραβώνας στην Κρήτη για τον γιο του Γιώργου Παπανδρέου
- Επίσημο: Η κατάσταση του Σουμάχερ είναι σταθερή...
- Αγγελική Ηλιάδη: Τα βάζει με τους παπαράτσι
- Το Ισραήλ καταγγέλλει την ΕΕ για «μεροληψία» στο Παλαιστινιακό
- ΤΩΡΑ-Μεγάλη έρευνα για εμπορία βρεφών
- Σε «μίνι ανασχηματισμό» προχώρησε ο Δήμος Θεσσαλονίκης