Παιδικές &εφηβικές ανησυχίες

Από τη Μαρίτα Μελέτη

Αυτή την εβδομάδα ξεκινάμε με παιδική ψυχολογία (Ματζουράνα), συνεχίζουμε με εφηβικές ανησυχίες και προβληματισμούς (Με λένε Ερνέστο) και καταλήγουμε στη σεξουαλική βία (Οι γυναίκες του λεωφορείου 678). Πιο αναλυτικά:

Ματζουράνα (Δραματική, 2013, Διάρκεια: 102')

Ελληνική ταινία σε σκηνοθεσία της Όλγας Μαλέα με τους Ναταλία Δραγούμη, Γιούλικα Σκαφιδά, Σήφη Πολυζωίδη, Μαρία Ρισκάκη.

Υπερπροστατευτικές μαμάδες, χαρισματικά παιδιά και ο αγώνας για επιβίωση αποτελούν το σκηνικό της νέας ταινίας της Όλγας Μαλέα. «Μπορείς και καλύτερα», λέει συνέχεια η Μαίρη

στην κόρη της, την Άννα, με σκοπό να τη βοηθήσει να αξιοποιήσει τα ταλέντα της και να αποκτήσει εφόδια. Η 11χρονη Άννα, ένα χαρισματικό παιδί, καταφέρνει να είναι πρώτη σε όλα. Αποφασίζει να συμμετάσχει σε μια εκπομπή μαγειρικής, όπου έχει ήδη φτάσει στον ημιτελικό και όλοι περιμένουν ότι θα κερδίσει το μεγάλο έπαθλο. Η μαμά της χαίρεται και καμαρώνει γι’ αυτήν. Εντελώς απρόοπτα, όμως, η Άννα αρχίζει να συμπεριφέρεται περίεργα και να παθαίνει διάφορα ατυχήματα, που οδηγούν στον αποκλεισμό της από την εκπομπή. Τι συμβαίνει; Για ποιο λόγο η Άννα, ξαφνικά, δημιουργεί προβλήματα; Ερωτήματα που τόσο η απαιτητική, υπερπροστατευτική μητέρα της, όσο και η παιδοψυχολόγος της εκπομπής προσπαθούν να λύσουν.

Το θέμα της ταινίας είναι κοινωνικά τολμηρό και επίκαιρο, ειδικά αν θυμηθούμε τον περσινό τηλεοπτικό παιδικό διαγωνισμό μαγειρικής, που σημείωσε μεγάλη τηλεθέαση. Ωστόσο, οι σεναριακές δυσκολίες της ταινίας καθιστούν την προσέγγιση ενός τόσο σοβαρού θέματος επιφανειακή και μονοδιάστατη. Η σκηνοθέτης, μετά από χρόνια εμπειρίας και επιτυχίας στην κωμωδία, προσπαθεί να χτίσει μια συναρπαστική ιστορία με έμφαση στην ατμόσφαιρα, προσεγγίζοντας την κατηγορία του ψυχολογικού δράματος-θρίλερ και χρησιμοποιώντας έντονες φωτοσκιάσεις, κορεσμένα χρώματα και φορτισμένα συναισθηματικά κάδρα.

Η Μαλέα προσπαθεί, όσο μπορεί, να σκιαγραφήσει από τη μια την ανησυχία που διακατέχει το παιδί, το οποίο αρνείται πεισματικά να μιλήσει γι’ αυτό που το στεναχωρεί, κι από την άλλη την έκρηξη στοργικής βίας που συχνά οι γονείς ασκούν από υπερβολική αγάπη και άγχος να εφοδιάσουν τα παιδιά τους με όσο το δυνατόν περισσότερα προσόντα.

Έκπληξη στον ρόλο της απαιτητικής μητέρας η Ναταλία Δραγούμη. Αν και την είχαμε συνηθίσει σε κωμωδίες, εδώ τολμά κάτι διαφορετικό. Στον ρόλο της ψυχοθεραπεύτριας, που ψυχανεμίζεται το πρόβλημα του παιδιού και παλεύει να το ξεμπλοκάρει, η Γιούλικα Σκαφιδά. Κρίμα, μόνο, που η Μαλέα δεν δούλεψε περισσότερο με τις ερμηνείες των ηθοποιών της.

Τώρα για καθαρά εγκυκλοπαιδικούς λόγους και για όσους η σχέση τους με τη μαγειρική είναι τα ντελίβερι και τα τάπερ της μαμάς, η ματζουράνα είναι ένα μυρωδικό φυτό, πολύ συγγενικό με τη ρίγανη, αλλά με πιο γλυκιά και ευωδιαστή γεύση που ευδοκιμεί στις χώρες της Μεσογείου. Τα φύλλα της χρησιμοποιούνται ως μπαχαρικό, συνήθως στο κρέας και το ψάρι, αλλά και ως αφέψημα. Από τα φύλλα του φυτού λαμβάνεται αιθέριο έλαιο, που χρησιμοποιείται ως αντισηπτικό και αντισπασμωδικό, ενώ έχει χρήσεις και στην αρωματοποιία. Στην Ελλάδα είναι γνωστή από τα αρχαία χρόνια, που την χρησιμοποιούσαν ως φάρμακο κατά στομαχικών και εντερικών ενοχλήσεων. Στην ελληνική μυθολογία η μαντζουράνα είχε μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα θέση, καθώς ήταν συνδεδεμένη με τη θεά Αφροδίτη, που την καλλιεργούσε στον κήπο της. Σήμερα καλλιεργείται ως καλλωπιστικό και αρωματικό φυτό σε γλάστρες και κήπους.

Με Λένε Ερνέστο (Infancia Clandestina) (Δραματική, 2012, Διάρκεια: 110')

Αργεντίνικη ταινία σε σκηνοθεσία του Μπενχαμίν Αβίλα με τους Τέο Γκουτιέρες Μορένο, Νατάλια Ορέιρο, Σέζαρ Τρονκόσο.

Ακολουθώντας την πεπατημένη του «Ο μπαμπάς λείπει σε ταξίδι για δουλειές» του Εμίρ Κουστουρίτσα, ο Αβίλα περιγράφει ένα πολιτικό παραμύθι ενηλικίωσης, βασιζόμενο στην προσωπική ιστορία του σεναριογράφου και σκηνοθέτη. Μία από τις μεγαλύτερες εισπρακτικές επιτυχίες της Αργεντινής, που κατάφερε όχι μόνο να φθάσει ως τις Κάννες, να βραβευτεί στο Σαν Σεμπαστιάν, αλλά και να αποτελέσει την επίσημη πρόταση της χώρας για το ξενόγλωσσο Όσκαρ, είναι η πρώτη ταινία του Μπενχαμίν Άβιλα. Πρωταγωνίστρια η Αργεντίνα σταρ Νατάλια Ορέιρο, που ξεφεύγει ερμηνευτικά από τις λατινοαμερικάνικες σαπουνόπερες, αποσπώντας το βραβείο γυναικείας ερμηνείας από την Ακαδημία Κινηματογράφου της Αργεντινής.

Έπειτα από χρόνια εξορίας ο Χουάν και οι αντιστασιακοί κατά της αργεντίνικης χούντας γονείς του επιστρέφουν στο Μπουένος Άιρες το 1979. Μέλη της οργάνωσης των Μοντονέρος, που εξακολουθεί να μάχεται κατά της σκληρής δικτατορίας που κυβερνά ακόμη τη χώρα και διώκονται αλύπητα λόγω των δραστηριοτήτων τους, ζουν όλοι με πλαστές ταυτότητες. Έτσι ο 12χρονος Χουάν συστήνεται στους συμμαθητές του ως Ερνέστο. Πόσο δύσκολο είναι για ένα παιδί να κρατήσει ένα τόσο μεγάλο μυστικό και πώς θα τον επηρεάσει η γνωριμία με τη συμμαθήτριά του Μαρία; Τί θα ακολουθήσει, όταν αποκαλυφθεί η ταυτότητα της οικογένειάς του;

Οι Γυναίκες του Λεωφορείου 678 (Κοινωνική, 2010, Διάρκεια: 100')

Αιγυπτιακή ταινία σε σκηνοθεσία του Μοχάμεντ Ντιάμπ με τους Νέλι Καρίμ, Μπούρσα, Ναέντ Ελ Σεμπάι.

Τρεις Αιγύπτιες, οι οποίες έχουν υποστεί σεξουαλική παρενόχληση και κακοποίηση, προσπαθούν να αντιδράσουν απέναντι στον νόμο της σιωπής που κυριαρχεί, ενώ ένας αστυνομικός αναζητά την υπαίτιο μιας σειράς τραυματισμών αντρών μέσα στο λεωφορείο της γραμμής 678. Ο Ντιάμπ προσπαθεί να παρουσιάσει με ζωντανό τρόπο το θέμα της σεξουαλικής βίας κατά των γυναικών στην Αίγυπτο και γενικά στον αραβικό-μουσουλμανικό κόσμο, αλλά το μόνο που καταφέρνει είναι σεναριακά η ταινία να έχει ένα διδακτικό ύφος, χωρίς τελικά να ξεχωρίζει.

Keywords
Τυχαία Θέματα