Νίκος Μωραϊτης: Δημιουργοί ζούσαν χρόνια με δανεικά. Αρκετά με τα πνευματικά δικαιώματα

Αναταράξεις και ανακατατάξεις καταγράφονται στο χώρο των πνευματικών δικαιωμάτων, με φόντο την προσπάθεια ένωσης της Autodia (Αυτοδιαχείριση) και της ΕΔΕΜ, αλλά και τις εκατέρωθεν τροχιοδεικτικές βολές.

Πριν από λίγες ημέρες, ένας από τους σημαντικότερους Ελληνες δημιουργούς, ο στιχουργός, μουσικός παραγωγός και δημοσιογράφος, Νίκος Μωραϊτης, εντάχθηκε στην Αυτοδιαχείριση ενώ με ανάρτησή του εξηγεί τους λόγους που αποχώρησε από την ΕΔΕΜ.

Στην

ανάρτησή του ο κ. Μωραϊτης αναφέρει ότι έμενε στην ΕΔΕΜ κυρίως χάρη στον Φοίβο Δεληβοριά αλλά τώρα αποφάσισε να αναθέσει την είσπραξη των δικαιωμάτων του στην Αυτοδιαχείριση.

Χαρακτηριστικά αναφέρει:

Εδώ και ενάμιση χρόνο, μετά την πρώτη διανομή της ΕΔΕΜ (που μοίραζε τα δικαιώματα περίπου στα κουτουρού), η αλήθεια είναι ότι έμενα στον οργανισμό μόνο για συναισθηματικούς λόγους: Για κάποιους ανθρώπους που προσπαθήσαμε παρέα οι καλλιτέχνες να έχουν έναν δικό τους οργανισμό, μετά τη ληστρική ΑΕΠΙ. Και κυρίως για τον Φοίβο Δεληβοριά, στον οποίο έχω μεγάλη αγάπη, εκτίμηση και σεβασμό.

Του είχα πει όμως, από την αρχή: «Φοίβο, αν χάσουμε, εγώ δε θα έχω κανένα πρόβλημα να πάω σε αυτόν που νίκησε. Σημαντικότερο από τις “νίκες” και τις “ήττες” είναι να έχουμε ΕΝΑΝ οργανισμό. ΕΝΑΝ, για να μην είναι διχασμένη η αγορά, ΕΝΑΝ για να μπορεί να εισπράττει τα πνευματικά μας δικαιώματα, ΕΝΑΝ για να μη βρίσκουν προφάσεις να μην πληρώνουν».

Ήρθε η ώρα λοιπόν. Καλώς ή κακώς, η ΕΔΕΜ έχασε. Η ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ κέρδισε. Game over – πάντα κατά την έρευνά μου, τις εκτιμήσεις μου και τη γνώμη μου.

Η Αυτοδιαχείριση έφτασε να εκπροσωπεί γύρω στο 80% του ρεπερτορίου και η ΕΔΕΜ γύρω στο 20%.

Η εισπρακτική εταιρεία Qualco (ένας κολοσσός που η συνεργασία μαζί του ανοίγει τεράστιες προοπτικές), ενώ μπήκε στον χώρο των δικαιωμάτων διαπραγματευόμενη με την ΕΔΕΜ, τελικά υπέγραψε συμφωνία με την Αυτοδιαχείριση και απαξίωσε την ΕΔΕΜ.

Όταν υπάρχουν αυτά τα δεδομένα, πώς να κλείσεις τα μάτια; Πώς να παραβλέψεις το γεγονός ότι η ΕΝΩΣΗ, για την οποία οι δύο οργανισμοί αιωνίως διαπραγματεύονται και ποτέ δεν καταλήγουν, έχει γίνει de facto;

Με εκτίμηση στους φίλους που διαλέξαμε μαζί, αρχικά, την πλευρά της ΕΔΕΜ. Χωρίς καμία διάθεση αντιδικίας, αντιπαράθεσης, «πολέμου» (γι’ αυτό και δε θα απαντήσω σε κανένα σχόλιο), ανέθεσα από χθες την είσπραξη των πνευματικών δικαιωμάτων μου στην Αυτοδιαχείριση.

Γιατί ο κατεστραμμένος μας χώρος χρειάζεται ΕΝΑΝ ΚΑΙ ΜΟΝΟ ΕΝΑΝ οργανισμό πνευματικών δικαιωμάτων για να ορθοποδήσει.

Εδώ και τέσσερα χρόνια, καλλιτέχνες φτωχοποιήθηκαν, άνθρωποι άλλαξαν επάγγελμα, δημιουργοί που τραγουδάμε τα τραγούδια τους έφτασαν να ζουν με δανεικά. Αρκετά ήταν. Ας αφήσουμε τον εγωισμό και το πάθος για νίκη και ας αντικρίσουμε την πραγματικότητα. Ήρθε η στιγμή να αναλάβει ο καθένας τις ευθύνες του, όσο συναισθηματικά βαρύ κι αν είναι.»

Ο Νίκος Μωραϊτης έχει γράψει πάνω από 350 στίχους τραγουδιών. Τραγούδια με στίχους του έχουν κερδίσει πλήθος μουσικών βραβείων (Αρίων, Mad Awards) και έχουν βρεθεί δεκάδες φορές στο Νο 1 των ραδιοφωνικών μεταδόσεων (Media Inspector airplay chart), ενώ κάποια κυκλοφορούν διασκευασμένα στο εξωτερικό (Ιταλία, Ισπανία, Σερβία, Αρμενία, Τουρκία).

Ο Νίκος Μωραΐτης έχει συνεργαστεί σχεδόν με όλους τους σημαντικότερους ερμηνευτές του Ελληνικού Τραγουδιού. Ανάμεσά τους συγκαταλέγονται οι Χ.Αλεξίου, Δ.Γαλάνη, Ά.Πρωτοψάλτη, Ε.Αρβανιτάκη, Γ.Νταλάρας, Β.Μοσχολιού, Δ.Μητροπάνος, Τ.Τσανακλίδου, Γ.Κότσιρας, Α.Ρέμος, Μ.Χατζηγιάννης, Γ.Πάριος, Π.Τερζής, Μ.Μητσιάς, Ά.Βίσση, Ε.Ζουγανέλη κ.ά.

Να σημειωθεί επίσης, ότι σύμφωνα με πληροφορίες από το χώρο των καλλιτεχνών, μόλις χθες υπήρξαν παραιτήσεις δύο σημαντικών εκδοτών από το διοικητικό συμβούλιο της ΕΔΕΜ ενώ οι ίδιες πηγές κάνουν λόγο για εσωτερικά προβλήματα λειτουργίας και διοίκησης.

Keywords
Τυχαία Θέματα