«Romáland» στη Στέγη – Μια φορά και έναν καιρό ήταν και δεν ήταν
Θέμα της παράστασης Romáland, η ζωή των Ελλήνων Ρομά. Εσύ, χρειάστηκε ποτέ να κρύψεις την ταυτότητά σου για να επιβιώσεις;
«Γεννήθηκα από λάθος και ζω από περιέργεια να δω το τέλος της ζωής μου»
Ανέμελοι νομάδες; Μεγάλοι καλλιτέχνες; Θύματα κοινωνικών κατασκευών ή επικίνδυνοι και παραβατικοί; Τι τελικά είναι και τι δεν είναι οι Ρομά; Μετά από πολύμηνη έρευνα, από το Ζεφύρι και τον Ασπρόπυργο μέχρι τη Θεσσαλονίκη, τη ΛάρισαΣύμφωνα με τους ιστορικούς, η κοινότητα των Ελλήνων Ρομά χρονολογείται από τον 15ο αιώνα. Είναι μία από τις παλαιότερες της Ευρώπης. Γλωσσολογικές μελέτες αποδεικνύουν, με βάση το πλήθος ελληνικών λέξεων στη Ρομανί γλώσσα, την ιστορική σχέση με το Βυζάντιο και τον ελλαδικό χώρο. Κι όμως, μέχρι την πτώση της δικτατορίας στη χώρα, οι Έλληνες Ρομά ζούσαν σε καθεστώς ανιθαγένειας. Παρά την πολιτογράφησή τους, το 1979, και τα βήματα που έχουν γίνει από τότε, πολλοί από αυτούς εξακολουθούν να ζουν εκτεθειμένοι σε συνθήκες ακραίας φτώχειας και πολλαπλής ευαλωτότητας, σε γκετοποιημένες περιοχές ή καταυλισμούς, κουβαλώντας το στίγμα του επικίνδυνου «Άλλου / Ξένου», καταδικασμένοι διαχρονικά σε μια ενδιάμεση κατάσταση, σε ένα διαρκές «είναι και δεν είναι», όπως λέει και η φράση με την οποία είθισται να ξεκινούν τα τσιγγάνικα παραμύθια.
Κατά τη διάρκεια του τελευταίου έτους, την κοινή γνώμη και τα ΜΜΕ απασχόλησαν οι δολοφονίες δύο νεαρών Ρομά στο πλαίσιο καταδίωξής τους από την αστυνομία, του Νίκου Σαμπάνη στην Αθήνα και του Κώστα Φραγκούλη στη Θεσσαλονίκη. Οι δύο υποθέσεις πρόκειται σύντομα να εκδικαστούν από την ελληνική δικαιοσύνη και αποτελούν εμβληματικά γεγονότα με θύματα τσιγγάνους, που όμως δεν είναι τα μόνα. Από το εργατικό ατύχημα στη γέφυρα που κατέρρευσε στην Πάτρα μέχρι την οκτάχρονη Όλγα στο Κερατσίνι, που εγκλωβίστηκε από μια πόρτα εργοστασίου και πέθανε αβοήθητη, τερατώδη περιστατικά βίας και αδιαφορίας φανερώνουν ότι οι ζωές των Ρομά στην Ελλάδα αντιμετωπίζονται συχνά ως «ζωές ανάξιες να βιωθούν» (αυτή ήταν η φράση που χρησιμοποιούσε το ναζιστικό καθεστώς για να χαρακτηρίσει άτομα που θεωρούσε ότι δεν είχαν «δικαίωμα στη ζωή»).
Παράλληλα, όμως, και σε πλήρη αντίφαση με τα πραγματικά περιστατικά ρατσιστικής βίας, η λαϊκή φαντασία αρέσκεται να βλέπει τους τσιγγάνους ως ανέμελους διασκεδαστές, παιδιά της φύσης που ζουν έξω από νόρμες και κανόνες. Ωστόσο, υπάρχει τόσο χαώδης διαφορά ανάμεσα στους Ρομά και τους «μπαλαμούς»; Ειδικά αν κοιτάξουμε μερικές γενιές πίσω, θα βρούμε πολλούς και πολλές, γιαγιάδες και παππούδες μας, που δεν τελείωσαν καν το δημοτικό, που τους πάντρεψαν ενάντια στη θέλησή τους, που ακολούθησαν το επάγγελμα του πατέρα τους θυσιάζοντας τις δικές τους επιθυμίες, μέχρι και που έζησαν ως περιπλανώμενοι νομάδες στηρίζοντας την επιβίωσή τους στη διαρκή μετακίνηση. Γιατί λοιπόν η ζωή των Ρομά μάς φαίνεται τόσο μακρινή;
Επτά χρόνια μετά την Καθαρή Πόλη, την πιο πολυταξιδεμένη πανευρωπαϊκά θεατρική παραγωγή της Στέγης, με πρωταγωνίστριες μετανάστριες καθαρίστριες στην Ελλάδα, οι σκηνοθέτες και δραματουργοί Ανέστης Αζάς και Πρόδρομος Τσινικόρης επιστρέφουν, κι αυτή τη φορά προσπαθούν να προσεγγίσουν τη ζωή των Ελλήνων Ρομά, ανατρέχοντας σε γεγονότα, παίζοντας με τα στερεότυπα και αποφεύγοντας τη ρομαντικοποίηση. Όπως αναφέρουν οι δύο δημιουργοί: «Πάντα προσπαθούμε να υπηρετήσουμε ένα θέατρο που συνδιαλέγεται με το παρόν. Και στη συγκεκριμένη παράσταση ακολουθούμε το μοντέλο της Καθαρής Πόλης, με την έννοια ότι η θεατρική σκηνή, δεν αντιμετωπίζεται μόνο ως ένα μέσο ψυχαγωγίας, αλλά και ως δημόσιο βήμα για να ακουστούν άνθρωποι που δεν εκπροσωπούνται σχεδόν καθόλου στη δημόσια σφαίρα ή δεν εμφανίζονται στην “πολλή πραγματικότητα”. Υπό αυτή την έννοια ερχόμαστε σε σύγκρουση με μια κατασκευασμένη πραγματικότητα και τη συμπληρώνουμε με άλλες αφηγήσεις, φιλοδοξώντας με τις παρεμβάσεις ενάντια στην αδικία και στους αποκλεισμούς να δημιουργήσουμε ένα νέο αφήγημα.»
Συντελεστές:
Έρευνα, Κείμενο & Σκηνοθεσία: Ανέστης Αζάς, Πρόδρομος Τσινικόρης
Σκηνικά & Κοστούμια: Διδώ Γκόγκου
Σχεδιασμός Φωτισμών: Ελίζα Αλεξανδροπούλου
Μουσική & Ηχητικός Σχεδιασμός: Παναγιώτης Μανουηλίδης
Βίντεο: Oliwia Twardowska
Επιστημονικός Σύμβουλος: Γιώργος Τσιτιρίδης
Βοηθός Σκηνοθέτη: Αβραάμ Γκουτζελούδης
Συνεργάτης για τη Δραματουργία: Μιχάλης Πητίδης
Σύμβουλος Δραματουργίας: Camille Louis
Training ερμηνευτών: Λιάνα Ταουσιάνη
Βοηθός σκηνογράφου – ενδυματολόγου: Μαργαρίτα Τζαννέτου
Εκτέλεση Παραγωγής: Ζωή Μουσχή – Ρένα Ανδρεαδάκη
Παίζουν: Γιώργος Βιλανάκης, Θεοδοσία Γεωργοπούλου, Αβραάμ Γκουτζελούδης, Αγγελική Ευαγγελοπούλου, Μέλπω Σαΐνη
Μουσικός επί σκηνής: Γιώργος Δούσος
Μετάφραση υπερτίτλων στα αγγλικά: Μέμη Κατσώνη
Ταυτόχρονος υπερτιτλισμός: Γιάννης Παπαδάκης
Παραγωγή: Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση
Διάρκεια: 90’
Κατάλληλο για 14+
Η έρευνα για την παράσταση πραγματοποιήθηκε με την αρωγή και την υποστήριξη της ΜΚΟ «Κλίμακα» και της «ΕλλάνΠασσέ».
Υποστηρίζεται από το πρόγραμμα «Εξωστρέφεια» της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση
INFO:
Από 2/11, Στέγη Ιδρύματος Ωνάση
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Το πρωτοδικείο έβγαλε Δήμαρχο στο Δήμο Νίκαιας – Ρέντη τρεις μέρες μετά τις εκλογές
- Οι μεταγραφικοί στόχοι του Ολυμπιακού
- Καλαμάτα: Ισχυρή καταιγίδα με χαλάζι έπληξε την Πύλο (βίντεο)
- Ισραήλ: Η φρίκη του πολέμου σε φωτογραφίες
- Τα «πλυντήρια» των πειρατών της συνδρομητικής ΤV
- Βομβαρδισμοί στη Λωρίδα της Γάζας: «Δεν έχω ούτε σπίτι ούτε μαγαζί. Καταστράφηκαν όλα…»
- Ανδρέας Παναγιωτόπουλος: Ποιος είναι ο νέος τομεάρχης Υγείας του ΣΥΡΙΖΑ
- Έκτακτο ΚΥΣΕΑ την Πέμπτη στο Μαξίμου
- Το Ναυάγιο Spoiler: Ο Απόστολος πνίγεται - Η ζωή της Ειρήνης θα αλλάξει για πάντα
- Ισραήλ: Συγκλονίζει η νεαρή που είδε ζωντανά στο Facebook τη δολοφονία της γιαγιάς της από τη Χαμάς
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις KoutiPandoras
- «Ποτέ δεν είναι καλή στιγμή για την Παλαιστίνη» – Συνέντευξη με την υπεύθυνη του Φεστιβάλ Παλαιστινιακού Κινηματογράφου
- Λιάγκας: Επικό «άκυρο» από γνωστό δικηγόρο για να εμφανιστεί στο Πρωϊνό – Η απάντησή του (εικόνα)
- «Romáland» στη Στέγη – Μια φορά και έναν καιρό ήταν και δεν ήταν
- Θρήνος στην Πάτρα: Υπέκυψε στα τραύματά του ο 37χρονος που καταπλακώθηκε από το αυτοκίνητό του
- Ομολόγησε πέντε χρόνια μετά: Τη σκότωσε, την τεμάχισε και την έκαψε – Η απολογία του γυναικοκτόνου
- Σεφερλής για Κασσελάκη: «Έτσι όπως το πάει θα μου φάει τη θέση, μόνο το «καλό ε;» δεν έχει κάνει» (video)
- Τελευταία Νέα KoutiPandoras
- «Romáland» στη Στέγη – Μια φορά και έναν καιρό ήταν και δεν ήταν
- Λιάγκας: Επικό «άκυρο» από γνωστό δικηγόρο για να εμφανιστεί στο Πρωϊνό – Η απάντησή του (εικόνα)
- Θρήνος στην Πάτρα: Υπέκυψε στα τραύματά του ο 37χρονος που καταπλακώθηκε από το αυτοκίνητό του
- Σεφερλής για Κασσελάκη: «Έτσι όπως το πάει θα μου φάει τη θέση, μόνο το «καλό ε;» δεν έχει κάνει» (video)
- Ομολόγησε πέντε χρόνια μετά: Τη σκότωσε, την τεμάχισε και την έκαψε – Η απολογία του γυναικοκτόνου
- «Ποτέ δεν είναι καλή στιγμή για την Παλαιστίνη» – Συνέντευξη με την υπεύθυνη του Φεστιβάλ Παλαιστινιακού Κινηματογράφου
- «Αξύριστα Πηγούνια» – Το βραβευμένο έργο του Γιάννη Τσίρου για τρίτη χρονιά στη σκηνή
- Επικίνδυνη κλιμάκωση: Στη Γάζα μπαίνει το Ισραήλ – Ετοιμάζεται να χτυπήσει αεροδρόμιο του Τελ Αβίβ η Χαμάς
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Ισραήλ: Συμφωνία για τον σχηματισμό κυβέρνησης έκτακτης ανάγκης
- Αλλάζουμε την Αγία Παρασκευή: Εμείς θα συνεχίσουμε να μιλάμε με το πρόγραμμά μας, ο συνδυασμός του κ. Σταθόπουλου;
- Μικρές μεταβολές στα ευρωπαϊκά χρηματιστήρια – Οι επενδυτές επιστρέφουν σε ασφαλή επενδυτικά «καταφύγια»
- Ισραήλ: Οι διάσημοι παίρνουν θέση για τον πόλεμο στη Μέση Ανατολή
- Η κατάσταση στο Ισραήλ και την Λωρίδα της Γάζας επί τάπητος στο αυριανό ΚΥΣΕΑ
- Ο Ισραηλινός στρατός σφυροκοπά ανελέητα την Λωρίδα της Γάζας: Συγκλονιστικές εικόνες
- Ιατροδικαστής Κραββαρίτης: «Η Τζωρτζίνα πέθανε από οξύ πνευμονικό οίδημα, όχι από κεταμίνη»
- «Έφυγε» από τη ζωή σε ηλικία 76 ετών ο δημοσιογράφος Ιωάννης Τζώρτζης
- Ο Αλμέιδα δεν το κουνάει από την ΑΕΚ
- «Έπαιρνα δύο τουλούμπες και τις ντερλίκωνα!»: 600 χιλ. «κλικ» για το ρεσιτάλ τσιγκουνιάς του Κωνσταντάρα