Δύο μεγάλες εκθέσεις τον Οκτώβριο στο Τελλόγλειο
Δύο μεγάλες εκθέσεις εγκαινιάζουν τη νέα σεζόν και παρουσιάζονται από τις 18 Οκτωβρίου στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών του Α.Π.Θ. Οι εκθέσεις «Ο Ντελακρουά σκηνοθετεί το ’21» και «Ο Φιλιποτό δημιουργεί το Πανόραμα για την Πολιορκία του Παρισιού», που θα εγκαινιαστούν παράλληλα τον Οκτώβριο, πέρα από το εικαστικό τους ενδιαφέρον, είναι σημαντικές διότι προσεγγίζουν το ζήτημα των ελληνογαλλικών σχέσεων τον 19ο αιώνα μέσα από μεγάλα κεφάλαια και άγνωστες πτυχές της Ιστορίας.
Τα εγκαίνια
Οι δύο αυτές διοργανώσεις πραγματοποιούνται υπό την αιγίδα της Ελληνικής και Γαλλικής Προεδρίας της Δημοκρατίας και σε συνεργασία με μουσεία και πολιτιστικούς οργανισμούς της Ελλάδας και της Γαλλίας. Η γενική γραμματέας του Δ.Σ. του Τελλογλείου, καθηγήτρια του ΑΠΘ, Αλεξάνδρα Γουλάκη – Βουτυρά, που έχει τη γενική ευθύνη των εκθέσεων.
«Ο Ντελακρουά σκηνοθετεί το ’21»
Η έκθεση «Ο Ντελακρουά σκηνοθετεί το ‘21» προτείνει μια πρωτότυπη ανάγνωση δύο εμβληματικών έργων του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου που σχετίζονται με τον Ρομαντισμό και τον Φιλελληνισμό, τις «Σφαγές της Χίου» και την «Ελλάδα στα ερείπια του Μεσολογγίου», μέσα από τα μάτια Ελλήνων εικαστικών, όπως ο Σπύρος Βασιλείου και ο Ευάγγελος Ιωαννίδης.
Αν και δεν επισκέφθηκε ποτέ την Ελλάδα, ο Ευγένιος Ντελακρουά (Eugène Delacroix, 1798-1863) συγκινήθηκε από τον απόηχο του δράματος των δύο τραγικών εξεγέρσεων, όπως το κατέγραψαν ο Ουγκό, ο Μπάιρον και άλλοι φιλέλληνες, μετατρέποντας τα έργα του σε σύμβολα της εξέγερσης των Ελλήνων. Για την έκθεση μεταφέρονται από το Παρίσι και την Αθήνα πρωτότυπα έργα του Ντελακρουά, καθώς και το αντίγραφο σε φυσικό μέγεθος (4,5 Χ 3,5 μ.) των «Σφαγών της Χίου» του Ευάγγελου Ιωαννίδη από το Βυζαντινό Μουσείο Χίου. Παράλληλα με τη διείσδυση στον τρόπο δημιουργίας των έργων αυτών (προσχέδια, ενδυμασίες κτλ.), στην έκθεση επιχειρείται μια ανάγνωση των ίδιων των γεγονότων από μαρτυρίες ντόπιων (κείμενα), παρουσίαση της τουρκικής πλευράς (κείμενο του Βαχίτ Πασά), επιστολές του Κοραή, του Βαρβάκη και άλλα εικαστικά και μη ντοκουμέντα.
Συνεργάζονται: Εθνικό Μουσείο Ευγένιου Ντελακρουά, Παρίσι, Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου, Εθνικό Ιστορικό Μουσείο Αθηνών, Κεντρική Βιβλιοθήκη ΑΠΘ (Συλλογή Τρικόγλου), Βιβλιοθήκη Κοραή Χίου – Μουσείο Αργέντη, Βυζαντινό Μουσείο Χίου (Εφορεία Αρχαιοτήτων Χίου), συλλέκτες και ιδιώτες.
Προετοιμασία έκθεσης – καταλόγου: Θέμις Βελένη, Παναγιώτης Κουρνιάκος, Χριστίνα Τσαγκάλια.
Διάρκεια έκθεσης: 18 Οκτωβρίου 2016 – 31 Ιανουαρίου 2017
«Ο Φιλιποτό δημιουργεί το Πανόραμα για την Πολιορκία του Παρισιού»
Ένα από τα ελάχιστα σωζόμενα ζωγραφικά πανοράματα του 19ου αιώνα, που ανήκει στη συλλογή του Τελλογλείου και απεικονίζει μία από τις κρισιμότερες μάχες του Γαλλοπρωσικού Πολέμου, πρωταγωνιστεί στην έκθεση «Ο Φιλιποτό δημιουργεί το Πανόραμα για την Πολιορκία του Παρισιού».
Το αποσπασματικά σωζόμενο έργο φιλοτεχνήθηκε από τον Γάλλο ζωγράφο Henri Felix Emmanuel Philippoteaux σε συνεργασία με τον νεαρό γιο του Paul, εκτέθηκε σε μια ροτόντα στα Ηλύσια Πεδία (1872) και συσχετίστηκε με δύο σημαντικά γεγονότα της εποχής: τον Γαλλοπρωσικό Πόλεμο (1870-1871) και τους Πρώτους Σύγχρονους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας (1896).
Το πανόραμα απεικονίζει την υπεράσπιση του φρουρίου του Issy από τους αποκλεισμένους Γάλλους μαχητές, που δέχονταν τους συνεχείς βομβαρδισμούς του Πρωσικού πυροβολικού (1871).
Η απήχηση του έργου στο γαλλικό κοινό ήταν τέτοια που οι δύο ζωγράφοι και το συνεργείο τους υποχρεώθηκαν να φιλοτεχνήσουν δύο αντίγραφα (1876), τα οποία περιόδευσαν στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ. Ένα από αυτά έφτασε στην Αθήνα, λίγες μέρες πριν από την έναρξη της πρώτης Ολυμπιάδας. Φιλοξενήθηκε σε μία ροτόντα, η οποία βρισκόταν ακριβώς έξω από το Παναθηναϊκό Στάδιο. Παρά τις αντιδράσεις της ελληνικής βασιλικής οικογένειας, που επιθυμούσε την κατεδάφιση του κτιρίου, το πανόραμα παρέμεινε στη θέση αυτή τουλάχιστον ως το 1915. Στη συνέχεια τα ίχνη του έργου χάθηκαν ως τις αρχές της δεκαετίας του ’70, οπότε αγοράστηκε από το ζεύγος Τέλλογλου.
Το πανόραμα της συλλογής του Τελλογλείου συνιστά τον προάγγελο του σύγχρονου κινηματογράφου και αποτελεί την αφετηρία για τη διερεύνηση των ελληνογαλλικών σχέσεων στο β’ μισό του 19ου αιώνα μέσα από το πρίσμα της τέχνης και του πολιτισμού.
Παράλληλα στην έκθεση θα παρουσιαστούν μεταξύ άλλων: δοκιμή του Φιλιποτό για το συγκεκριμένο πανόραμα, έργο που ανήκει στο Μusée de l’Armée του Παρισιού, έργα σύγχρονών του Γάλλων καλλιτεχνών με θέμα τον Γαλλοπρωσικό Πόλεμο, εκδόσεις από τη Συλλογή Τρικόγλου (Κεντρική Βιβλιοθήκη ΑΠΘ), καθώς και φωτογραφικό υλικό από το Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών – Ίδρυμα Βούρου – Ευταξία.
Προετοιμασία έκθεσης –καταλόγου: Χριστίνα Τσαγκάλια.
Διάρκεια έκθεσης: 18 Οκτωβρίου 2016 – 31 Ιανουαρίου 2017
«Πρόσωπα» του Δημήτρη Μεσσήνη
Επίσης, συνεχίζεται η έκθεση φωτογραφίας του διάσημου έλληνα φωτορεπόρτερ Δημήτρη Μεσσίνη με τίτλο «ΠρόΣΩΠΑ» έως τις 30 Οκτωβρίου.
Στην έκθεσή του με τίτλο «ΠρόΣΩΠΑ» θα παρουσιάσει μία επιλογή έργων του που χρονολογούνται από το 1991 μέχρι σήμερα, τα οποία καθρεφτίζουν την καριέρα του στη διεθνή φωτοειδησεογραφία.
Πρόκειται για την πρώτη ατομική έκθεση του πολυβραβευμένου Έλληνα φωτοειδησεογράφου, ο οποίος κατά τη διάρκεια των τελευταίων 25 ετών έχει εργαστεί για διεθνή μέσα ενημέρωσης και έχει καλύψει το μεγαλύτερο μέρος των πολέμων και συγκρούσεων στην Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή, την Αφρική και την Ασία.
Είναι μια επιλογή φωτογραφιών που απεικονίζει ανθρώπινα πρόσωπα σε πολύ έντονες καταστάσεις, μέσα από το οδοιπορικό της ζωής του Δημήτρη Μεσσίνη σε πολλές χώρες του κόσμου, σε καταστάσεις κρίσης και πολέμου ή σε σπάνιες ιστορικές στιγμές, αφ΄ ότου ξεκίνησε η διεθνής καριέρα του το 1991.
Μετά τη Θεσσαλονίκη η έκθεση θα περιοδεύσει ανά την Ελλάδα για να κλείσει την πορεία της στην Αθήνα.
Διαβάστε περισσότερα για την έκθεση στο site της ΕΡΤ -ΕΡΤ3:
Διάρκεια έκθεσης: έως τις 30 Οκτωβρίου 2016
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Αν έχετε αυτά τα 5 πράγματα σπίτι σας πετάξτε τα στα σκουπίδια μέσα στα επόμενα 5 λεπτά!
- Χωρίς λόγια! Η αποκάλυψη του Γιάννη Βαρδή για τη… σύλληψη της κόρης του που μας άφησε άφωνους
- Ναταλία Τσαλίκη: Αγνώριστη! Πιο αδύνατη από ποτέ η ηθοποιός (εικόνα)
- Τρομερή εξέλιξη στην καριέρα του Γιαννιώτα
- Βρέθηκε κρεμασμένος στην πλατεία Κλαυθμώνος
- Μηχανή του Χρόνου: Όταν ο Παττακός έδωσε εντολή 'να κατέβουν τα τανκς'
- Κρέμασαν μετανάστη στην πλατεία Κλαυθμώνος
- Σοκ: Κρέμασαν αλλοδαπό σε δέντρο στην πλατεία Κλαυθμώνος
- Βρέθηκε απαγχονισμένος αλλοδαπός στην πλατεία Κλαυθμώνος
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις ΕΡΤ
- To πολλαπλό παιχνίδι της Τουρκίας
- Δ. Κουτσούμπας: Δεν αποκλείεται «ηρωική έξοδος» με πρόωρες εκλογές
- Κομοτηνή: Ψησταριές σε καιρό κρίσης
- Οι Ίκαροι «άνοιξαν τα φτερά» τους (φώτο)
- «Πλημμύρισαν» από αθλητές και βαδιστές οι δρόμοι της Θεσσαλονίκης στον Protergia 5o Διεθνή Νυχτερινό Ημιμαραθώνιο
- Βόλος: Μεγάλη συμμετοχή στον αγώνα της ΦΛΟΓΑΣ
- Δύο μεγάλες εκθέσεις τον Οκτώβριο στο Τελλόγλειο
- Επιστρέφει στην Αθήνα ο δακτύλιος από την Δευτέρα
- Ρώσοι κοσμοναύτες στην Κρήτη (video)
- Πολύνεκρη έκρηξη παγιδευμένου οχήματος στη μεθόριο με το Ιράκ (video)
- Τελευταία Νέα ΕΡΤ
- Δύο μεγάλες εκθέσεις τον Οκτώβριο στο Τελλόγλειο
- Αιματηρή επίθεση ενόπλου Παλαιστινίου στην Ιερουσαλήμ – Νεκρός ο δράστης (video)
- Πολύνεκρη έκρηξη παγιδευμένου οχήματος στη μεθόριο με το Ιράκ (video)
- To πολλαπλό παιχνίδι της Τουρκίας
- Κομοτηνή: Ψησταριές σε καιρό κρίσης
- Καταστροφή και ερήμωση στο Χαλέπι (video)
- Ρώσοι κοσμοναύτες στην Κρήτη (video)
- Οι Ίκαροι «άνοιξαν τα φτερά» τους (φώτο)
- Βόλος: Μεγάλη συμμετοχή στον αγώνα της ΦΛΟΓΑΣ
- «Πλημμύρισαν» από αθλητές και βαδιστές οι δρόμοι της Θεσσαλονίκης στον Protergia 5o Διεθνή Νυχτερινό Ημιμαραθώνιο
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Πούτιν και Ερντογάν συναντώνται την Τρίτη
- Ο ρόλος του χρήσιμου και απαραίτητου
- Ελληνες κέρδισαν τον Παγκόσμιο διαγωνισμό πυροτεχνημάτων!
- Συνεχίζονται οι συλλήψεις διακινητών στον Έβρο
- Κάτοικοι Ωραιοκάστρου: Κανένα προσφυγόπουλο σε ελληνικό σχολείο
- Δήλωση γνωστής ηθοποιού που σοκάρει «Δεν θεωρώ τον εαυτό μου χριστιανή. Είμαι άθεη γιατί…»
- Legion Run: Πάνω από 2.500 σε έναν αγώνα δρόμου με πολύ λάσπη
- Φίλης: Τα προσφυγόπουλα πρέπει να ενταχθούν αρμονικά στην ελληνική κοινωνία
- Πρώτη φορά νονά (πάντα άξια)