Ο Ρίπλεϊ και ο Καραβάτζιο
Ολα ξεκινούν σε ένα «καχεκτικό» δωμάτιο με ένα παλιοκαιρισμένο κρεβάτι, καλώδια να υπερίπτανται πάνω από τον Ρίπλεϊ, μια ποντικοπαγίδα στο πάτωμα και το λαβομάνο μέσα στο μονόχωρο διαμέρισμα. Ο ασπρόμαυρος Ρίπλεϊ με το λευκό πουκάμισο είναι έτοιμος να υποδυθεί μια ακόμη ψεύτικη ταυτότητα στους λερωμένους δρόμους της Νέας Υόρκης.
Η σειρά «Ripley» του Netflix επιμένει στο ημίφως, τους συμβολισμούς που δημιουργούν τα μπαρόκ αγάλματα των αγγέλων, τα στυλιζαρισμένα κάδρα α λα Εντουαρντ Χόπερ. Αυτός
Γιατί να είσαι μόνο Ρίπλεϊ όταν μπορείς να πείσεις και ως Ντίκι Γκρίνλιφ; Γιατί να είσαι μόνο υπάλληλος σε εταιρεία όταν μπορείς να πείσεις ότι έχεις κι εσύ μερίδιο στη «μοιραιότητα» της σύγχρονης νεοελληνικής καθημερινότητας; Κάτω από μία ή περισσότερες ετικέτες στο προφίλ γεννιέται ο άνθρωπος με τις πολλές ιδιότητες. Πραγματικές ή κίβδηλες, είναι πλέον αδιάφορο για τη δικτύωση όπου «είσαι ό,τι δηλώσεις». Ο Ρίπλεϊ είναι ο κατ’ εξοχήν αντιήρωας της μιμητικής επιθυμίας. Επιθυμεί όσα κατέχει ο Ντίκι και οι παρόμοιοί του. Θα φτάσει προφανώς μέχρι τη βία, όπως επιβάλλει η μιμητική κρίση. Ο κύκλος αυτός θα ανοίγει ολοένα και περισσότερο όσο η επιθυμία παραμένει ακόρεστη και όσο ο δράστης οφείλει να πείθει τον ίδιο του τον εαυτό για την «ερμηνεία» του. Ο θύτης θα συνεχίζει να βλέπει τον εαυτό του σαν θύμα της κοινωνικής ευμάρειας αδιαφορώντας για το Κακό που εξαπολύει. Ο Ρίπλεϊ και κάθε Ρίπλεϊ έχει πείσει τον εαυτό του πως δεν φταίει. Ή, εν πάση περιπτώσει, πρωτίστως φταίνε οι απέναντι που μονίμως διέθεταν περισσότερα από αυτόν.
Ξεχωριστό σημείο μέσα στην τηλεοπτική σειρά, σε σκηνοθεσία Στίβεν Ζέλιαν, η σύνδεση του Τομ Ρίπλεϊ με τον Καραβάτζιο. Οι υπομνήσεις για τους παράλληλους βίους των δύο είναι κάτι παραπάνω από ευκρινείς. Ο Ντίκι είναι εκείνος που αναφέρει τον ιταλό ζωγράφο ως μακρινό πρότυπο και αμέσως ο Τομ «απορροφά» την πληροφορία (σε πείσμα του μυθιστορήματος της Πατρίτσια Χάισμιθ, όπου απλώς αναφέρεται ότι ο Γκρίνλιφ κατέχει ένα βιβλίο με τέχνη του Κουατροτσέντο: της περιόδου, δηλαδή, πριν από τον Καραβάτζιο). Από εκείνο το σημείο κι έπειτα ο Ρίπλεϊ θα σταθεί πολύ συχνά μπροστά στα έργα του κορυφαίου δημιουργού παρατηρώντας, εκτός άλλων, και την «ερωτικοποίηση» των ανδρικών μορφών – άλλη μία αναφορά στα κοινά στοιχεία που τους συνδέουν, αυτή τη φορά για τη σεξουαλικότητά τους.
Κι ύστερα είναι το κιαροσκούρο, η τεχνική την οποία τελειοποίησε ο Καραβάτζιο και «δανείζεται» ο διευθυντής φωτογραφίας Ρόμπερτ Ελσουιτ κατά την κινηματογράφηση αυτού του εσωστρεφούς «Ripley». Η αντίθεση φωτός και σκιών γίνεται το μοτίβο πάνω στο οποίο εξελίσσεται η αφήγηση για την ψυχολογική και συναισθηματική ωρίμαση του αντιήρωα. Μονίμως μετεωρισμένου στο όριο φωτός και σκότους, μονίμως σαγηνευμένου από την αισθητική της βίας, όπως και ο ιταλός «πρόγονός» του. Σε μία από τις χαρακτηριστικές στιγμές ο Ρίπλεϊ κρατάει το κεφάλι ενός από τα θύματά του με τρόπο που μιμείται τον Δαβίδ όταν κρατάει το κεφάλι του Γολιάθ. Εχει δει ήδη το πρωτότυπο έργο στην Γκαλερία Μποργκέζε της Ρώμης και έχει ακούσει τον ξεναγό να περιγράφει σε μια ομάδα τουριστών:
«Σ’ αυτόν τον πίνακα ο Καραβάτζιο συνδέει τον δολοφόνο με το θύμα, απεικονίζοντας τον Δαβίδ ως συμπονετικό, ακόμα και τρυφερό, έτσι όπως ατενίζει το κομμένο κεφάλι του Γολιάθ. Και έκανε αυτό τον δεσμό ακόμα πιο ισχυρό χρησιμοποιώντας τον εαυτό του ως μοντέλο και για τους δύο. Και οι δύο έχουν το πρόσωπο του Καραβάτζιο. Νεαρός… και ηλικιωμένος».
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Πέθανε 36χρονος πρώην πυροσβέστης από καρδιακή προσβολή – Τον έδιωξαν για να στεγάσουν μετανάστες και άφησε υπέρογκα χρέη
- Αυτός είναι ο 23χρονος που δολοφονήθηκε στην αιματηρή συμπλοκή στο Μαρούσι – Θέμα ωρών η σύλληψη του δράστη
- Άρση των έκτακτων υγειονομικών μέτρων προστασίας της δημόσιας υγείας κατά της Covid-19
- ΕΟΦ: Επικίνδυνο σκεύασμα που διαφημίζεται για την ανακούφιση και αντιμετώπιση των πόνων των αρθρώσεων
- Survivor Spoiler (29/4): Κλείδωσε! Αυτή είναι η ομάδα που κερδίζει - Ο 2ος υποψήφιος προς αποχώρηση
- Θάνατος 16χρονης στον Βύρωνα: Οι διάλογοι που «καίνε» την συμμορία ανηλίκων
- Θεσσαλονίκη: Ξαφνικό μπλακ άουτ στο κέντρο της πόλης
- Τέλος τα έκτακτα μέτρα για τον κορονοϊό - Τι ισχύει για τα νοσοκομεία
- Βαρτζόπουλος για γυναικοκτονίες: «Είναι στη φύση του αρσενικού να είναι επιθετικό» - Ζητούν από τον Μητσοτάκη αποπομπή
- ΤΩΡΑ – Μπλάκ άουτ στο κέντρο της Θεσσαλονίκης (ΦΩΤΟ+Video)
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Τα Νεα
- Η διάρρηξη στο υπουργείο Εσωτερικών…
- Χαμός στο Twitter με συνεργασία ΣΥΡΙΖΑ – Σπηλιωτόπουλου: «Για τον σοσιαλισμό, με το Lοuis Vuitton παραμάσχαλα»
- Σκέφτονται και νοιάζονται
- Ο Ρίπλεϊ και ο Καραβάτζιο
- Καμπανάκι ΕΟΦ για επικίνδυνα σκευάσματα με μέλι για ενίσχυση της λίμπιντο
- Ολα είναι λίγο πιο περίπλοκα
- Επιστροφή στη φύση με «glamping» – Τα 4 πιο πολυτελή καταφύγια στον κόσμο
- Περίπτωση
- Επιστροφή πινακίδων οχημάτων από τον Δήμο Αθηναίων λόγω Πάσχα
- Αλίμονο στους Ρωμαίους
- Τελευταία Νέα Τα Νεα
- Ο Ρίπλεϊ και ο Καραβάτζιο
- Η Ευρώπη της κλάψας
- Ολα είναι λίγο πιο περίπλοκα
- Περίπτωση
- Καμπανάκι ΕΟΦ για επικίνδυνα σκευάσματα με μέλι για ενίσχυση της λίμπιντο
- Καρπούζια
- Ο βολικός πήχης
- Η trash τηλεόραση στα καλύτερα της: Νέο ριάλιτι με πατέρα και γιο να διεκδικούν… την ίδια γυναίκα
- Σκέφτονται και νοιάζονται
- Η διάρρηξη στο υπουργείο Εσωτερικών…
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Κυβέρνηση κατά ΣΥΡΙΖΑ για το Μάτι: Εφαρμόστηκε ο Ποινικός Κώδικας του 2019 στη δίκη
- Αποκαθίσταται σταδιακά η ηλεκτροδότηση στο κέντρο της Θεσσαλονίκης
- Κορονοϊός: Τέλος και στα τελευταία μέτρα προστασίας που είχαν επιβληθεί σε δομές υγείας
- Σατοράνσκι για το Ολυμπιακός – Μπαρτσελόνα: «Θυμάμαι ακόμη το τρίποντο του Πρίντεζη που σκότωσε τα όνειρά μας για Final 4»
- Ανένδοτος ο Βαρτζόπουλος μετά τον σάλο για τις γυναικοκτονίες
- ΕΟΦ: Επικίνδυνα προϊόντα μελιού «για την ενίσχυση της λίμπιντο»
- H μοναξιά του πρίγκιπα Harry: Χωρίς τη Meghan στη Βρετανία, μακριά του η βασιλική οικογένεια
- Επιστροφή πινακίδων από τον Δήμο Αθηναίων λόγω Πάσχα
- Αποκαθίσταται σταδιακά η ηλεκτροδότηση στο κέντρο της Θεσσαλονίκης
- Επέμβαση της αστυνομίας στο Πανεπιστήμιο της Σορβόννης