Η «Αντιγόνη» του Ζαν Ανούιγ με τη Μαρία Πρωτόπαππα επιστρέφει για δεύτερη χρονιά
Μετά το πρώτο ανέβασμα στο Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης, η Μαρία Πρωτόπαππα προσεγγίζει σκηνοθετικά και ερμηνευτικά εκ νέου την «Αντιγόνη» του Ζαν Ανούιγ, σε μια παράσταση που εξελίσσει ακόμα περισσότερο την αρχική ματιά της σκηνοθέτιδος.
Αναλαμβάνοντας να αρθρώσει η ίδια το μεγαλύτερο μέρος των λόγων της Αντιγόνης, η σκηνοθέτις επιχειρεί ένα σχόλιο ανάμεσα στο σημαίνον και το σημαινόμενο της ύπαρξης της ηρωίδας. Υπάρχει η Αντιγόνη και κατά πόσο είναι αληθινή η επιθυμία-ανάγκη που τη γεννά;
Ερμηνεύουν ο Χρήστος Στέργιογλου,
Η Αντιγόνη ως μυθικό πρόσωπο θέτει ένα γοητευτικό αίνιγμα ανά τους αιώνες. Τι την ωθεί να συγκρουστεί με την εξουσία; Η σύγκρουση αυτή δικαιολογεί τη θυσία της ζωής της; Υπάρχουν κάποια ελαφρυντικά στον Κρέοντα με τον οποίο αντιπαρατίθεται; Πόσο χρειάζεται η κάθε κοινωνία την παρουσία μιας Αντιγόνης και για ποιους λόγους πέρα από τους προφανείς;
Πρώτος ο Σοφοκλής μετέφερε τον μύθο της στη θεατρική σκηνή το 441 π.Χ. και ο Γάλλος συγγραφέας Ζαν Ανούιγ τον μετάπλασε κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκόσμιου Πολέμου.
Από το 1944 και μετά, όποτε και ανέβηκε πρώτη φορά η «Αντιγόνη» του Ανούιγ, έχει παρουσιαστεί σε θεατρικές σκηνές σε όλο τον κόσμο, προκαλώντας πάντα έντονες συζητήσεις. Στην Ελλάδα παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1946-1947 στο Θέατρο Τέχνης, σε σκηνοθεσία Καρόλου Κουν, με την Έλλη Λαμπέτη στον ομώνυμο ρόλο.
Έτσι, το έργο που έφερε στην Ελλάδα ο Κάρολος Κουν επιστρέφει, για 2η χρονιά, στο θέατρο που το ανέδειξε, σηματοδοτώντας παράλληλα τα 80 χρόνια από την ίδρυση του Θεάτρου Τέχνης (1942-2022).
Ο Κρέοντας με νόμο απαγορεύει την ταφή του αδελφού της Αντιγόνης Πολυνείκη γιατί κινήθηκε με στρατό ενάντια στην πόλη των προγόνων του και τον αδελφό του Ετεοκλή. Η Αντιγόνη θα εναντιωθεί σε αυτήν τη διαταγή.
H Αντιγόνη αντι-μιλά στον Κρέοντα και η δύναμη της εκφοράς των λέξεων, η εν δυνάμει ικανότητά τους να διαμορφώνουν ή και να εκλαμβάνονται ως πραγματικότητες είναι η βασική διεκδίκηση αυτής της ανάγνωσης πάνω στην Αντιγόνη.
Σημείωμα της σκηνοθέτιδοςΣε ακραίες καταστάσεις της Ιστορίας, σαν αυτή που ζούμε τώρα, κατά τις οποίες συντελούνται κοσμογονικές αλλαγές, των οποίων την επίγνωση ΔΕΝ μπορούμε να έχουμε πριν ολοκληρωθούν, σε αυτά τα Απότομα Περάσματα – Μεταλλάξεις του ιστορικού ανθρώπου, το πλαίσιο και η ανάγκη για το Συλλογικό ΣΥΝΘΛΙΒΟΥΝ τα άτομα, αλλά και το δημόσιο χαρακτήρα τους.
Περνάμε απότομα στον καθηλωμένο τεχνολογικά, πολιτικά άνθρωπο, που ενώ απολαμβάνει δημόσιο λόγο, τον στερείται, όπως στερείται δημοκρατίας και ελέγχου του εαυτού και του βίου του. Πόσω δε μάλλον των ατομικών ελευθεριών και της ιδιωτικότητάς του, την στιγμή που «ηθελημένα» βρίσκεται εκτεθειμένος μαζί με όλους, στα μάτια όλων.
Οι μύθοι είναι ιστορίες που οι άνθρωποι διηγούνται ή ακούνε, μέσω των οποίων κάθε κοινωνία προσπαθεί να καταλάβει πώς είναι φτιαγμένη, τις σχέσεις της με τον εξωτερικό κόσμο και τη θέση του ανθρώπου στο σύνολο του σύμπαντος.
Η αξία τους προέρχεται από το ότι τα γεγονότα, που υποτίθεται ότι εξελίχθηκαν σε μια δεδομένη στιγμή στο μακρινό παρελθόν, συγκροτούν μια δομή αναλλοίωτη στο παρόν, το παρελθόν και το μέλλον (Claude Lévi-Strauss).
Ο Ανούιγ καλεί τους θεατές να σκεφτούν πάνω στο νόημα της ζωής και να αρνηθούν κάθε μορφή συμβιβασμού. Ανήκει στα έργα του Pieces noires (Μαύρα Έργα), που ήταν γεμάτα ειρωνεία και σαρκασμό. Είχε βρει τρόπο να γελάει µε την κακοτυχία: «Τα έργα µου είναι περισσότερο Μολιερικά. Χάρη στον Μολιέρο, το Γαλλικό θέατρο δεν είναι ζοφερό. Γελάμε, όπως οι φαντάροι στον πόλεμο, µε την µμιζέρια και τον τρόμο µας».
Αν ήταν εύκολο να αποφασίσουμε ποια πλευρά έχει με το μέρος της το δίκαιο ή το άδικο δεν θα μιλούσαμε για τραγωδία. Η αξία της δεν έγκειται στη σύγκρουση του καλού με το κακό, της αθωότητας με την ενοχή, αλλά σε μια αντιπαράθεση ηθικών αρχών και πολιτικών θέσεων στην οποία είναι δύσκολο ο μέσος άνθρωπος να πάρει σαφή θέση. Στο ερώτημα: Αξίζει τον κόπο η θυσία της; Τα έργα του Σοφοκλή και του Ανούιγ δεν δίνουν οριστική και αδιαπραγμάτευτη απάντηση.
ΣυντελεστέςΜετάφραση: Μάριος Πλωρίτης
Σκηνοθεσία Δραματουργική Επεξεργασία: Μαρία Πρωτόπαππα
Σκηνικός χώρος-Κοστούμια: Εύα Νάθενα
Κίνηση: Κατερίνα Φωτιάδη
Μουσική: Λόλεκ Φωτισμοί: Μελίνα Μάσχα
Βοηθοί Σκηνοθέτη: Δημήτρης Σταυρόπουλος, Ορέστης Σταυρόπουλος
Βοηθός Ενδυματολόγου: Έλσα Γκόγκογλου
Φωτογραφίες προώθησης: Ρούλα Ρέβη
Φωτογραφίες παράστασης: Μαριλένα Αναστασιάδου
Μακιγιάζ προωθητικής φωτογράφισης: Σίσσυ Πετροπούλου
Video-trailer παράστασης: Μιχαήλ Μαυρομούστακος
Γραφιστικά- Σχεδιασμός Αφίσας: Γιάννης Σταματόπουλος
Επικοινωνία παράστασης: Ανζελίκα Καψαμπέλη
Διεύθυνση παραγωγής: Αναστασία Καβαλλάρη
Εκτέλεση Παραγωγής: Kart Productions-Μαρία Ξανθοπουλίδου
Παίζουν: Χρήστος Στέργιογλου, Γιάννης Τσορτέκης, Δημήτρης Μαμιός, Δημήτρης Μαργαρίτης, Ηλέκτρα Μπαρούτα και η Μαρία Πρωτόπαππα
Παραγωγή: Kart Productions σε συμπαραγωγή με το Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν
INFO:
15 Οκτωβρίου – 27 Νοεμβρίου
Διάρκεια: 110 λεπτά
Πέμπτη – Σάββατο | 20.30
Κυριακή | 19.00
Θέατρο Τέχνης
Υπόγειο
Πεσμαζόγλου 5, Αθήνα- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Οριοθετήθηκε η φωτιά στο Σμάρι Ηρακλείου
- Πέθανε ο πατέρας της Μαρέβα Μητσοτάκη
- Νέες εξελίξεις: Ταυτοποιήθηκε ο άνδρας που σκότωσε το γατάκι στη Θεσσαλονίκη
- Τρία ζώδια που δεν ξεχνούν το παρελθόν και δύσκολα προχωρούν μπροστά
- Μαρέβα Γκραμπόφσκι-Μητσοτάκη: Πέθανε ο πατέρας της Βοϊτεκ Γκραμπόφσκι – Στο Λονδίνο η κηδεία
- Γιώργος Λιάγκας: Είναι κανονισμένες οι φάρσες. Τον Μάνεση δεν του είπαν ότι θα τον πάρουν τηλέφωνο...
- Θέμης Αδαμαντίδης: Συντετριμμένος ο τραγουδιστής στην κηδεία της μητέρας του – Στο πλευρό του η Βαρβάρα Κίρκη
- Θετικός στον κορονοϊό ο Πικραμμένος
- Γιώργος Λιάγκας για Χρηστίδου – Μαραντίνη: «Είμαι χωρισμένος πατέρας, δεν μπορώ να πάρω θέση»
- Θηλυκή συμμορία «έγδυνε» σπίτια - Τέσσερις γυναίκες συνελήθφησαν επ αυτοφώρω
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις KoutiPandoras
- Ένας νεκρός και δύο εγκλωβισμένοι μεταλλεργάτες από κατάρρευση στοάς σε ορυχείο της Φωκίδας
- «Βόμβα» Κοττάκη: Παρέμβαση Μητσοτάκη σε Google, Facebook για απόκρυψη των αποκαλύψεων σχετικά με τις υποκλοπές
- Ταυτοποιήθηκε ο άνδρας που σκότωσε με το πόδι το γατάκι στη Θεσσαλονίκη
- Ο Γιάνης Βαρουφάκης σε μια ανατρεπτική συνέντευξη: Τα τρία λάθη που έκανα ως υπουργός Οικονομικών
- Η «Αντιγόνη» του Ζαν Ανούιγ με τη Μαρία Πρωτόπαππα επιστρέφει για δεύτερη χρονιά
- Πέθανε ο πατέρας της Μαρέβα Γκραμπόφσκι – Μητσοτάκη
- Η επιστροφή των Florence and the Machine στην Ελλάδα
- Τελευταία Νέα KoutiPandoras
- Η «Αντιγόνη» του Ζαν Ανούιγ με τη Μαρία Πρωτόπαππα επιστρέφει για δεύτερη χρονιά
- Πέθανε ο πατέρας της Μαρέβα Γκραμπόφσκι – Μητσοτάκη
- «Βόμβα» Κοττάκη: Παρέμβαση Μητσοτάκη σε Google, Facebook για απόκρυψη των αποκαλύψεων σχετικά με τις υποκλοπές
- Ταυτοποιήθηκε ο άνδρας που σκότωσε με το πόδι το γατάκι στη Θεσσαλονίκη
- Ένας νεκρός και δύο εγκλωβισμένοι μεταλλεργάτες από κατάρρευση στοάς σε ορυχείο της Φωκίδας
- Ο Γιάνης Βαρουφάκης σε μια ανατρεπτική συνέντευξη: Τα τρία λάθη που έκανα ως υπουργός Οικονομικών
- Η επιστροφή των Florence and the Machine στην Ελλάδα
- Η κόρη του Τσε έρχεται στην Αθήνα και θα συνομιλήσει με φοιτητές στο Πάντειο
- Διπλό χτύπημα Κούγια υπέρ Πισπιρίγκου: Μηνύει ιατροδικαστές – «Τα λαϊκά δικαστήρια έχουν τελειώσει»
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Μαρέβα Γκραμπόφσκι: “Έφυγε” ο πατέρας της
- Πένθος για την οικογένεια του πρωθυπουργού – Έφυγε από τη ζωή ο πατέρας της συζύγου του
- 70χρονος Έλληνας ταξιτζής στη Νέα Υόρκη παίζει μπάσκετ α λα Γιάννη Αντετοκούνμπο
- Πένθος στην οικογένεια Μητσοτάκη
- Οι παλιές βιτρίνες των κρεοπωλείων έγιναν… σουσάδικο, μέσα στη Βαρβάκειο
- Γιώργος Λιάγκας: Είναι κανονισμένες οι φάρσες. Τον Μάνεση δεν του είπαν ότι θα τον πάρουν τηλέφωνο...
- Με τα «Νέα Σαββατοκύριακο»: Θουκυδίδη «Περικλέους Επιτάφιος»
- Ο Νίκος Κοτζιάς πιτσιρικάς στο καφενείο της ΑΕΚ στη Κλαυθμώνος με τον Νεστορίδη
- Δημοσκόπηση - ΗΠΑ: Οι Αμερικανοί προτιμούν τους Ρεπουμπλικάνους για τα ζητήματα της μετανάστευσης και του εγκλήματος
- The chips that make Taiwan the center of the world