Η εκπληκτική «Αντιγόνη» του Ζαν Ανούιγ ανεβαίνει στη Θεσσαλονίκη
Μετά το πρώτο ανέβασμα στο Υπόγειο του Θεάτρου Τζένης η Μαρία Πρωτόπαππα προσεγγίζει σκηνοθετικά και ερμηνευτικά εκ νέου την «Αντιγόνη» του Ζαν Ανούιγ, σε μια παράσταση που εξελίσσει ακόμα περισσότερο την αρχική ματιά της σκηνοθέτιδος. Αναλαμβάνοντας να αρθρώσει η ίδια το μεγαλύτερο μέρος των λόγων της Αντιγόνης, η σκηνοθέτις επιχειρεί ένα σχόλιο ανάμεσα στο σημαίνον και το σημαινόμενο της ύπαρξης της ηρωίδας. Υπάρχει η Αντιγόνη και κατά πόσο είναι αληθινή η επιθυμία-ανάγκη που τη γεννά;
Ερμηνεύουν ο Χρήστος Στέργιογλου, ο Γιάννης Τσορτέκης, ο Δημήτρης Μαμιός, ο Δημήτρης
Η Αντιγόνη ως μυθικό πρόσωπο θέτει ένα γοητευτικό αίνιγμα ανά τους αιώνες. Τι την ωθεί να συγκρουστεί με την εξουσία; Η σύγκρουση αυτή δικαιολογεί τη θυσία της ζωής της; Υπάρχουν κάποια ελαφρυντικά στον Κρέοντα με τον οποίο αντιπαρατίθεται; Πόσο χρειάζεται η κάθε κοινωνία την παρουσία μιας Αντιγόνης και για ποιους λόγους πέρα από τους προφανείς;
Πρώτος ο Σοφοκλής μετέφερε τον μύθο της στη θεατρική σκηνή το 441π.Χ.και ο Γάλλος Συγγραφέας Ζαν Ανούιγ τον μετάπλασε κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκόσμιου Πολέμου.
Από το 1944 και μετά, όποτε και ανέβηκε πρώτη φορά η «Αντιγόνη» του Ανούιγ, έχει παρουσιαστεί σε θεατρικές σκηνές σε όλο τον κόσμο, προκαλώντας πάντα έντονες συζητήσεις. Στην Ελλάδα παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1946-1947 στο Θέατρο Τέχνης ,σε σκηνοθεσία Καρόλου Κουν, με την Έλλη Λαμπέτη στον ομώνυμο ρόλο. Έτσι, το έργο που έφερε στην Ελλάδα ο Κάρολος Κουν επιστρέφει, για 2η χρονιά, στο θέατρο που το ανέδειξε, σηματοδοτώντας παράλληλα τα 80 χρόνια από την ίδρυση του Θεάτρου Τέχνης(1942-2022).
Ο Κρέοντας με νόμο απαγορεύει την ταφή του αδελφού της Αντιγόνης Πολυνείκη γιατί κινήθηκε με στρατό ενάντια στην πόλη των προγόνων του και τον αδελφό του Ετεοκλή. Η Αντιγόνη θα εναντιωθεί σε αυτήν τη διαταγή. H Αντιγόνη αντι-μιλά στον Κρέοντα και η δύναμη της εκφοράς των λέξεων, η εν δυνάμει ικανότητά τους να διαμορφώνουν ή και να εκλαμβάνονται ως πραγματικότητες είναι η βασική διεκδίκηση αυτής της ανάγνωσης πάνω στην Αντιγόνη.
Σημείωμα της σκηνοθέτιδος
Σε ακραίες καταστάσεις της Ιστορίας, σαν αυτή που ζούμε τώρα, κατά τις οποίες συντελούνταικοσμογονικές αλλαγές, των οποίων την επίγνωση ΔΕΝ μπορούμε να έχουμε πριν ολοκληρωθούν, σε αυτά τα Απότομα Περάσματα – Μεταλλάξεις του ιστορικού ανθρώπου, το πλαίσιο και η ανάγκη για το Συλλογικό ΣΥΝΘΛΙΒΟΥΝ τα άτομα, αλλά και το δημόσιο χαρακτήρα τους. Περνάμε απότομα στονκαθηλωμένο τεχνολογικά, πολιτικά άνθρωπο, που ενώ απολαμβάνει δημόσιο λόγο, τον στερείται, όπως στερείται δημοκρατίας και ελέγχου του εαυτού και του βίου του. Πόσω δε μάλλον των ατομικών ελευθεριών και της ιδιωτικότητάς του, την στιγμή που ‘ηθελημένα’ βρίσκεται εκτεθειμένος μαζί με όλους, στα μάτια όλων.
Οι μύθοι είναι ιστορίες που οι άνθρωποι διηγούνται ή ακούνε, μέσω των οποίων κάθε κοινωνία προσπαθεί να καταλάβει πώς είναι φτιαγμένη, τις σχέσεις της με τον εξωτερικό κόσμο και τη θέσητου ανθρώπου στο σύνολο του σύμπαντος. Η αξία τους προέρχεται από το ότι τα γεγονότα, που υποτίθεται ότι εξελίχθηκαν σε μια δεδομένη στιγμή στο μακρινό παρελθόν, συγκροτούν μια δομή αναλλοίωτη στο παρόν, το παρελθόν και το μέλλον(ClaudeLévi-Strauss). Ο Ανούιγ καλεί τους θεατές να σκεφτούν πάνω στο νόημα της ζωής και να αρνηθούν κάθε μορφήσυμβιβασμού. Ανήκει στα έργα του Piecesnoires (Μαύρα Έργα), που ήταν γεμάτα ειρωνεία και σαρκασμό. Είχε βρει τρόπο να γελάει µε την κακοτυχία: «Τα έργα µου είναι περισσότερο Μολιερικά. Χάρη στον Μολιέρο, το Γαλλικό θέατρο δεν είναι ζοφερό. Γελάμε, όπως οι φαντάροι στον πόλεμο, µε την µμιζέρια και τον τρόμο µας».
Αν ήταν εύκολο να αποφασίσουμε ποια πλευρά έχει με το μέρος της το δίκαιο ή το άδικο δεν θα μιλούσαμε για τραγωδία. Η αξία της δεν έγκειται στη σύγκρουση του καλού με το κακό, της αθωότητας με την ενοχή, αλλά σε μια αντιπαράθεση ηθικών αρχών και πολιτικών θέσεων στηνοποία είναι δύσκολο ο μέσος άνθρωπος να πάρει σαφή θέση. Στο ερώτημα: Αξίζει τον κόπο η θυσία της; Τα έργα του Σοφοκλή και του Ανούιγ δεν δίνουν οριστική και αδιαπραγμάτευτη απάντηση.
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Μετάφραση: Μάριος Πλωρίτης
Σκηνοθεσία, Δραματουργική Επεξεργασία: Μαρία Πρωτόπαππα
Σκηνικός χώρος-Κοστούμια: Εύα Νάθενα
Βοηθοί Σκηνοθέτη: Δημήτρης Σταυρόπουλος, Ορέστης Σταυρόπουλος
Κίνηση: Κατερίνα Φωτιάδη
Μουσική: Λόλεκ
Φωτισμοί: Μελίνα Μάσχα
Βοηθός Ενδυματολόγου: Έλσα Γκόγκογλου
Φωτογραφίες προώθησης: Ρούλα Ρέβη
Φωτογραφίες παράστασης: Μαριλένα Αναστασιάδου
Μακιγιάζ προωθητικής φωτογράφισης: Σίσσυ Πετροπούλου
Κοσμήματα φωτογράφισης: Noilence
Video-trailer παράστασης: Μιχαήλ Μαυρομούστακος
Γραφιστικά-Σχεδιασμός Αφίσας: Γιάννης Σταματόπουλος
Επικοινωνία παράστασης: Ρίτα Σίσιου
Διεύθυνση παραγωγής: Αναστασία Καβαλλάρη
Εκτέλεση Παραγωγής: Kart Productions-Μαρία Ξανθοπουλίδου
ΠΑΙΖΟΥΝ: Χρήστος Στέργιογλου, Γιάννης Τσορτέκης, Δημήτρης Μαμιός, Δημήτρης Μαργαρίτης, Ηλέκτρα Μπαρούτα και η Μαρία Πρωτόπαππα
Παραγωγή: Kart Productions σε συμπαραγωγή με το Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν
Διάρκεια: 110 λεπτά
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Πάτρα: Σε κωματώδη κατάσταση μεταφέρθηκε 15χρονος στο νοσοκομείο
- Θωμαΐς Ανδρούτσου: Εγκατέλειψε την υποκριτική και δεν φαντάζεστε με τι ασχολείται σήμερα
- Ποινική δίωξη στον Δημητρά για εγκληματική οργάνωση και διευκόλυνση παράνομων μεταναστών
- Τοποθετήθηκε πλέξι-γκλας σε ολόκληρη την “OPAP Arena”
- Νέο υπερσύγχρονο γκρέιντερ αξίας 320.000 ευρώ απέκτησε ο Δήμος Ναυπακτίας
- Δίκη για Μάτι: «Δεν μπορούσα να διανοηθώ ότι αυτό που νόμιζα καμένη κουρτίνα ήταν η μητέρα μου»
- Μεξικανός δημοσιογράφος: «Ο Μέσι είναι αποτυχημένος, έχει μόνο ένα Παγκόσμιο Κύπελλο»
- Πολεμική Αεροπορία: Στην Τανάγρα προσγειώθηκε το δέκατο ολοκαίνουριο Rafale
- «Αν η ΝΔ κερδίσει στις πρώτες κάλπες με μία μονάδα διαφορά, τίνος νίκη είναι;» αναρωτιέται ο Μαύρος της ΜRB
- Θέλετε λευκά δόντια; Πώς θα τα προστατέψετε από το κόκκινο κρασί
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις KoutiPandoras
- Κάλεσμα Θεοδωρικάκου στην ΕΛΑΣ να ξεπεράσει το… «φοβικό σύνδρομο» (video)
- Η εκπληκτική «Αντιγόνη» του Ζαν Ανούιγ ανεβαίνει στη Θεσσαλονίκη
- Υπόθεση trafficking Ηλιούπολη: Απαλλακτική για όλους τους κατηγορούμενους η πρόταση του Εισαγγελέα
- Ζακ Κωστόπουλος: Δεκτή η αίτηση της μητέρας του στο Ευρωκοινοβούλιο
- Τελευταία Νέα KoutiPandoras
- Η εκπληκτική «Αντιγόνη» του Ζαν Ανούιγ ανεβαίνει στη Θεσσαλονίκη
- Υπόθεση trafficking Ηλιούπολη: Απαλλακτική για όλους τους κατηγορούμενους η πρόταση του Εισαγγελέα
- Κάλεσμα Θεοδωρικάκου στην ΕΛΑΣ να ξεπεράσει το… «φοβικό σύνδρομο» (video)
- Ζακ Κωστόπουλος: Δεκτή η αίτηση της μητέρας του στο Ευρωκοινοβούλιο
- Στον ΣΥΡΙΖΑ προσχώρησε και η πρώην βουλευτής του Μέρα25, Φωτεινή Μπακαδήμα
- Στην αντεπίθεση για την παρακολούθηση από ΕΥΠ ο Κύρτσος: Κατέθεσε μήνυση σε Κοντολέων, Βλάχου και αστυνομικό (video)
- Χανιά: Μυστήριο με ακυβέρνητο ιστιοφόρο που προσάραξε σε παραλία
- Ληστεία στη Rolex: Βρέθηκε η μία μηχανή που χρησιμοποίησαν οι δράστες
- Πισπιρίγκου: Αίτημα εξαίρεσης της ανακρίτριας υπέβαλε ο Κούγιας – Έρχονται αγωγές 1 εκατ. ευρώ
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Το έξυπνο κόλπο για να πακετάρουμε τα δώρα των Χριστουγέννων (Βίντεο)
- «Πυρά» ΣΥΡΙΖΑ για Μητσοτάκη: «Ως πορφυρογέννητος γόνος δεν νοιώθει τα προβλήματα των πολιτών»
- Εξαίρεση της τακτικής ανακρίτριας κατέθεσε ο συνήγορος της Πισπιρίγκου, Αλέξης Κούγιας
- Αναβάλλεται η απολογία της Ρούλας Πισπιρίγκου
- Παρουσιάστηκαν στο Τμήμα Ασφαλείας Συντάγματος οι αδελφές που κατηγορούνται ότι μαχαίρωσαν 16χρονη
- Γιώργος Μαυρίδης και Νάνσυ Παραδεισανού υποψήφιοι να πουν… Γεια σου
- ΣΥΡΙΖΑ: Θράσος να μιλά για «αριστερά του χαβιαριού» ο πορφυρογέννητος γόνος Μητσοτάκης
- Δημήτρης Αβραμόπουλος: Δημοσίευμα τον θέλει να συναντούσε αξιωματούχους ενώ πληρωνόταν από ΜΚΟ
- Μήνυμα Δένδια μετά τη συμφωνία Τουρκίας - Αλβανίας για τα Bayraktar