Ο 16χρονος Ρομά δεν ήταν κλέφτης!
Η καταγωγή του εγκλήματος είναι αναμφισβήτητα κοινωνική. Θεωρίες που στήριζαν την εξήγηση της εγκληματικής συμπεριφοράς σε κληρονομικούς και φυλετικούς παράγοντες δεν άντεξαν στο χρόνο. Ωστόσο, κατάλοιπα αυτής της αντίληψης της βιολογικής αιτιοκρατίας, ενυπάρχουν ακόμη και μερικές φορές καλά καμουφλαρισμένα, στη συνείδηση μεγάλων τμημάτων της κοινωνίας.
Η κυρίαρχη ιδεολογία ορίζει την «κανονικότητα» και δίνει τους «στόχους» για την κοινωνική επιτυχία. Οι προοπτικές που υπόσχεται όμως για ανοδική κοινωνική κινητικότητα, γρήγορα αποκαλύπτουν τη παραπειστική της φύση. Έτσι, η κυρίαρχη ιδεολογία
Είναι οι ρυθμιστές της «κανονικότητας», ενώ συχνά ανταλλάσσουν ρόλους. Ασκούν το δικαίωμα τους στην επιείκεια και τη νουθεσία αλλά επιβάλλουν και βαρύτατες ποινές, ανάλογα πάντα με το ποιός θα τύχει να σταθεί απέναντι τους.
Μπορεί το εγκληματικό φαινόμενο να φαίνεται ότι απασχολεί και ότι τρομάζει τα χαμηλά κοινωνικοοικονομικά στρώματα, τρομάζει όμως πολύ περισσότερο την κυρίαρχη τάξη, της οποίας την ιδεολογία αμφισβητεί. Η κοινωνική συμπεριφορά, είναι κάτι που μαθαίνεται στο πλαίσιο της κοινωνικοποίησης. Στη διαδικασία αυτή είμαστε όλοι εμπλεκόμενοι. Πότε ως «μαθητές», πότε ως «δάσκαλοι», πότε ως «δικαστές».
Ωστόσο, το έγκλημα έχει πάντα δύο διατυπώσεις, δύο αξιολογήσεις, δύο ορισμούς.
Από τη μια πλευρά είναι η αντίληψη που έχει η κοινωνία και από την άλλη πλευρά η αντίληψη που έχει το κράτος. Η πρώτη εκφράζεται κυρίως με το θυμικό και τις διάφορες «μυθολογίες», ενώ η δεύτερη με τις διατυπώσεις του Νόμου και τον εξαναγκασμό. Αυτές οι δύο όμως αντιλήψεις κάποιες φορές ταυτίζονται…
Έτσι, όταν έρχεται στα χέρια κάποιου ο λογαριασμός κάποιας εταιρείας παροχής ενέργειας κι αυτός αποφασίσει να μην την πληρώσει, να μην εκπληρώσει δηλαδή την υποχρέωση του προς την αντισυμβαλλόμενη πλευρά για την καταβολή του αντιτίμου, παραβιάζει την «καλή πίστη» που διατρέχει όλες τις αστικής φύσεως συναλλαγές. Παρ’ όλα αυτά, δεν θεωρείται από το κοινωνικό σύνολο ως εγκληματίας, καθότι με τη συγκεκριμένη συμπεριφορά το μεγαλύτερο τμήμα της κοινωνίας εμπλέκεται οριακά λόγω ακρίβειας, φτώχειας, ανέχειας. Και βέβαια, τα ζητήματα αυτά το αστικό κράτος έχει προβλέψει να ρυθμίζονται ρητά από το Αστικό Δίκαιο, το οποίο αφορά τις συναλλαγές, και όχι από το Ποινικό Δίκαιο, το οποίο αφορά τα εγκλήματα. Έτσι, κράτος και κοινωνία έχουν την ίδια αντίληψη για την συγκεκριμένη συμπεριφορά, την οποία δεν αξιολογούν ως έγκλημα, αλλά ως αστικής φύσεως διαφορά! Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι μεταξύ των δύο Δικαίων, Αστικού και Ποινικού, το ηπιότερο και λιγότερο στιγματιστικό είναι το πρώτο!
Όταν, όμως ο ένας εκ των αντισυμβαλλόμενων είναι ΡΟΜΑ, μετανάστης, ομοφυλόφιλος, αναρχικός κλπ, τότε η αξιολόγηση είναι διαφορετική. Τότε, η μη καταβολή του αντιτίμου των 20 Ευρώ σε μια συμφωνηθείσα, αστικής φύσεως συναλλαγή, σε ένα πρατήριο υγρών καυσίμων από έναν ανήλικο ΡΟΜΑ, αξιολογείται ως έγκλημα, ως κλοπή, από την κοινωνία και τις διωκτικές αρχές του κράτους, οι οποίες τον καταδιώκουν μέχρι θανάτου. Η απόσταση που χωρίζει τον ανήλικο ΡΟΜΑ από την «κανονικότητα» τον κατέστησε στη συνείδηση κοινωνίας και κράτους, εγκληματία – κλέφτη και όχι αντισυμβαλλόμενο αστικής συναλλαγής!
Το στίγμα του εγκληματία, αναπαράγεται για μια σειρά λόγων, όπως της ευαλωτότητας των μειονοτικών κοινωνικών ομάδων απέναντι στο σύστημα ποινικής δικαιοσύνης. Η ανικανότητα για αποτελεσματική νομική υπεράσπιση και η συχνή εμπλοκή τους με τις διωκτικές αρχές, «κανονικοποιεί» τη βία απέναντι σε αυτές τις ομάδες από την κοινωνία και το κράτος. Αυτό όμως εγείρει σοβαρά ζητήματα δημοκρατίας και ισονομίας. Έτσι, η ίδια η κοινωνία και το ίδιο το κράτος υπονομεύουν την ενσωμάτωση τους, παίζοντας ένα ρόλο προβοκάτορα ηθικού
αυτουργού. Αυτή η προβοκατόρικη ηθική αυτουργία μετέτρεψε τον ανήλικο ΡΟΜΑ σε φυγά, για ένα έγκλημα που ωστόσο, δεν έκανε!
Αν και κανένας νόμος του ίδιου αστικού κράτους δεν στέρησε από τον βενζινοπώλη το δικαίωμα του να στραφεί αστικά κατά του ασυνεπή αγοραστή, και κανένας νόμος ή κανονισμός δεν υπαγόρευσε στον αστυνομικό να αξιολογήσει ως ποινικά κολάσιμη τη συμπεριφορά του ανήλικου, η καταδίωξη του ως εγκληματία και η δικαιολόγηση της βίας απέναντι του, έχουν βαθιά κοινωνική προέλευση. Είναι η διαιώνιση μιας αντικοινωνικής συμπεριφοράς απέναντι σε μεγάλα αλλά «διαφορετικά» τμήματα του πληθυσμού, τα οποία κράτος και κοινωνία θεωρούν «ένοχα μέχρι αποδείξεως του αντιθέτου». Οι ίδιοι μηχανισμοί κοινωνικής μάθησης λειτουργούν κι εδώ, τόσο επίσημα όσο και άτυπα. Έτσι, η κοινωνία εκπαιδεύεται να δικαιολογεί τη βία απέναντι σε κάθε «μη κανονικό» και να απαιτεί από το κράτος την όλο και περισσότερη άσκηση της σε βάρος των «διαφορετικών». Ο «αποδιοπομπαίος τράγος» θυσιάζεται πάντα στο βωμό της «κανονικότητας» από τους «ιερείς» του κράτους, για να ξεπλύνουν τελετουργικά την αναπαραγωγή της εγκληματικής κοινωνικής αδικίας.
Ο Πέτρος Γαλιατσάτος είναι Κοινωνιολόγος
*Το κείμενο δημοσιεύθηκε αρχικά στην Κυριακάτικη έκδοση της εφημερίδας «Αυγή»
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Survivor: Ουρλιαχτά, κλάμα και πένθος – Συνέβη μπροστά στα μάτια όλων
- Ο 16χρονος Ρομά δεν ήταν κλέφτης!
- Απογραφή 2021: Στα 9.716.889 ο πληθυσμός της Ελλάδας
- Πάει για πρωθυπουργός ο Μέσι!
- Καρδιαγγειακές παθήσεις: Το τρίπτυχο που αυξάνει τον κίνδυνο πρόωρου θανάτου
- Η γη της ελιάς: Το τέλος του Άρη στη σειρά – το πρόβλημα υγείας που βασανίζει τον Νίκο Μέλλο
- Συγκλονισμένοι στην κηδεία οι συγγενείς του Νίκου Χλόψιου που σκοτώθηκε στο δυστύχημα με το λεωφορείο στο Βουκουρέστι
- Η απογραφή αλλάζει έδρες στις εκλογές - Κερδίζει έναν βουλευτή η Α' Θεσσαλονίκης
- Ακόμη ένας βουλευτής της ΝΔ κάνει μπίζνες με το Δημόσιο - 400.000 η «λεία»
- Eva Kaili: “There will be important judicial developments in January”, says attorney
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις KoutiPandoras
- Ο 16χρονος Ρομά δεν ήταν κλέφτης!
- Αυτός είναι ο πληθυσμός της χώρας το 2021 – Τι αναφέρει η ΕΛΣΤΑΤ
- Βουλευτής της ΝΔ έπαιρνε παράνομα δουλειές από το Δημόσιο – Εκτάκτως το Σάββατο στο Documento
- Ο Μάνος Δασκαλάκης ζήτησε διαζύγιο από τη Ρούλα Πισπιρίγκου
- O Άντονι Χόπκινς γιορτάζει τα 47 χρόνια νηφαλιότητας: «Να είστε ευγενικοί με τον εαυτό σας»
- Ο Πούτιν δεν θα ευχηθεί καλή χρονιά στον Μπάιντεν, τον Σολτς και τον Μακρόν
- Σοκαριστική αποκάλυψη: Ο άνδρας που ήθελε να αυτοπυρποληθεί στη Λάρισα είχε απειλήσει να κάψει τη γυναίκα του
- Τελευταία Νέα KoutiPandoras
- Ο 16χρονος Ρομά δεν ήταν κλέφτης!
- Ο Πούτιν δεν θα ευχηθεί καλή χρονιά στον Μπάιντεν, τον Σολτς και τον Μακρόν
- Ο Μάνος Δασκαλάκης ζήτησε διαζύγιο από τη Ρούλα Πισπιρίγκου
- Αυτός είναι ο πληθυσμός της χώρας το 2021 – Τι αναφέρει η ΕΛΣΤΑΤ
- O Άντονι Χόπκινς γιορτάζει τα 47 χρόνια νηφαλιότητας: «Να είστε ευγενικοί με τον εαυτό σας»
- Βουλευτής της ΝΔ έπαιρνε παράνομα δουλειές από το Δημόσιο – Εκτάκτως το Σάββατο στο Documento
- Σοκαριστική αποκάλυψη: Ο άνδρας που ήθελε να αυτοπυρποληθεί στη Λάρισα είχε απειλήσει να κάψει τη γυναίκα του
- Χαλάνδρι: Δέκα οι συλλήψεις για την άγρια συμπλοκή νεαρών
- Το κρυφό μήνυμα πίσω από το πρωτοχρονιάτικο video του Αλέξη Τσίπρα – Το νέο πολιτικό άνοιγμα του ΣΥΡΙΖΑ
- Εορταστικό ωράριο – Πώς θα λειτουργήσουν σουπερμάρκετ και καταστήματα μέχρι τη Δευτέρα
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- ΑΑΔΕ: Λήγει στις 23:00 της παραμονής Πρωτοχρονιάς η προθεσμία για τις φορολογικές υποχρεώσεις της χρονιάς
- Γιώργος Παπαδάκης: Επικό σαρδάμ on air – Είπε τον Πούτιν… πoυ@@@
- Ζαχάρω: 48χρονος αυτοπυροβολήθηκε μέσα στο αυτοκίνητό του
- ΕΛΣΤΑΤ – Απογραφή 2021: 9,7 εκατομμύρια ο νόμιμος πληθυσμός της Ελλάδας
- Απογραφή 2021: Η Ελλάδα συρρικνώθηκε κατά 1.098.308 πολίτες – Δείτε πόσοι είμαστε
- Τageszeitung: Πανευρωπαϊκή στήριξη στον Ιμάμογλου
- Eva Mendes: Η εντυπωσιακή αλλαγή στην εμφάνισή της που ξετρέλανε τους θαυμαστές της
- Σελέστε: O σιωπηλός πόνος της 100χρονης μάνας του Πελέ για τον χαμό του γιου της
- Κάλαντα με... Λοβέρδο στα ντραμς και Νίκο Παπανδρέου στην κιθάρα