Ο δάσκαλος και τα παιδιά που «δεν παίρνουν τα γράμματα»
07:48 13/8/2018
- Πηγή: Alfa Vita
Αρθρογράφος: Χρήστος Κάτσικας
ή το σχολικό σύστημα με την οργάνωση και τους μηχανισμούς του δρα απορριπτικά ενάντια στους μαθητευόμενους των συγκεκριμένων στρωμάτων;
Ας το πούμε ξεκάθαρα: το να ενεργούμε σαν οι διάφορες κουλτούρες των διαφόρων κοινωνικών τάξεων να μπορούν να τεθούν σε ίση βάση, σημαίνει πως σφραγίζουμε τα μάτια και τα αυτιά μας μπροστά στα μειονεκτήματα και στις δυσκολίες που χαρακτηρίζουν τα παιδιά από τα λαϊκά στρώματα, κοντολογίς σημαίνει πως αρνούμαστε την εκμετάλλευση και ακόμη περισσότερο τις συνέπειές της.
Παράλληλα, ας αποκαλύψουμε με σαφήνεια ότι αναφερόμαστε σε ένα σχολείο που αγνοεί τις μορφωτικές ανισότητες, βραβεύει τη μορφωτική κληρονομιά, συγκαλύπτει την κοινωνική επιλογή κάτω από τη σχολική επιλογή και νομιμοποιεί την αναπαραγωγή των κοινωνικών ιεραρχιών. Μιλάμε για ένα σχολείο που αναπαράγει στους κόλπους του τη διαίρεση χειρωνακτικής - πνευματικής εργασίας επειδή ακριβώς είναι συνολικά τοποθετημένο σε σχέση μ΄ αυτή τη διαίρεση η οποία το ξεπερνά και του καθορίζει το ρόλο.
Το να θεωρούμε το σχολείο, τη σχολική γνώση, τους εκπαιδευτικούς, σαν μια - με κάθε λεπτομέρεια φτιαγμένη - μηχανή στην υπηρεσία της κυρίαρχης τάξης, που οδηγεί με καθολική επιτυχία στην αποτυχία των κοινωνικά μη προνομιούχων και στον ιδεολογικό τους ευνουχισμό είναι μεταφυσική. Το να αντιλαμβανόμαστε όμως το σχολείο σαν φορέα σωτηρίας και δύναμη ανανέωσης που λειτουργεί στην υπηρεσία της κοινωνίας στο σύνολό της, πάνω από τάξεις και έξω από την πάλη των τάξεων, που προσφέρει σ΄ όλους ίσες δυνατότητες κοινωνικής προαγωγής και προσωπικής ανάπτυξης, είναι άγνοια ή απάτη.
Μεταφυσική, άγνοια, απάτη ή υποκρισία, σημασία έχει ότι σε καμιά περίπτωση το σχολείο δεν παρουσιάζεται αυτό που τελικά είναι.
Το σχολείο είναι μέρος του κόσμου. Σε μια κοινωνία διηρημένη σε τάξεις το σχολείο δεν μπορεί παρά να είναι ταξικό. Ό,τι συμβαίνει στο σχολείο αντανακλά τόσο την εκμετάλλευση όσο και τον αγώνα ενάντια στην εκμετάλλευση. Το να το ντύνουμε με μια θαυματουργική δύναμη, άλλοτε θεία και άλλοτε διαβολική, το να το θεωρούμε άλλοτε σα φορέα απώλειας και άλλοτε σα φορέα σωτηρίας για τους μαθητευομένους δεν κάνουμε τίποτε άλλο παρά μια βαθιά υπόκλιση στην απάτη και τη μεταφυσική.
Παράλληλα το να κατακρίνουμε την ανισότητα των ευκαιριών απέναντι στο σχολείο δε σημαίνει σε καμιά περίπτωση ότι ασκούμε σκληρή κριτική στον πυρήνα του αστικού σχολείου. Είναι γνωστό ότι το ίδιο το εύρος της εκπαιδευτικής ή κοινωνικής κινητικότητας δεν ανάγεται απλά σε κάποια έλλειψη "ίσων ευκαιριών" γιατί ακόμη και οι τυπικές "ίσες ευκαιρίες" αν υπήρχαν (πραγματικά δωρεάν παιδεία, σχολεία του ίδιου επιπέδου, ίσες δυνατότητες για προετοιμασία στις εξετάσεις κ.λπ.) είναι σίγουρο ότι τα αποτελέσματα θα ήταν τα ίδια ή σχεδόν τα ίδια, δηλαδή πάλι η σχολική επιτυχία ή αποτυχία θα ήταν σε άμεση συνάρτηση με την κοινωνική προέλευση. Έτσι γίνεται φανερό πως η επίκληση - διεκδίκηση "πραγματικής" αξιοκρατίας - ισότητας ευκαιριών στην εκπαίδευση, στην περίπτωση που γίνεται κυρίαρχο αίτημα των μη προνομιούχων κοινωνικών ομάδων, δεν είναι παρά μια φενάκη, εφόσον η αξιοκρατική επιλογή, επιτρέπει στον εκπαιδευτικό μηχανισμό να ανταποκριθεί στα αναπαραγωγικά καθήκοντα, στα πλαίσια των κοινωνικών σχέσεων εξουσίας που περιορίζουν τα όποια περιθώρια ταξικής κινητικότητας μέσα από την εκπαίδευση. Είναι άλλης ποιότητας ζήτημα βέβαια να καταδεικνύουμε - αποκαλύπτουμε τον αστικό μύθο του "δικαιώματος όλων στη μόρφωση". Η διεκδίκηση όμως της ισότητας ευκαιριών και μέσω αυτών της κοινωνικής κινητικότητας, όταν γίνεται ο κύριος στόχος, σημαίνει στην πράξη να έχουν όλα τα παιδιά, χάρη στην εκπαίδευση, ίσες ευκαιρίες πρόσβασης σε άνισες κοινωνικές θέσεις. Σημαίνει ότι θέτουμε την αρχή της ισότητας στην εκπαίδευση και αναγνωρίζουμε ταυτόχρονα, σιωπηλά, τη νομιμότητα της αρχής της κοινωνικής ανισότητας. Σημαίνει ότι έχουμε αποδεχτεί όχι μόνο την κοινωνική λειτουργία της εκπαίδευσης αλλά και τον ίδιο κοινωνικό καταμερισμό εργασίας και τις κοινωνικές σχέσεις που συνεπάγεται και από τις οποίες πηγάζει. Ας θυμηθούμε εξάλλου ότι ακόμα και στην παράλογη υπόθεση όπου, με μέσο την εκπαίδευση, όλα τα παιδιά των κυρίαρχων στρωμάτων θα καταλάμβαναν τις θέσεις των εργατών και όλα τα παιδιά των λαϊκών στρωμάτων θα καταλάμβαναν τις ανώτερες θέσεις, τίποτε το ουσιαστικό δεν θα άλλαζε στο καπιταλιστικό σύστημα, γιατί θα υπήρχαν πάντα θέσεις ιεραρχημένες, πράγμα που αποτελεί και την κύρια πλευρά της αναπαραγωγής των καπιταλιστικών σχέσεων.
Για να είναι σε θέση ο δάσκαλος να προσεγγίσει τη μορφή των σχέσεων με τους μαθητές των «τελευταίων θρανίων», είναι ανάγκη να αναλύσει σωστά, να ερμηνεύσει επιστημονικά, τη στάση τους μέσα στη σχολική τάξη, απέναντι στο σχολείο, στη σχολική γνώση. Το πρώτο βήμα είναι να απαντηθεί σωστά το ερώτημα:
Είναι η κατάσταση εκμετάλλευσης των λαϊκών στρωμάτων που αντικατοπτρίζεται σ΄ ένα συγκεκριμένο αριθμό αρνητικών στοιχείων στη ζωή και στη σχολική λειτουργία των γόνων τους
Ας το πούμε ξεκάθαρα: το να ενεργούμε σαν οι διάφορες κουλτούρες των διαφόρων κοινωνικών τάξεων να μπορούν να τεθούν σε ίση βάση, σημαίνει πως σφραγίζουμε τα μάτια και τα αυτιά μας μπροστά στα μειονεκτήματα και στις δυσκολίες που χαρακτηρίζουν τα παιδιά από τα λαϊκά στρώματα, κοντολογίς σημαίνει πως αρνούμαστε την εκμετάλλευση και ακόμη περισσότερο τις συνέπειές της.
Παράλληλα, ας αποκαλύψουμε με σαφήνεια ότι αναφερόμαστε σε ένα σχολείο που αγνοεί τις μορφωτικές ανισότητες, βραβεύει τη μορφωτική κληρονομιά, συγκαλύπτει την κοινωνική επιλογή κάτω από τη σχολική επιλογή και νομιμοποιεί την αναπαραγωγή των κοινωνικών ιεραρχιών. Μιλάμε για ένα σχολείο που αναπαράγει στους κόλπους του τη διαίρεση χειρωνακτικής - πνευματικής εργασίας επειδή ακριβώς είναι συνολικά τοποθετημένο σε σχέση μ΄ αυτή τη διαίρεση η οποία το ξεπερνά και του καθορίζει το ρόλο.
Το να θεωρούμε το σχολείο, τη σχολική γνώση, τους εκπαιδευτικούς, σαν μια - με κάθε λεπτομέρεια φτιαγμένη - μηχανή στην υπηρεσία της κυρίαρχης τάξης, που οδηγεί με καθολική επιτυχία στην αποτυχία των κοινωνικά μη προνομιούχων και στον ιδεολογικό τους ευνουχισμό είναι μεταφυσική. Το να αντιλαμβανόμαστε όμως το σχολείο σαν φορέα σωτηρίας και δύναμη ανανέωσης που λειτουργεί στην υπηρεσία της κοινωνίας στο σύνολό της, πάνω από τάξεις και έξω από την πάλη των τάξεων, που προσφέρει σ΄ όλους ίσες δυνατότητες κοινωνικής προαγωγής και προσωπικής ανάπτυξης, είναι άγνοια ή απάτη.
Μεταφυσική, άγνοια, απάτη ή υποκρισία, σημασία έχει ότι σε καμιά περίπτωση το σχολείο δεν παρουσιάζεται αυτό που τελικά είναι.
Το σχολείο είναι μέρος του κόσμου. Σε μια κοινωνία διηρημένη σε τάξεις το σχολείο δεν μπορεί παρά να είναι ταξικό. Ό,τι συμβαίνει στο σχολείο αντανακλά τόσο την εκμετάλλευση όσο και τον αγώνα ενάντια στην εκμετάλλευση. Το να το ντύνουμε με μια θαυματουργική δύναμη, άλλοτε θεία και άλλοτε διαβολική, το να το θεωρούμε άλλοτε σα φορέα απώλειας και άλλοτε σα φορέα σωτηρίας για τους μαθητευομένους δεν κάνουμε τίποτε άλλο παρά μια βαθιά υπόκλιση στην απάτη και τη μεταφυσική.
Παράλληλα το να κατακρίνουμε την ανισότητα των ευκαιριών απέναντι στο σχολείο δε σημαίνει σε καμιά περίπτωση ότι ασκούμε σκληρή κριτική στον πυρήνα του αστικού σχολείου. Είναι γνωστό ότι το ίδιο το εύρος της εκπαιδευτικής ή κοινωνικής κινητικότητας δεν ανάγεται απλά σε κάποια έλλειψη "ίσων ευκαιριών" γιατί ακόμη και οι τυπικές "ίσες ευκαιρίες" αν υπήρχαν (πραγματικά δωρεάν παιδεία, σχολεία του ίδιου επιπέδου, ίσες δυνατότητες για προετοιμασία στις εξετάσεις κ.λπ.) είναι σίγουρο ότι τα αποτελέσματα θα ήταν τα ίδια ή σχεδόν τα ίδια, δηλαδή πάλι η σχολική επιτυχία ή αποτυχία θα ήταν σε άμεση συνάρτηση με την κοινωνική προέλευση. Έτσι γίνεται φανερό πως η επίκληση - διεκδίκηση "πραγματικής" αξιοκρατίας - ισότητας ευκαιριών στην εκπαίδευση, στην περίπτωση που γίνεται κυρίαρχο αίτημα των μη προνομιούχων κοινωνικών ομάδων, δεν είναι παρά μια φενάκη, εφόσον η αξιοκρατική επιλογή, επιτρέπει στον εκπαιδευτικό μηχανισμό να ανταποκριθεί στα αναπαραγωγικά καθήκοντα, στα πλαίσια των κοινωνικών σχέσεων εξουσίας που περιορίζουν τα όποια περιθώρια ταξικής κινητικότητας μέσα από την εκπαίδευση. Είναι άλλης ποιότητας ζήτημα βέβαια να καταδεικνύουμε - αποκαλύπτουμε τον αστικό μύθο του "δικαιώματος όλων στη μόρφωση". Η διεκδίκηση όμως της ισότητας ευκαιριών και μέσω αυτών της κοινωνικής κινητικότητας, όταν γίνεται ο κύριος στόχος, σημαίνει στην πράξη να έχουν όλα τα παιδιά, χάρη στην εκπαίδευση, ίσες ευκαιρίες πρόσβασης σε άνισες κοινωνικές θέσεις. Σημαίνει ότι θέτουμε την αρχή της ισότητας στην εκπαίδευση και αναγνωρίζουμε ταυτόχρονα, σιωπηλά, τη νομιμότητα της αρχής της κοινωνικής ανισότητας. Σημαίνει ότι έχουμε αποδεχτεί όχι μόνο την κοινωνική λειτουργία της εκπαίδευσης αλλά και τον ίδιο κοινωνικό καταμερισμό εργασίας και τις κοινωνικές σχέσεις που συνεπάγεται και από τις οποίες πηγάζει. Ας θυμηθούμε εξάλλου ότι ακόμα και στην παράλογη υπόθεση όπου, με μέσο την εκπαίδευση, όλα τα παιδιά των κυρίαρχων στρωμάτων θα καταλάμβαναν τις θέσεις των εργατών και όλα τα παιδιά των λαϊκών στρωμάτων θα καταλάμβαναν τις ανώτερες θέσεις, τίποτε το ουσιαστικό δεν θα άλλαζε στο καπιταλιστικό σύστημα, γιατί θα υπήρχαν πάντα θέσεις ιεραρχημένες, πράγμα που αποτελεί και την κύρια πλευρά της αναπαραγωγής των καπιταλιστικών σχέσεων.
Ετικέτες: Χρήστος Κάτσικας
Keywords
δασκαλος, παιδια, συγκεκριμένο, σημαίνει, σχολεια, φενάκη, αποτελεσματα δημοτικων εκλογων 2010, εκλογες 2010 αποτελεσματα , σταση εργασιας, κοινωνια, αποτελεσματα, βημα, γνωση, δωρεαν, αγνοια, απλα, αυτια, γινεται, δυναμη, εκμεταλλευση, εκπαιδευση, ελλειψη, εξετασεις, επιτυχια, ζωη, ιδια, ιδιο, υπηρεσια, υπηρχαν, υποθεση, ισες ευκαιριες, ιση, κυρια, λειτουργια, ματια, μορφη, παντα, ουσιαστικο, ρολο, σιγουρο, συγκεκριμένο, σχολειο, φενάκη, χρηστος, μπροστα, σημαίνει, θεια, θεσεις
Τυχαία Θέματα
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Ναταλία Λιονάκη: Σοκάρει η νέα φωτογραφία μέσα από το μοναστήρι!!!
- Πού παίχτηκαν τα δύο Τζόκερ που κέρδισαν από 4,6 εκατ. ευρώ στην κλήρωση της Κυριακής
- Μεγάλο το "μέτωπο" της φωτιάς στην Εύβοια - Ενισχύθηκαν οι πυροσβεστικές δυνάμεις - Ενημερώνεται ο πρωθυπουργός
- Οικογένειες, παιδιά και ηλικιωμένοι στη λίστα των θυμάτων - Το δύσκολο έργο της Ομάδας Αναγνώρισης της ΕΛ.ΑΣ
- Η φωτιά της Εύβοιας πάνω από την Αθήνα
- Το... τρελό ποσό που έχει βγάλει ο Τσιτσιπάς στα 20 του!
- Η επιστροφή της Κάτιας Ζυγούλη στο σπίτι, στον Νέο Βουτζά μετά τη φονική φωτιά (εικόνα)
- Ο Ναδάλ λύγισε τον απίθανο Τσιτσιπά στον τελικό του Rogers Cup
- Άνθιμος Ανανιάδης - Το μήνυμα όλο νόημα μετά τον καβγά με τη Γαζή
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Alfa Vita
- Εκατοντάδες αυτοκίνητα στο λιμάνι της Αιδηψού - Η έκτακτη ενημέρωση της Πυροσβεστικής
- Ο δάσκαλος και τα παιδιά που «δεν παίρνουν τα γράμματα»
- Η δικαίωση μιας... εικοσαετίας!
- Συνεχίζεται η μάχη με τη φωτιά στην Εύβοια - Το πρωί ξεκίνησαν νέες ρίψεις νερού
- Σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης ο δήμος Διρφύων-Μεσσαπίων
- Χάλκινος ο Τσιάμης
- Τελευταία Νέα Alfa Vita
- Ο δάσκαλος και τα παιδιά που «δεν παίρνουν τα γράμματα»
- Συνεχίζεται η μάχη με τη φωτιά στην Εύβοια - Το πρωί ξεκίνησαν νέες ρίψεις νερού
- Χάλκινος ο Τσιάμης
- Η δικαίωση μιας... εικοσαετίας!
- Εκατοντάδες αυτοκίνητα στο λιμάνι της Αιδηψού - Η έκτακτη ενημέρωση της Πυροσβεστικής
- Σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης ο δήμος Διρφύων-Μεσσαπίων
- Προκήρυξη εισιτηρίων εξετάσεων στο τμήμα εικαστικών τεχνών του πανεπιστημίου Ιωαννίνων
- Να ανοίξει τώρα ο φάκελλος της υπόθεσης της καθηγήτριας Φώφης Μπουλούτα
- «Καμπάνα» για παιδοκαρδιοχειρουργό του ΕΣΥ που έπαιρνε «φακελάκια»
- Τι απαντά ο Βαξεβάνης στον Σαμαρά για το εξώδικο
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Διώξεις για κακουργήματα με ονοματεπώνυμο για τη φωτιά στο Μάτι
- Π. Σκουρλέτης: Η ΝΔ ασκεί μια "αυτιστική" αντιπολίτευση
- Απεργία ΠΝΟ: «Δεμένα» τα πλοία για 24 ώρες τον Σεπτέμβριο
- Όταν η Τουρκία του Ερντογάν ήθελε να δανείσει την Ελλάδα
- Άγγλοι αρνούνται βασανισμούς σε αγωνιστές της ΕΟΚΑ:"Εντελώς τρελό"
- Ολλανδία: Άντρας προσπάθησε να κάψει το τουρκικό προξενείο στο Άμστερνταμ
- Άλλοι εννέα Βρετανοί καταγγέλλουν ότι δηλητηριάστηκαν από «μπόμπες» στο Λαγανά Ζακύνθου
- Μικρό ανασχηματισμό ετοιμάζει ο Τσίπρας -Ποιοι μένουν, ποιοι φεύγουν, τι θα γίνει με τον Καμμένο
- Στο νούμερο 15 της παγκόσμιας κατάταξης ο Τσιτσιπάς παρά την ήττα από Ναδάλ