Η νέα σειρά ντοκιμαντέρ «ΚΛΕΙΝΟΝ ΑΣΤΥ-Ιστορίες της πόλης» στην ΕΡΤ2

00:17 12/12/2020 - Πηγή: ΕΡΤ

Το δεύτερο επεισόδιο της νέας σειράς ντοκιμαντέρ «ΚΛΕΙΝΟΝ ΑΣΤΥ-Ιστορίες της πόλης» θα παρακολουθήσετε στην ΕΡΤ2, το Σάββατο 12 Δεκεμβρίου 2020, στις 21:00.

Νέα σειρά ντοκιμαντέρ της Μαρίνας Δανέζη, παραγωγής 2020.

Αθήνα… Μητρόπολη-σύμβολο του ευρωπαϊκού Νότου, με ισόποσες δόσεις «grunge and grace», όπως τη συστήνουν στον πλανήτη κορυφαίοι τουριστικοί οδηγοί, που βλέπουν στον ορίζοντά της τη γοητευτική μίξη της αρχαίας Ιστορίας με το σύγχρονο «cool».

Αλλά και μεγαλούπολη-παλίμψηστο διαδοχικών εποχών και αιώνων, διαχυμένων σε έναν αχανή ωκεανό από μπετόν

και πολυκατοικίες, με ακαταμάχητα κοντράστ και εξόφθαλμες αντιθέσεις, στο κέντρο και στις συνοικίες της οποίας ζουν και δρουν τα σχεδόν 4.000.000 των κατοίκων της.

Ένα πλήθος διαρκώς εν κινήσει, που από μακριά μοιάζει τόσο απρόσωπο και ομοιογενές, μα όσο το πλησιάζει ο φακός, τόσο καθαρότερα διακρίνονται τα άτομα, οι παρέες, οι ομάδες κι οι κοινότητες που γράφουν κεφάλαια στην ιστορίας της «ένδοξης πόλης».

Αυτό ακριβώς το ζουμ κάνει η κάμερα του ντοκιμαντέρ «ΚΛΕΙΝΟΝ ΑΣΤΥ – Ιστορίες της πόλης», αναδεικνύοντας το άγραφο στόρι της πρωτεύουσας και φωτίζοντας υποφωτισμένες πλευρές του ήδη γνωστού.

Άνδρες και γυναίκες, άνθρωποι της διπλανής πόρτας και εμβληματικές προσωπικότητες, ανήσυχοι καλλιτέχνες και σκληρά εργαζόμενοι, νέοι και λιγότερο νέοι, «βέροι» αστοί και εσωτερικοί μετανάστες, ντόπιοι και πρόσφυγες, καταθέτουν στα πλάνα του τις ιστορίες τους, τις διαφορετικές ματιές τους, τα μικρότερα ή μεγαλύτερα επιτεύγματά τους και τα ιδιαίτερα σήματα επικοινωνίας τους στον κοινό αστικό χώρο.

Το «ΚΛΕΙΝΟΝ ΑΣΤΥ – Ιστορίες της πόλης» είναι ένα τηλεοπτικό ταξίδι σε ρεύματα, τάσεις, κινήματα και ιδέες στα πεδία της μουσικής, του θεάτρου, του σινεμά, του Τύπου, του design, της αρχιτεκτονικής, της γαστρονομίας, που γεννήθηκαν και συνεχίζουν να γεννιούνται στον αθηναϊκό χώρο.

«Καρποί» ιστορικών γεγονότων, τεχνολογικών εξελίξεων και κοινωνικών διεργασιών, μα και μοναδικά «αστικά προϊόντα» που «παράγει» το σμίξιμο των «πολλών ανθρώπων», κάποια θ’ αφήσουν ανεξίτηλο το ίχνος τους στη σκηνή της πόλης και μερικά θα διαμορφώσουν το «σήμερα» και το «αύριο» όχι μόνο των Αθηναίων, αλλά και της χώρας.

Μέσα από την περιπλάνησή του στις μεγάλες λεωφόρους και στα παράπλευρα δρομάκια, σε κτήρια-τοπόσημα και στις «πίσω αυλές», σε εμβληματικά στέκια και σε άσημες «τρύπες», αλλά κυρίως μέσα από τις αφηγήσεις των ίδιων των ανθρώπων-πρωταγωνιστών το «ΚΛΕΙΝΟΝ ΑΣΤΥ – Ιστορίες της πόλης» αποθησαυρίζει πρόσωπα, εικόνες, φωνές, ήχους, χρώματα, γεύσεις και μελωδίες, ανασυνθέτοντας μέρη της μεγάλης εικόνας αυτού του εντυπωσιακού παλιού-σύγχρονου αθηναϊκού μωσαϊκού που θα μπορούσαν να διαφύγουν.

Με συνοδοιπόρους του ακόμη ιστορικούς, κριτικούς, κοινωνιολόγους, αρχιτέκτονες, δημοσιογράφους, αναλυτές και με πολύτιμο αρχειακό υλικό, το «ΚΛΕΙΝΟΝ ΑΣΤΥ – Ιστορίες της πόλης» αναδεικνύει διαστάσεις της μητρόπολης που μας περιβάλλει αλλά συχνά προσπερνάμε και συμβάλλει στην επανερμηνεία του αστικού τοπίου ως στοιχείου μνήμης αλλά και ζώσας πραγματικότητας.

Eπεισόδιο 2ο:  «Μουσικές φυλές των 90’ς»

Στη δεκαετία του 1990, η αύρα στο κλεινόν άστυ αλλάζει ραγδαία.

Ο πάταγος από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου αντηχεί ακόμη δυνατά, ιδεολογίες και στάσεις ζωής του παρελθόντος καταρρέουν μαζί με τον «Υπαρκτό», το κλίμα της Μεταπολίτευσης ψυχορραγεί, η επαφή με τον «έξω κόσμο» επιταχύνεται, ρεύματα και εμπορεύματα απ’ την Ευρώπη και την Αμερική ταξιδεύουν ευκολότερα ως εδώ, ο καταναλωτισμός της Δύσης εδραιώνεται, εμφανίζεται το «lifestyle».

Η καρδιά της Αθήνας χτυπάει στους ρυθμούς της οικονομικής ευμάρειας, έστω και με δανεικά χρήματα και η πόλη δεν φοβάται να ξοδέψει.

Κλαμπ, μπαρ, συναυλιακοί χώροι, DJs, ξέφρενα πάρτι, φανζίν, εμφανίζονται στη διάρκεια της δεκαετίας του 1990.
Με τις μουσικές της επιλογές και τους καινούριους τρόπους που βρίσκει για να περάσει καλά, να εκφραστεί και να επικοινωνήσει, μέσα στη δίνη των αλλαγών, η αθηναϊκή νεολαία αφήνει ανεξίτηλο το σημάδι της στην κουλτούρα της εποχής. Όμως η αθηναϊκή νεολαία δεν είναι μία, είναι «πολλές», και η κουλτούρα της εποχής σφραγίζεται από «υποκουλτούρες».
Άλλοι είναι με τα «μπλιμπλίκια» κι άλλοι με την «πραγματική μουσική», δηλαδή, την ίδια ώρα που «ο μέσος Έλληνας ακούει ελληνικά».

Με βασικές μουσικές διαστάσεις, την «κιθαριστική, τη χιπ χοπ και την ηλεκτρονική» και με δεκάδες διαφορετικές νεανικές «ταυτότητες» να πηγάζουν απ’ αυτές (από τις πιο «απολιτίκ» μέχρι τις πιο κοινωνικά ενεργές), στα ‘90s οι φαν κάθε μουσικού είδους πάντως «παύουν να είναι τόσο περιχαρακωμένοι όσο στα ‘80ς».
Γι’ αυτό και θεωρείται «κατεξοχήν δεκαετία μουσικών πειραματισμών».
Ωστόσο, είναι και μια δεκαετία που «ακόμη σηκώνονται φρυδάκια σνομπαρίας», αν μπεις σε μαγαζί άλλης μουσικής… τάσης.

Η κάμερα του ΚΛΕΙΝΟΝ ΑΣΤΥ στο επεισόδιο αυτό επιχειρεί ένα ταξίδι στις «Μουσικές Φυλές των ‘90s», τα ακούσματα, τα στέκια, τα διαβάσματά τους, τις αθηναϊκές συνοικίες που τις φιλοξενούν.
Κριτικοί, αναλυτές, ραδιοφωνικοί παραγωγοί, ιστορικοί, εκδότες και πρωταγωνιστές της εποχής αφηγούνται ιστορίες γεμάτες με ήχους grunge, brit pop, heavy metal, hip hop, rock και rockabilly.
Μνημονεύουν τα στέκια και τις γειτονιές τους και ξεφυλλίζουν μουσικά φανζίν όπως τα Merlin’s Music Box και Rollin Under. Θυμούνται τις συναυλίες στο «Ρόδον», το παράλληλο σύμπαν του Faz, τα «μπρίκια» του Βύρωνα, τους «μεταλλάδες» των Δυτικών Συνοικιών, την κυρίαρχη «φυλή» της dance «των βορείων προαστίων», την ηλεκτρονική μουσική που εισβάλλει με φόρα από τα ‘80s για να γίνει περίπου mainstream, τη θρυλική «μάνα raver», τη γέννηση του ελληνικού clubbing, αλλά και του αδυσώπητου face control.

Το μουσικό παζλ μιας απίθανης δεκαετίας, στο τέλος της οποίας αχνόφεγγε το Millennium και ο φόβος για τον «ιό του 2000, που θα κράσαρε όλα τα διαδικτυακά συστήματα», συνθέτουν κομματάκι κομματάκι (με αλφαβητικοί σειρά) οι:

Κλεόβουλος Ζαμίδης (Video Clip Maker – Club Decorator), Γιάννης Καστανάρας (Merlin’s Music Box), Πέτρος Κοζάκος/Floorfiller (Καλλιτέχνης), Γιάννης Κολοβός (Δρ. Σύγχρονης Ιστορίας), Βασιλική Μαλεσιάδα (Bartender), Θανάσης Μήνας (Ραδιοφωνικός Παραγωγός), Νικόλας (Μέλος Razastarr), Οδυσσέας (Mέλος Razastarr), Σπύρος Παγιατάκης (Ραδιοφωνικός Παραγωγός – DJ), Γιάννης Ραουζαίος (Κριτικός Κινηματογράφου – Συγγραφέας – Διοργανωτής Εκδηλώσεων), Βασίλης Τζάνογλος (Merlin’s Music Box), Μιχάλης Τζάνογλος (Merlin’s Music Box), Γιώργος Φακίνος (DJ – Promoter), Κώστας Χρονόπουλος (Διευθυντής Metal Hammer), VASSΩ (Tattoo Artist – Owner of «Electric Mama Tattoo»).

Σκηνοθεσία-σενάριο: Μαρίνα Δανέζη

Διεύθυνση φωτογραφίας: Δημήτρης Κασιμάτης – GSC

Μοντάζ: Γιώργος Ζαφείρης

Ηχοληψία: Κώστας Κουτελιδάκης – Σπύρος Αραβοσιτάς

Μίξη ήχου: Δημήτρης Μυγιάκης

Διεύθυνση παραγωγής: Τάσος Κορωνάκης

Σύνταξη: Χριστίνα Τσαμουρά – Δώρα Χονδροπούλου

Έρευνα αρχειακού υλικού: Νάσα Χατζή.

Οργάνωση παραγωγής: Ήρα Μαγαλιού

Μουσική τίτλων: Φοίβος Δεληβοριάς

Τίτλοι αρχής: Αφροδίτη Μπιζούνη

Εκτέλεση παραγωγής: Μαρίνα Ευαγγέλου Δανέζη για τη Laika Productions

Παραγωγή: ΕΡΤ Α.Ε.

www.ert.gr

Keywords
Τυχαία Θέματα