Επιτάφιος Θρήνος: Ο βουβός πόνος, η άφατη θλίψη
Θεματικός πυρήνας του παρόντος άρθρου είναι μία φορητή εικόνα που προέρχεται από τη σιφνέικη μονή της Παναγίας της Βρύσης (Κυρίας Βρυσιανής) και ανήκει στη Συλλογή φορητών εικόνων και ξυλόγλυπτων του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου.
Στη συγκεκριμένη εικόνα, που φέρει την υπογραφή του κρητικού ζωγράφου Εμμανουήλ Λαμπάρδου και χρονολογείται στο 16ο-17ο αιώνα, απεικονίζεται ο Επιτάφιος Θρήνος, σκηνή αγαπητή στην εικονογραφία ήδη από τον 11ο αιώνα.
Η εικόνα (41,5×52 εκ.) αναπαράγει έναν εικονογραφικό τύπο που αναπτύχθηκε στην Κρήτη
Ο νεκρός Ιησούς, στο κέντρο της εικόνας, κείτεται επάνω σε μαρμάρινη πλάκα, με το κεφάλι του στην αγκαλιά της Παναγίας, η οποία εικονίζεται εμφανώς καταβεβλημένη από τη θλίψη.
Πίσω της, στο αριστερό τμήμα της παράστασης, οδύρεται με τα χέρια υψωμένα η Μαρία Μαγδαληνή, πλαισιωμένη και από άλλες γυναικείες μορφές που μοιρολογούν.
Στο κέντρο, σκυμμένος προς το πρόσωπο του νεκρού Ιησού, θρηνεί και προσκυνά ο Ιωάννης, και λίγο πιο δεξιά ο Ιωσήφ ο από Αριμαθαίας, που τακτοποιεί το σάβανο.
Στο δεξί άκρο της παράστασης εικονίζεται ο Νικόδημος, στηριγμένος στη σκάλα που χρησιμοποιήθηκε για την Αποκαθήλωση.
Τα σύνεργα της Αποκαθήλωσης βρίσκονται σε πρώτο πλάνο, δίπλα σε περίτεχνο δίωτο μυροδοχείο (τα αρώματα προορίζονται για την περιποίηση του σώματος του νεκρού).
Σε δεύτερο πλάνο εικονίζεται ο σταυρός με τα σύμβολα του Πάθους, τονισμένος επάνω στο χρυσό κάμπο.
Στα άκρα βλέπουμε δύο αποκλίνουσες βουνοκορφές, με οξείες κάπως ακμές.
Η όλη απεικόνιση δίνει με ένταση τη δραματικότητα της στιγμής, με ύφος μνημειακό, αν και μάλλον αυστηρό.
Οι μορφές περικλείουν το βουβό πόνο και τονίζονται με έντονες φωτοσκιάσεις.
Το κόκκινο, χρώμα του πάθους, κυριαρχεί.
Οι πτυχές των ενδυμάτων, οι ανατομικές λεπτομέρειες και το τοπίο αποδίδονται με γραμμικότητα, όπως συνηθίζει ο δημιουργός της εξαιρετικής αυτής εικόνας.
Τα επιμέρους στοιχεία και η σφιχτή σύνθεση φανερώνουν ένα μεγάλο καλλιτέχνη των αρχών του 17ου αιώνα.
Ο Εμμανουήλ ΛαμπάρδοςΤο επίθετο Λαμπάρδος δεν ήταν ασυνήθιστο στα πολιτιστικά δρώμενα της Κρήτης το 17ο αιώνα.
Μια μεγάλη οικογένεια ζωγράφων, με καταγωγή από το Ρέθυμνο, δρούσε στο νησί εκείνη την περίοδο.
Ειδικά με το όνομα Εμμανουήλ υπήρχαν δύο ζωγράφοι: ο θείος και ο ανιψιός του.
Ο πρεσβύτερος Εμμανουήλ Λαμπάρδος ήταν γιος του παπα-Νικόλαου.
Ήταν, επίσης, αδελφός του Τζανή Λαμπάρδου και θείος των Εμμανουήλ, Μαρή, Τζώρτζη, Νικολού και Σταμάτη.
Για τον νεότερο γνωρίζουμε ότι ήταν γιος του Πιέρου, αδελφός των ζωγράφων Μαρή και Τζώρτζη Λαμπάρδου και ανιψιός του Εμμανουήλ, όπως προαναφέρθηκε.
Επειδή οι δύο συνονόματοι και συγγενείς ζωγράφιζαν με το ίδιο, συντηρητικό στυλ και υπέγραφαν με τον ίδιον τρόπο, δεν είναι διόλου εύκολη η διάκριση των έργων τους.
Είναι βέβαιο, πάντως, ότι θείος και ανιψιός συνυπήρξαν κάποια χρόνια, έχοντας πιθανώς και κοινό εργαστήριο.
Τούτων δοθέντων, η ακριβής χρονολόγηση και διάκριση των έργων τους αποτελεί αντικείμενο της έρευνας ακόμα και σήμερα.
*Οι πληροφορίες που αφορούν τα τεχνοτροπικά χαρακτηριστικά της παράστασης προέρχονται από το συγγραφικό έργο «Εικόνες του Βυζαντινού Μουσείου Αθηνών» (συγγραφέας Μυρτάλη Αχειμάστου – Ποταμιάνου, ΤΑΠ, 1998).
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Ωράριο σούπερ μάρκετ: Τι ώρα ανοίγουν και κλείνουν το Μεγάλο Σάββατο
- Πώς ανάβει το Άγιο Φως: Η επιστημονική εξήγηση και οι θεωρίες
- Με 4 διαθέσιμα εμβόλια η πλατφόρμα εμβολιασμού για την ηλικιακή ομάδα 45-49 ετώ
- Το Πάσχα της ντροπής! Οι ληστές που διέσυραν τη χώρα κι έριξαν την κυβέρνηση
- Κορωνοϊός: Πέρασες Covid; Σε πόσο καιρό πρέπει να κάνεις το εμβόλιο.
- Το ωράριο των καταστημάτων το Μ. Σάββατο - Πώς θα κινηθούν τα ΜΜΜ έως και τη Δευτέρα του Πάσχα
- Μπογιόπουλος: Ο Φουρθιώτης είναι η επιτομή της εφ’ όλης της ύλης σαπίλα ενός ολόκληρου συστήματος
- Ωράριο καταστημάτων και σούπερ μάρκετ: Πώς θα λειτουργήσουν το Μεγάλο Σάββατο
- Κορονοϊός: Ο κίνδυνος μόλυνσης παραμένει μετά από τη πρώτη δόση Pfizer
- Μένιος Φουρθώτης: Το «μυστικό» που οδήγησε στο σχηματισμό της δικογραφίας
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Τα Νεα
- Το σχέδιο του Υπερταμείου για τον ψηφιακό και ενεργειακό μετασχηματισμό
- Εμβόλιο: Έφτασε η ώρα του εμβολίου για την ομάδα 45-49 ετών – Τι ώρα ανοίγει η πλατφόρμα σήμερα
- Ακρόπολη: Δεν θα πιστεύετε πόσα είδη φυτών υπάρχουν γύρω
- Πολλοί μνηστήρες για μια πρωτομαγιάτικη πλατεία
- Επιτάφιος Θρήνος: Ο βουβός πόνος, η άφατη θλίψη
- ΜΜΜ: Πώς θα κινηθούν έως και τη Δευτέρα του Πάσχα
- Απολογείται σήμερα ο Μένιος Φουρθιώτης – Για δύο κακουργήματα και επτά πλημμελήματα
- Μεγάλο Σάββατο: Η σημασία της ημέρας – Η προσδοκία της Ανάστασης
- Τελευταία Νέα Τα Νεα
- Επιτάφιος Θρήνος: Ο βουβός πόνος, η άφατη θλίψη
- ΜΜΜ: Πώς θα κινηθούν έως και τη Δευτέρα του Πάσχα
- Μεγάλο Σάββατο: Η σημασία της ημέρας – Η προσδοκία της Ανάστασης
- Ακρόπολη: Δεν θα πιστεύετε πόσα είδη φυτών υπάρχουν γύρω
- Απολογείται σήμερα ο Μένιος Φουρθιώτης – Για δύο κακουργήματα και επτά πλημμελήματα
- Εμβόλιο: Έφτασε η ώρα του εμβολίου για την ομάδα 45-49 ετών – Τι ώρα ανοίγει η πλατφόρμα σήμερα
- Πολλοί μνηστήρες για μια πρωτομαγιάτικη πλατεία
- Το σχέδιο του Υπερταμείου για τον ψηφιακό και ενεργειακό μετασχηματισμό
- Δεύτερη Ανάσταση υπό περιορισμό – Τήρηση μέτρων για να είναι η τελευταία, τονίζουν οι ειδικοί
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- «Καμπανάκι» από τον 97χρονο Χένρι Κίσινγκερ για τις σχέσεις ΗΠΑ - Κίνας
- Ινδία: Κάηκαν ζωντανοί σε ΜΕΘ! - Εικόνες φρίκης σε νοσοκομείο
- Βαμμένα κόκκινα …αυγά: Τι συμβολίζουν στην παράδοση και τη λαογραφία για το Πάσχα
- Κίσινγκερ: Γιατί η Κίνα είναι πιο επικίνδυνη από την ΕΣΣΔ
- Καιρός: Μεγάλο Σάββατο με ζέστη και αφρικανική σκόνη – Πού θα ξεπεράσει το θερμόμετρο τους 30 βαθμούς
- Ινδία: Νέα φονική πυρκαγιά σε ΜΕΘ Covid-19 και καινούργιο παγκόσμιο ρεκόρ κρουσμάτων
- Η ώρα της απολογίας για τον Μένιο Φουρθιώτη και τους συγκατηγορούμενούς του
- Τα κόκκινα αβγά και ο συμβολισμός τους μέσα από τη λογοτεχνία -Από τον Σουρή, στον Παπαδιαμάντη και τον Καρκαβίτσα
- Βρισηίδα Ανδριώτου: Η απάντηση για τους followers και τα λεφτά που βγάζει ως influencer
- Πάσχα: Κόκκινα αυγά, λαογραφία και ελληνική παράδοση