«Terra Nullius» και το έδαφος της σημασίας
Στο «Λεξικό του Λευκού» 2 όπου η ινδο-ευρωπαϊκή ρίζα blank (λαμπερός, φωτεινός, χλωμός) υπονοεί ό,τι είναι φωτεινό ή παράγει μια οπτική έκφραση διαφάνειας, η ερμηνεία του μη-χρώματος συμβολίζει το κενό, την απουσία, τη γαλήνη και τη σιωπή.
Η μνεία αυτή της ωχρότητας ξαναβρίσκεται σε πρώιμες εκφράσεις όπου το λευκό αντιπαρατίθεται με άλλα χρώματα (λευκό κρέας, λευκό ψωμί και κρασί, λευκά τοπωνύμια, λευκές φιγούρες, λευκοί ιππότες
Έχοντας εξαιτίας του ζωγράφου πατέρα της μεγαλώσει ανάμεσα στα πινέλα και τα χρώματα, η Εύα Καρύδη γοητεύτηκε στη συνέχεια από το οργανικό σχέδιο και την ύλη: ακολούθησε το παιχνίδι της σκιάς με το φως διατηρώντας ως βασική της επιδίωξη στη γλυπτική το αμείωτο ενδιαφέρον για τη διαδικασία και την τελική φόρμα, για τη συνύπαρξη διαφορετικών όγκων και μορφών μέσα στον χώρο, για την έκθεσή τους στο πρωτογενές βλέμμα του θεατή.
Η γλυπτική τέχνη ως δυνητική ρευστή αφετηρία συνειρμικών οργανικών σημειώσεων επάνω στη φόρμα και την ύλη, τα ίχνη και τις γραφές, το χρώμα ή το μη-χρώμα, τις τονικότητες και τις πλαστικότητες, τα φώτα και τις σκιές, την υφή και τις αποχρώσεις, τις όψεις και τις μεταμορφώσεις του λευκού, τη μοναχικότητα και τον δυισμό, αποτελεί για την Καρύδη ένα ανοιχτό πεδίο καθημερινών μαχών και ψιθύρων, εξακολουθητικής ασκητικής και χειροποίητης ποιητικής.
Στο έργο της όπου η λιτή αισθητική συνομιλεί με το καθαρό συναίσθημα με ακριβή ενδελέχεια, λιγοστά σώματα φυσικών διαστάσεων εξέρχονται από το σκοτάδι διεκδικώντας τον τόπο μέσα από τη σιωπή. Λαμπερά λευκά σώματα που ενίοτε υπόκεινται σε τρυφερές κοπιώδεις πατίνες αποκτώντας το απροσδιόριστο χρώμα του ακατέργαστου λιναριού, ζευγάρια στιλπνής ωραιότητας που ανταλλάσσουν νεύματα, βλέμματα, σώματα, παρουσίες. Νεαροί άνδρες και γυναίκες που αγρυπνούν μαζί, σαρκάζοντας τα λευκά του θυμού, τα κενά της μνήμης.
Επιλέγοντας τη φυσική διάσταση που «ενθαρρύνει τη διαδραστικότητα και την ταύτιση του θεατή με το έργο», χρησιμοποιώντας μικτή τεχνική και συνθετικό γύψο για τον κόσμο των εύθραυστων φιγούρων της όπου αφουγκραζόμαστε την ανάμνηση του Bourdelle, αλλά και συμπαγές σίδερο στις εγκαταστάσεις στον χώρο που ανάγουν στον εξίσου αγαπημένο της Serra, η Εύα Καρύδη υπαινίσσεται το φθαρτό της ανθώπινης φύσης αλλά και την αέναή της εξέλιξη.
Επιλέγοντας συχνά τα ίδια οικεία μοντέλα, τρέποντάς τα σε λευκά ή ωχρά πλαστικά έμβια πεδία και ορίζοντας αποσπάσματα χώρων με εκτυφλωτικά φωτεινά διάκενα και συμπληρωματικές σκιές, η Καρύδη γεννά μικρά σκοτεινά ποτάμια αποχωρισμού και φωτεινές όχθες επανεύρεσης, επαναπροσδιορίζει το «μόνοι» και το «μαζί» συμπυκνώνοντας ταυτόχρονα στο έργο της την περιγραφή του Παρεϊσόν για τη δημιουργική πλαστική πράξη: «μελετά με αγάπη το καινούριο λευκό υλικό της, το εξετάζει σε βάθος, παρακολουθεί τη συμπεριφορά και τις αντιδράσεις του, το ρωτά για να μπορεί να το εξουσιάσει, το ερμηνεύει για να μπορεί να το δαμάσει, το υπακούει για να μπορεί να το πλάσει. Εμβαθύνει σε αυτό ώστε και εκείνο να της αποκαλύψει τις αδιόρατες δυνατότητές του που ταιριάζουν με τις προθέσεις της. Το σκαλίζει γιατί το ίδιο το υλικό της προτείνει νέες, πρωτόφαντες δυνατότητες. Το ακολουθεί γιατί η φυσική του ανάπτυξη συμπίπτει ίσως με τις ανάγκες του έργου που θα φτιαχτεί. Ερευνά τους τρόπους με τους οποίους η παράδοση έδειξε πώς να το χειρίζεται, καταρθώνοντας να ξαναβρεί μια πνοή, που όσο πιο ανεξάρτητη είναι, τόσο πιο γόνιμη θα αποβεί». 3
Για την ίδια τη γλύπτρια, ωστόσο, η ενότητα αυτή είναι κυρίως «ένα σχόλιο επάνω στην ύπαρξη,την ευθραυστότητα του ανθρώπινου, την άρνηση της κατανόησης και την αιώνια πάλη». Ένα πλαστικό και εννοιολογικό ιδιότυπο οικοσύστημα που με ωσεί παρούσα αφετηρία την αναλυτική ψυχολογία βυθίζεται στα παγιωμένα αρχέτυπα και «στους τοίχους που χτίζουμε, στις αναίτιες πολεμικές που ορθώνονται ανάμεσά μας, την ίδια στιγμή που ξεχνάμε ότι ακόμη και στον πόλεμο υπάρχει Terra Nullius, ουδέτερη ζώνη». Μια ουδέτερη ζώνη εντός της οποίας η Καρύδη μεταμορφώνει δεξιοτεχνικά την έντονη αντίθεση σε ενορατικό διαλογισμό για την εσωτερική ένταση των πραγμάτων και όπου η αυτοτέλεια της φιγούρας τρέπεται σε κύριο πυρήνα της έκφρασης. Μία Terra Nullius όπου το «μαζί|» επανεξετάζεται και αναθεωρείται κάθε στιγμή, παραμένοντας εξίσου επείγον για το μοντέλο, το δημιουργό και το θεατή.
Εγκαίνια Παρασκευή 27 Σεπτεμβρίου 2013 / Ώρα 20:00Διάρκεια έκθεσης 27 Σεπτεμβρίου έως 26 Οκτωβρίου 2013
Gallery Genesis35 HARITOS Street,Kolonaki 10675Athens, Greece.Tel.: +30 211 7100566www.gallerygenesisathens.com
www.facebook.com/yiorgos.tzaneris
www.facebook.com/pages/Genesis-Gallery/325268697501716
NewsBeast
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Blogs
- ΕΥΔΑΠ: Οι δικαιούχοι των μειωμένων τιμολογίων
- ΤΕΙ Αθηνών | Παράταση στις εγγραφές πρωτοετών
- Η «AGB» ταρακούνησε την Στεφανίδου!
- Αυτή ειναι η διακήρυξη απόστρατων που εχει ανάψει φωτιές -Τι απαντούν οι Εφεδροι Καταδρομείς της ''ΚΕΕΔ '' για την επίμαχη ανάρτηση
- «Έκαψε καρδιές» στο Μιλάνο η Selena Gomez [εικόνες[
- Άρχισαν οι αιτήσεις για την πρόσληψη 10.000 ανέργων
- ΟΑΕΔ – ΑΣΕΠ | Προϋποθέσεις για τις 10.000 θέσεις!
- «Πρόγραμμα Άθλησης για Όλους» με 1.364 προσλήψεων στους Δήμους
- Συναγερμός για σενάρια αποσταθεροποίησης μετά από ανακοίνωση Εφέδρων Λοκατζήδων
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις TNSite
- «Έκαψε καρδιές» στο Μιλάνο η Selena Gomez [εικόνες[
- Οι ελληνικές τράπεζες επιστρέφουν στην... Ιθάκη τους
- Τσουνάμι απολύσεων και στις τράπεζες ζητά η τρόικα
- Έπιασαν σπείρα πλαστών διαθηκών
- Τριήμερη απόδραση στην Πορταριά Πηλίου με 69 ευρώ
- Μπαμπουίνος χούφτωσε στην δημοσιογράφο
- Μαύρη τρύπα 132 εκατ. ευρώ από τα Τέλη Κυκλοφορίας
- Το Ωνάσειο γιορτάζει την Ημέρα Καρδιάς και...κερνά εξετάσεις
- Άντε τώρα να τους πείσεις πώς δε μας ψεκάζουν...
- Τελευταία Νέα TNSite
- «Terra Nullius» και το έδαφος της σημασίας
- Εμπάργκο Χ.Α στο Δ.Σ. Αθηναίων. Λέει ότι κινδυνεύει από παρακρατικούς τραμπούκους
- Στη δημοσιότητα βίντεο με τον ένοπλο που σκόρπισε το θάνατο στο Navy Yard
- Θετικά βλέπουν το ηλεκτρονικό βραχιόλι οι εξωκοινοβουλευτικοί φορείς
- Κάλεσε Λοντίγκιν ο Καπέλο
- Έπιασαν σπείρα πλαστών διαθηκών
- Τριήμερη απόδραση στην Πορταριά Πηλίου με 69 ευρώ
- Τσουνάμι απολύσεων και στις τράπεζες ζητά η τρόικα
- Το Ωνάσειο γιορτάζει την Ημέρα Καρδιάς και...κερνά εξετάσεις
- «Έκαψε καρδιές» στο Μιλάνο η Selena Gomez [εικόνες[
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Blogs
- «Έπεσε η αυλαία για τις “Νύχτες Πολιτισμού” του Δήμου Αχαρνών»
- Σκληρό παζάρι για τις αμυντικές βιομηχανίες
- Εξαρθρώθηκε σπείρα που άρπαζε περιουσίες θανόντων με πλαστές διαθήκες
- Πιτσιρίκια με κοφτερό μυαλό – Οι εννιά μαθητές Δημοτικού που βραβεύονται για την εφευρετικότητά τους
- Το γύρισε στο τραγούδι η Κέιτ Μος – Συμμετέχει στο νέο τραγούδι Καναδού καλλιτέχνη
- Ομπάμα: Κανένας Αμερικάνος δεν πρέπει να μείνει άφραγκος επειδή αρρώστησε
- Οι Έλληνες νικητές των βραβείων Emmy 2013
- Απάντηση "βόμβα" του Ρεν στον Χουντή
- Demy Moore: Πιο χάλια από ποτέ (ΦΩΤΟ)