Ανθρωπισμός και συμφιλίωση στο «Σπίτι δίπλα στη θάλασσα»
Ο Ρομπέρ Γκεντιγκιάν μάς είχε γοητεύσει πριν λίγα χρόνια με το μαγευτικό φιλμ «Τα Χιόνια του Κιλιμάντζαρο». Έτσι, πήγαμε με μεγάλο ενδιαφέρον και εύλογες προσδοκίες να δούμε «Το Σπίτι Δίπλα στη Θάλασσα» (La Villa, Γαλλία 2017).
Η υπόθεση είναι απλή, με κάποιες – συνειδητές ή όχι – αναφορές στον «Βυσσινόκηπο»του Τσέχοφ. Τρία αδέλφια – δύο άντρες και μία γυναίκα, αποξενωμένα από χρόνια,
Παρά τις αδυναμίες της (θα τις αναφέρουμε πιο κάτω) σε σύγκριση, τουλάχιστον, με το αριστουργηματικό «Κιλιμάντζαρο», η ταινία φέρει όλα τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα της κινηματογραφικής φιλοσοφίας του Γκεντιγκιάν, στην οποία ο σκηνοθέτης μένει πιστός και, από την άποψη αυτή, είναι απόλυτα συνεπής με το προσωπικό του ύφος. Στα μάτια του θεατή ξετυλίγεται και πάλι μια καθαρτήρια, λυτρωτική διαδρομή από την άρνηση στην κατάφαση, από την πικρία στη συμφιλίωση, από το σκοτάδι στο φως, κι ακόμα – γιατί όχι; – από τον θάνατο στη ζωή! Παράλληλα, μέσα από την υπαρξιακή αυτή πορεία αναδεικνύεται η ωραιότητα της ανθρώπινης ψυχής.
Έτσι, σε ό,τι αφορά την φιλοσοφική προσέγγιση του Γκεντιγκιάν, θα μπορούσαμε να επαναλάβουμε λέξη προς λέξη τα περισσότερα από εκείνα που είχαμε γράψει στις 22-3-2012 στο «Βήμα», στην κριτική μας τοποθέτηση πάνω στα «Χιόνια του Κιλιμάντζαρο»(αφαιρώ τις λίγες φράσεις που αναφέρονται σε εκείνη ειδικά την ταινία):
——————————–
Το ερώτημα είναι απλό και απέχει πολύ απ’ το να είναι ρητορικό: Η Τέχνη μιμείται τη ζωή, ή η ζωή την Τέχνη; Οι οπαδοί του ρεαλισμού θα επιλέξουν ανεπιφύλακτα την πρώτη εκδοχή: η ζωή είναι γεμάτη ασχήμιες, τις οποίες οφείλει να αποτυπώνει χωρίς τεχνητές ωραιοποιήσεις η Τέχνη (είναι μάλιστα θεμιτό ακόμα και να υπερθεματίζει μέχρις υπερβολής στην καταγραφή τους, αν αυτό υπηρετεί καλύτερα τους στόχους της).
Συχνά, τα όρια ανάμεσα στον ρεαλισμό και τον πεσιμισμό είναι δυσδιάκριτα για τον δημιουργό του έργου Τέχνης. Ειδικά στον κινηματογράφο, ο θεατής πρέπει να φύγει από την αίθουσα με σκοτεινές σκέψεις και αισθήματα ματαιότητας και αρνητικής ψυχικής φόρτισης. Το happy ending είναι ταμπού, και το θετικό μήνυμα δυσεύρετο (αφού η ίδια η ζωή δεν το εμπεριέχει). Από το σύμπλεγμα αυτό δεν ξέφυγε ούτε μια κατά τα άλλα αξιόλογη Ελληνική ταινία, που όμως δύσκολα θα την κατέτασσε κανείς καταρχήν στη σχολή του ρεαλισμού: η «Πολίτικη Κουζίνα»!
Στον αντίποδα του ρεαλισμού ορθώνεται ο ιδεαλισμός, μια φιλοσοφική αντίληψη που επιφυλάσσει στην Τέχνη έναν ευγενέστερο και πιο φιλόδοξο ρόλο: να δημιουργεί υψηλά πρότυπα σκέψης και συμπεριφοράς, προσφέροντας παράλληλα και τα ψυχολογικά, ιδεολογικά κι αισθητικά κίνητρα στον άνθρωπο ώστε να υπερβεί τις εγγενείς αδυναμίες της φύσης του και να προσεγγίσει τα πρότυπα αυτά.
Η εξαιρετική ταινία του Ρομπέρ Γκεντιγκιάν (…) ισορροπεί αριστοτεχνικά ανάμεσα στις δύο αυτές, αντίθετες φιλοσοφικές τάσεις. Από τη μία, οι σκληρές πραγματικότητες της εποχής (…) Από την άλλη – και αυτά είναι τα στοιχεία που αναδεικνύει προοδευτικά η ταινία ως την καθαρτήρια κατάληξή της – παρελαύνουν από τα μάτια του θεατή σκηνές απίστευτης ομορφιάς όπου θριαμβεύει η φιλία, η ανθρωπιά, η συγχώρεση, η αλληλεγγύη (…). Μα, πάνω απ’ όλα, η αγάπη, ο έρωτας και η σύμπνοια που κρατούν ζωντανό ένα γάμο μέσα στο χρόνο κι ενάντια στις δοκιμασίες της ζωής!
Φύγαμε από τον κινηματογράφο γεμάτοι από αισθήματα που αναπλάθουν την ψυχή, και σκέψεις που θέτουν σε εγρήγορση την συνειδητότητα. Αφήνοντας οριστικά πίσω μας τις οδυνηρές μνήμες νοσηρών ταινιών του Χάνεκε, ή ακόμα νοσηρότερων δημιουργιών των αδελφών Κοέν…
——————————–
Σε ό,τι αφορά τον πολιτικό προβληματισμό τού Γκεντιγκιάν στη νέα ταινία, το κέντρο βάρους έχει τώρα μετατοπιστεί από τη διάψευση, κυρίως, των οραμάτων της Αριστεράς μέσα σε έναν αναδυόμενο, ακραία νεοφιλελεύθερο κόσμο, στις νέες προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο Δυτικός κόσμος μπροστά στην έκρηξη του μεταναστευτικού προβλήματος (με κάποιες επιφανειακές αναφορές και στο ζήτημα του ρατσισμού). Εν τούτοις, όπως αναφέραμε στην αρχή, από την ταινία δεν λείπουν και κάποια αδύνατα σημεία. Η αφήγηση στο πρώτο μέρος είναι κατά κύριο λόγο διαλογική (θα λέγαμε, δίνει την εντύπωση θεατρικής παράστασης σε φυσικό, εξωτερικό χώρο) και η υπόθεση «σέρνεται», με αποτέλεσμα να κουράζει κάπως τον θεατή (ο οποίος, πάντως, αποζημιώνεται γενναιόδωρα στη συνέχεια!). Επίσης, το σενάριο αφήνει μια αίσθηση τεχνητής «συγκόλλησης» καταστάσεων που είναι σε μεγάλο βαθμό ασύνδετες μεταξύ τους και δύσκολα μπορεί να δει κανείς με ποιον τρόπο αλληλο-επηρεάζονται.
Αυτό που μένει, όμως, στο τέλος είναι το θετικό μήνυμα πως αξίζει τον κόπο να αλλάξουμε τη ζωή μας προκειμένου να φέρουμε στο φως την ανθρώπινη πλευρά που ίσως αγνοούμε πως κρύβεται μέσα μας. Φυσικά, μια τέτοια ιδεαλιστική προσέγγιση στην Τέχνη δεν εκφράζει το μεγαλύτερο μέρος των δημιουργών, των κριτικών, αλλά και του ίδιου του κοινού. (Από πολύ κοντινό μου πρόσωπο άκουσα πριν χρόνια την σαρκαστική προτροπή «να πάω καλύτερα να δω τη Χιονάτη και τους εφτά νάνους», όταν εξέφρασα την απογοήτευσή μου για την σεναριακή τροπή στο τέλος της «Πολίτικης Κουζίνας»!) Όμως, το καλό με την Τέχνη είναι πως τίποτα δεν είναι οικουμενικό κι απόλυτο, αφού η αίσθηση του ωραίου είναι, εν τέλει, ζήτημα καθαρά υποκειμενικό. Έτσι, κατά το κοινώς λεγόμενο, «σ’ όποιον αρέσει»! Στο κοντινό μου πρόσωπο, πάντως, και η νέα αυτή ταινία του Γκεντιγκιάν άρεσε πολύ…
Ανθρωπισμός και συμφιλίωση στο «Σπίτι δίπλα στη θάλασσα»The post Ανθρωπισμός και συμφιλίωση στο «Σπίτι δίπλα στη θάλασσα» appeared first on Aixmi.gr - Ειδήσεις από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο - Έκτακτη επικαιρότητα.
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Blogs
- Αποκάλυψη Σεισμός: Ο Γιώργος Αγγελόπουλος είναι Επίσημα Ζευγάρι Με Την…
- Αγενής Πελάτισσα λέει στον υπάλληλο του Μάρκετ πως είναι καθυστερημένος. Δευτερόλεπτα μετά παίρνει το μάθημα της ζωής της
- Αυτές είναι οι συνθήκες κράτησης των δύο Ελλήνων στρατιωτικών
- Αυτό κι αν είναι έκπληξη για την Χρυσή Βαρδινογιάννη: Ποιος πασίγνωστος ηθοποιός σύντροφος. Κλάμα ο Νίνο!
- Πόσο κουνουπίδι τρως; Τα οφέλη και πώς να το φτιάξεις
- Μίζες Αττικό Μετρό: Τους «έκαψε» η γραμματέας
- Φρικτό με 14χρονους στο Αγρίνιο: 30χρονος τους έδινε λεφτά για να ξυρίσουν τα γεννητικά όργανα και να…
- Σκοπιανό και εξελίξεις
- Οδηγούσε ανάποδα επί 165 χλμ. στην εθνική οδό – Έπεσε στο μπλόκο και σκοτώθηκε
- Ένσταση κατά της προφυλάκισης των δύο ελλήνων στρατιωτικών
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Aixmi
- O Λιάγκας είπε ψέματα στον Μπιμπίλα και εκείνος το έμαθε on air
- Χωριστές φορολογικές δηλώσεις για τους συζύγους
- H πρώτη συνεδρίαση της Προκαταρκτικής για Novartis
- Ανθρωπισμός και συμφιλίωση στο «Σπίτι δίπλα στη θάλασσα»
- Διαμαρτυρία με ένα ταψί γεμιστά στο θεραπευτήριο Σκαραμαγκά
- Ο Κουτσούμπας στους «επισκέπτες του Δεκαπενταύγουστου»
- Τελευταία Νέα Aixmi
- Ανθρωπισμός και συμφιλίωση στο «Σπίτι δίπλα στη θάλασσα»
- H πρώτη συνεδρίαση της Προκαταρκτικής για Novartis
- O Λιάγκας είπε ψέματα στον Μπιμπίλα και εκείνος το έμαθε on air
- Χωριστές φορολογικές δηλώσεις για τους συζύγους
- Διαμαρτυρία με ένα ταψί γεμιστά στο θεραπευτήριο Σκαραμαγκά
- Ο Κουτσούμπας στους «επισκέπτες του Δεκαπενταύγουστου»
- Θρίλερ με τους Έλληνες στρατιωτικούς: Ίσως αναβληθεί σήμερα η δίκη
- Ένσταση για παράνομη κράτηση των 2 Ελλήνων στρατιωτικών
- Συνεχίζεται το θρίλερ: Προς αναβολή η δίκη των Ελλήνων στρατιωτικών
- Αβεβαιότητα στην Ιταλία: Πρώτοι οι λαϊκιστές τού Γκρίλο
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Blogs
- Ποιος θα διαδεχτεί τον καθηγητή Λιαργκόβα στο Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής
- Ο Αλεξάντρ Ντεσπλά αφιέρωσε το Όσκαρ στην Ελληνίδα μητέρα του - ΒΙΝΤΕΟ
- Καμπανάκι από την ΕΛΣΤΑΤ: Στο 1,4% του ΑΕΠ η ανάπτυξη του 2017
- Ακούστε την εκπομπή του Νίκου Χατζηνικολάου 5/3/2018
- Χατζηδάκης στον Realfm 97,8: Ο ΣΥΡΙΖΑ μετά το τρίτο μνημόνιο, έχει υπογράψει και το τέταρτο μνημόνιο
- Συντετριμμένος ο ατζέντης του Αστόρι
- Διαμαρτυρία με τα "γεμιστά της Φωτίου" έξω από το θεραπευτήριο Σκαραμαγκά- ΦΩΤΟ
- Χατζηδάκης: Ο ΣΥΡΙΖΑ μετά το τρίτο μνημόνιο, έχει υπογράψει και το τέταρτο μνημόνιο
- Καμπανάκι από την ΕΛΣΤΑΤ: Στο 1,4% του ΑΕΠ η ανάπτυξη του 2017
- Βαρδάκης: Χρηματοδότηση του δήμου Μαλεβιζίου με 600.000 ευρώ για έργα οδοποιίας