«Οταν κεντάς, δεν πλήττεις. Διαλογίζεσαι…»
Οπως έχει γράψει η Ροζίκα Πάρκερ στο δοκίμιό της «Ανατρεπτική βελονιά» υπάρχει κάτι ανησυχητικό στην εικόνα μιας γυναίκας που είναι βυθισμένη στο πλεκτό ή το κέντημά της. Γιατί η στάση του σώματος είναι η γλώσσα της και το εργόχειρό της αποτυπώνει τις σκέψεις της. Αυτό δηλαδή που δημιουργεί η εικαστικός Ηλιοδώρα Μαργέλλου μετουσιώνοντας σε καλλιτεχνικές βελονιές προσωπικές εμπειρίες, επιλέγοντας νήματα, χρώματα, χάντρες – η υλικότητα της ευαίσθητης γυναικείας της πλευράς – για να τα κεντήσει πάνω σε μεταλλική σήτα. Ενα μέσο αδρό και τραχύ για να αναμετρηθεί με τα αντικρουόμενα συναισθήματα
Η εγκατάσταση της Ηλιοδώρας Μαργέλλου βασίζεται στην ιστορία διακόσμησης των καταστημάτων Hermès, αντλεί έμπνευση από την ελληνική ναυτική παράδοση, συνδυάζεται με το θεματικό μοτίβο της χρονιάς «Esprit du 24 rue du Faubourg Saint-Honoré» και χρησιμοποιεί υλικά από το ΝΗΜΑ (Νηματουργία Μέντης-Αντωνόπουλος) του Μουσείου Μπενάκη. Και δίνει μορφή σε ένα στολισμένο πλοίο που αρμενίζει στη θάλασσα δημιουργώντας ένα έργο που αποδομεί την κλίμακα του μεγέθους, τους περιορισμούς των αναλογιών, τον ρυθμό, το επιτρεπτό και το ωραίο.
Διακοπές με τις γιαγιάδες μουΓεννήθηκα στη Μινεσότα. Με υιοθέτησαν οι έλληνες γονείς μου (σ.σ. ο επιχειρηματίας Θεόδωρος Ντόρης Μαργέλλος και η μεταφράστρια γαλλικής λογοτεχνίας Σεσίλ Ιγγλέση-Μαργέλλου) όταν ήμουν ενός έτους. Εκτοτε δεν ξαναπήγα εκεί. Λόγω δουλειάς του πατέρα μου μεγάλωσα στη Γενεύη και περνούσα τις καλοκαιρινές διακοπές με τις γιαγιάδες μου στην Ελλάδα, γυμνάσιο – λύκειο τελείωσα εδώ και μετά συνέχισα τις σπουδές μου στην Αμερική. Στο Yale University έγινα δεκτή για δύο ειδικότητες, Ιατρική και Καλές Τέχνες. Δεν ήταν συμβατά δύο τόσο απαιτητικά πτυχία και έμεινα στην τέχνη, συμπληρώνοντας με φωτογραφία και χαρακτική στο Columbia University School of the Arts.
Πάντα είχα επαφή με το κέντημα, από μικρή. Η γιαγιά μου κεντούσε σταυροβελονιές και τα καλοκαίρια μου ετοίμαζε τι θα έχω κεντήσει μέχρι τον Σεπτέμβριο που άρχιζαν τα σχολεία. Στα πρώτα χρόνια του προτεσταντικού ελβετικού σχολείου μας μάθαιναν ράψιμο. Το πρώτο μου εργόχειρο ήταν ένα μαξιλάρι στη Β’ Δημοτικού. Είχα κεντήσει μία κουκουβάγια. Οταν ήμουν έγκυος στη μεγάλη μου κόρη συμμετείχα σε μαθήματα κεντήματος στο Λονδίνο. Μετά τη γέννα συνέχισα και άφησα τη ζωγραφική με ακρυλικά χρώματα και τα κολάζ για να εκφράζομαι με βελόνες και νήματα.
Εμπνευση από την ελληνική ναυτική παράδοσηΓια την εγκατάσταση στις βιτρίνες του καταστήματος χρησιμοποίησα νήματα, τρέσες, passementerie από το ΝΗΜΑ του Μουσείου Μπενάκη, ειδικά φτιαγμένες για το συγκεκριμένο έργο. Σκέφτηκα ένα στολισμένο καράβι που αρμενίζοντας στα μπλε νερά εισέρχεται στον μαγικό κόσμο του παρισινού οίκου. Καράβι βγαλμένο από την ελληνική παράδοση των σημαιοστολισμένων φωτεινών αντικειμένων στα σπίτια των ναυτικών. Αλλά και μία μεγαλοπρεπής ναυαρχίδα, όπως το ιστορικό κτίριο του Hermès στη 24 rue du Faubourg Saint-Honoré στο Παρίσι. Για ιστίο αυτού του φανταστικού καραβιού κέντησα την πρόσοψη μιας βιτρίνας του παρισινού καταστήματος πάνω σε ένα τελάρο φτιαγμένο από πάνλεπτο μεταλλικό σύρμα. Το κατάρτι είναι υπερμεγέθεις βελόνες κεντήματος. Από τα μάτια τους περνούν passementeries πλεγμένες σαν σκοινιά τα οποία απλώνονται διαπερνώντας ξύλινους κρίκους- βραχιόλια H. Σαν κλείσιμο του ματιού προς τη διατήρηση της χειροτεχνικής παράδοσης και υψηλής μαστορικής οι passementeries τυλίγονται αριστερά και δεξιά στις γωνίες της βιτρίνας γύρω από καπάκια που έχουν τη μορφή κλωστής κεντήματος σε καρούλι.
Σε μαθαίνει να καλλιεργείς την υπομονήΤο κέντημα με έχει βοηθήσει και στην προσωπική μου ζωή. Σε μαθαίνει να καλλιεργείς την υπομονή. Είναι συγκέντρωση, απόσυρση σε έναν κόσμο που χωρά τις δικές σου σκέψεις. Είναι ένας τρόπος για να μιλά το σώμα μέσα από το χέρι και το μάτι της κεντήστρας. Οταν κεντάς, δεν πλήττεις. Διαλογίζεσαι. Και το μάτι εποπτεύει το χέρι, το κρίνει, το διορθώνει, του επιβάλλει ρυθμό. Συνήθως κάνω μικρές σπουδές, μετά με μαθηματικό τρόπο τα μεγαλώνω. Δουλεύω κατευθείαν πάνω στην επιφάνεια, χωρίς προσχέδιο και κανένα τεχνολογικό μέσο. Είμαι προσηλωμένη στο εργόχειρο, ακολουθώ τη διαίσθηση της στιγμής και δεν έχω καμία εξοικείωση με ψηφιακές εφαρμογές και έξυπνες συσκευές.
Οταν αλλάζουν τα συναισθήματα, δεν επηρεάζεται η βελονιά και η επιλογή των χρωμάτων στα νήματα. Αλλάζουν όμως τα σχήματα των κεντημάτων, άλλες φορές είναι έντονα γεωμετρικά και άλλοτε έχουν οργανικές φόρμες. Ψυχαναλυτικά καταλαβαίνεις αν έχει μαλακώσει εσωτερικά ο κόσμος σου ή αν έχει σκληρύνει. Τώρα είμαι σε τάση που θέλω να μαλακώσω τα σχήματα.
Μου αρέσει πολύ το βιβλίο της Κατερίνας Σχινά «Καλή και Ανάποδη. Ο πολιτισμός του πλεκτού». Εχω ξεχωρίσει το κεφάλαιο που αναφέρεται στους άνδρες που έκαναν εργόχειρο ειδικά το διάστημα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Σήμερα βλέπω μία αντίστοιχη αναλογία στην τέχνη όπου τα φύλα έχουν μπλεχτεί και δεν είναι το εργόχειρο μόνο γυναικεία πρακτική.
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Όχι Θεέ μου: Η 55χρονη Φωτεινή είναι νεκρή – Δεν αντέχεται τόσος πόνος
- «Σπάνιος» χειμώνας, μετά από πολλά χρόνια - Χριστούγεννα με χιόνια για 3 περιοχές
- Τέλειωσε μεγάλο όνομα ο Μεντιλίμπαρ λόγω εξωαγωνιστικών – Ιταλία για Τζολάκη
- ΕΟΠΥΥ: Σαφάρι ελέγχων για παράνομες χρεώσεις στους ασφαλισμένους
- Εχει χαζέψει ο κόσμος;
- Συντάξεις Φεβρουαρίου 2025: Δείτε τις ημερομηνίες που θα πληρωθούν
- Νέα διαταραχή του καιρού από τη Δευτέρα - Πού θα χιονίσει τα Χριστούγεννα
- The Voice: Η Έλενα Παπαρίζου έκοψε την Τραϊάνα Ανανία στα Knockouts
- Αγρίνιο: Η στιγμή του σεισμού των 4,7 Ρίχτερ σε σούπερ μάρκετ – Τρέχουν έντρομοι υπάλληλοι
- Ελεύθεροι οι έξι νεαροί για τον ξυλοδαρμό σπουδαστή της Σχολής Εμποροπλοιάρχων στα Χανιά
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Τα Νεα
- Αγρίνιο: Η στιγμή του σεισμού των 4,7 Ρίχτερ σε σούπερ μάρκετ – Τρέχουν έντρομοι υπάλληλοι
- «Οταν κεντάς, δεν πλήττεις. Διαλογίζεσαι…»
- Ολυμπιακός – Λαμία 1-0: Νίκησε Λαμία και… Καλλικάντζαρους – Χριστούγεννα στην κορυφή ο Θρύλος (vids)
- Ζιζέλ Πελικό: Το πρόσωπο του θάρρους
- «Να στήσουμε σχολεία όλων των βαθμίδων σε όλες τις φυλακές»
- Δευτέρα Παρουσία εν έτει 2024 (Αν ζούσε πάλι ο Χριστός σήμερα…)
- Κύριε Λανουά πως το λένε στα γαλλικά; Ποτέ ξανά τον Ολυμπιακό, Παπαπέτρου και Τσέτσιλας (vid)
- Οι φρεγάτες Constellation σε μαζική παραγωγή τον ερχόμενο Μάιο
- Ζελένσκι: Είχαμε πολλές συναντήσεις με τον διευθυντή της CIA και είμαι ευγνώμων για τη βοήθειά του
- Συρία: Πέντε νεκροί από επιδρομές τουρκικών drones – Τι λέει το Συριακό Παρατηρητήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων
- Τελευταία Νέα Τα Νεα
- «Οταν κεντάς, δεν πλήττεις. Διαλογίζεσαι…»
- Μαγδεμβούργο: Σοκαριστική η εικόνα του διαλυμένου οχήματος που σκόρπισε τον θάνατο
- Οι φρεγάτες Constellation σε μαζική παραγωγή τον ερχόμενο Μάιο
- Γερμανία: Φουντώνουν οι συζητήσεις για στρατεύματα «κατάλληλα» για πόλεμο εάν επιτεθεί η Ρωσία
- Συρία: Πέντε νεκροί από επιδρομές τουρκικών drones – Τι λέει το Συριακό Παρατηρητήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων
- Αγρίνιο: Η στιγμή του σεισμού των 4,7 Ρίχτερ σε σούπερ μάρκετ – Τρέχουν έντρομοι υπάλληλοι
- Ολυμπιακός – Λαμία 1-0: Νίκησε Λαμία και… Καλλικάντζαρους – Χριστούγεννα στην κορυφή ο Θρύλος (vids)
- Κύριε Λανουά πως το λένε στα γαλλικά; Ποτέ ξανά τον Ολυμπιακό, Παπαπέτρου και Τσέτσιλας (vid)
- Δευτέρα Παρουσία εν έτει 2024 (Αν ζούσε πάλι ο Χριστός σήμερα…)
- Ζιζέλ Πελικό: Το πρόσωπο του θάρρους
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Οι νέοι ηγέτες της Συρίας όρισαν υπουργό Άμυνας ανώτερο στέλεχος της Χάγιατ Ταχρίρ αλ – Σαμ
- Έρχεται νέο κύμα κακοκαιρίας με βροχές και κρύο - Στα «λευκά» αρκετές περιοχές τα Χριστούγεννα
- Ν. Χριστοδουλίδης: Η Κύπρος και η Ελλάδα να δείξουν ιδιαίτερη προσοχή στο θέμα της Συρίας
- Στο ποδόσφαιρο (να) είσαι μόνος
- Το Ισραήλ βομβαρδίζει το νοσοκομείο Καμάλ Αντουάν και προσφυγικούς καταυλισμούς
- Μεντιλίμπαρ: «Θα μπορούσα να κάνω πέντε αλλαγές»
- Μικρή υποχώρηση της κακοκαιρίας την Κυριακή – Έρχεται επιδείνωση με καταιγίδες και χιόνια μέχρι τα Χριστούγεννα
- Γάζα: Πέντε νεκροί, ανάμεσά τους δύο παιδιά, από ισραηλινό βομβαρδισμό
- Όλες οι πληρωμές έως τις 27 Δεκεμβρίου από e-ΕΦΚΑ και ΔΥΠΑ
- Τράπεζα της Ελλάδος: Τι δείχνουν τα νέα στοιχεία για τα κόκκινα δάνεια που διαχειρίζονται οι «servicers»