«Η διεθνοποίηση εμπεριέχει πολλές παραμέτρους»
Ανθεκτική στον χρόνο και με σταθερά ανοδική πορεία η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης στα 16 χρόνια παρουσίασής της στο εικαστικό στερέωμα έχει καταφέρει να κατακτήσει μια θέση στα σταθερά ραντεβού των φιλότεχνων. Οι φετινές ανατροπές με τις οποίες ήρθε αντιμέτωπη στην πρώτη μετά την πανδημία έκδοσή της είχαν ως αποτέλεσμα η κεντρική έκθεση να σηκώσει αυλαία εν μέσω της διοργάνωσης, τρεις μήνες μετά την επίσημη έναρξη.
Για το προφίλ της 8ης Μπιενάλε, τις προκλήσεις, τις δυσκολίες, τις ανατροπές,
Κεντρικό θέμα της 8ης Μπιενάλε Θεσσαλονίκης είναι η «Γεωκουλτούρα». Τι κρύβεται πίσω από αυτόν τον ιδιαίτερο και σύνθετο τίτλο;
Ο τίτλος δόθηκε από τη Συραγώ Τσιάρα και επιχειρούσε να συνδέσει την καλλιέργεια της γης με την κουλτούρα ως ένα σύνολο πόρων, κειμένων και πρακτικών που διατίθενται στον άνθρωπο για να κατανοήσει τον κόσμο και να δράσει μέσα σε αυτόν. Οταν ανέλαβα σε συνέχεια της Συραγούς θεώρησα ότι θα είχε ενδιαφέρον να προσθέσουμε θεωρητικά και έννοιες πιο συγκρουσιακές, έννοιες, ιδέες και αξίες δηλαδή που βρίσκονται πιο κοντά στη γεωπολιτική, που λαμβάνουν τόπο μέσα σε ένα πλαίσιο διαπραγματεύσεων, αλλά και συγκρούσεων πολιτισμικής, γεωγραφικής και πολιτικής φύσης. Σε αυτό το πλαίσιο, επιχειρήθηκε να γίνει η διοργάνωση πιο συμμετοχική και πιο πολυφωνική ως προς τη διανομή του λόγου για αυτό το επίμαχο θέμα. Αφηγήσεις μη ανθρώπινων όντων ή καλλιτέχνιδες που αντιστρέφουν τη λογική της ατομικής τους «υπογραφής» στη βάση ενός κοινού νέου καλλιτεχνικού έργου απολύτως συνδεδεμένου με την ευρεία θεματική αποτελούν τέτοια παραδείγματα. Η κεντρική δε έκθεση, που είναι προ των πυλών, σε επιμέλεια της Μαρίας Θάλειας Καρρά, είναι εμβληματική ως προς τα θέματα που απασχολούν τη «Γεωκουλτούρα». Εχω την αίσθηση πως τα έργα ειδικά της κεντρικής έκθεσης κρύβουν πολλές σημαντικές όψεις, λειτουργούν αντι-θεαματικά, κι αυτό το θεωρώ ένα σπουδαίο κατόρθωμα της επιμέλειας της Μαρίας Θάλειας Καρρά σε σχέση με το διακύβευμα της 8ης Μπιενάλε και της εποχής μας, όπου το ερευνητικό ζητούμενο είναι η μετα-ανάπτυξη, το πώς δηλαδή οι κοινωνίες μπορούν να απομακρυνθούν από το οικονομικό μοντέλο της ανάπτυξης που στοχεύει στην κερδοφορία και να εξασφαλίσουν την ανθρώπινη ευημερία χωρίς να παραβιάζονται τα όρια του πλανήτη.
Ποια ήταν η μεγαλύτερη πρόκληση με την οποία ήρθατε αντιμέτωπη δεδομένου ότι αναλάβατε τη διεύθυνση της Μπιενάλε τέσσερις μήνες πριν από την επίσημη έναρξη;
Να αξιοποιήσουμε όσο περισσότερο γινόταν ένα τόσο ενδιαφέρον θέμα. Βεβαίως, απέναντι στις δημιουργικές προκλήσεις, συνήθως συναντά κανείς πλήθος μη δημιουργικών αλλά αναγκαίων προκλήσεων. Στην περίπτωση της Μπιενάλε, πέρα από τις βασικές συμφωνίες για την κεντρική έκθεση, όλο το υπόλοιπο κομμάτι της ήθελε ενορχήστρωση, όχι μόνο σε επίπεδο περιεχομένου αλλά και στο επίπεδο των διαδικασιών που απαιτεί η Μπιενάλε ως χρηματοδοτούμενο πρόγραμμα του ΕΣΠΑ.
Και η μεγαλύτερη δυσκολία;
Να ξεκαθαριστούν πλαίσια λειτουργίας για δεκάδες θέματα - τόσο περιεχομένου όσο και τεχνικά με την ευρεία έννοια -, που απαιτούσαν υψηλού βαθμού συντονισμό, σύγκλιση και συμφωνία πολλών ανθρώπων, συστημάτων και φορέων. Κυρίως δημόσιων φορέων, όπως είναι και το MOMus. Και είναι γεγονός, ίσως και πραγματικό παράδοξο αυτό, ότι ενίοτε - και για πολλούς λόγους βεβαίως - μοιάζει να μη γίνονται κατανοητά ο χαρακτήρας και η λειτουργία του φορέα όπως αποτυπώθηκαν στον νόμο με τον οποίο αυτός ιδρύθηκε τον Νοέμβριο του 2018.
Αν και η Μπιενάλε έχει ξεκινήσει στις 10 Δεκεμβρίου, η κεντρική έκθεση θα εγκαινιαστεί στις 4 Μαρτίου. Πού οφείλεται αυτή η απόκλιση;
Στο γεγονός ότι η κεντρική έκθεση είναι αυτή που κατά βάση χρηματοδοτεί το ΕΣΠΑ. Σε χρονικά πλαίσια που ήταν ασφυκτικά ήδη, στην πλέον κρίσιμη στιγμή, το υποσύστημα Εθνικό Σύστημα Ηλεκτρονικών Δημόσιων Συμβάσεων - Προμήθειες και Υπηρεσίες τέθηκε εκτός λειτουργίας για εργασίες αναβάθμισης και δεν ήταν δυνατή η διεξαγωγή ηλεκτρονικών διαδικασιών ανάθεσης Δημοσίων Συμβάσεων Προμηθειών και Υπηρεσιών που ήταν εξαιρετικά αναγκαίες για την υλοποίηση της Μπιενάλε, ειδικά για την κεντρική έκθεση. Επιπλέον, στη συνέχεια, οι μικρές εναπομείνασες πιστώσεις - θυμίζω ότι είναι η τελευταία διοργάνωση της τρέχουσας προγραμματικής περιόδου - δημιούργησαν νέα προβλήματα στην υλοποίηση των διαγωνισμών.
Η Μπιενάλε της Θεσσαλονίκης βρίσκεται ήδη στην όγδοη έκδοσή της και έχει καταφέρει να αντέξει στον χρόνο. Ποιο είναι το αποτύπωμα που έχει αφήσει ως τώρα στο εικαστικό γίγνεσθαι;
Θεωρώ ότι σίγουρα στάθηκε αφορμή για τον επαναπροσδιορισμό της ταυτότητας της πόλης που τη φιλοξενεί και για την ανάδειξη όψεων της ιστορίας και του πολιτισμού της μέσα από το σύγχρονο καλλιτεχνικό βλέμμα. Κατάφερε επίσης να καταστεί πόλος συσπείρωσης των καλλιτεχνικών δυνάμεων της πόλης και της χώρας και να συμβάλει σε σημαντικό βαθμό στη διεθνοποίηση της ελληνικής εικαστικής σκηνής. Κατά τη γνώμη μου όμως, η διεθνοποίηση εμπεριέχει πολλές ακόμη παραμέτρους που μπορούν να συζητηθούν κριτικά, προκειμένου να πραγματωθούν και να εδραιωθούν στο ελληνικό πολιτισμικό πεδίο, ειδικά της Θεσσαλονίκης.
Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σας;
Η έγνοια μου αυτή τη στιγμή είναι η Μπιενάλε. Οπότε να θεωρήσω την ερώτηση ως πρόσκληση για άλλη συζήτηση;
Γιατί όχι;
Βεβαίως και να την κάνουμε, αλλά όταν θα είναι ώριμες οι συνθήκες. Αυτή η στιγμή είναι η στιγμή της Μπιενάλε.
info
8η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, έως τις 21 Μαΐου υπό τον γενικό τίτλο «Γεωκουλτούρα». H κεντρική έκθεση «Being as communion» εγκαινιάζεται στις 4 Μαρτίου. Περισσότερες πληροφορίες στην ιστοσελίδα www.thessalonikibiennale.gr
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Σοκ στη Νέα Ιωνία: Ένας νεκρός από πυροβολισμούς σε καφετέρια
- Νίκος Κοκλώνης: Μετά τη χρεοκοπία μου, μόνο αυτός έμεινε κοντά μου…
- Εφορία: «Φωτιά» ο λογαριασμός του Φεβρουαρίου για τους φορολογούμενους
- Από το Love Island... στη φυλακή
- Τον «έσφαξε» με τη γραβάτα
- ΑΣΕΠ: Δεκάδες Νοσηλευτές προσλαμβάνονται, αλλά αρνούνται να διοριστούν – Προτιμούν να γίνουν σχολικοί νοσηλευτές
- Αυστραλή 11 ετών βγαίνει στη σύνταξη γιατί πλούτισε αρκετά!
- Αν έχετε αυτά τα συμπτώματα, μάλλον είναι αλλεργικό άσθμα
- Το γκάλοπ των γκάλοπ στην ΕΡΤ: Η διαφορά ΝΔ-ΣΥΡΙΖΑ, η εξέλιξη των ποσοστών
- «Χορεύει σαν τη γαλοπούλαν»: Το επικό βίντεο της Κύπριας TikToker για τον Μπισμπίκη
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Τα Νεα
- Τελευταία Νέα Τα Νεα
- «Η διεθνοποίηση εμπεριέχει πολλές παραμέτρους»
- Μια «πύλη» για την ιστορία και τους θησαυρούς των Αιγών
- «Δεν θεωρώ ότι υπάρχει θηλυκή και αρσενική τέχνη»
- Στα «ΝΕΑ» της Τετάρτης: Διαγραφή χρεών
- Άιντραχτ Φρανκφούρτης – Νάπολι 0-2: «Τρένο» και στην Ευρώπη οι παρτενοπέι
- Λίβερπουλ – Ρεάλ Μαδρίτης 2-5: Ιστορικός διασυρμός για την Λίβερπουλ - Πάρτι της Ρεάλ μέσα στο Άνφιλντ
- Δίωξη στον γιο του Γιώργου Καρυώτη για τη δολοφονία του – Η έρευνα της Αγγελικής Νικολούλη
- Έξι στους δέκα θέλουν δεύτερες εκλογές – Το προφίλ των αναποφάσιστων
- HIV: Ακόμα ένας ασθενής ιάθηκε με μεταμόσχευση μυελού των οστών
- Super Κική: Νέα ανάρτηση από την influencer
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Νέα Ιωνία: «Παράπλευρη απώλεια» ο νεκρός από πυροβολισμούς στην καφετέρια (Video)
- Απεργιακή κινητοποίηση γιατρών στη Θεσσαλονίκη
- Εμπρησμός σε ξενοδοχείο της Μόσχας – Έξι νεκροί, ανάμεσά τους δύο παιδιά
- Σοκολατορίχτες από το Πατρινό καρναβάλι
- Μεγάλη συμμετοχή στις καρναβαλικές εκδηλώσεις του Δήμου Αμφιλοχίας - Συνεχίζεται το πρόγραμμα εορτασμού των Αποκριών
- Όταν ο Μπλίνκεν βρέθηκε στην καρδιά της Δημοκρατίας
- Πάτρα: Καταδρομική επίθεση αντιεξουσιαστών σε σούπερ μάρκετ - Δείτε φωτογραφίες
- Ακύλλας Καραζήσης: «Στην Ελλάδα υπάρχει συμπαιγνία - νομοτέλεια της πολιτείας αλλά και μέρους του κόσμου κατά των καλλιτεχνών»
- Tραγωδία από εμπρησμό σε ξενοδοχείο στη Μόσχα: Έξι νεκροί, ανάμεσά τους δύο παιδιά - ΒΙΝΤΕΟ
- Τήνος: 76χρονος πέθανε μέσα στο πλοίο