«Σαλό»: Το αριστούργημα του Παζολίνι στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ
Η υπόθεση της ταινίας διαδραματίζεται στη Δημοκρατία του Σαλό, ένα κρατίδιο-μαριονέτα της ναζιστικής Γερμανίας στην Ιταλία όπου, μεταξύ άλλων, οι φασίστες αναλαμβάνουν τη διαπαιδαγώγηση εννέα κοριτσιών και εννέα αγοριών και, αφού τα παραλαμβάνουν με τη συγκατάθεση των οικογενειών τους, τα μετατρέπουν σε δούλους και τα υποβάλλουν σε ακραία σωματικά και ψυχικά βασανιστήρια.
Η απολύτως οριακή αυτή ψυχοσεξουαλική διερεύνηση της αισθητικής και φιλοσοφίας του ολοκληρωτισμού από τον Παζολίνι και τον συνσεναριογράφο του Σέρτζο Τσίττι μετατρέπεται, στη σκηνή της Εναλλακτικής Σκηνής
Η παράσταση Σαλό, 120 ημέρες στα Σόδομα –ανάθεση της ΕΛΣ– θα παρουσιαστεί σε πανελλήνια πρώτη από τις 10 Φεβρουαρίου και για είκοσι δύο παραστάσεις έως και τις 10 Μαρτίου 2024.
Η ταινία που τάραξε κοινό και κριτικούς
Η ταινία Σαλό, 120 ημέρες στα Σόδομα του Πιερ Πάολο Παζολίνι τάραξε κοινό και κριτικούς με το ζοφερό, βίαιο σύμπαν της σε μια εποχή που το συλλογικό θυμικό επιθυμούσε διακαώς να ξεπεράσει και να ξεχάσει τις σκοτεινές μέρες της φασιστοναζιστικής κατοχής. Τριάντα χρόνια μετά το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, ο πολυσχιδής δημιουργός επιχειρεί να ανασυνθέσει την κατακερματισμένη μνήμη, αποφεύγοντας την ιστορική αναπαράσταση, αλλά δημιουργώντας μια σπάνια ποιητική αλληγορία που αποκαλύπτει την τρομακτική ανθεκτικότητα του ολοκληρωτισμού και την πιθανότητα μιας νέας θανατηφόρας μετάλλαξής του, που δεν είναι άλλη από τον νεοκαπιταλισμό.
Όπως αναφέρει ο ίδιος ο Παζολίνι σε συνέντευξή του: «Νομίζω ότι ο καταναλωτισμός χειραγωγεί και βιάζει τα σώματα εξίσου με τον ναζισμό. Η ταινία μου αντιπροσωπεύει αυτή τη δυσοίωνη σύμπτωση μεταξύ καταναλωτισμού και ναζισμού».
Μέρος μιας κινηματογραφικής τριλογίας (Τριλογία του θανάτου) που δεν ολοκληρώθηκε ποτέ, το Σαλό, 120 ημέρες στα Σόδομα αποτελεί το κύκνειο σχόλιο του Πιερ Πάολο Παζολίνι τόσο για την άνοδο του νεοφασισμού όσο και για την εφιαλτική επέλαση του καπιταλισμού. Σχεδόν πενήντα χρόνια μετά την κυκλοφορία της, η ταινία παραμένει ένα «γνήσια σαδικό αντικείμενο», όπως έγραψε ο Γάλλος στοχαστής Ρολάν Μπαρτ, που φέρνει τους πάντες σε δύσκολη θέση.
Στη θεατρική εκδοχή της ιστορίας, σε έναν απομονωμένο και καλά προστατευμένο χώρο, τρεις άντρες, ο Δούκας, ο Εξοχότατος και ο Υψηλότατος, έχουν συγκεντρώσει μια ομάδα αγοριών και κοριτσιών και τα υποβάλλουν σε ακραία σωματικά και ψυχικά βασανιστήρια. Εδώ, η «τριλογία του θανάτου» εκτυλίσσεται σε τρεις κύκλους (ο κύκλος της μανίας, ο κύκλος των κοπράνων και ο κύκλος του αίματος), ενώ, παράλληλα, δυο Αφηγήτριες διηγούνται τολμηρές ερωτικές ιστορίες παρμένες από το ημιτελές έργο Οι 120 μέρες των Σοδόμων του Μαρκησίου ντε Σαντ.
Σε ένα εφιαλτικό περιβάλλον ανεξέλεγκτης βίας, οι υφέρπουσες τακτικές του φασισμού παίρνουν τη μορφή ακραίων σαδομαζοχιστικών πρακτικών με στόχο τη βαθμιαία υποδούλωση και εξόντωση των υποψήφιων θυμάτων. Οι οικοδεσπότες της αποτρόπαιης αυτής τελετής αφανισμού, φορείς μιας απολυταρχικής εξουσίας που ψυχαγωγείται εξευτελίζοντας, βιάζοντας και σκοτώνοντας, χρησιμοποιούν τη θέση ισχύος που κατέχουν για να αποδείξουν ότι αυτοί ορίζουν τους φρικτούς κανόνες του μακάβριου παιχνιδιού τους.
Τα σπαραγμένα σώματα των νέων υπαινίσσονται ακράδαντα την ύπαρξη ενός κόσμου βίαιου και ανεξέλεγκτα άδικου όπου οι ρίζες του ολοκληρωτισμού βρίσκουν συνεχώς γόνιμο έδαφος για να αναπτυχθούν. Οι μέθοδοι κράτησης, εξαναγκασμού, ψυχικής και σωματικής εξαθλίωσης, λειτουργούν ως αλληγορία ολόκληρης της φιλοσοφίας του φασισμού που μετουσιώνεται σε πράξη παντού και πάντοτε όταν οι συνθήκες το επιτρέπουν.
Η παράσταση του Άρη ΜπινιάρηΣτην πρώτη του συνεργασία με την Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ, ο Άρης Μπινιάρης σκηνοθετεί μια ατμοσφαιρική και υποβλητική παράσταση γεμάτη υπόκωφη ένταση που κλιμακώνεται σταδιακά. Τη μετάφραση, τη δραματουργία και τη θεατρική διασκευή υπογράφουν από κοινού ο Άρης Μπινιάρης και η Έλενα Τριανταφυλλοπούλου.
Επεξεργασμένα συνθεσάιζερ, ήχοι εκκλησιαστικών οργάνων, χροιές από τσέλο και βιόλα, ανθρώπινες φωνές και ηλεκτρονικοί ρυθμοί συνθέτουν το ηχητικό σύμπαν της παράστασης που δημιούργησε ο ανερχόμενος συνθέτης Tζεφ Βάγγερ.
«Η δημιουργία αυτού του ηχητικού σύμπαντος αποτελεί μια προσπάθεια αντανάκλασης της πολυπλοκότητας και της έντασης του έργου η οποία προέκυψε από την καθημερινή τριβή κατά τη διάρκεια των προβών και το συνονθύλευμα συναισθημάτων, δράσεων και λέξεων με τα οποία ήρθα αντιμέτωπος βιώνοντας την προετοιμασία του έργου σε στενή συνεργασία με τον Άρη Μπινιάρη και τους συνεργάτες του. Η διαδικασία αυτή ήταν μια περιπέτεια στην εξερεύνηση της σύνθεσης ήχων και ρυθμών που αντικατοπτρίζουν τον ενδιάμεσο ψυχικό χώρο ανάμεσα στην ελπίδα και τον φόβο. Επιλέγοντας κάθε στοιχείο, έδωσα έμφαση στη δημιουργία μιας ατμόσφαιρας που ανταποκρίνεται στη σκοτεινή και προκλητική φύση του έργου στην οποία ταυτόχρονα παρεμβάλλονται έντονες ρυθμικές εκρήξεις και θραύσματα εφιαλτικών μουσικών μοτίβων», σημειώνει ο Tζεφ Βάγγερ.
Το σκηνικό της Μικαέλας Λιακατά είναι «ένας τόπος άσκησης της πιο απόλυτης και αυταρχικής μορφής εξουσίας, ενώ για αυτούς που την υφίστανται γίνεται τόπος φριχτού ψυχικού και σωματικού μαρτυρίου. Τα ελάχιστα έπιπλα του χώρου είναι εμπνευσμένα από την ορθόδοξη και γοτθική αρχιτεκτονική των εκκλησιαστικών επίπλων καθώς και των διάσημων ευρωπαϊκών μεγάρων όπως οι δικαστικές αίθουσες του Palazzo Ducale, αλλά και οι βικτοριανές, ξύλινες βιβλιοθήκες», όπως σημειώνει η ίδια.
Τα κοστούμια υπογράφει η Ηλένια Δουλαδίρη, την κινησιολογία ο Αλέξανδρος Βαρδαξόγλου, τον σχεδιασμό φωτισμών ο Βαγγέλης Μούντριχας και τον σχεδιασμό ήχου ο Χάρης Κρεμμύδας.
Ερμηνεύουν οι ηθοποιοί: Κώστας Μπερικόπουλος, Ιωάννα Μαυρέα, Αγορίτσα Οικονόμου, Γιάννης Κότσιφας, Ιερώνυμος Καλετσάνος, Εβίτα Αγαΐτση, Αλέξανδρος Βαρδαξόγλου, Γιώργος Ζιάκας, Απόστολος Καμιτσάκης, Νάντια Κατσούρα, Μάριος Κρητικόπουλος, Λένα Μποζάκη, Εύη Οικονόμου, Ειρήνη Τσέλλου, Γιάννης Χαρκοφτάκης και Κώστας Phoenix.
INFO:
Ανάθεση της ΕΛΣ • Πρώτη πανελλήνια παρουσίαση
Σαλό, 120 ημέρες στα Σόδομα
Βασισμένο στην ομώνυμη ταινία του Πιερ Πάολο Παζολίνι
10, 11, 14, 15, 16, 17, 18, 21, 22, 23, 24, 25, 28, 29 Φεβρουαρίου
1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10 Μαρτίου 2024
Ώρα έναρξης: 20.30 (Κυριακή: 19.30)
Εναλλακτική Σκηνή Εθνικής Λυρικής Σκηνής – ΚΠΙΣΝ
Κατάλληλο για ηλικίες άνω των 18 ετών.
Περιέχει σεξουαλικές σκηνές, βία και γυμνά σώματα.
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Κέιτ Μίντλετον: Τα τρία χειρότερα σενάρια για την υγεία της - «Πρόκειται για κακοήθεια»
- «Δεν θα βγάλει τρελό όλο το Μεσολόγγι» – Συγκρατούμενος του 50χρονου «καίει» τον κρεοπώλη
- Βεβαίωση οφειλών σε τράπεζες και Δημόσιο με ένα “κλικ”
- Γλυκερία: Πέθανε η μητέρα της
- Επεκτείνεται η ηλεκτρονική πληρωμή των τελών μεταβίβαση οχήματος
- Αλεξανδρούπολη: Η ανακοίνωση του Π.Γ. Νοσοκομείου σχετικά με την κατάρρευση υπαλλήλου της καθαριότητας
- Δήμος Γλυφάδας: Γκρεμίστηκαν οι εγκαταστάσεις του πρώην Cataralla – Δείτε φωτογραφίες
- Είμαι παντρεμένη με τον ξάδερφό μου και τα 3 παιδιά μας έχουν 10 δάχτυλα σε χέρια και 10 δάχτυλα σε πόδια – ΒΙΝΤΕΟ
- Παναθηναϊκός: Στην Ελλάδα ο Ντραγκόφσκι – «Στόχος μας το νταμπλ»
- Αυτοψία του Θ. Αμπατζόγλου στη διάνοιξη της οδού Λάρνακος στο Μαρούσι
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις KoutiPandoras
- Μεσολόγγι: Τι αποκαλύπτει συγκρατούμενος του κρεοπώλη – «Παραμιλούσε στον ύπνο του, έλεγε, “Τι έκανα…» (video)
- Γιάννης Νιάρρος: «Μου αρέσει να δουλεύω πολύ σοβαρά για μη σοβαρά θέματα»
- Αστυνομοκρατία (και) στην Κέρκυρα: Εισέβαλαν σε υπό κατάληψη σχολεία και προσήγαγαν μαθητές (Video)
- «Σαλό»: Το αριστούργημα του Παζολίνι στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ
- Μαριάντα Πιερίδη: Θύμα bullying ο γιος της – Τον κλώτσησαν και του κάρφωσαν μολύβι στον κρόταφο (video)
- Τελευταία Νέα KoutiPandoras
- «Σαλό»: Το αριστούργημα του Παζολίνι στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ
- Μεσολόγγι: Τι αποκαλύπτει συγκρατούμενος του κρεοπώλη – «Παραμιλούσε στον ύπνο του, έλεγε, “Τι έκανα…» (video)
- Γιάννης Νιάρρος: «Μου αρέσει να δουλεύω πολύ σοβαρά για μη σοβαρά θέματα»
- Αστυνομοκρατία (και) στην Κέρκυρα: Εισέβαλαν σε υπό κατάληψη σχολεία και προσήγαγαν μαθητές (Video)
- Μαριάντα Πιερίδη: Θύμα bullying ο γιος της – Τον κλώτσησαν και του κάρφωσαν μολύβι στον κρόταφο (video)
- Καιρός: Έκτακτη ενημέρωση για τους οδηγούς – Οι απαραίτητοι χάρτες του meteo για χιόνια και παγετό
- Eurovision 2024: Το τραγούδι της Μαρίνας Σάττι για την Ελλάδα – Ο ζουρνάς και ο ελληνικός στίχος (video)
- Μεσολόγγι: Η οικογένεια του Μπάμπη πήρε «πρωτοβουλία» και τον ψάχνει μόνη της – Εμπλεκόμενα πρόσωπα είχαν πάει «παρέα» σε τηλεπαιχνίδι
- Λονδίνο: Νεογέννητο βρέθηκε σε σακούλα πεταμένη στον δρόμο – Είχε 6 βαθμούς υπό το μηδέν
- Ο Αλέξανδρος Κτιστάκης κυκλοφορεί το ντεμπούτο άλμπουμ του
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Συνεδριάζει το δημοτικό συμβούλιο Πλατανιά
- Επαναπατρίστηκε ο 19χρονος Έλληνας ναυτικός του st Nicolas
- Ν. Ανδρουλάκης από Πάτρα: «Η ΚΕΔΕ δεν μπορεί να είναι το μακρύ χέρι του Μαξίμου»
- Δημήτρης Κόκοτας: «Μου αρέσει η δουλειά μου αλλά την κάνω βιοποριστικά»
- «Δεν θα βγάλει τρελό όλο το Μεσολόγγι» – Συγκρατούμενος του 50χρονου «καίει» τον κρεοπώλη
- ΕΔΕ για τον αστυνομικό που συνελήφθη για υπεξαίρεση υπηρεσιακών όπλων – Τέθηκε σε διαθεσιμότητα
- Coachella 2024: Doja Cat, Tyler the Creator, Lana Del Rey και οι No Doubt ξανά μαζί
- Αλεξοπούλου: Συστάθηκε επιτροπή για την προσβασιμότητα των ΑμεΑ στα ΜΜΜ
- Πανελλήνιες 2024: Η προκήρυξη για την εισαγωγή στις στρατιωτικές σχολές
- «Μπρα ντε φερ» κυβέρνησης - Εκκλησίας: «Τα ζητήματα των δικαιωμάτων δεν λύνονται με δημοψηφίσματα»