Φίτσιο,ένα παλιό παιδικό παιχνίδι
Στα παλιά χρόνια,όταν δεν υπήρχε αναπτυγμένη βιοτεχνία και βιομηχανία παιχνιδιών,τα παιδιά κατασκεύαζαν μόνα τους με τα πιο πρόχειρα διαθέσιμα υλικά τα παίχνιά τους. Αυτά διέθεταν πρωτοτυπία,προσωπική σφραγίδα και πάνω από όλα ψυχή και μεράκι.
Είναι άξιο κοινωνιολογικής αναφοράς η πλήρης εξάρτηση των σημερινών παιδιών από το απόλυτα οργανωμένο μάρκετινγκ.
Ο τωρινός πιτσιρικάς,σε σχέση με τις προηγούμενες γενιές,δεν είναι πια κα-θόλου δημιουργός,μα εκπαιδευμένος καταναλωτής.
Ο ελεύθερος χρόνος,οι διαδικασίες (εκ)μάθησης και οι τρόποι ανάπτυξης συμπεριφορών μετατίθενται ανεπίστρεπτα(;)
Θυμάμαι,στο χωριό μου (Βαρνάβας),όπου βρίσκαμε οικοδομικά υλικά (αφθονούσαν λόγω της αστι-κοποίησης και ανοικοδόμησης στην μεταβατική δεκαετία 1965-1975) δεν χάναμε ευκαιρία: το τούβλο γινόταν αμάξι! Το δεύτερο τούβλο,περίτεχνα βαλμένο πάνω στο πρώτο,ήταν καρότσα.Είχαμε φορτηγό! Πάνω στους λοφίσκους της οικοδομικής άμμου με τα τούβλα/αυτοκίνητά μας χαράσσαμε δρόμους,κάναμε μεταφορές,κτίζαμε σπίτια και γέφυρες.Γεμάτοι στη σκόνη,ματωμένοι από μικροτραυματισμούς,που ούτε καν αισθανόμασταν,βουτηγμένοι στην έπαρση της δημιουργικής εργασίας εκτοξεύαμε τη φαντασία μας,συμμετείχαμε στην προκοπή που βλέπαμε ακμαία γύρω μας,δυνα-μώναμε τα άγουρα κορμιά μας και φουντώναμε την αδηφάγα λαχτάρα μας να ξανοιχτούμε στον κόσμο και την δράση! Άλλοι κόσμοι…
Επινοούσαν ακόμα,τα παιδιά του χτες,ομαδικά παιχνίδια που ανέπτυσσαν υγιώς και με αρμονία την συλλογικότητα και την κοινωνικότητα,προωθούσαν την ψυχοοργανική ευεξία και την θετική δι-άθεση ανιχνεύοντας τον χώρο και καλλιεργώντας την συμβίωση.
Μόνο από την πρώτη αυτή αποτύπωση (ένα απλό παράδειγμα της περασμένης πραγματικότητας) αντιλαμβάνεται κανείς πόσο έχει υποχωρήσει στις ημέρες μας η παιδική ευστροφία και δημιουρ-γικότητα παγιδεύοντας τα νέα άτομα σε μία απονευρωτική αδράνεια/υποτέλεια.
Ένα από εκείνα τα παλιά παιδικά παιχνίδια θα παρουσιάσω εδώ,τώρα˙ ήταν το φίτσιο.
Πώς παιζόταν
Η ομάδα των παιδιών (αγόρια και κορίτσια˙ υπήρχε αδελφοσύνη και αθωότητα,δεν ήματαν πονη-ρεμένοι) δεν έπρεπε να είναι πολύ μεγάλη,γιατί το παιχνίδι γινόταν δυσχερές.Ένας αριθμός πέντε έως εφτά παιδιών ήταν ιδανικός.Με την διαδικασία του α μπε μπα μπλομ (η ομάδα σχημάτιζε κύκλο.Ένας άρχιζε να τα βγάζει,να λέει,δηλαδή,το γνωστό παιδικό τραγουδάκι με τα άνευ νοήματος στιχάκια:
α μπε μπα μπλομ
του κίθε μπλομ
α μπε μπα μπλομ
του κίθε μπλομ
μπλιμ μπλομ
ακουμπώντας σε κάθε συλλαβή ένα παιδί,κατά την φορά του κύκλου.Το παιδί,στο οποίο θα τύχαινε η τελευταία συλλαβή,έβγαινε) οριζόταν ο μπάστακας.Ο μπάστακας τοποθετούσε έναν μικρό τε-νεκέ σε κεντρικό σημείο και τα υπόλοιπα παιδιά απλώνονταν γύρω από τον τενεκέ κρατώντας μία πέτρα,κατά κανόνα ίσια,στο χέρι τους.Με τις πέτρες αυτές στόχευαν τον τενεκέ και ρίχνοντάς τες πάνω του αποσκοπούσαν να τον πετάξουν όσο πιο μακριά γινόταν από εκεί που τον είχε τοπο-θετήσει αρχικά ο μπάστακας.
Όταν ο τενεκές απομακρυνόταν από κάποια πέτρα,ο μπάστακας ήταν υποχρεωμένος να τον ξα-ναβάλει στην θέση του.Την ίδια ώρα τα υπόλοιπα παιδιά έπρεπε να μαζέψουν τις πέτρες τους.Αν ο μπάστακας προλάβαινε να ξαναβάλει τον τενεκέ στη θέση του και να ακουμπήσει με το χέρι του (να χτυπήσει) κάποιο από τα άλλα παιδιά που δεν είχε ακόμα μαζέψει την πέτρα του,τότε αυτό το παιδί (το χτυπημένο) γινόταν ο νέος μπάστακας και το παιχνίδι συνεχιζόταν με την ίδια διαδικασία ώσπου να ερχόταν η κούραση ή η βαρεμάρα.
Ετιμολογία
Φίτσα λεγόταν χαϊδευτικά στα αρβανίτικα η Σοφία (Σοφία → Τσοφί → Φίτσα).
Το φίτσιο δεν είχε, προφανώς,καμία σχέση με αυτό το γυναικείο όνομα.Η ονομασία του είναι ηχομιμιτική (υπάρχουν και οι όροι ηχοποίητη ή πεποιημένη,γι΄ αυτό το φαινόμενο παραγωγής λέξεων από ήχους˙
βλέπε: γδούπος,θρόισμα,παφλασμός,κακαρίσματα,γάβγισμα,βελάζω,μουγκρητό,γκαρίζω κ.λπ.) από το σύρ-σιμο (φρσσσσστ ή όπως αλλιώς το αποδίδει κανείς) του τενεκέ στο έδαφος,όταν χτυπιόταν από πέτρα κάποιου παίκτη.
Στην ταινία Πανδώρα (του Γιώργου Σταμπουλόπουλου,2006˙ από κει και η εισαγωγική φωτο-γραφία) υπάρχει στην αρχή της σκηνή με παιδιά να παίζουν φίτσιο ή κάτι παρόμοιο (δείτε όλη την καλή ταινία πατώντας τον τίτλο της,λίγο πριν˙ για να δείτε μόνο την συγκεκριμένη σκηνή πατήστε εδώ).Η υπόθεση της ταινίας τοποθετείται κάπου στην Πελοπόννησο,την δεκαετία του 1950.Έχει γυριστεί στην Αρκαδία (Λεωνίδιο και Πούλιθρα) και φαίνεται ότι ο (Μωραΐτης,εκ του επωνύμου του) σκηνοθέτης και σεναριογράφος της Πανδώρας μετέφερε σ΄ αυτήν προσωπικές μνήμες και βιώ-ματα.
Θέλω να καταλήξω στο ότι το παιχνίδι του φίτσιο παιζόταν σε πολλές περιοχές κι όχι μόνο σε αρβανιτοχώρια,όπως ο Βαρνάβας.Βέβαια,σε αρκετές περιοχές της Πελοποννήσου είχαν εγκατα-σταθεί αρβανιτόφωνοι Έλληνες από την Ήπειρο,αλλά η λαογραφική πατρότητα ενός παλιού παι-χνιδιού ούτε θα μας απασχολήσει ούτε έχει νόημα.Ο πολιτιστικός πλούτος και ταυτότητα της Πα-τρίδας μας υφίστανται ως ενιαία,αδιατάρακτα,γνήσια και συνεχή.Αρβανίτικος δήθεν πολιτισμός δεν υπήρξε ποτέ (βλέπε,σχετικά,εδώ).
Γιάννης Βασ. Πέππας, φιλόλογος - συγγραφέας
arvanitika.blogspot.gr/
παιχνίδιΓιάννης Πέππας
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Αποχώρηση «βόμβα» από τον ΣΚΑΪ – Έφυγε ο…
- Άγρια επίθεση των οπαδών του ΠΑΟΚ σε Σαββίδη και Μίχελ
- Τετράδυμη επιτυχία στις Πανελλαδικές
- Αυτοί είναι οι τύποι αντρών που αποφεύγουν οι γυναίκες
- Capital Controls: Τι αλλάζει από 1η Σεπτεμβρίου στις αναλήψεις μετρητών
- Τετράδυμες από τον Πύργο πέρασαν όλες στην Αθήνα
- Οι σειρήνες του "πολέμου" ήχησαν σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα - Δείτε γιατί
- Επικός καβγάς Ζουράρι με δημοσιογράφο του Σκάι: «Δεν απαντάτε σε τίποτα, κύριε»
- Βάσεις 2017: Αυτές είναι οι 4 κούκλες αδερφές που πέρασαν στο Πανεπιστήμιο που ήθελαν
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Alfa Vita
- ΕΑΠ: Τα ονόματα των εισαχθέντων σε Προπτυχιακά και Μεταπτυχιακά
- Τι ισχύει με την έκπτωση ασφαλιστικών εισφορών από ακαθάριστα έσοδα
- 50 χρονών με τρία παιδιά, μαθήτρια εσπερινού Λυκείου, πέρασε στο Πανεπιστήμιο
- 2.868 προσλήψεις ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού στις ΤΟΜΥ- Παράταση αιτήσεων
- BCA: Σπουδάστε στο μεγαλύτερο Business School της Ελλάδας
- Αναπληρωτές: Τι ισχύει για τη μετατροπή του μειωμένου ωραρίου σε πλήρες
- Πρακτική άσκηση στο Ευρωπαϊκό Κέντρο Αριστείας Jean Monnet του Πανεπιστημίου Αθηνών
- Ο άμπακος, ο αγλέουρας, ο περίδρομος και το καταπέτασμα
- Τετράδυμα πέρασαν (όλα) στην Αθήνα - Παραμένουν αχώριστα και στην ενηλικίωση
- Πάνω από 14.000 λειτουργικά κενά εκπαιδευτικών ΠΕ - Δείτε τους αναλυτικούς πίνακες
![Φίτσιοένα,fitsioena](https://images32.inewsgr.com/2842/28429409/fitsioena-palio-paidiko-paichnidi-160.jpg)
- Τελευταία Νέα Alfa Vita
- Φίτσιο,ένα παλιό παιδικό παιχνίδι
- Διεξαγωγή συνεντεύξεων εκπαιδευτικών για την κάλυψη θέσεων κλ. ΠΕ02 Φιλολόγων στο Ευρωπαϊκό Σχολείο Βρυξέλλες ΙΙΙ
- Προσλήψεις 5 ατόμων στη ΔΕΥΑ Τριπόλεως
- Πάνω από 14.000 λειτουργικά κενά εκπαιδευτικών ΠΕ - Δείτε τους αναλυτικούς πίνακες
- 50 χρονών με τρία παιδιά, μαθήτρια εσπερινού Λυκείου, πέρασε στο Πανεπιστήμιο
- Κάθε πότε πρέπει να αλλάζουμε το σφουγγάρι για τα πιάτα
- Πρακτική άσκηση στο Ευρωπαϊκό Κέντρο Αριστείας Jean Monnet του Πανεπιστημίου Αθηνών
- Ο άμπακος, ο αγλέουρας, ο περίδρομος και το καταπέτασμα
- Τι ισχύει με την έκπτωση ασφαλιστικών εισφορών από ακαθάριστα έσοδα
- 2.868 προσλήψεις ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού στις ΤΟΜΥ- Παράταση αιτήσεων
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Famous villages of the Aegean Sea islands
- Η «χειρότερη καταιγίδα» των τελευταίων 12 χρόνων πλησιάζει το Τέξας
- Βομβιστική επίθεση σε τέμενος στην Καμπούλ - Δώδεκα νεκροί
- Τι θέλει να πει ο Εύζωνας όταν χτυπάει το όπλο στο έδαφος
- Πίτα με κιμά, ελιές και φέτα
- Εκρηξη βόμβας σε τέμενος στην Καμπούλ
- Η Ελένη Καρακάση στο κοσμηματοπωλείο Iordanis στην Κηφισιά
- Guardian: Αρχίζει η επιστροφή προσφύγων στην Ελλάδα από κράτη - μέλη της ΕΕ
- Χειροπέδες σε αλλοδαπούς διακινητές: Έφερναν κάνναβη από την Αμερική και πουλούσαν στη χώρα μας