Η πνευστή ποίηση του Γιώργου Βέλτσου
Είναι η δεύτερη «συνάντησή» τους στην επικράτεια της βιβλιοκρισίας – και ειδικότερα του «Βιβλιοδρομίου» – και, ως έναν βαθμό, λειτουργεί ως συμπύκνωση της σχέσης τους. Ο πολιτικός Βενιζέλος διαβάζει πίσω από τις γραμμές τον έμμετρο λόγο του ποιητή Βέλτσου που αναπόφευκτα γίνεται πολιτικός.
Όχι μόνο επειδή το προσωπικό τραύμα αποκτά γενική ισχύ, αλλά και επειδή το μεταμοντέρνο εισχωρεί ως το βαθύτερο υπόστρωμα της διαχρονίας.
Το δημόσιο
Ο ποιητικός λόγος του Γιώργου Βέλτσου είναι πάντα πεδίο συνύπαρξης αλλά και σύγκρουσης συνειρμών αφενός βιωματικών και αφετέρου διακειμενικών.
Κάθε ποίημα και κάθε ποιητική συλλογή εμπεριέχει μια εντυπωσιακή πυκνότητα παραπομπών και υπαινιγμών.
Ο ποιητής κλείνει διαρκώς το μάτι στον αναγνώστη αλλά κατ’ αρχάς στον εαυτό του. Θέλει να ελέγχει τη δική του αντίδραση για να διαπιστώσει αν αυτή μπορεί να εγκαθιδρύσει μια σχέση με τον αναγνώστη προκειμένου να συντελεστεί ένα ποιητικό γεγονός ως σχέση έστω ατελής.
Ο Βέλτσος είναι διανοούμενος ποιητής και όχι ποιητής που καθίσταται διανοούμενος ως ποιητής. Εχει προσωπικά βιώματα εντονότερα του συνήθους, αν είναι θεμιτή η έκφραση αυτή που πάντως αποδίδει την εμπειρία της σκληρής προσωπικής δοκιμασίας.
Τα βιώματα του Βέλτσου είχαν όμως ανάγκη από ένα συνεχώς διαστελλόμενο διακειμενικό σύμπαν μέσα στο οποίο να μπορούν να χωρέσουν προκειμένου να μετασχηματιστούν εν τέλει και υπεράνω όλων σε λόγο ποιητικό. Αυτή η μικρή εισαγωγή στη δική μου πρόσληψη του ποιητικού λόγου του Βέλτσου ισχύει και για την τελευταία συλλογή του «Ροή αέρα. Τετράδια χειρωνακτικής γραφής» (εκδόσεις Πατάκη, 2024).
Ο τίτλος ως δήλωση περί του περιεχομένου δεν μπορεί να παρακαμφθεί. Διακρίνω δυο προκλήσεις.
Πρώτον, την προφανή παρήχηση του ρ που επιδιώκει νομίζω να αναδείξει την κίνηση/ροή του αέρα ο όποιος καθιστά τη συγκεκριμένη ποίηση πνευστή καθώς μετατρέπει τον αέρα σε ήχο με νόημα. Δεύτερον, τη μέριμνα του ποιητή να χαρακτηρίσει τη γραφή του «χειρωνακτική». Σε αντιδιαστολή άραγε με μια γραφή «πνευματική» ή ίσως «αυτόματη»; Ο Βέλτσος μας προειδοποιεί νομίζω ότι γράφει όχι ως χειρώναξ ή πιο συμβατικά ως «εργάτης του πνεύματος» αλλά ως τεχνίτης της γραφής. Συνεπώς η ποιητική γραφή του καθίσταται πράξη επιμελής (lege artis) και ο ίδιος αυτουργός εκ προθέσεως που αναλαμβάνει την πλήρη ευθύνη. Επιπλέον δηλώνει, κατά τους δικούς μου συνειρμούς, ότι επιτελώντας την πράξη της γραφής ως τεχνίτης, εργάζεται και δεν ασχολείται απλώς. Συνεπώς θέλει να τοποθετήσει την ποίησή του στη vita activa και όχι στη vita contemplativa αναφερόμενος εμμέσως στη Χάνα Αρεντ. Αλλωστε αυτό που έχει πάντα σημασία είναι η ανθρώπινη κατάσταση.
Και στη «Ροή αέρα» είναι έκδηλη η διάσταση της ποιητικής θεολογίας του Βέλτσου (Ευάγγελος Βενιζέλος, Η ποιητική θεολογία του Γιώργου Βέλτσου, «Τα ΝΕΑ», 31 Ιουλίου 2021). Το πολιτιστικό σύμπαν του ποιητή είναι βαθιά επηρεασμένο από θεολογικές έννοιες και εκκλησιαστικές εμπειρίες έστω αχνές. Στην ποίησή του υφέρπει ένας θεολογικός αναγωγισμός που κορυφώνεται στο τέλος της συλλογής:
«Με τριάντα τρεις λέξεις, όλες κι όλες
συνεχίζω τα χρόνια του Χριστού.
Με τριάντα τρεις λέξεις γράφω Ευαγγέλια».
Η διάσταση που προστίθεται τώρα είναι η ιατροβιολογική με κοινό παρονομαστή – έτσι το προσλαμβάνω – τον φόβο της αρρώστιας και του θανάτου. Η σύναψη της θεολογικής και της ιατροβιολογικής διάστασης γίνεται πολύ γρήγορα, στο δεύτερο ποίημα του πρώτου τετραδίου:
«Μη σημειώσεις άλλο
το διαγνωσμένο είσαι εσύ
διατρυπημένο
από τις ακτίνες του Ακτιστου».
Το πραγματολογικό πεδίο είναι η μαγνητική τομογραφία, οι απεικονιστικές εξετάσεις, ο υπέρηχος καρδιάς. Η αναφορά όμως στις ακτίνες του Ακτιστου με το Α κεφαλαίο είναι κάτι παραπάνω από συμπαραδήλωση. Το «μάθημα ανατομίας» του Βέλτσου – ζήτω συγγνώμη για την κοινοτοπία – διαπερνά όλη τη συλλογή. Το ήπαρ παραπέμπει στον Προμηθέα αλλά αναδεικνύεται τόσο ως αναφορά στον μύθο όσο και ως όργανο. Η μαστεκτομή και το άγγιγμά της ως ερωτική χειρονομία συνυφαίνεται με τον τύπο των ήλων στον οποίο θέλησε να βάλει τα δάκτυλά του ο Θωμάς, όχι ο άπιστος αλλά ο δύσπιστος πιστός. Στη συλλογή η ποιητική συγκυρία αφορά τα Τέμπη ως συγκλονιστικό γεγονός και η ποιητική συγγένεια την αδικοχαμένη, γοητευτική και χαρισματική Jacqueline du Pré.
Τέλος, και στη συλλογή του αυτή ο Γιώργος Βέλτσος δηλώνει την ποιητική του. Ενώ στο εξώφυλλο αναδεικνύεται η χειρωναξία της γραφής, στο οπισθόφυλλο ο ποιητής, παρά τη φαινομενική αδιαφορία του, αγωνιά για το ποιητικό περιεχόμενο της γραφής του και μας καλεί να εγκαθιδρύσουμε μια σχέση που διασώζει το ποίημα. Επαναλαμβάνει τα λόγια του Paul Celan: «Μην μπαίνετε προς το παρόν στον κόπο να κατανοήσετε • να διαβάζετε και να ξαναδιαβάζετε, και τότε το ποίημα θα ανοιχτεί από μόνο του». Αυτό θέλει ως παρακαταθήκη του ο ποιητής, αυτή είναι η τελική του παράκληση και προτροπή: «Ετσι να μ’ ακούτε».
Δεν ξέρω αν θα εισακουστεί, μπορώ όμως να του θυμίσω παρηγορητικά το πολύ γνωστό απόφθεγμα του Μπόρχες: «Χτίζεις στην άμμο και χτίζοντας και ξαναχτίζοντας κάνεις την άμμο πέτρα».
Ο Ευάγγελος Βενιζέλος είναι πρώην πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, πρώην αντιπρόεδρος της κυβέρνησης.
Γιώργος Βέλτσος
Ροή αέρα
Εκδ. Πατάκης 2024, Σελ. 104
Τιμή 13.30 ευρώ
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Προειδοποίηση σε όλη την Ευρώπη: «Φυλάξτε τρόφιμα και φάρμακα για 72 ώρες»
- Αλλαγή του καιρού με 5ημερο βροχών!
- The Voice – Ο Μουζουράκης γύρισε την καρέκλα πριν καν ερμηνεύσει μια λέξη: «Γνωριζόμαστε αλλά δεν ήξερα ότι θα έρθει»
- Κύπρος: Εικόνες καταστροφής από την κακοκαιρία - Σήμανε κίτρινη προειδοποίηση, πλημμύρισαν σπίτια, έπεσαν δένδρα
- Μαρκόπουλο: Φωτιά στα σπίτια υπόπτων για τη δολοφονία του 5χρονου αγοριού
- Ένταση στη Φιλαδέλφεια – Ο Εμπίντ επιτέθηκε σε δημοσιογράφο που αναφέρθηκε στον νεκρό αδελφό και τον γιο του
- Η τροφή των Ίνκας που ρίχνει το σάκχαρο και προστατεύει από χρόνιες παθήσεις
- ΚΛΟΠΗ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑΣ - ΑΝ ΕΧΟΥΝ ΠΑΡΑΒΙΑΣΤΕΙ DATA ΔΙΚΑ ΣΑΣ ΔΕΙΤΕ ΤΙ ΘΑ ΚΑΝΕΤΕ
- ΗΠΑ: Η μητέρα που έπεσε μαζί με τα δύο της παιδιά στους καταρράκτες του Νιαγάρα έπασχε από επιλόχειο κατάθλιψη
- Τροχαίο δυστύχημα στην Καβάλα: Ένας νεκρός και ένας τραυματίας από σύγκρουση ΙΧ με μοτοσυκλέτα
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Τα Νεα
- Νέες στρατιωτικές ενισχύσεις φθάνουν στην Ισπανία – Τουλάχιστον 211 οι νεκροί
- Το μετάλλιό μου για μια… τουαλέτα
- Η αστικοποίηση και το «μπάζωμα» έπνιξαν τη Βαλένθια
- Η πνευστή ποίηση του Γιώργου Βέλτσου
- Ο άνθρωπος που νόμιζε ότι τα ήξερε όλα
- Νέιθαν Θρωλ: Εβραίος, επικριτής, Πούλιτζερ – «Μια ιστορία υποταγής και βίας»
- Χαβάη: Στιγμές τρόμου για σέρφερ – Έχασε το πόδι του από επίθεση καρχαρία
- Νέα Δημοκρατία: Ενας νυν και δύο πρώην
- Τζέι Ντι Βανς: Ο χιλμπίλης που έγινε… μαντρόσκυλο
- Ιδιοκτήτες ακινήτων: Μειώσεις φόρων, φοροαπαλλαγές και κίνητρα το 2025
- Τελευταία Νέα Τα Νεα
- Η πνευστή ποίηση του Γιώργου Βέλτσου
- Ο άνθρωπος που νόμιζε ότι τα ήξερε όλα
- Ιδιοκτήτες ακινήτων: Μειώσεις φόρων, φοροαπαλλαγές και κίνητρα το 2025
- Τζέι Ντι Βανς: Ο χιλμπίλης που έγινε… μαντρόσκυλο
- Νέα Δημοκρατία: Ενας νυν και δύο πρώην
- Η αστικοποίηση και το «μπάζωμα» έπνιξαν τη Βαλένθια
- Τα διαφορετικά «θέλω» Ελλάδας και Τουρκίας
- Νέιθαν Θρωλ: Εβραίος, επικριτής, Πούλιτζερ – «Μια ιστορία υποταγής και βίας»
- Το μετάλλιό μου για μια… τουαλέτα
- Νέες στρατιωτικές ενισχύσεις φθάνουν στην Ισπανία – Τουλάχιστον 211 οι νεκροί
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Ιράν: Απειλεί το Ισραήλ και τις ΗΠΑ πως θα ανταποδώσει οποιαδήποτε επίθεση
- Φόβοι για αύξηση της συχνότητας των πλημμυρών τα επόμενα χρόνια από την επιστημονική κοινότητα
- Νατάσα Παζαΐτη: Μίλησε για τον καρκίνο του μαστού - Σε εκδήλωση της Ιεράς Μητροπόλεως Θεσσαλονίκης
- Φρέντης Μπελέρης στα Παραπολιτικά: Η επίθεση που είδατε εναντίον μου υποκινείται από το μίσος και τις μεθοδεύσεις που ο κ. Ράμα μεταχειρίζεται
- Έλεγχοι σε τρία µέτωπα από ράµπο της εφορίας: Για ειδικό σήµα POS στα ταξί, νέες ταµειακές στην εστίαση και άµεσες πληρωµές IRIS
- Αμερικανικές εκλογές: Τι σημαίνει για την Ελλάδα η εκλογή Τράμπ ή Χάρις
- Ένα αδιανόητο όφελος των ταξιδιών στην υγεία που ούτε μας είχε περάσει από το μυαλό
- Πέντε συζητήσεις που απαγορεύεται να κάνουμε μπροστά στα παιδιά
- «Μετά το Πάρτι»: Εφηβοι και cyber bullying - Με όπλο ένα κινητό