«Πολλοί κοιτάνε, λίγοι βλέπουν»
Ο ρόλος που ανέλαβε ο Προμηθέας Σπυρίδης στο επόμενο κεφάλαιο του οίκου Minas είναι να συνεχίζει ό,τι του έμαθε ο πατέρας του, Μηνάς. Να επινοεί αντικείμενα παρατηρώντας τον κόσμο γύρω του και μέσα του. Μαζί με τον αδελφό του Αρίωνα στο εργαστήριο δημιουργίας κοσμημάτων και ντιζάιν αντικειμένων συμπληρώνουν το μωσαϊκό αυτού του ιδιαίτερου οργανικού συνόλου που ξεκίνησε ο ιδρυτής της οικογενειακής επιχείρησης. Ο πολυταξιδεμένος Μηνάς, ανοιχτός στον κόσμο, στους πολιτισμούς, στις κουλτούρες, μετέφερε στους γιους του τη φιλοσοφία του: «Η γραμμή στο άσπρο χαρτί, εκεί που γεννιούνται πράγματα». Και
«Είναι η πρώτη φορά που από αυτό το σχέδιό του δημιουργείται και παρουσιάζεται μια αλυσίδα που αντικατοπτρίζει τη σχεδιαστική φιλοσοφία του οίκου Minas. Κάθε χειροποίητος κρίκος ενώνεται με τον επόμενο με φωτιά και συγκόλληση, μέχρι να γίνουν αλυσίδα. Αυτό που έχουμε ανακαλύψει με τα χρόνια είναι ότι η κάθε αγορά έχει τις δικές της προτιμήσεις. Στην Ελλάδα, μας προτιμούν ιδιαίτερα στο κρεμαστό κόσμημα. Στο εξωτερικό πάμε κατευθείαν με τα βαριά, τα μεγάλα, τα κλασικά σχέδια του Μηνά, γιατί ο κόσμος αυτά αναγνωρίζει πιο εύκολα. Είναι τα μεγάλα βραχιόλια, τα μεγάλα κολιέ, τα σκουλαρίκια. Αυτά είναι και η ταυτότητά μας σε χρυσό και σε ασήμι».
Μιλάμε για ένα είδος κοσμημάτων που μοιάζουν με γλυπτά.
Γι' αυτό και κάναμε στην πρόσφατη εκδήλωσή μας στην πέτρινη αποθήκη στο λιμάνι του Πειραιά ένα μεγάλων διαστάσεων γλυπτό, με ύψος περίπου δυόμισι μέτρα, από ανοξείδωτο ατσάλι και βυθισμένο πάνω σε μαύρο μάρμαρο, που δίνει την αίσθηση του νερού. Το σχέδιό του προέρχεται από το αρχείο του οίκου Minas και αποτελεί τον αρχικό κρίκο που είχε σχεδιάσει τη δεκαετία του 1970 ο Μηνάς και έδωσε τον τίτλο του δικού μας νέου εγχειρήματος, το οποίο δουλέψαμε με τον αδελφό μου Αρίωνα. Το ονομάζουμε Unchained Project. Τα κοσμήματά μας αποτελούν μία φυσική εξέλιξη στην οικογενειακή συνέχεια. Θέλαμε να κάνουμε κι εμείς με τη σειρά μας κάποια γλυπτά. Το ξεκινήσαμε με την αλυσίδα γιατί είναι κομμάτι χειροποίητο, απαιτητικό, δύσκολο, δυσεύρετο.
Ξεκινάτε ένα νέο κεφάλαιο με αυτόν τον κρίκο;
Ο κρίκος που συμβολίζει το Unchained Project έχει κάτι το παράδοξο. Ενώ είναι το συνδετικό μας στοιχείο, το νόημα που θελήσαμε να περάσουμε είναι ότι ουσιαστικά είμαστε πλέον αδέσμευτοι. Ναι μεν μας ενώνει το παρελθόν, η ιστορία του οίκου Minas, αλλά είμαστε και εμείς ο επόμενος κρίκος της όπου καθένας μπορεί να κάνει και το δικό του σχέδιο, τα δικά του δεσίματα, τις δικές του ενώσεις. Δεν θέλουμε να είμαστε δεμένοι, συνέχεια με το ίδιο και το ίδιο.
Αυτό συμβαίνει πάντα στις οικογένειες που κάνουν κόσμημα, μετά από χρόνια οι γενιές μένουν στην αναπαραγωγή των ίδιων πραγμάτων και τα συστατικά του DNA, η ταυτότητα μιας επώνυμης δημιουργίας φθίνει και εξαφανίζεται. Εμείς συνεχίζουμε αυτό που ξέρουμε και εξερευνούμε τις δυνατότητές μας.
Αρα επεξεργαστήκατε το παρελθόν σας, τη «βαριά σκιά» του Μηνά, με την έννοια ότι σας έχει κληροδοτήσει ένα σημαντικό κεφάλαιο στο ντιζάιν κόσμημα και εσείς το αντιμετωπίζετε ως δική σας επόμενη κίνηση.
Το θέμα είναι να περάσουμε το μήνυμα. Εμείς δεν νιώθουμε κάποια ανασφάλεια. Προφανώς και υπάρχει ένα εσωτερικό άγχος για το τι θα κάνουμε μετά, πώς θα διαχειριστούμε το αύριο, αλλά αυτό είναι και μέρος της δημιουργικής διαδικασίας και μαθαίνεις να ζεις με αυτό.
Αφού ξεχωρίσατε το παρόν από το παρελθόν, πώς βλέπετε μπροστά το μέλλον;
Η εταιρεία έχει κλίση να εξερευνά καινούργια πράγματα. Αλλωστε ούτε ο Μηνάς είχε κολλήσει σε ένα αντικείμενο. Εκανε αντικείμενα ζωής, όπως τα αποκαλούσε, και ήταν όλα γλυπτά. Πάνω σε αυτήν τη γραμμή με ενδιαφέρει σχεδιαστικά να αποδώσω διάφορες ιδέες που έχω για έπιπλα. Για την ώρα έχω φτιάξει κάποια πρωτότυπα για καρέκλες, πολυθρόνες, σκαμπό και τραπέζι. Οπότε η φυσική εξέλιξη των πραγμάτων είναι να συνεχίσουμε πατώντας στο μότο του Μηνά, ο οποίος, ανήσυχος πάντα, σκεφτόταν το επόμενο, ρωτώντας τον εαυτό του και όλα τα μέλη της οικογένειας «what's next?».
Οταν σχεδιάζετε, διαβάζετε διαφορετικά τον περίγυρό σας ή είναι κάτι πιο απτό, που θα δώσει λύση σε μία ανάγκη;
Πολλοί κοιτάνε, λίγοι βλέπουν. Είναι σημαντικό να ξέρεις τι γίνεται όταν κοιτάς ένα αντικείμενο: γιατί είναι φτιαγμένο με κάποιο τρόπο, ποιες είναι οι καμπύλες του, για ποιο λόγο είναι αυτή η μορφολογία του. Αυτό μου το έχει μάθει ο Μηνάς. Νομίζω απλά το ξέραμε και οι δυο μας. Υπήρχε ένας εσωτερικός διάλογος με τα πράγματα που μας κάνει να σκεφτόμαστε και να βρίσκουμε τι είναι αυτό στο οποίο πρέπει να στρέψουμε το βλέμμα.
Πότε ξεκινήσατε να καταλαβαίνετε για ποιο λόγο γίνονται τα πράγματα;
Από παιδί, όταν εκείνος δούλευε στο σπίτι και τον έβλεπα να σκαλίζει. Η δουλειά που έκανε όταν βρισκόταν στο σπίτι ήταν ασύγκριτα πιο δυνατή από το εργαστήριο. Κοντά του σκάλιζα, σχεδίαζα και επειδή είχαμε και πολλά εργαλεία στο σπίτι και εγώ και ο Αρίωνας μπορούσαμε να χρησιμοποιούμε ό,τι εργαλείο βρισκόταν στα χέρια μας.
Με ποια μέσα δουλεύετε την πρώτη ιδέα ενός αντικειμένου;
Ολα ξεκινάνε με μολύβι πάνω στο χαρτί, αυτό δεν αλλάζει. Η βασική ιδέα στη συνέχεια αποκτά φυσική μορφή, μετά αρχίζεις να την επεξεργάζεσαι λίγο, να τη δουλεύεις περισσότερο και να βρίσκεις αν έχει κάποιο πρόβλημα για να το διορθώσεις. Το κάνω στο χέρι, αλλά για να βοηθήσουμε την παραγωγή όταν για παράδειγμα αλλάζουμε μεγέθη στα δαχτυλίδια, συνεχίζω το μοντέλο με τη βοήθεια του υπολογιστή, σκανάροντας το αντικείμενο. Ο υπολογιστής μάς έχει διευκολύνει σε πάρα πολλά πράγματα στην παραγωγή, αλλά για εμάς δεν είναι το άλφα και το ωμέγα.
Μπαίνετε στον ανταγωνισμό του ακριβού κοσμήματος με μία νέα χειροποίητη συλλογή;
Θα πάρουμε μέρος σε δύο εμπορικές εκθέσεις στο Λος Αντζελες και το Λας Βέγκας, αλλά επειδή η ταυτότητά μας ήταν πάντα το χειροποίητο κόσμημα θα παρουσιαστούμε με τα αμιγή κομμάτια της ταυτότητάς μας. Χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν έχουμε ετοιμάσει νέα κοσμήματα. Λίγο πριν από το μεγάλο μου ταξίδι στην Ιαπωνία πειραματίστηκα και έκανα ένα καινούριο βραχιόλι. Ηταν η πρώτη φορά που καταπιανόμουν με ένα μεγάλο κομμάτι, οπότε ρίχτηκα με πείσμα στη δουλειά για να το τελειώσω. Ηταν ένα στοίχημα με τον εαυτό μου ότι θα γινόταν. Βγήκε πολύ ωραίο και το είδα ολοκληρωμένο όταν επέστρεψα μετά από δύο μήνες που το ετοίμασαν στο εργαστήριο.
Τι φέρατε από αυτό το ταξίδι στην Ιαπωνία;
Πρώτον, την ικανοποίηση της επίσκεψης σε αυτήν τη χώρα που τη γνώρισα στα παιδικά μου χρόνια μέσα από τα βιβλία που είχε ο Μηνάς στο σπίτι. Ετσι ξεκίνησε να μου αρέσει η κουλτούρα και η νοοτροπία της, που είναι κάτι πολύ συγκεκριμένο και διαφορετικό από εμάς. Αυτός ο άλλος τρόπος με οδήγησε στο να θέλω να μάθω ιαπωνικά όταν ήμουν μικρός. Εκανα τέσσερα χρόνια, είχα μάθει και να γράφω, ήξερα και λίγο καλλιγραφία. Φυσικά τα ξέχασα γιατί δεν υπήρχε κανείς να τα μιλήσω. Αλλά τώρα που βρέθηκα εκεί ένιωσα ότι η Ιαπωνία με απορροφούσε και με καλούσε να μείνω κοντά της. Ομως με έπιασαν ενοχές, σκέφτηκα ότι το να λείπω δύο μήνες ήδη είναι πολύ μεγάλο διάστημα και γύρισα.
Ηταν ταξίδι έρευνας και μαθητείας;
Ητανε κυρίως μια γενική διερεύνηση. Με αφορμή ότι πήγα διακοπές, πήγα να πάρω έμπνευση και βρέθηκα με μία απέραντη βιβλιοθήκη εικόνων που καθημερινά την εμπλούτιζα. Είδα απέραντους κήπους, είδα χώρους τέχνης, μάστορες, τεχνίτες, εργαστήρια. Εκτός από τις 6.000 φωτογραφίες στο κινητό μου, έχω γεμίσει με εικόνες και την κάμερά μου. Καθώς έχω φωτογραφική μνήμη, να μη σας πω πόσα άλλα πράγματα ανακαλώ από αυτά που είδα και από τους ανθρώπους που συνάντησα. Ολα αυτά σε βοηθάνε στο να δημιουργήσεις και κάτι καινούργιο. Προφανώς βλέπεις, για παράδειγμα, καρέκλες. Και έχω δει τώρα 500 καρέκλες, αλλά ξέρω ότι έχουν ένα σχήμα για κάποιο λόγο. Και έτσι συνεχίζω στον δικό μου τρόπο. Κάθε μέρα εκεί σχεδίαζα. Ο,τι έβλεπα δούλευε υπόγεια μέσα μου και έβγαινε μετά στο χαρτί.
Η έμπνευση ερχόταν από άψυχα αντικείμενα ή έμψυχα όντα;
Πιο πολύ μου μιλούσαν τα αντικείμενα. Κι αυτό γιατί η Ιαπωνία ήταν για πολλά χρόνια απομονωμένη και κατάφερε να διατηρήσει την ομορφιά της που σήμερα την ανακαλύπτεις σε πολλά και διαφορετικά πράγματα. Αλλά και οι άνθρωποι είναι πολύ ενδιαφέροντες. Ο τρόπος που εκτελούν τα καθήκοντα της ημέρας είναι απόλυτος. Από τη στιγμή που ξυπνάνε έως την ώρα που θα κοιμηθούν είναι αφοσιωμένοι στον σκοπό τους. Αυτό το συνάντησα όπου πήγα. Στο Τόκιο, το Κιότο, στα χωριά του Βορρά, όπου υπάρχουν μόνο ξυλουργεία που φτιάχνουν μόνο έπιπλα. Μάλιστα στο Κιότο είδα κάτι που αληθινά με εντυπωσίασε. Ηταν ένας τεχνίτης που τοποθετούσε κεραμίδια στη στέγη. Αλλά πριν τοποθετήσει το κάθε κεραμίδι, λείαινε τις γωνίες του για να μην κόβουν. Αυτό εννοώ απόλυτη αφοσίωση στην ομορφιά της λεπτομέρειας. Κι αυτό κατάφερα να φέρω μαζί μου επιστρέφοντας.
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Χοληστερίνη: Τα σημάδια στο πρόσωπο που δείχνουν ότι είναι υψηλή
- Ο Νότης κλειδωμένος στη φυλακή που έχτισε! - Μένει σε μικρό σπίτι στη Βάρκιζα, κοντά στην εμβληματική του έπαυλη - Επικοινωνεί μόνο με τον ανιψιό του και τα παιδιά του
- Μπέσσυ Αργυράκη: «Με ένα επάγγελμα σαν του άντρα μου που είναι μες στις γυναίκες, είναι πραγματικά άθλος που κράτησε ο γάμος»
- Νεκρή 29χρονη ηθοποιός μετά από πτώση από σκάλα
- Έρευνα σε Ιερές Μονές του Αγίου Όρους εδώ για "ξέπλυμα χρήματος"- Ποιες είναι στο "στόχαστρο"
- Στάση εργασίας αύριο 15/6 στα ΜΜΜ – Οι ώρες
- Μπερλουσκόνι: Αυτή είναι η τελευταία φωτογραφία του
- Τζόκερ: Στη Θεσσαλονίκη το τυχερό δελτίο των 4,2 εκατ. ευρώ
- Για 17 χρόνια πολύ γνωστό λούνα παρκ λειτουργούσε χωρίς άδεια
- Πού έπεσε το Τζόκερ 13/6 – Πού παίχτηκε το τυχερό δελτίο των 4,2 εκατ. ευρώ
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Τα Νεα
- Ανατροπή σκάφους με μετανάστες ανοιχτά της Πύλου – Περισυνελέγησαν τουλάχιστον 80 άνθρωποι
- Στα «ΝΕΑ» της Τετάρτης: Τα 3+1 μηνύματα στην τελική ευθεία
- Αυτή είναι η τελευταία φωτογραφία του Μπερλουσκόνι
- Ντελιβεράδες ετών... 60 στην πόρτα μας
- Που θα πέσουν και που θα ανέβουν οι βάσεις
- Covid-19: Δίκη κατά της BioNTech για το εμβόλιο
- Ο Χοάν Πλάθα νέος προπονητής της ΑΕΚ
- «Πολλοί κοιτάνε, λίγοι βλέπουν»
- Πελοπόννησος: Τα βλέμματα σε Κορινθία και Μεσσηνία
- Τελευταία Νέα Τα Νεα
- «Πολλοί κοιτάνε, λίγοι βλέπουν»
- Που θα πέσουν και που θα ανέβουν οι βάσεις
- Covid-19: Δίκη κατά της BioNTech για το εμβόλιο
- Ανατροπή σκάφους με μετανάστες ανοιχτά της Πύλου – Περισυνελέγησαν τουλάχιστον 80 άνθρωποι
- Πελοπόννησος: Τα βλέμματα σε Κορινθία και Μεσσηνία
- Ντελιβεράδες ετών... 60 στην πόρτα μας
- Στα «ΝΕΑ» της Τετάρτης: Τα 3+1 μηνύματα στην τελική ευθεία
- Ο Χοάν Πλάθα νέος προπονητής της ΑΕΚ
- Αυτή είναι η τελευταία φωτογραφία του Μπερλουσκόνι
- Αυτοκίνητο παρέσυρε 5χρονο αγοράκι στον Βόλο
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Ιαπωνία: Στρατιώτης άνοιξε πυρ κατά συναδέλφων του σε πεδίο βολής - Δύο νεκροί, ένας τραυματίας
- Βίντεο της σύγκρουσης του Ι.Χ. με πατίνι στην Καλαμάτα - Σοβαρά τραυματισμένος ο 15χρονος
- Πύλος: Διασώθηκαν πάνω από 80 μετανάστες - Σε εξέλιξη η επιχείρηση
- Πύλος: Ανατροπή σκάφους με μετανάστες – Διασώθηκαν 80 άνθρωποι, μεγάλη επιχείρηση των Αρχών
- Εκλογές 2023: Τι ισχύει με την εκλογική άδεια στον ιδιωτικό τομέα – Πόσες μέρες δικαιούνται οι εργαζόμενοι
- ΣΥΡΙΖΑ: Προσπάθεια για αλλαγή ατζέντας με πρόγραμμα και αποδόμηση των εξαγγελλιών Μητσοτάκη για οικονομία – μισθούς
- Διακοπή ρεύματος σήμερα 14/6 σε περιοχές της Αττικής - Οι ώρες
- ΤΟ ΒΗΜΑ ΣΗΜΕΡΑ: Ποια είναι η άγνωστη νόσος Χ
- Οι νέες αυξήσεις που έρχονται - Κρυφές και μόνιμες
- Ντόναλντ Τραμπ: Αφέθηκε ελεύθερος και κέρασε σε εστιατόριο για τα γενέθλιά του - ΒΙΝΤΕΟ