Υπάρχει διαχωρισμός μεταξύ πνευματικής και χειρωνακτικής εργασίας;
Εν αρχή η εργασία. Η εργασία δημιούργησε εν πολλοίς μέσα από πολύχρονες εξελικτικές διαδικασίες τον κοινωνικό άνθρωπο. Η εργασία καθίσταται το κύριο πεδίο μέσα από το οποίο ο μακρινός πρόγονός μας μετασχημάτιζε στοιχεία του φυσικού περιβάλλοντος και μέσα απ’ αυτές τις λειτουργίες του μετασχηματισμού διαμόρφωνε όλο και πιο ευνοϊκές συνθήκες ζωής. Η όλη εξέλιξη συνεχίζεται ορμητικά στο κοινωνικό κυρίως πεδίο και η κοινωνική οργάνωση του ανθρώπου οδηγεί αρχικά στην ανθρωποποίησή του και στη συνέχεια στον εξανθρωπισμό του, που είναι ακόμα ζητούμενο. Έχει σημειωθεί με πολύ χαρακτηριστικό τρόπο ότι
Εν συνεχεία ο επιμερισμός πνεύματος και σώματος. Και αυτός ο δυισμός προκάλεσε πολλά προβλήματα στην πρόοδο του ανθρώπου και των κοινωνιών. Το σώμα αφού διαχωρίστηκε αυθαίρετα από το πιο σημαντικό μέρος του, τον εγκέφαλο, ταπεινώθηκε ως κάτι κατώτερο του πνεύματος. Κάπως έτσι με ισχυρή δόση απλουστευτικότητας βέβαια διαχωρίζεται η εργασία του ανθρώπου σε χειρωνακτική και πνευματική. Ωστόσο, πρέπει να σημειωθεί και μια παράλληλη και ομόρροπη εξέλιξη, ο καταμερισμός εργασίας, που είναι σχεδόν αναπόφευκτος όσο η οργάνωση των κοινωνιών γινόταν μεγαλύτερη και κυρίως πολυπλοκότερη.
Αλλά αντί αυτός ο καταμερισμός να γίνει – λαμβάνοντας υπόψη την ενότητα σώματος και πνεύματος, την ενότητα χεριού και σκέψης (μπορεί να ήταν ποτέ δυνατόν το χέρι μας να μη συνδέεται με τη σκέψη μας;) – πεδίο ενότητας του κόσμου της εργασίας, διχοτομεί την εργασία σε δύο μεγάλα μέρη, στην πνευματική εργασία και στην χειρωνακτική εργασία και ταυτόχρονα διαμορφώνει ένα αξιακό πεδίο στο οποίο η πνευματική εργασία είναι ανώτερη μορφή δράσης και η χειρωνακτική εργασία όχι μόνο κατώτερή της αλλά και καταγράφεται περίπου ως ταπεινωτική εργασία!
Εδώ έχουν υπεισέλθει φοβερά ανορθολογικά στοιχεία, πέραν αυτών των επιστημονικών αληθειών που ήδη καταγράφηκαν. Ας τα δούμε με τη μορφή ερωτημάτων. Υπήρξαν ποτέ, υπάρχουν σήμερα ή μπορούν να υπάρξουν στο μέλλον κοινωνίες χωρίς την ανάγκη της χειρωνακτικής εργασίας; Μπορεί ο άνθρωπος να ζει χωρίς την παράλληλη άσκησή του και στις δύο μορφές εργασίας; Μπορούμε να τραβήξουμε διαχωριστική γραμμή μεταξύ πνευματικής και χειρωνακτικής εργασίας; Ποιες είναι εκείνες οι αξίες που ιεραρχούν τις δύο φενακισμένες μορφές εργασίας;
Σε μια πρόχειρη θεώρηση αυτών των ερωτημάτων ας σημειωθούν μερικές αυτονόητες παρατηρήσεις. Θεωρώ ότι πολύ λίγες μορφές εργασίας μπορούν να χρεωθούν ως απόλυτα πνευματικές ή χειρωνακτικές. Αντίθετα οι περισσότερες μορφές είναι σύμμεικτες και αξεδιάλυτες. Η Τέχνη σχεδόν στο σύνολό της διαλαλεί αυτή τη θαυμαστή ενότητα που κάποιοι καλοθελητές θέλουν σκόπιμα να την αγνοούν. Τα μεγάλα της έργα – ο Παρθενώνας, ο Ερμής του Πραξιτέλη, η Αφροδίτη της Μήλου, η Αγία Σοφία, οι πίνακες του Βαν Γκογκ και του Πικάσο και όλων των ζωγράφων, το Άγαλμα της Ελευθερίας κλπ κλπ – είναι κορυφαία μνημεία του ανθρώπου, τα οποία αν είχαν φωνή, θα επανέφεραν στην τάξη της απλής λογικής όλους όσους επιμένουν στο διμερή επίπλαστο τεμαχισμό της ανθρώπινης εργασίας.
Αλλά και η επιστήμη και η τεχνολογία μέσα από τις χίλιες δυο εκφράσεις τους δεν διαλαλούν τη θαυμαστή ενότητα της εργασίας; Ο χειρουργός τι μορφή εργασίας ασκεί; Ο τεχνολόγος της πληροφορικής με τι ασχολείται; Στα κέντρα Διαστημικής οι άνθρωποι μπορούν να διαφοροποιηθούν σε δύο κλάσεις; Μήπως και η καθημερινή ζωή δεν εκφράζει την ενότητα της εργασίας μας; Ο καλλιεργητής της γης ασκεί μόνο την χειρωνακτική εργασία, δεν στοχάζεται για το πώς θα επιτύχει το καλύτερο αποτέλεσμα; Ο τεχνίτης που κατασκευάζει κάθε λογής εργαλεία και μηχανήματα υπηρετεί μόνο την χειρωνακτική εργασία;
Η ενότητα της χειρωνακτικής και της πνευματικής εργασίας προκύπτει και μέσα από αυτές καθ’ εαυτές τις συναισθηματικές και ψυχολογικές ανάγκες του κάθε ανθρώπου. Αν υποτεθεί ότι ασχολούμαστε μόνο με τα γράμματα, δεν νιώθουμε τρομακτική ανάγκη να χρησιμοποιήσουμε το σώμα μας και τα χέρια μας; Όλο το στερέωμα του αθλητισμού – πέραν εκείνης της όψης του που έχει επαγγελματικά χαρακτηριστικά – δεν γεννάται από την καθολική μας αναγκαιότητα της βιολογικής και κοινωνικής λειτουργίας του σώματός μας;
Η σύγχρονη κοινωνία μας είναι κοινωνία παρακμής, είναι κοινωνία κυριαρχούμενη από το καπιταλιστικό σύστημα και τις ποικίλες αποφυάδες του. Και η κοινωνία αυτή πέραν του καταμερισμού εργασίας έχει επιτύχει δύο οδυνηρούς ανορθολογισμούς. Πρώτον, η εργασία μας να είναι πεδίο αλλοτρίωσής μας και όχι πεδίο χειραφέτησής μας και κοινωνικής απελευθέρωσής μας. Δεύτερον και συμφυές με το πρώτο, η όποια αξία της εργασίας προσμετράται με βάση το χρήμα που αποφέρει. Και αυτοί οι δύο ανορθολογισμοί έχουν υποδουλώσει το σημερινό άνθρωπο. Γι’ αυτό θεωρώ ότι η καρδιά των κοινωνικών αγώνων μας πρέπει να είναι η αμφισβήτηση και η άρση αυτών των ανορθολογισμών, γιατί σκοπεύουν στην πολιτική μας συνειδητοποίηση για κοινωνική αλλαγή.
Νίκος Τσούλιαςhttp://www.alfavita.gr/sites/default/files/styles/special_edition_image/public/modern_times.jpg?itok=vzHQmpZrhttp://www.alfavita.gr/sites/default/files/styles/medium/public/eikona.png?itok=Fm3xm_k3ΆρθραΕτικέτες: Νίκος Τσούλιαςεργασίαφιλοσοφίαχειρωνακτική εργασίαπνευματική εργασίαΗ κοινωνία πέραν του καταμερισμού εργασίας έχει επιτύχει δύο οδυνηρούς ανορθολογισμούς. Πρώτον, η εργασία να είναι πεδίο αλλοτρίωσης και όχι πεδίο χειραφέτησης και κοινωνικής απελευθέρωσης. Δεύτερον, η όποια αξία της εργασίας προσμετράται με βάση το χρήμα- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Βοιωτία: Την κατακρεούργησε ο κουνιάδος της μπροστά στο παιδί της - Αναβιώνουν οι μνήμες του φονικού! (ΦΩΤΟ)
- Το κορίτσι με τον μπακαλιάρο που πληρωνόταν από το ΚΕΕΛΠΝΟ και δούλευε στον Άδωνη
- Αυτά τα 8 μποτάκια θα φορεθούν πολύ φέτος τον χειμώνα!
- Οι πέντε Περιφερειάρχες που πήραν το χρίσμα από τον Μητσοτάκη – «Η χώρα χρειάζεται πολιτική αλλαγή»
- Ιδιοκτήτρια βενζινάδικου ζητά από τους πελάτες «να μη ζεσταίνουν ούρα στο φούρνο μικροκυμάτων»
- 9 tips που θα σε βοηθήσουν να χάσεις βάρος!
- ΝΔ: Ποιοι είναι οι εννέα υποψήφιοι περιφερειάρχες που πήραν το «γαλάζιο» χρίσμα
- Μαρία Μενούνος: Το μενού του λαμπερού γάμου δια χειρός Δημήτρη Σκαρμούτσου
- Οι κρίσεις πανικού κρατούν έναν Βρετανό εγκλωβισμένο στις ΗΠΑ
- «Θα σε διαλύσω», είπε η μάνα της 18χρονης στον παιδοκτόνο της Πετρούπολης
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Alfa Vita
- Ξεσπά ο γιατρός για την Ειρήνη Λαγούδη: "Ο κανιβαλισμός στο πρόσωπό μου πρέπει να σταματήσει"
- Η ΕΛΜΕ Πρέβεζας καλεί σε μαζική συμμετοχή στη Γ.Σ την Πέμπτη 18/10
- Υπάρχει διαχωρισμός μεταξύ πνευματικής και χειρωνακτικής εργασίας;
- Την Πέμπτη η εκδήλωση του Υπουργείου για την Πανελλήνια Ημέρα Σχολικού Αθλητισμού
- Ξανά κουδούνι στο Δημοτικό της Γαύδου - Έφθασε νέα Αναπληρώτρια
- Τι απαντά το Πανεπιστήμιο Κρήτης για τους πυρόπληκτους φοιτητές στο Ηράκλειο
- Τελευταία Νέα Alfa Vita
- Υπάρχει διαχωρισμός μεταξύ πνευματικής και χειρωνακτικής εργασίας;
- Την Πέμπτη η εκδήλωση του Υπουργείου για την Πανελλήνια Ημέρα Σχολικού Αθλητισμού
- Ξεσπά ο γιατρός για την Ειρήνη Λαγούδη: "Ο κανιβαλισμός στο πρόσωπό μου πρέπει να σταματήσει"
- Η ΕΛΜΕ Πρέβεζας καλεί σε μαζική συμμετοχή στη Γ.Σ την Πέμπτη 18/10
- Ξανά κουδούνι στο Δημοτικό της Γαύδου - Έφθασε νέα Αναπληρώτρια
- Τι απαντά το Πανεπιστήμιο Κρήτης για τους πυρόπληκτους φοιτητές στο Ηράκλειο
- 24ωρη απεργία εισηγείται η ΟΛΜΕ - Να γίνει μία προκήρυξη για 15000 διορισμούς, εξειδικευμένη
- Έβδομοι στον κόσμο με τη "Χίμαιρα" οι φοιτητές του Παν. Δ. Μακεδονίας!
- Υποχρεωτική η από 27/3/18 Συλλογική Σύμβαση Εργασίας για τους εργαζόμενους στα ξενοδοχεία
- Υποχρεωτικά με τιμοκαταλόγους για ΑμΕΑ τα καταστήματα μαζικής εστίασης
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- To μυστήριο με τα μωρά που γεννιούνται χωρίς χέρια στη Γαλλία
- Ξεκινούν ασκήσεις εκκένωσης σε σχολεία, νοσοκομεία και βιομηχανικές επιχειρήσεις
- Ένα «Μελλοντικό Δάσος» από ανακυκλωμένο πλαστικό (pics)
- Τρεις θετικές ειδήσεις για το μέλλον των μέσων ενημέρωσης
- Επιστολή του διευθυντή της «La Repubblica» στον Ντι Μάιο: «Θα συνεχίσουμε να παρουσιάζουμε την αλήθεια»
- Ινδία: Μαθήτριες ξυλοκοπήθηκαν επειδή διαμαρτυρήθηκαν στις παρενοχλήσεις των αγοριών
- Αυτός είναι ο καθηγητής «φακελάκης» του ΤΕΙ Σερρών (εικόνες)
- Ο.Ε.Ε.Θ.: Να βρεθεί βιώσιμη λύση για όλες τις παθογένειες της πλ. Αριστοτέλους