5 κινηματογραφικά μανιφέστα που έγραψαν Ιστορία
Μέσα από ένα πεντάπτυχο κινηματογραφικό αφιέρωμα και μια έκδοση, το 26ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης (7 – 17 Μαρτίου) επιστρέφει στις θεμελιώδεις αρχές του ντοκιμαντέρ και του κινηματογράφου. «Σε μια εποχή όπου η έννοια του manifestation / manifesting κυριαρχεί σε κάθε έκφανση της μοντέρνας ζωής, από τα κοινωνικά δίκτυα μέχρι τη δημόσια σφαίρα, τις διεκδικήσεις και την καλλιτεχνική δημιουργία, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
Τζίγκα Βερτόφ, ΕΣΣΔ, 1929, 67′
Ενας οπερατέρ προσπαθεί να απαθανατίσει το αστικό τοπίο της σοβιετικής κοινωνίας, του οίκου του «Νέου Ανθρώπου», με όλη τη μηχανοκίνητη τεχνολογία του. Είναι ο άνθρωπος με την κινηματογραφική μηχανή και κινηματογραφεί την Οδησσό για 24 ώρες, από νωρίς το πρωί, όταν η πόλη ακόμη κοιμάται, μέχρι αργά το βράδυ. Σταδιακά η πόλη ανεβάζει ταχύτητες και μπαίνει στον δικό της ρυθμό. Κινηματογραφιστής και θεωρητικός του σινεμά o Τζίγκα Βερτόφ, 10 χρόνια μετά την είσοδό του στην 7η Τέχνη, δημιούργησε την πιο δημοφιλή και ευρέως διαδεδομένη ταινία-μανιφέστο, αποζητώντας τη δημιουργία μιας «απόλυτης κινηματογραφικής γλώσσας», η οποία θα ήταν εντελώς διακριτή από αυτή του θεάτρου και της λογοτεχνίας. Το αποτέλεσμα είναι ένα πειραματικό εγχείρημα που κάνει χρήση ενός πλήθους νέων κινηματογραφικών τεχνικών, με το μοντάζ να παράγει έναν συντριπτικό καταιγισμό πλάνων.
Η κριτική του διαχωρισμούΓκι Ντεμπόρ, Γαλλία, 1961, 17′
Με αυτή την ολιγόλεπτη «αντι-κινηματογραφική» δημιουργία, ο γάλλος φιλόσοφος Γκι Ντεμπόρ διατυπώνει το σιτουασιονιστικό του μανιφέστο, προβάλλοντας υποτίτλους και έναν ντοκιμαντερίστικο σχολιασμό πάνω σε αρχειακό υλικό, εξώφυλλα βιβλίων, επαναφωτογραφημένες φωτογραφίες, όψεις από παριζιάνικες γειτονιές, αλλά και μια φαινομενικά αληθοφανή καταγραφή του ιδίου και των φίλων του καθώς περιπλανιούνται σε καφέ και δρόμους της πόλης. Για τον Ντεμπόρ «το κινηματογραφικό θέαμα έχει τους δικούς του κανόνες, οι οποίοι διευκολύνουν την παραγωγή ενός τελικού προϊόντος που προκαλεί ικανοποίηση. Ωστόσο, η δυσαρέσκεια και η έλλειψη ικανοποίησης είναι η πραγματικότητα που πρέπει να θεωρείται σημείο αφετηρίας. Είτε πρόκειται για δραματουργία είτε για ντοκιμαντέρ, η βασική λειτουργία του σινεμά είναι να παρουσιάσει μια ψευδή και απομονωμένη συνοχή ως υποκατάστατο μιας επικοινωνίας και δραστηριότητας που είναι απούσες. Για να επιτευχθεί η απομάγευση του ντοκιμαντέρ είναι απαραίτητο να αποδομήσουμε το αντικείμενό του».
Treatise on Venom and EternityΙζιντόρ Ιζού, Γαλλία, 1951, 120′
Αυτό το εντελώς άγνωστο στην Ελλάδα φιλμ είναι το πρώτο κινηματογραφικό «μανιφέστο Λετρισμού» και ο δημιουργός του, Ιζιντόρ Ιζού, το παρουσίασε στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών το 1951, χωρίς μάλιστα να έχει προσκληθεί. Εκείνη τη χρονιά το «Treatise on Venom and Eternity» απέσπασε το βραβείο κοινού αβανγκάρντ. Είναι αξιοσημείωτο ότι την αφίσα της ταινίας επιμελήθηκε ο Ζαν Κοκτό για την προώθηση και την κυκλοφορία της έναν χρόνο μετά στα Ηλύσια Πεδία. Σύμφωνα με τον ίδιο τον Ιζού, το «Treatise on Venom and Eternity» είναι η προσωπική του επανάσταση κατά του σινεμά: ο ήχος και η εικόνα σκόπιμα δεν έχουν συσχέτιση μεταξύ τους, ενώ το φιλμ έχει αποχρωματιστεί και γδαρθεί. Η ταινία αποτελεί έργο-ορόσημο που προανήγγειλε τον κινηματογράφο του Λετρισμού και του Σιτουασιονισμού που θα ακολουθούσε και επηρέασε πολλούς πειραματιστές σκηνοθέτες.
Οι πέντε δοκιμασίεςΛαρς φον Τρίερ & Γιόργκεν Λεθ, Δανία – Ελβετία – Βέλγιο – Γαλλία, 2003, 90′
Μαζί με τον δανό βετεράνο ντοκιμαντερίστα Γιόργκεν Λεθ, ο Λαρς φον Τρίερ στην παρθενική του ενασχόληση με το ντοκιμαντέρ προκαλεί τους συμβατικούς τρόπους παραγωγής ντοκιμαντέρ και ταινιών μυθοπλασίας. Πώς; Προκαλώντας τον Λεθ που το 1967 γύρισε τη 12λεπτη μικρού μήκους «The Perfect Human» να δημιουργήσει πέντε ακόμα ριμέικ της. Θέμα του «The Perfect human» είναι η ανθρώπινη συμπεριφορά και πρόκειται για μια ταινία που ο Τρίερ θαυμάζει ιδιαίτερα και έχει δει περισσότερες από 20 φορές. Ομως ο πρίγκιπας της κινηματογραφικής προβοκάτσιας δημιούργησε στον Λεθ εμπόδια για κάθε ριμέικ, αναγκάζοντάς τον με αυτόν τον τρόπο να αναθεωρήσει την πλοκή και τους χαρακτήρες της αρχικής ταινίας του 1967. Είναι ένα εντυπωσιακό διερευνητικό ταξίδι στο φαινόμενο της κινηματογραφικής δημιουργίας, μια συναρπαστική και παιχνιδιάρικη ταινία για έναν σκηνοθέτη που όχι μόνο επανεξετάζει αλλά και ξαναφτιάχνει από την αρχή μία από τις πρώτες του δημιουργίες.
Σινεμά βεριτέΠίτερ Γουιντόνικ, Καναδάς, 1999, 110′
Στα τέλη της δεκαετίας του 1950 και στις αρχές της δεκαετίας του 1960 η επανάσταση του σινεμά βεριτέ (ο κινηματογράφος της αλήθειας) εκφράστηκε σε διάφορες χώρες και είχε διάφορες ονομασίες. Free Cinema, Direct Cinema, Candid Eye, Cinéma Vérité, και ξέσπασε ταυτόχρονα στην Αγγλία, στη Γαλλία, στις ΗΠΑ και στον Καναδά. Οπου εμφανίστηκε, σήμανε έναν εντελώς καινούργιο τρόπο κατανόησης του κινηματογράφου, των θεατών και του κόσμου μας. Θέμα του ντοκιμαντέρ του Γουιντόνικ είναι το ίδιο το ντοκιμαντέρ, μια αναδρομή στην ιστορία του και στα καλύτερα ντοκιμαντέρ του 20ού αιώνα. Είναι όμως μια αποτίμηση της κληρονομιάς που μας άφησε η επανάσταση του σινεμά βεριτέ, δημιούργημα μιας ομάδας παθιασμένων ανταρτών, πρωτοπόρων του είδους, όπως οι Μισέλ Μπρο, Ρόμπερτ Ντρου, Γουλφ Κένινγκ, Ρίτσαρντ Λίκοκ, αδελφοί Μέιζλς, Ντον Πένεμπεϊκερ, Πιέρ Περό, Ζαν Ρους, Χόουπ Ράιντεν και Φρεντ Ουάιζμαν. Ολοι εμφανίζονται σε αυτή την ταινία.
12 μεγάλες στιγμέςΗ ειδική δίγλωσση έκδοση του Φεστιβάλ ανατέμνει 24 κινηματογραφικά μανιφέστα δημιουργών και θεωρητικών του σινεμά και λειτουργεί ως «καταγωγικός χάρτης της πορείας του ντοκιμαντέρ στον κινηματογραφικό και ιστορικό χρόνο». Στην έκδοση περιλαμβάνεται και κείμενο του επιμελητή της, καλλιτεχνικού διευθυντή του ΦΚΘ Ορέστη Ανδρεαδάκη, ο οποίος το 2020 διατύπωσε 20 σκέψεις για τη νέα εποχή ντοκιμαντέρ με τίτλο «Το ντοκιμαντέρ, η μίμηση της πραγματικότητας και η μη πραγματικότητα των μιμήσεων». Η έκδοση σε συντονισμό Γκέλυς Μαδεμλή και σχεδιασμό Karlopoulos & Associates (Γιάννης Καρλόπουλος, Βιργινία Χριστάκου) θα κυκλοφορήσει στη διάρκεια του 26ου ΦΝΘ και θα πωλείται στα πωλητήρια του Φεστιβάλ και στο e-shop του. Η τιμή της θα είναι 9 ευρώ.
1932. Ο Τζιμ Γκρίρσον διατυπώνει τους πρωταρχικούς κανόνες του ντοκιμαντέρ, επικρίνοντας τον ρομαντικοποιημένο εξωτισμό των στούντιο και προτάσσοντας την κοινωνική ευθύνη του ντοκιμαντέρ.
1933. O Οζγουελ Μπλέικστον αναζητά τον χαμένο ακαδημαϊσμό του ντοκιμαντέρ, απορρίπτοντας τον αχρείαστο «εξωραϊσμό» του είδους.
1967. Στα Στοιχεία του κενού, ο Γκρέγκορι Μαρκόπουλος ανατέμνει τη νέα γλώσσα της εικόνας, εκφράζοντας την ελπίδα πως δυνητικά μπορεί να οδηγήσει στη γέννηση νέων εθνικών κινηματογραφιών.
1970. Το μανιφέστο του Ζαν-Λικ Γκοντάρ απηχεί την έναρξη της μαοϊκής του περιόδου και τον θαυμασμό του για τις θεωρίες και την παρακαταθήκη του Τζίγκα Βερτόφ.
1974. Στο Μανιφέστο για έναν κινηματογράφο χωρίς σεξισμό από την Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, ο κινηματογράφος συνδέεται με τις φεμινιστικές διεκδικήσεις και τον αγώνα κατά της πατριαρχικού κατεστημένου.
1987. O Σταύρος Τορνές, στο «Γιατί κάνω κινηματογράφω;» αποκηρύσσει το μάταιο κυνήγι της εικαστικής τελειότητας στον κινηματογράφο, δίνοντας προτεραιότητα στην απελευθερωτική δύναμη του απρόβλεπτου.
1995. ΔΟΓΜΑ ’95. Προερχόμενο από τη Δανία και με εγκέφαλο τον Λαρς Φον Τρίερ αυτό το θνησιγενές μανιφέστο κάλεσε τους κινηματογραφιστές να ασπαστούν έναν «όρκο αγνότητας» που ξορκίζει το φάντασμα της θεωρίας του δημιουργού επαναπροσδιορίζοντας τους θεμελιώδεις κανόνες για όλα τα δομικά στοιχεία της κινηματογραφικής κατασκευής.
1999. Ο Βέρνερ Χέρτσογκ, στο μανιφέστο που τιτλοφορείται «Η Διακήρυξη της Μινεσότα: Μαθήματα από το σκοτάδι», αποδομεί το περιεχόμενο του σινεμά βεριτέ και διερευνά τα θολά όρια ανάμεσα στο γεγονός και την αλήθεια στην πραγματικότητα του ντοκιμαντέρ.
2001. Η Ανα Κρόσναμπλ, στο Pluginmanifesto διατρανώνει τα οφέλη και τις ανεξερεύνητες δυνατότητες που προσέφερε η τεχνολογική επανάσταση των αρχών του 21ου αιώνα.
2006. Ο Βίκτορ Κοσακόφσκι ορίζει τους δικούς του Δέκα κανόνες για τη δημιουργία ντοκιμαντέρ, καλώντας τους ντοκιμαντερίστες να αποφύγουν τον διδακτισμό του προκαθορισμένου μηνύματος.
2008. Ο σπουδαίος ντοκιμαντερίστας Αλμπερτ Μέιζλς εκφράζει την πεποίθηση ότι αποστολή ενός σκηνοθέτη ντοκιμαντέρ είναι να αιχμαλωτίσει την αλήθεια της στιγμής και να τη μεταφέρει στο κοινό.
2009. Η Σάλι Πότερ, στο «Μανιφέστο του ξυπόλητου κινηματογράφου» αναζητεί τον λεγόμενο «γυμνό κινηματογράφο», διατρανώνοντας την ανάγκη διατήρησης της καλλιτεχνικής ανεξαρτησίας απέναντι στις οικονομικές και κάθε άλλου είδους πιέσεις.
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Αναδρομική «κεραμίδα» για χιλιάδες φορολογούμενους – Περιθώριο έως την 1η Μαρτίου για τροποποιητικές δηλώσεις
- Αγία Βαρβάρα: Οι αναρτήσεις του γιατρού και της συζύγου του πριν από το έγκλημα
- Το αινιγματικό σκίτσο του Αρκά – «Γιατί με έφερες σε αυτό το απαίσιο μέρος;»
- Τζόκερ: Στην Αλεξανδρούπολη το χρυσό δελτίο των 6,5 εκατ. ευρώ – Η τύχη χαμογέλασε σε έναν υπερτυχερό
- Έλενα Παπαρίζου: Φωνή του Big Brother ο ηθοποιός ξάδερφος της που έφυγε από τη ζωή
- Στο νοσοκομείο ο Δημήτρης Καλλιβωκάς – Τι συνέβη στον 94χρονο ηθοποιό
- ΕΜΥ: Πού θα «χτυπήσει» η κακοκαιρία – Έκτακτο δελτίο επιδείνωσης καιρού
- Τσακαλώτος: Εκνευρισμός επειδή του ακύρωσαν συνέντευξη για να βγει ο Κασσελάκης
- Νέα γραμμή 4 Μετρό: Μπήκε και ο δεύτερος μετροπόντικας - Από ποιους σταθμούς θα περάσει
- Αγία Φωτεινή η Μεγαλομάρτυς η Σαμαρείτιδα
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Τα Νεα
- Οι εταιρείες που έγιναν «ένα» με το προϊόν
- Σε «χειμερία νάρκη» ο ελληνικός τουρισμός
- Ο αποκρυφισμός είναι η μεταφυσική των ηλιθίων
- Η Αγκυρα δείχνει να προετοιμάζεται και για ναυμαχίες
- Ο Ελ. Βενιζέλος ενός «άγνωστου» ιστορικού
- 5 κινηματογραφικά μανιφέστα που έγραψαν Ιστορία
- Ο Μάρτιος μπαίνει με Μποτέρο
- «Εκλογές και Δημοκρατία βρίσκονται σε πυρά διασταυρούμενα»
- «Δεν φοβάμαι τα αντίποινα του Τραμπ»
- Παραμένει κυρίαρχο το μετρητό
- Τελευταία Νέα Τα Νεα
- 5 κινηματογραφικά μανιφέστα που έγραψαν Ιστορία
- Ο αποκρυφισμός είναι η μεταφυσική των ηλιθίων
- Ο Ελ. Βενιζέλος ενός «άγνωστου» ιστορικού
- Οι εταιρείες που έγιναν «ένα» με το προϊόν
- Σε «χειμερία νάρκη» ο ελληνικός τουρισμός
- Παραμένει κυρίαρχο το μετρητό
- «Δεν φοβάμαι τα αντίποινα του Τραμπ»
- Η Αγκυρα δείχνει να προετοιμάζεται και για ναυμαχίες
- Ο Μάρτιος μπαίνει με Μποτέρο
- «Εκλογές και Δημοκρατία βρίσκονται σε πυρά διασταυρούμενα»
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Θεσσαλονίκη: Τροχαίο με έναν τραυματία - Εκτροπή ΙΧ στην Εγνατία Οδό
- Στο νοσοκομείο ο Δημήτρης Καλλιβωκάς – Τι συνέβη στον 94χρονο ηθοποιό
- Θλίψη στην Πτολεμαΐδα για τον πατέρα και το μωρό που πέθαναν την ίδια ήμερα - Συντετριμμένη η μητέρα
- Ο ΣΥΡΙΖΑ μετά το συνέδριο: «Το κόμμα δε χρειάζεται νέα εκλογή προέδρου»
- Ουάσινγκτον: Αυτοπυρπολήθηκε μπροστά στην πρεσβεία του Ισραήλ μέλος των ενόπλων δυνάμεων των ΗΠΑ
- Στην Αλεξανδρούπολη παίχτηκε το τυχερό δελτίο Τζόκερ των 6,5 εκατ. ευρώ
- ΗΠΑ: Αμερικανός στρατιωτικός αυτοπυρπολήθηκε μπροστά στην πρεσβεία του Ισραήλ
- Έλενα Παπαρίζου: Πένθος για την τραγουδίστρια και την οικογένειά της
- Πώς καταλαβαίνουμε ότι πρέπει να αλλάξουμε τα αμορτισέρ του αυτοκινήτου μας
- Γάζα: Ο στρατός του Ισραήλ παρουσίασε σχέδιο για την «εσπευσμένη απομάκρυνση» των αμάχων από τη Ράφα