Θεσσαλονίκη: Έκθεση έργων του Κοσμά Ξενάκη «Χασάπηδες και Κριοφόροι» στη Βίλα Καπαντζή
Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης παρουσιάζει την έκθεση Κοσμάς Ξενάκης «Χασάπηδες και Κριοφόροι» από την Τετάρτη 21 Οκτωβρίου 2020 στο Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης του ΜΙΕΤ, στη Βίλα Καπαντζή (Βασιλίσσης Όλγας 108). Στην προσπάθεια περιορισμού της διάδοσης της CΟVID-19, δεν θα πραγματοποιηθούν ομιλίες. Η έκθεση, την πρώτη μέρα λειτουργίας της, θα είναι ανοιχτή για το κοινό από τις 19:00 έως τις 22:00.
Ο Κοσμάς
Ο Κοσμάς Ξενάκης ξεκίνησε να δουλεύει το θέμα των νεαρών χασάπηδων περί τα μέσα της δεκαετίας του 1940. Ήταν η εποχή που, μαζί με τους Ροζίτα Σώκου, Νίκο Γεωργιάδη και μερικούς ακόμη νέους, σπούδαζε κοντά στον Γιάννη Τσαρούχη, στη βραχύβια ιδιωτική σχολή ζωγραφικής που είχε ιδρύσει ο τελευταίος εκείνη την περίοδο. Ο Ξενάκης δεν ενδιαφερόταν τότε αποκλειστικά για το θέμα του χασάπη. Επηρεασμένος από τον Τσαρούχη και τον Διαμαντή Διαμαντόπουλο, αρεσκόταν να απεικονίζει σκηνές της καθημερινής αστικής ζωής: ποδοσφαιριστές, μανάβηδες, λουόμενους και, φυσικά, χασάπηδες.
Σταδιακά, η μορφή του χασάπη, τόσο στην καθημερινότητά του (μέσα στο χασάπικο κόβοντας κρέας ή έξω από αυτό σφάζοντας) όσο και σε μια εξιδανικευμένη απεικόνιση (που παραπέμπει στους μοσχοφόρους της αρχαιότητας), γίνεται βασικό θέμα στην τέχνη του Ξενάκη. Ένα Χασάπικο συγκαταλεγόταν μεταξύ των έργων που εξέθεσε στο Ζάππειο το 1949, στην πρώτη έκθεση της ομάδας «Αρμός», ενώ τρία χρόνια αργότερα, το 1952, στη δεύτερη έκθεση του «Αρμού», τα έργα αυτής της θεματολογίας ήταν εφτά. Ενταγμένα στο πνεύμα της «ελληνικότητας» που κυριαρχούσε στα πρώτα χρόνια της μετεμφυλιακής περιόδου, τα έργα της συγκεκριμένης ενότητας μαρτυρούν επιδράσεις από τον Τσαρούχη, τον Διαμαντόπουλο, αλλά και τον Henri Matisse.
Το 1954 ο Ξενάκης θα μεταβεί στο Παρίσι, προκειμένου να συνεχίσει τις σπουδές του στην αρχιτεκτονική. Εκεί θα έρθει σε ουσιαστική και γόνιμη επαφή με τη γαλλική τέχνη και ειδικά με το έργο του Picasso. Μάλιστα με τον καιρό θα εγκαταλείψει όλα εκείνα τα θέματα που τον απασχόλησαν τα χρόνια 1944-1954 – όλα εκτός από δύο: τους χασάπηδες και τους λουόμενους, που θα αποτελέσουν τα μοναδικά ίσως θέματα που δούλεψε κατά την παραμονή του στη Γαλλία (1954-1957). Ειδικά το θέμα των χασάπηδων τον απασχόλησε έντονα, σε μεγάλες συνθέσεις από χαρτόνια, χάρντμπορντ και χαρτιά εφημερίδας. Σχηματοποιώντας ολοένα και περισσότερο τη μορφή του χασάπη, που χάνει πια κάθε ηθογραφικό χαρακτήρα, δίνει συνθέσεις ρυθμικές, αφαιρετικές, που παραπέμπουν στη γεωμετρική τέχνη του 9ου π.Χ. αιώνα.
Τα έργα αυτά ο Ξενάκης τα παρουσίασε ως ενότητα για πρώτη φορά στην πρώτη του ατομική έκθεση στην Αθήνα, που φιλοξενήθηκε στην αίθουσα Πέην τον Απρίλιο του 1957. Έκτοτε, ο ζωγράφος στράφηκε προς την αφηρημένη τέχνη. Ορισμένους πίνακες με χασάπηδες τους εξέθεσε ξανά μετά από πολλά χρόνια, στην ατομική του έκθεση στη Γκαλερί Ζουμπουλάκη, τον Οκτώβριο του 1976, στο πλαίσιο μιας αναδρομικής παρουσίασης της εργασίας του.
Η έκθεση, που είναι αφιερωμένη αποκλειστικά στο θέμα των χασάπηδων, όπως το επεξεργάστηκε ο Κοσμάς Ξενάκης σε ολόκληρη την περίοδο από το 1945 έως περίπου το 1960, παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Μέγαρο Εϋνάρδου τον Δεκέμβριο του 2019 (σχεδόν πέντε χρόνια πριν, το 2015, είχε πραγματοποιηθεί μεγάλη αναδρομική έκθεσή του στο Μουσείο Μπενάκη). Σκοπός της παρούσας έκθεσης είναι να διαφανεί η πορεία από την αναπαράσταση στην αφαίρεση, από την «ελληνικότητα» στη σύνδεση με την ευρωπαϊκή πρωτοπορία, με όχημα την εμμονική σχεδόν επιστροφή του Ξενάκη στη μορφή του χασάπη και του ζώου.
Στην έκθεση θα παρουσιαστούν περισσότεροι από εξήντα πίνακες ζωγραφικής και περίπου ογδόντα σχέδια με θέμα τον χασάπη, από τις πρώτες προσπάθειες του καλλιτέχνη έως και τα σχεδόν αφηρημένα έργα της παρισινής περιόδου.
Την επιμέλεια της έκθεσης έχει ο διευθυντής του ΜΙΕΤ, Διονύσης Καψάλης.
Με την ευκαιρία της έκθεσης αυτής κυκλοφόρησε η έκδοση Κοσμάς Ξενάκης. Χασάπηδες και Κριοφόροι, μια πλούσια εικονογραφημένη, εκτενής μελέτη του Ευγένιου Δ. Ματθιόπουλου, καθηγητή Ιστορίας της Τέχνης στο Πανεπιστήμιο Κρήτης. Παράλληλα, κυκλοφορεί ο μεγάλος τόμος-αφιέρωμα στο έργο του Ξενάκη που εκδόθηκε από το ΜΙΕΤ με αφορμή την αναδρομική του 2015 στο Μουσείο Μπενάκη.
Στον χώρο έχουν ληφθεί όλα τα απαραίτητα μέτρα προστασίας για εργαζόμενους και επισκέπτες. Η χρήση μάσκας κατά την επίσκεψή σας είναι υποχρεωτική, σύμφωνα με τις οδηγίες του Υπουργείου Υγείας.
Διάρκεια έκθεσης: 21 Οκτωβρίου 2020 – 10 Ιανουαρίου 2021
INFO – έκθεσης «Κοσμάς Ξενάκης. Χασάπηδες και Κριοφόροι»
ΜΟΡΦΩΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΕΘΝΙΚΗΣ ΤΡΑΠΕΖΗΣ
Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης
Βίλα Καπαντζή – Λεωφόρος Βασιλίσσης Όλγας 108
Ταχ. Διευθ.: Τ.Θ. 50742, 54014 Θεσσαλονίκης 22
Ωράριο λειτουργίας
Δευτέρα – Σάββατο: 11:00-19:00 (Κυριακή κλειστά)
Η είσοδος είναι ελεύθερη στο κοινό
Πληροφορίες
τηλ. 2310 295 170-1 καθημερινές 9.00 – 14.30 και 2310 295 150 τις ώρες λειτουργίας της έκθεσης
ΟΑΣΘ
αν κινείστε προς το κέντρο: 3Κ, 5, 6, 8 (στάση Ανάληψη)
αν κινείστε προς τα νοτιοανατολικά: 3Κ, 5, 6, 8 (στάση Πέτρου Συνδίκα)
www.ert.gr
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Νεκρή 12χρονη από ψείρες - Συνελήφθησαν οι γονείς
- Πρόστιμο 30 χιλιάδων ευρώ στο Star για το «GNTM»
- Θερμές αέριες μάζες «περικυκλώνουν» την Ελλάδα - Πότε θα γίνει αισθητή η άνοδος της θερμοκρασίας
- Γερμανικός Τύπος: Στην Τουρκία δεν υπάρχει πια ελευθερία γνώμης – Η Ελλάδα εξοπλίζεται
- Τρομακτικό σενάριο για τις Τρύπες Καραμανλή: «Μπορεί να έπεφταν πέτρες ενός τόνου»
- Ο κορονοϊός γονάτισε τις αεροπορικές – Ξεκινούν σήμερα δεκάδες χιλιάδες απολύσεις
- Πώς θα χορηγείται η άδεια ειδικού σκοπού όταν αναστέλλεται η λειτουργία σχολικών μονάδων ή μονάδων φροντίδας παιδιών
- Σε κλοιό οι καταληψίες
- Chrissy Teigen: Το σπαρακτικό μήνυμα στο Instagram για την αποβολή της
- ΠΑΟΚ: Νεα ψυχρολουσία στο Europa League
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις ΕΡΤ
- «Πέφτουν» οι υπογραφές για χερσαία ζώνη Κατακόλου
- Ένας «ιαπωνικός κήπος» στη Ροδόπη – Το Δάσος της Μαύρης Πεύκης
- Εμβόλιο AstraZeneca: Φρένο στις δοκιμές λόγω έρευνας για τροποποιημένο αδενοϊό
- Πανελλήνιες 2020: Ανακοινώθηκαν τα αποτελέσματα για τους Έλληνες του Εξωτερικού
- Ημερίδα για την προστασία των ζώων στο Μαλεβίζι
- Σύσκεψη στην Περιφέρεια: Προτεραιότητα η ασφαλής μεταφορά των μαθητών του Ηρακλείου
- Θεσσαλονίκη: Το βραβευμένο «Παλτό» του Νικολάι Γκογκόλ επιστρέφει στο Θέατρο Σοφούλη
- Αργεντινή: Περισσότερο από το 40% του πληθυσμού πλήττεται από τη φτώχεια
- Προμηθέας: Ήττα στην πρεμιέρα του Eurocup
- Στη ΜΕΘ του ΠΑΓΝΗ για πέμπτη ημέρα ο Αρχιεπίσκοπος Κρήτης
- Τελευταία Νέα ΕΡΤ
- Θεσσαλονίκη: Έκθεση έργων του Κοσμά Ξενάκη «Χασάπηδες και Κριοφόροι» στη Βίλα Καπαντζή
- Καλαμάτα: Νέος πρόεδρος της ΔΕΥΑΚ
- «Αριστουργήματα ζωγραφικής από το Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών στο Μέγαρο Χορού Καλαμάτας»
- Προμηθέας: Ήττα στην πρεμιέρα του Eurocup
- Κινητοποιήσεις μαθητών στη Ρόδο – Κατάληψη στην Κω
- Ν. Χαριτόπουλος: «Ανάχωμα» για τον χρυσό η προστασία της Μαύρης Πεύκης
- Θεσσαλονίκη: Το βραβευμένο «Παλτό» του Νικολάι Γκογκόλ επιστρέφει στο Θέατρο Σοφούλη
- Εμβόλιο AstraZeneca: Φρένο στις δοκιμές λόγω έρευνας για τροποποιημένο αδενοϊό
- Στη ΜΕΘ του ΠΑΓΝΗ για πέμπτη ημέρα ο Αρχιεπίσκοπος Κρήτης
- Ένας «ιαπωνικός κήπος» στη Ροδόπη – Το Δάσος της Μαύρης Πεύκης
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Κοροναϊός: Συναγερμός για τη νέα εστία σε γηροκομείο – «Εσπασε» το πρωτόκολλο ασφαλείας - Ο ΕΟΔΥ «δείχνει» τους νοσηλευτές
- «Πάμε Δανάη!»: Η… «αξεπέραστη ελληνίδα μάνα» που σαρώνει στο TikTok
- Στο πλευρό Τσακαλώτου ο Σάκης Παπαδόπουλος: Να μάθουμε να συζητάμε στον ΣΥΡΙΖΑ
- Κλιματική Αλλαγή: Η υπερθέρμανση του πλανήτη «φαίνεται» ακόμα περισσότερο τη νύχτα
- Αρκουμανέας: Κάποιοι νοσηλευτές στο γηροκομείο νοσούν εδώ και δυο εβδομάδες
- Στη «Διαύγεια» η ΚΥΑ για το ανοιχτό πρόγραμμα 100.000 νέων επιδοτούμενων θέσεων εργασίας
- Οι ανανεώσιμες πηγές μειώνουν την τιμή της ηλεκτρικής ενέργειας
- Διπλάσιος ο κίνδυνος να πεθάνουν από κορονοϊό οι ηλικιωμένοι με ψυχικές διαταραχές
- Εμφυλιοπολεμικό παραλήρημα Πολάκη για «μαυροσκούφηδες», χίτες και δωσίλογους