Πέθανε ο σκηνοθέτης, συγγραφέας και συνδημιουργός του θρυλικού «Παρασκηνίου» Λάκης Παπαστάθης
Έφυγε από τη ζωή τα ξημερώματα της Τετάρτης σε ηλικία 79 ετών, μετά από πολύμηνη μάχη με τον καρκίνο, ο βραβευμένος σκηνοθέτης, παραγωγός και συγγραφέας Λάκης Παπαστάθης. Ηταν ένας από τους κύριους εκπροσώπους του Νέου Ελληνικού Κινηματογράφου, αλλά και ένας πολύπλευρα δημιουργικός άνθρωπος, ο οποίος άφησε το αποτύπωμά του σε ποικίλα είδη τέχνης και με διαφορετικά μέσα έκφρασης (κινηματογράφος, τηλεόραση, λογοτεχνία, κριτική κ.α.).
Πολυδιάστατη πνευματική προσωπικότητα, ο Παπαστάθης θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους σκηνοθέτες της γενιάς του και παράλληλα ένας από τους θεμελιωτές
Έως τις τελευταίες του στιγμές διατήρησε τον δυναμισμό και το πείσμα του, όπως και τη χαρακτηριστική υπερηφάνειά του. Εφυγε όπως έζησε: Με απόλυτη, αδιαπραγμάτευτη αξιοπρέπεια.
Ποιος ήταν ο Λάκης ΠαπαστάθηςΟ Λάκης Παπαστάθης γεννήθηκε στον Βόλο το 1943, τελείωσε το γυμνάσιο στη Μυτιλήνη και σπούδασε στο Κέντρο Σπουδών Κινηματογράφου (1963).
Από πολύ νωρίς στη σταδιοδρομία του σκηνοθέτησε μικρού και μεγάλου μήκους κινηματογραφικές ταινίες, οι οποίες απέσπασαν επαίνους από την κριτική για την αισθητική αρτιότητα και το βάθος του περιεχομένου τους, καθώς και πλήθος βραβείων.
Άρχισε τη διαδρομή του στον κινηματογράφο με ταινίες μικρού μήκους το 1963. Το 1972 το φιλμ «Γράμματα από την Αμερική» απέσπασε το βραβείο καλύτερης ταινίας μικρού μήκους στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης της συγκεκριμένης χρονιάς.
Ο Λάκης Παπαστάθης υπήρξε ένας διακριτικός αλλά άοκνος και πρωτότυπος πνευματικός δημιουργός. Η πορεία του στο χώρο του κινηματογράφου επηρεάστηκε καθοριστικά από την «Ευδοκία», την περίφημη και ρηξικέλευθη ταινία του Αλέξη Δαμιανού.
Στην «Ευδοκία» ο Παπαστάθης εκτέλεσε καθήκοντα βοηθού σκηνοθέτη και βασικού συντελεστή για την ολοκλήρωση της παραγωγής. Εκ των υστέρων μάλιστα και πρωτοπορώντας για τα ελληνικά δεδομένα, ο Λάκης Παπαστάθης εξέδωσε (Πατάκης 2006) μια εκτενή μονογραφία υπό τον τίτλο «Όταν ο Δαμιανός γύριζε την Ευδοκία», ειδικά αφιερωμένη στο παρασκήνιο μιας ταινίας-σταθμού στην ιστορία του νέου ελληνικού κινηματογράφου.
Ο Λάκης Παπαστάθης σκηνοθέτησε συνολικά τέσσερις μεγάλου μήκους ταινίες: «Τον καιρό των Ελλήνων« (1981), «Θεόφιλος» (1987), «Το μόνον της ζωής του ταξείδιον» (2001), «Ταξίδι στη Μυτιλήνη» (2010). Οι ταινίες του απέσπασαν πολλά κινηματογραφικά βραβεία στην Ελλάδα, μεταξύ άλλων σκηνοθεσίας και καλύτερης ταινίας στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και στα Κρατικά Βραβεία Κινηματογράφου, ενώ συμμετείχαν επίσης σε διεθνή φεστιβάλ.
Ενδεικτικά, το 1980 ο «Θεόφιλος» συμμετείχε στο διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ Βερολίνου, ενώ «Το μόνον της ζωής του ταξείδιον», βασισμένο στο ομώνυμο διήγημα του Γεώργιου Βιζυηνού, αποτέλεσε μέρος του επίσημου προγράμματος στο Φεστιβάλ του Τορόντο το 2001.
Το στοιχείο που έκανε το κινηματογραφικό βλέμμα του σκηνοθέτη εντελώς μοναδικό και ευδιάκριτο, ήταν η στενή σχέση του σινεμά με τη λογοτεχνία. Θα μπορούσε να πει κανείς ότι ο Λάκης Παπαστάθης ήταν ένας σκηνοθέτης λέξεων και κειμένων ή, κατ’ απόλυτη συμμετρία, ένας λογοτέχνης της εικόνας.
Εν τέλει, ο Λάκης Παπαστάθης υπήρξε ο δημιουργός ενός εντελώς ιδιαίτερου κινηματογραφικού ιδιώματος, συνδυάζοντας τα κινηματογραφικά πλάνα με τα κείμενα και τους συγγραφείς που ο ίδιος αγαπούσε.
Παράλληλα, τo πιο σημαντικό ίσως κεφάλαιο της καλλιτεχνικής του ζωής ήταν η πολιτιστική εκπομπή «Παρασκήνιο» την οποία δημιούργησε μαζί με τον σκηνοθέτη Τάκη Χατζόπουλο και η οποία άρχισε να προβάλλεται στην ΕΡΤ το 1976.
Ο Παπαστάθης σκηνοθέτησε ο ίδιος δεκάδες επεισοδίων του «Παρασκηνίου», τα οποία απαθανάτισαν σπουδαία πρόσωπα της πνευματικής ζωής της χώρας και αποτελούν διαχρονικά μείζον τμήμα του ιστορικού αρχείου της ελληνικής τηλεόρασης. Ξεχωρίζουν -μεταξύ πολλών άλλων- τα ντοκιμαντέρ του Λάκη Παπαστάθη για τον ποιητή Μανόλη Αναγνωστάκη, με τον οποίο τον συνέδεε στενή φιλία.
Ως τον Ιούνιο του 2013, όταν έκλεισε η ΕΡΤ και διακόπηκε η εκπομπή, το «Παρασκήνιο» είχε ξεπεράσει τα εννιακόσια θέματα (δεκαοκτάλεπτα, ημίωρα ή διάρκειας 52 λεπτών). Κατά καιρούς στο «Παρασκήνιο» εργάστηκαν περί τους διακόσιους σκηνοθέτες καθώς και σημαντικοί δημοσιογράφοι, μελετητές και τεχνικοί του κινηματογράφου.
Ο Λάκης Παπαστάθης σκηνοθέτησε επίσης ιστορικά ντοκιμαντέρ στο πλαίσιο της σειράς «Αναζητώντας τη Χαμένη Εικόνα», η οποία στηρίχθηκε αποκλειστικά σε κινηματογραφικά ντοκουμέντα. Το κύκνειο άσμα του στη μικρή οθόνη ήταν η σκηνοθεσία εκπομπών στο πλαίσιο της σειράς «Υστερόγραφο» της ΕΡΤ, έως και το 2022.
Κάποτε, σε συνέντευξη που παραχώρησε στον Ιάσονα Τριανταφυλλίδη, ο Λάκης Παπαστάθης είχε εξομολογηθεί ότι «το ‘Παρασκήνιο’ ήταν καθοριστικό γεγονός στη ζωή μου. Κάθε μέρα σκεφτόμασταν την επόμενη εκπομπή. Νομίζω, με επηρέασε σε δύο πράγματα: πρώτον, στην καθυστέρηση να κάνω σινεμά γιατί ήταν κατά κάποιον τρόπο μια αναπλήρωση, είχα μια καθημερινή ενασχόληση με τη δημιουργία. Και, δεύτερον, κάλυπτε τη σχέση μου με τη σύγχρονη πραγματικότητα.
Το ‘Παρασκήνιο’ έκανε τον δικό μου κινηματογράφο να θέλει μια αχλή παρελθόντος, γιατί είχα χορτάσει τη σχέση με τη σύγχρονη πνευματική ζωή. Ίσως γι’ αυτό οδηγήθηκα στις αρχές του αιώνα, που είναι μια εποχή που αγαπάω, που μπορείς να τη δεις όχι σαν ιστορικός, αλλά ποιητικά. Στη διάρκεια αυτής της περιόδου έζησαν θηρία της ελληνικής πνευματικότητας»
Η προσέγγιση αυτή του Λάκη Παπαστάθη στην τέχνη δεν ήταν, βεβαίως, τυχαία. Εξάλλου ο ίδιος, εκτός από σκηνοθέτης υπήρξε λογοτέχνης, με ευρύ και πρωτότυπο συγγραφικό έργο. «Ξεκίνησα κάνοντας σινεμά επηρεασμένος από τη λογοτεχνία και τώρα γράφω λογοτεχνικά κείμενα που τα έχει καθορίσει ο τρόπος αφήγησης του κινηματογράφου» είχε πει σε μια συνέντευξή του στο «Βήμα» το 2011. Εκτός από το βιβλίο για την «Ευδοκία», έγραψε τέσσερις συλλογές διηγημάτων: «Η νυχτερίδα πέταξε» (εκδ. Νεφέλη, 2002), «Η Ήσυχη και άλλα διηγήματα» (εκδ. Νεφέλη, 2005), «Το καλοκαίρι θα παίξει την Κλυταιμνήστρα» (εκδ. Πόλις, 2011) και «Ο δάσκαλος αγαπούσε το βωβό σινεμά» (εκδ. Πόλις, 2014).
Ξεχωριστό κεφάλαιο της ζωής του ήταν επίσης η στενή φιλία και η συνεργασία με τον Διονύση Σαββόπουλο. Τον Δεκέμβριο του 1973, ο Λάκης Παπαστάθης συνεργάστηκε για πρώτη φορά με τον Σαββόπουλο αναλαμβάνοντας την κινηματογραφική σκηνοθεσία για το μουσικό πολυθέαμα του τραγουδοποιού με τίτλο «Θίασος Σκιών» στη μπουάτ «Κύτταρο». Αμέσως μετά τη δικτατορία, ο Λάκης Παπαστάθης σκηνοθέτησε την εκπομπή «Χαίρω πολύ Σαββόπουλος», την πρώτη εμφάνιση του Σαββόπουλου στην ελληνική τηλεόραση. Η τελευταία τους συνεργασία έγινε το 1999 με τη σκηνοθεσία του video clip του τραγουδιού «Πρώτη του Δύο Χιλιάδες» από τον δίσκο «Ο Χρονοποιός».
Στο χώρο του θεάτρου, τέλος, ο Λάκης Παπαστάθης συνεργάστηκε με τη θρυλική ομάδα του «Ελεύθερου Θεάτρου», σκηνοθετώντας φιλμάκια μικρού μήκους τα οποία εντάχθηκαν στις παραστάσεις «Μια ζωή Γκόλφω» (1974) και «Το τραμ το τελευταίο» (1976).
Ο Λάκης Παπαστάθης ήταν παντρεμένος με την ηθοποιό Υβόννη Μαλτέζου. Μαζί απέκτησαν έναν γιο.
πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Επιχειρηματίας από τα Ιωάννινα έβαλε να ρίξουν στη λίμνη την έγκυο σύντροφό του
- «Είσαι σοβαρός; Λες τέτοια πράγματα σε γονείς που έχασαν τα παιδιά τους;»
- Τηλεφώνημα απελπισίας από τον οδηγό του μοιραίου τρένου στα Τέμπη
- Μηχανοδηγός προαστιακού αποκαλύπτει: «Κι εγώ μπήκα ανάποδα, αλλά είχα “υπόδειγμα”»
- Φωτιά σε εξέλιξη στο Μοναστηράκι
- Απεργία σήμερα: Παραλύει η χώρα – Πώς κινούνται μετρό, ΗΣΑΠ, τραμ – Οι συγκεντρώσεις στην Αθήνα
- Πρόγραμμα «Φ. Γεννηματά»: Πάνω από 6 χιλιάδες γυναίκες διαγνώστηκαν με καρκίνο του μαστού
- Συντάξεις - Δημόσιο: Τι κερδίζουν σε χρόνια και σύνταξη όσοι βγουν το 2023 [αναλυτικά οι πίνακες]
- Σπαρακτικές στιγμές στον «αέρα» του Mega με τη γιαγιά της Φραντζέσκας με την αγγελική φωνή που χάθηκε στα Τέμπη
- Βάσω Λασκαράκη: Η Κρητικιά πεθερά και τα ντολμαδάκια – «Της έδινα πίσω τα αμπελόφυλλα και μου έλεγε “Στη Θεσσαλονίκη έχετε καλύτερα;”»
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Τα Νεα
- Μέσα Μαζικής Μεταφοράς: Πώς θα κινηθούν σήμερα - Ποιοι σταθμοί θα είναι κλειστοί
- Σπίτι χωρίς δάνειο έχουν 6 στους 10 Ελληνες
- Τροφή για σκέψη σε 10 «κιβωτούς»
- Σπάνια Ferrari των 20 εκατ. δολαριών
- Τέμπη: Οι δραματικές στιγμές πριν και μετά τη φονική σύγκρουση των τρένων
- «Ο φεμινισμός δεν απελευθερώνει μόνο τις γυναίκες»
- Οι τραπεζίτες απολογούνται για το... πορτοφόλι του Πούτιν
- PEUGEOT 408: Με σύστημα νυχτερινής όρασης!
- 4 κομβικοί «σταθμοί» για την κυβέρνηση
- Τέμπη: Συγκλόνισε η γιαγιά της Φραντζέσκας στο MEGA – «Αφήστε να τη δω στο πλάνο»
- Τελευταία Νέα Τα Νεα
- Πέθανε ο σκηνοθέτης, συγγραφέας και συνδημιουργός του θρυλικού «Παρασκηνίου» Λάκης Παπαστάθης
- Τέμπη: Οι δραματικές στιγμές πριν και μετά τη φονική σύγκρουση των τρένων
- Τέμπη: Συγκλόνισε η γιαγιά της Φραντζέσκας στο MEGA – «Αφήστε να τη δω στο πλάνο»
- Μέσα Μαζικής Μεταφοράς: Πώς θα κινηθούν σήμερα - Ποιοι σταθμοί θα είναι κλειστοί
- Σπάνια Ferrari των 20 εκατ. δολαριών
- PEUGEOT 408: Με σύστημα νυχτερινής όρασης!
- «Η τύχη δεν πρέπει να είναι παράγοντας επιβίωσης από τον καρκίνο»
- Οι τραπεζίτες απολογούνται για το... πορτοφόλι του Πούτιν
- Σπίτι χωρίς δάνειο έχουν 6 στους 10 Ελληνες
- «Ο φεμινισμός δεν απελευθερώνει μόνο τις γυναίκες»
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Τραγωδία Τέμπη: Σε απεργιακό κλοιό η χώρα - Kλιμακώνονται οι κινητοποιήσεις
- Διάλογοι σταθμάρχη Τέμπη: Μια ώρα μετά την τραγωδία έψαχναν τι συνέβη – Το “προβληματάκι”, η “τράκα” και οι δικαιολογίες
- Market Pass: Πότε θα γίνουν οι επόμενες πληρωμές
- ΑΠΘ: Αναβολή των μαθημάτων για σήμερα αποφάσισε το Πρυτανικό Συμβούλιο
- Περικαρδίτιδα: Όλα τα σημάδια και οι θεραπείες
- «Χαστούκι» στο Μαξίμου η έκθεση της Ε.Ε. για το «ελληνικό Γουότεργκεϊτ»
- Κατερίνα Καινούργιου κατά Νίκου Μουτσινά - «Τρομερή κακία και τοξικότητα»
- Πρόγραμμα «Φ. Γεννηματά»: Πάνω από 6 χιλιάδες γυναίκες διαγνώστηκαν με καρκίνο του μαστού
- Επίδομα παιδιού: Ως τις 13 Μαρτίου ανοικτή η πλατφόρμα