«Να μάθεις να διαλέγεις τα λάθη σου και κάπως να τα ενσωματώνεις»
Αυτό που χαρακτηρίζει την καλλιτέχνιδα – έχει διακριθεί με το Βραβείο Τέχνης του Ιδρύματος Γ. & Α. Μαμιδάκη και υπήρξε υπότροφος του προγράμματος ARTWORKS του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος – είναι ότι βρίσκει τρόπους να υφαίνει ιστορίες ερευνώντας την παράδοση του τόπου καταγωγής της, την Τήνο. Και στο κέντρο της Αθήνας, στον νέο χώρο της γκαλερί Χριστίνας Ανδρουλιδάκη, η Μάρω Φασουλή απομόνωσε στοιχεία του παρελθόντος γύρω από την αυτοσχέδια μαστορική και υφαντική
Η εξερεύνηση της Τήνου είναι μια διαδικασία ακόμα ανοιχτή. Είναι τόπος όπου αντλώ γνώσεις. Υπάρχουν αρκετές μελέτες οι οποίες έχουν γίνει για την Εξω Μεριά και βασίζομαι για τη δική μου έρευνα. Το Ισμαήλ είναι μία περιοχή τελείως άγονη, σκληρή για εκείνους που βρέθηκαν εκεί απόκληροι και κοπίασαν για να καλλιεργήσουν αυτή τη γη και να επιβιώσουν. Από εκεί προέκυψε και ο τίτλος της έκθεσης «Σπίτι όσο χωρείς και χωράφι όσο θωρείς». Είναι μία έκφραση που χρησιμοποιούσαν για το πώς μπορούν να επιβιώσουν σε αυτήν την περιοχή. Πρέπει να έχεις πολύ μικρό σπίτι, τόσο όσο να σε χωράει, και γη ίσα ίσα να σε τρέφει.
Σκέφτομαι τα ίχνη ενός ερειπίου. Δεν υπάρχει πλέον κατοικία, παρά η είσοδος η οποία αποτελείται από τις μαρμάρινες βάσεις που χρησιμοποιούμε στην Τήνο. Αφού δεν υπάρχει κτίσμα, σταματάνε πλέον αυτά τα όρια που χρησιμοποιούσε η παράδοση για τα φύλλα όπου η είσοδος διαχώριζε τον ανδρικό κόσμο της υπαίθρου από τον γυναικείο κόσμο στο εσωτερικό της κατοικίας. Δημιουργώ μεγάλου μεγέθους γλυπτά από νήματα και χρησιμοποιώ την παραδοσιακή μετρητική σωματική διαδικασία, δηλαδή τον τρόπο που οι μάστορες – αρχιτέκτονες μετρούσαν με το σώμα τους πόσο θα χτίσουν, καθώς και την προπαρασκευή των υφαντριών οι οποίες έξω από το σπίτι μετρούσαν το νήμα πριν ξεκινήσουν στον αργαλειό. Τα χρώματα που προκύπτουν είναι βασισμένα σε έναν δικό μου κατάλογο που βρίσκεται ακριβώς στον αντίποδα της υφαντικής.
Η υφαντική είναι μία πάρα πολύ αυστηρά δομημένη τέχνη, αυτοτιμωρητική. Μία υφάντρα δεν επιτρέπει στον εαυτό της το λάθος. Εάν κάνει λάθος κατά τη διαδικασία του υφαντού, οφείλει να το λύσει, να βρει το λάθος και να το διορθώσει. Αλλιώς δεν το χρησιμοποιεί για καμία χρήση. Δουλεύω ακριβώς στον αντίποδα. Χρησιμοποιώ πολύ έντονο χρωματολόγιο και ό,τι άλλο απαγορεύεται: οι σχισμές, οι τρύπες, οι μεγάλες φούντες, η φθορά. Δεν θέλω να είμαι υφάντρα. Η υφαντική είναι κουραστική και επίπονη διαδικασία. Απευθύνεται σε μια γυναίκα του παρελθόντος, η οποία είναι στατική, εσωτερική, δεσμευτική. Ολο αυτό μου βγάζει μια αντίδραση, γιατί μπορεί να γίνει και με άλλους τρόπους.
Στο εργαστήριο δουλεύω σωματικά, δεν υπάρχει προσχέδιο. Ως δυσλεκτική θέλω να έχω απορροφήσει την πληροφορία και μετά το αφήνω ελεύθερα να δημιουργηθεί. Χωρίζω τη διαδικασία μου σε δύο μέρη, δεν μπλέκω τη διαδικασία του εργαστηρίου με τη διαδικασία της έρευνας και της συλλογής των αρχείων. Η μία γίνεται στο σπίτι και μόνο όταν ολοκληρωθεί πλήρως το αφήγημά μου μπαίνω στο εργαστήριο για να ξεκινήσω να δουλεύω.
Από πολύ μικρή ηλικία έχω καταλάβει τι είναι η δυσλεξία και πώς μπορεί να λειτουργήσει προς όφελός σου. Οταν αντιληφθείς ότι αυτό το λάθος δεν έχει να κάνει μ’ εσένα, αλλά με τη διαφορετικότητα. Σταμάτησα να θεωρώ ότι το λάθος υφίσταται, επειδή το αναγνωρίζουν οι άλλοι ως τέτοιο. Ναι, καταλήγουμε σε ένα αποτέλεσμα από άλλο μονοπάτι. Η σχέση λοιπόν που αναπτύσσεις σταδιακά μεγαλώνοντας με το λάθος είναι φιλική. Σταματάς να σκέφτεσαι ότι το λάθος είναι εχθρός. Για μένα το λάθος μου είναι αφομοιωμένο, το εμπεριέχω. Αυτό είναι το σχόλιό μου για το τοπίο των ερειπίων. Πρέπει να μάθεις να διαλέγεις τα λάθη σου και κάπως να τα ενσωματώνεις. Εχουμε μία μανία με την τελειότητα, με το άρτιο, με το ολοκληρωμένο. Δεν πειράζει. Είμαι της άποψης ότι ένα κτίριο πρέπει να δεχτεί πάνω του τον χρόνο, τον αέρα, τη φθορά.
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Νεκρά παιδιά στην Αμαλιάδα: Φεύγει στο εξωτερικό η Ειρήνη Μουρτζούκου
- Αλλάζουν όλα στις πληρωμές: Τέλος και οι κάρτες – Πώς θα κάνουμε τις συναλλαγές μας
- Έκρηξη στους Αμπελόκηπους: Ταυτοποιήθηκε η δεύτερη γυναίκα που έμπαινε στο διαμέρισμα – Συνεχίζονται οι έρευνες
- Συγκλονιστικό βίντεο από μπαλκόνι στη Βαλένθια: Μέσα σε 40 λεπτά πνίγηκε η πόλη – Καρέ καρέ οι τραγικές στιγμές που έζησαν οι κάτοκοι
- Προκαλεί ο Πορτοσάλτε με την δήλωση του: “Ζητούν να προσληφθούν απλώς για να περιφέρονται “
- ΣΥΡΙΖΑ: Θεσμική απρέπεια η αποχώρηση της κ. Αδειλήνη την ώρα που ο Α. Τσίπρας βρίσκονταν στο βήμα
- Πλημμύρες στη Βαλένθια: Ποιες περιοχές της Αττικής θα κινδύνευαν περισσότερο αν «χτυπούσε» ένα παρόμοιο φαινόμενο
- Θάνατος ανηλίκου στο Μαρκόπουλο: Ενέδρα θανάτου είχαν στήσει οι δράστες
- Τσαφούλιας: "Το θεωρώ πρόβλημα ότι το 2024 λογοκρίνεται μία ταινία του 1980"
- Ελένη Γκίκα στην «Κ»: Σύντομα ο καρκίνος θα είναι χρόνια νόσος
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Τα Νεα
- Η απίθανη ανάρτηση της ΚΑΕ Ολυμπιακός για τη σκισμένη φανέλα του Φαλ (pic)
- Χίμαιρες
- Σκέψεις για τα 4 κόμματα
- «ΠΑΣΟΚ ΠΑΝΤΟΥ»
- Αμπελόκηποι: Την ταυτότητα του νεκρού άνδρα αναζητά η Αντιτρομοκρατική
- Η συνείδηση της μεταπολεμικής Ελλάδας
- Εποχικοί Πυροσβέστες: Κάλεσμα του ΣΥΡΙΖΑ στην προοδευτική αντιπολίτευση για κοινή νομοθετική πρόταση
- Ακέφαλοι
- Εχθρός εντός των πυλών
- Η Πρόεδρος
- Τελευταία Νέα Τα Νεα
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Απαξιωτικοί χαρακτηρισμοί Καπερνάρου προς τον πρόεδρο του Βαρνάβα επειδή… ζήτησε μέτρα πυροπροστασίας (Video)
- Δούκας: Nα δοθούν τα χρήματα που ορίζει ο νόμος στην Αυτοδιοίκηση για να επιτελέσει το έργο της
- Μαρία Καρυστιανού: Αποκαλύψεις για το κουτί με τα αταυτοποίητα οστάρια – «Εσκεμμένα τα λάθη του ανακριτή»
- Αλάσκα: Αρκούδα κατασπάραξε 50χρονο κυνηγό ελαφιών
- Συγκλόνισε 97χρονη για τον Σταϊνμάιερ: «Το χέρι που μου δίνει είναι το χέρι του σφαγέα»
- ΕΛΑΣ: Η βόμβα στους Αμπελόκηπους ήταν έτοιμη, θα χτυπούσαν χθες - Οι πιθανοί στόχοι
- Συγκλονιστικές εικόνες αλληλεγγύης: «Ποτάμι» χιλιάδων εθελοντών φτάνει με τα πόδια στη Βαλένθια (Βίντεο)
- Πιερίδη για τον χωρισμό της: Μου έστειλε ότι ήταν με τον άνδρα μου -Γονάτισα, πιο κάτω δεν γίνεται
- Τρίτη συνάντηση για τις «χειροτεχνίες με έμπνευση από τα Μουσεία μας»
- Νεκρά παιδιά στην Αμαλιάδα: Φεύγει στο εξωτερικό η Ειρήνη Μουρτζούκου