«Ο φασισμός είναι ένας ιός που μεταδίδεται πιο γρήγορα απ’ τον Covid»
Το «ΝΑΧΤΛΑΝΤ» («Nachtland», «Η γη της νύχτας», ο τόπος όπου κυριαρχεί το αιώνιο σκοτάδι) είναι ένα από τα έργα του σύγχρονου γερμανικού ρεπερτορίου, το οποίο υπογράφει ο συγγραφέας, δραματουργός και σταθερός συνεργάτης της Σαουμπίνε, Μάριους φον Μάγενμπουργκ («Ο άσχημος», «Η νύχτα, ο σκύλος και το μαχαίρι», «Ο μάρτυρας»). Πρόκειται για μία σάτιρα γύρω από τις σύγχρονες σχέσεις (ερωτικές, συγγενικές), το χρήμα, την τέχνη, τον φασισμό, την άνοδο της νέας Δεξιάς και τις αντιλήψεις που έχουμε καταχωνιασμένες βαθιά στο υποσυνείδητό
Η ολοένα και αυξανόμενη δύναμη που αποκτούν τα εθνικιστικά και συντηρητικά πολιτικά κόμματα δεν παρατηρείται μόνο στη Γερμανία, αλλά και σε πολλές άλλες χώρες του κόσμου. Πέντε χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης (Ιταλία, Φινλανδία, Σλοβακία, Ουγγαρία, Τσεχία) έχουν σκληρά δεξιά κόμματα στην κυβέρνηση ή στην αξιωματική αντιπολίτευση, ενώ και σε άλλες χώρες (Σουηδία, Ολλανδία, Γαλλία) τα τελευταία χρόνια οι αντίστοιχες παρατάξεις παίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο. Συνεπώς, ναι, το «ΝΑΧΤΛΑΝΤ» δεν περιορίζεται στην επικαιρότητα της Γερμανίας λόγω του γερμανού συγγραφέα του. Αφορά όλους τους ανθρώπους παγκοσμίως, καθώς ο φασισμός είναι ένας ιός που διασπείρεται από τόπο σε τόπο πιο γρήγορα και απ’ τον Covid! Μην ξεχνάμε ότι και στη χώρα μας είχαμε, μέχρι πριν από λίγα χρόνια, μια εγκληματική οργάνωση μέσα στη Βουλή. Ολοι μας ερχόμαστε σχεδόν καθημερινά αντιμέτωποι με φαινόμενα φασισμού και ρατσισμού.
Με ποιον τρόπο η γερμανική οικογένεια που απεικονίζεται στο «ΝΑΧΤΛΑΝΤ» θα μπορούσε να είναι και μια «οικογένεια της διπλανής πόρτας»; Κατά πόσο δηλαδή τα ζητήματα που θίγει η παράσταση αφορούν και άλλους Ευρωπαίους;Πολύ σοφά ο Μάγενμπουργκ έπλασε στο έργο του χαρακτήρες της διπλανής πόρτας. Και τα τέσσερα μέλη αυτής της οικογένειας, η Νίκολα, ο Φιλίπ, η Τζούντιθ και ο Φαμπιάν, είναι μικρομεσαίου κοινωνικοοικονομικού επιπέδου, εργαζόμενοι, που παλεύουν να πάρουν ένα δάνειο μπας και καταφέρουν κάποια στιγμή να αποκτήσουν ένα δικό τους σπίτι. Η συγκεκριμένη επιλογή του συγγραφέα βοηθά τους θεατές να συνδεθούν πιο γρήγορα με τους ήρωες. Δεν διαχειρίζονται το θέμα του φασισμού και του ναζισμού κάποιοι πολιτικοί, αλλά κάποιοι απλοί ψηφοφόροι! Επίσης, χρονικά δεν είμαστε δα και τόσο μακριά από τις θηριωδίες του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Τα απόνερα του Ολοκαυτώματος φτάνουν μέχρι τις μέρες μας και ο Χίτλερ αποτέλεσε μια προσωπικότητα που και μόνο με την αναφορά του ονόματός του επηρεάζει ακόμα όχι μόνο τους Ευρωπαίους, αλλά και όλους τους ανθρώπους παγκοσμίως.
Πώς προσεγγίσατε εσείς σκηνοθετικά τον κεντρικό πυρήνα και το «μήνυμα» του έργου; Πώς είναι το σκηνικό;Για να είμαι ειλικρινής, δεν μου αρέσει να μιλώ για «μήνυμα» στα έργα που σκηνοθετώ. Εμείς απλώς προσπαθούμε να πούμε μια ιστορία που μας συγκινεί με έναν καλλιτεχνικό τρόπο και να τη μοιραστούμε με το κοινό. Σκηνοθετικά βάζω στο επίκεντρο τρία θέματα: ναζισμός – τέχνη – χρήμα. Κι από εκεί και πέρα εξετάζω πώς αυτά τα τρία αλληλεπιδρούν και μπορούν να επηρεάσουν ανεπανόρθωτα τα μέλη μιας οικογένειας. Ο υποκριτικός κώδικας είναι ο ρεαλισμός, αλλά το εικαστικό περιβάλλον της παράστασης δεν είναι ρεαλιστικό. Αυτή η αντίθεση είναι χρήσιμη ώστε να εστιάσει ο θεατής στο κείμενο και στην ουσία των σχέσεων. Σκηνογραφικά οι ηθοποιοί παίζουν στο πίσω μέρος μιας τεράστιας παλιάς κορνίζας, ενώ έχουν μπροστά τους έναν μικρό πίνακα του Χίτλερ. Οταν συνομιλούν, βρίσκονται σε ένα αυστηρό πλαίσιο στο κέντρο της σκηνής, αλλά αυτή η συνθήκη «σπάει» όταν ένας χαρακτήρας επιλέγει να απευθυνθεί απευθείας στο κοινό, οπότε βγαίνει εκτός πλαισίου και μιλάει σ’ ένα μικρόφωνο, κοιτώντας τους θεατές στα μάτια. Η συγκεκριμένη πρακτική θυμίζει πολύ την τεχνοτροπία του Μπρεχτ και το θέατρο της Σαουμπίνε, όπου μεγαλουργεί ο Μάγενμπουργκ εδώ και αρκετά χρόνια ως βασικός συνεργάτης του Τόμας Οστερμάιερ.
Το να υποδεικνύονται μόνο αντισημίτες χαρακτήρες στο έργο θα ήταν απλοϊκό και μονομερές. Με ποια έννοια οι ήρωες είναι ανθρώπινοι, όσο και αν σε πρώτη ανάγνωση μπορεί να γίνονται απεχθείς;Ολοι οι χαρακτήρες του «ΝΑΧΤΛΑΝΤ» είναι ανθρώπινοι, απ’ τη στιγμή που δεν είναι μονοδιάστατοι και έχουν τόσο θετική όσο και αρνητική πλευρά. Δεν υπάρχει καλός / κακός ή κάποιος που έχει μόνο δίκιο ή μόνο άδικο. Θα έλεγα ότι είναι τραγικά πρόσωπα που πάσχουν και βασανίζονται από τις ανικανοποίητες ανάγκες τους. Σε κάθε παράσταση στόχος μου είναι να αγαπήσει ο κάθε ηθοποιός τον ρόλο που υποδύεται και στο τέλος ο θεατής να θέλει να πάρει μια αγκαλιά τους ήρωες. Αυτό δεν σημαίνει απαραιτήτως ότι θα τους συμπαθήσει. Ισα ίσα… Οταν νιώθεις την ανάγκη ν’ αγκαλιάσεις έναν ήρωα που πάσχει, εκείνη τη στιγμή θες ν’ αγκαλιάσεις μια τραυματισμένη πλευρά του εαυτού σου.
Πώς δουλέψατε με τους ηθοποιούς ώστε οι διάλογοι να ακούγονται φυσικοί, όπως είναι και στο θεατρικό έργο του Μάγενμπουργκ;
Εστιάσαμε πολύ στον λόγο και στο κείμενο, καθώς ήθελα αυτό να είναι ο πρωταγωνιστής της παράστασης. Συνδεθήκαμε με το χιούμορ του συγγραφέα (το οποίο ευτυχώς είναι άφθονο) και κάναμε τις συνδέσεις μας με το σήμερα. Κατά τη διάρκεια των προβών μας έφεραν όλοι παράλληλο υλικό που σχετίζεται με το θέμα του έργου, είτε απ’ την επικαιρότητα (κυρίως του πολέμου ανάμεσα στο Ισραήλ και την Παλαιστίνη) είτε απ’ τη δραστηριότητα των Ναζί στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Επίσης, δουλέψαμε αρκετά με τις δυναμικές στον χώρο και τις απότομες αλλαγές απεύθυνσης.
Μετά την άνοδο της Ακροδεξιάς στην Ευρώπη και του αυταρχικού λαϊκισμού πιστεύετε ότι είναι καλή περίοδος για την πολιτική σάτιρα και το πολιτικό θέατρο;Πάντα ήταν, είναι και θα είναι γόνιμη περίοδος για να δημιουργούνται πολιτική σάτιρα και πολιτικό θέατρο. Στο κάτω κάτω, όλα είναι πολιτικά στην κοινωνία που ζούμε. Ο Μάνος Χατζιδάκις, μάλιστα, πίστευε ότι ακόμα κι ο έρωτας είναι με έναν τρόπο μια πολιτική πράξη, μια θέση στα πράγματα που βιώνουμε. Απλώς σίγουρα όταν οι κρίσεις γιγαντώνονται, οι καλλιτεχνικές φωνές που μπορούν να εναντιωθούν σε επικίνδυνα φαινόμενα, όπως ο φασισμός, είναι περισσότερο χρήσιμες από ποτέ.
Εάν ένας θεατρικός παραγωγός σάς καλούσε για την επόμενη παράσταση να επιλέξετε ανάμεσα στον Μπρεχτ, τον Πίντερ και μια διασκευή του Οργουελ, τι θα διαλέγατε και γιατί;Δεν μπορώ να σας απαντήσω ξεκάθαρα, διότι επιλέγω τα έργα με βάση τη συναισθηματική κατάσταση που βρίσκομαι εκείνη τη στιγμή. Τα πράγματα που με συγκινούν και με προβληματίζουν δεν είναι σταθερά ίδια και αλλάζουν, όπως αλλάζουμε κι εμείς οι ίδιοι. Αυτήν τη στιγμή θα επέλεγα ένα έργο του Οργουελ, καθώς τελευταία μελετάω συχνά τις θεματικές του για προσωπική μου απόλαυση και είναι ένας συγγραφέας που δεν έχω αγγίξει καθόλου σκηνοθετικά και πάντα με ενδιαφέρουν οι νέες προκλήσεις – συναντήσεις.
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Τσιγγάνα νύφη “πνίγηκε” στο χpήμα σε γάμο στην Ελλάδα: H πεθερά την «έλουσε» με χιλιάδες ευpώ όταν χόρευε – BINTEO
- Πεθαίνει η Χριστίνα Ωνάση – Ποια η αιτία του θανάτου της πολυεκατομμυριούχου
- Καιρός: "Έρχεται ουκρανικό ψύχος", πότε θα "χτυπήσει" την Αττική - Η πρόγνωση του Λευτέρη Σούσου
- Οριστικό: Αυτοί είναι 4 πιθανοί αντίπαλοι της Εθνικής στα playoffs του Nations League - Η ημέρα και η ώρα της κλήρωσης
- Αντώνης Σαμαράς: Θόλο προστασίας στήνουν κυβέρνηση και Νέα Δημοκρατία αλλά η ζημιά έχει γίνει
- Τι είναι η νυχτερινή κατάθλιψη - Ποιοι οι τρόποι να την αντιμετωπίσετε
- Άγριο έγκλημα στην Αλβανία: Μαθητές μαχαίρωσαν και σκότωσαν 14χρονο συμμαθητή τους έξω από σχολείο στα Τίρανα
- Έτσι το MAK TV ζωντάνεψε με το «ΠΕΙΡΑΤΙΚΟ VINYΛΙΟ» - Τι είπε ο Αν.Κανάκης στην πρεμιέρα;
- Άρχισαν τα... όργανα στην κυβέρνηση Τραμπ: Ο Μασκ έχει άποψη για όλα, τσακώθηκε με τον δικηγόρο του νέου προέδρου για τη σύνθεση του υπουργικού
- Εορτολόγιο: Ποιοι γιορτάζουν την Τρίτη 19 Νοεμβρίου
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Τα Νεα
- «Aποκάλυψη του ελληνικού ποδοσφαίρου ο Κωστούλας – Θυμίζει τον Μπενζεμά»
- Στα «ΝΕΑ» της Τρίτης: Νέος υπολογισμός φορολογητέας αξίας
- Βοτανικός: Βίντεο – ντοκουμέντο από το νέο περιστατικό με υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ από ανήλικη σε κλαμπ
- «Ξύπνησα με το περίστροφο στον κρόταφο…»
- «Ο φασισμός είναι ένας ιός που μεταδίδεται πιο γρήγορα απ’ τον Covid»
- Αποστολή Γεραπετρίτη στο Λονδίνο για τα Γλυπτά
- Ευρώπη, έχουμε πρόβλημα
- Συναγερμός για τους «Τραμπ της Ευρώπης»
- Πιο σκληρή μάχη στο Κέντρο
- Μέσω ΑΣΕΠ οι προσλήψεις στη Δημοτική Αστυνομία
- Τελευταία Νέα Τα Νεα
- «Ο φασισμός είναι ένας ιός που μεταδίδεται πιο γρήγορα απ’ τον Covid»
- «Ξύπνησα με το περίστροφο στον κρόταφο…»
- Μέσω ΑΣΕΠ οι προσλήψεις στη Δημοτική Αστυνομία
- Ευρώπη, έχουμε πρόβλημα
- Αποστολή Γεραπετρίτη στο Λονδίνο για τα Γλυπτά
- Πιο σκληρή μάχη στο Κέντρο
- Συναγερμός για τους «Τραμπ της Ευρώπης»
- Στα «ΝΕΑ» της Τρίτης: Νέος υπολογισμός φορολογητέας αξίας
- Βοτανικός: Βίντεο – ντοκουμέντο από το νέο περιστατικό με υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ από ανήλικη σε κλαμπ
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Χριστίνα Ωνάση: O τραγικός θάνατος της κόρης του έλληνα κροίσου
- Man Hellas: Εξαγοράστηκε και θα αντιπροσωπεύεται από την Kosmocar Α.Ε.
- Ντομινίκ Πελικό: Οι γιοι του ζητούν αυστηρές ποινές και λένε πως δεν θα τον συγχωρήσουν ποτέ
- Γερμανία σε Κίνα: Αν επιβεβαιωθεί ότι παραδίδει drones στη Ρωσία για τον πόλεμο στην Ουκρανία θα υπάρξουν συνέπειες
- Ο χορός του Τραμπ έγινε viral: Από το NFL και το UFC μέχρι και την... Λατινοπούλου - Βίντεο
- Μένει ώσπου να φύγει…
- "Φρένο" σε εκλογολογία και… σαμαρολογία βάζει το Μαξίμου
- Ανησυχία των διευθυντών για τη μείωση του μαθητικού πληθυσμού - Τι ζητούν από το υπουργείο Παιδείας
- Μητσοτάκης: Ζητούμενο η σταθερότητα, μετά την επίδειξη πυγμής με Σαμαρά – Τα δεδομένα για την προεδρική εκλογή
- ΠΑΣΟΚ: Οι σκέψεις Ανδρουλάκη για τον επόμενο ΠτΔ και οι εισηγήσεις για ανανέωση της Σακελλαροπούλου