Στα άδυτα μιας κοινωνίας που παρακμάζει
Από τις εκδόσεις Διόπτρα κυκλοφορεί ένα από τα κλασικά ιαπωνικά έργα μυθοπλασίας του 20ού αιώνα, «Ο δύων ήλιος» του Οσάμου Νταζάι, σε μετάφραση Εφης Τσιρόνη. Ο ιάπωνας συγγραφέας (με το πραγματικό όνομα Σούτζι Τσουσίμα), ο οποίος αυτοκτόνησε το 1948 σε ηλικία 39 ετών, αναφέρεται, εν μέρει αυτοβιογραφούμενος, στις κοινωνικές σχέσεις όπως διαμορφώθηκαν στη μεταπολεμική Ιαπωνία. Ηδη από τον τίτλο του βιβλίου υποδηλώνεται αλληγορικά το τέλος
Το έργο διαδραματίζεται κατά τη μεταβατική φεουδαρχική περίοδο στην Ιαπωνία, μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, και πρωτοεκδόθηκε μόλις έναν χρόνο ύστερα από τον ολέθριο πυρηνικό βομβαρδισμό στη Χιροσίμα και στο Ναγκασάκι που επέφερε καταλυτικές επιπτώσεις στην οικονομία και την ψυχολογία της κοινωνίας της Ιαπωνίας.
Μια πρώην αριστοκρατική οικογένεια, αντιμέτωπη με τις προκλήσεις της καθημερινής ζωής, αναζητά τρόπους επιβίωσης. Κεντρική αφηγήτρια η εικοσιεννιάχρονη διαζευγμένη Καζούκο, η οποία αναγκάζεται να εγκαταλείψει την έπαυλή της στο Τόκιο. (Ο ίδιος ο συγγραφέας, άλλωστε, υπήρξε παιδί πλούσιου γαιοκτήμονα, έτσι περιγράφει εμβριθώς τα προνόμια και τον τρόπο ζωής που οι χαρακτήρες του αναγκάζονται να αποχωριστούν). Μαζί με τη χήρα ασθενή μητέρα της μετακομίζουν σε μια κινεζικού τύπου αγροικία στα νησιά Ιζου, περιμένοντας την επιστροφή του αδερφού της, Ναότζι, από τον πόλεμο. Καθώς η οικογένεια χάνει σταδιακά την προνομιούχα οικονομική της θέση, οι ήρωες καταβυθίζονται σε βαθιά κρίση ταυτότητας και οδηγούνται στην απόγνωση. «[…] Για πρώτη φορά στη ζωή μου συνειδητοποιούσα πόσο φριχτή, τρισάθλια, χωρίς σωτηρία κόλαση είναι το να μην έχεις λεφτά […] Από εκείνη τη μέρα μέχρι και σήμερα, συνεχίζουμε τη μοναχική ζωή μας σε τούτο το σπιτάκι στα βουνά. Μαγειρεύουμε το φαγητό μας, πλέκουμε στην μπροστινή βεράντα, με άλλα λόγια ζούμε μια αδιάφορη και χωρίς περιπέτειες και εκπλήξεις ζωή, σχεδόν εντελώς ξεκομμένες από τον κόσμο […]».
Τα πρόσωπα του μυθιστορήματος δυσκολεύονται να προσαρμοστούν, κυρίως λόγω των κοινωνικών αλλαγών που διαδραματίζονται στη χώρα. Η εξαφάνιση της αριστοκρατίας αντιπροσωπεύει έναν σημαντικό μετασχηματισμό στην κοινωνία και μέσω των αντιδράσεων των χαρακτήρων γίνονται αντιληπτές οι εξελικτικές συνιστώσες της εποχής. «[…] Το κάποτε γαλάζιο αίμα μου αλλάζει σιγά σιγά χρώμα, λες και μέρα με τη μέρα μετατρέπομαι όλο και περισσότερο σε άξεστη χωριατοπούλα[…]». Και όταν η Καζούκο δηλώνει ότι η μητέρα της ήταν «η τελευταία κυρία της Ιαπωνίας» που φεύγει από τη ζωή, αναφαίνεται το πολυεπίπεδο ταξικό πορτρέτο της κοινωνίας και αναδεικνύεται ο τρόπος με τον οποίο οι χαρακτήρες ερμηνεύουν τον κόσμο γύρω τους.
Μέσα από το ημερολόγιο του αδερφού της, του Ναότζι – πιθανώς το alter ego του συγγραφέα –, αντιλαμβανόμαστε την αποστροφή του για τον πόλεμο. «[…] Ο πόλεμος της Ιαπωνίας είναι μια πράξη απόγνωσης. Να πεθάνεις ρουφηγμένος από μια πράξη απόγνωσης, ευχαριστώ αλλά δεν θα πάρω. Καλύτερα να πεθάνω από το ίδιο μου το χέρι[…]». Ο χαρακτήρας αντιμετωπίζει ιδιαίτερες δυσκολίες στην προσαρμογή στο νέο περιβάλλον μιας ισότιμης κοινωνίας βιώνοντας εσωτερικές συγκρούσεις και ανασφάλειες. «[…] Επρεπε να ξεχάσω την οικογένειά μου. Επρεπε να πάω κόντρα στο αίμα του πατέρα μου. Επρεπε να απορρίψω την τρυφερότητα και την ευγένεια της μητέρας μου. Πίστευα ότι αλλιώς ο απλός κόσμος, ο λαός, δεν θα μου άνοιγε ποτέ την πόρτα του. Εκβαρβαρίστηκα… Αναρωτιέμαι αν τελικά φταίμε. Είναι δικό μας λάθος που γεννηθήκαμε αριστοκράτες; Μόνο και μόνο επειδή η τύχη μάς έφερε σε μια τέτοια οικογένεια, είμαστε καταδικασμένοι να περάσουμε όλη μας τη ζωή μέσα στον εξευτελισμό, στις απολογίες και τους υποβιβασμούς;[…]». Παλεύοντας να αποδεχτεί το παράδοξο της νέας κατάστασης, τελικά αυτοκτονεί, βασανισμένος από απόγνωση και εθισμούς.
Η Καζούκο αντιπροσωπεύει τον αντίθετο πόλο στο βιβλίο. Αγωνίζεται προκειμένου να επιβιώσει. Ενώ μετά τον θάνατο της μητέρας της χάνει το νόημα της ζωής της, γιατί μόνο αυτή η σχέση την καθόριζε, και αναρωτιέται «Πώς θα ήταν αν παραιτούμουν της προσπάθειας και παραδινόμουν σε μια πραγματικά στερημένη ζωή», προσπαθεί να βρει τον έρωτα, έστω κάποια ελάχιστα ψήγματα ευτυχίας, σε έναν παντρεμένο άνδρα. Είναι ένας τρόπος να ξεπεράσει το τραγικό παρελθόν της, που περιλαμβάνει και τη γέννηση του νεκρού της παιδιού. Και με την υπέρβαση που πραγματοποιεί, απαρνείται όχι μόνο την κοινωνική της τάξη, αλλά και, εν τέλει, την ταυτότητά της, προκειμένου να επιδιώξει την ευτυχία με οποιοδήποτε κόστος. Επί της ουσίας, η Καζούκο βιώνει τη δική της διαμορφωτική επανάσταση.
Η οδύνη της κοινωνικής ήττας με την κατάρρευση της ταξικής δομής και η, ως αποτέλεσμα, προσωπική και κοινωνική κρίση αυτοπροσδιορισμού έρχονται στην επιφάνεια της αναγνωστικής διαδικασίας χάρη στο αφηγηματικό στυλ του συγγραφέα που ενδοσκοπεί ενδελεχώς τα κατάβαθα μιας κοινωνίας που παρακμάζει. Δεν αποτελεί έκπληξη ότι η ενσυναίσθητη γραφή του Νταζάι συγκινεί ακόμη και σήμερα και βρίσκει ευήκοους αποδέκτες ανάμεσα στους νέους, στη σημερινή ακατανοησία της (πολιτικής) ζωής.
H Ντίνα Σαρακηνού είναι συγγραφέας, διευθύντρια του λογοτεχνικού online περιοδικού Literature.gr και πρόεδρος του PEN Greece
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Ισχυρός σεισμός στη Βοσνία: Οι πρώτες πληροφορίες
- Εγκλωβισμένοι 30.000 επιβάτες μετά την ακύρωση 41 δρομολογίων του Eurostar – Πότε θα αποκατασταθεί η κυκλοφορία
- Πένθος για τον Στέλιο Ρόκκος – Βρέθηκε νεκρός ο αδερφός του που είχε πάει για ψαροντούφεκο
- Τα πασίγνωστα χάπια που μπορούν να καταστρέψουν δόντια και εμφυτεύματα
- Το ωράριο καταστημάτων και σούπερ μάρκετ στις 31/12
- Άλλο το ωράριο στα σούπερ μάρκετ παραμονή Πρωτοχρονιάς 31/12 - Τι ώρα κλείνουν
- Εντοπίστηκε νεκρός ο αδελφός του Στέλιου Ρόκκου – Είχε πάει για ψαροντούφεκο
- Τραγωδία στο Περιστέρι: 35χρονος λογομάχησε με τον 62χρονο πατέρα του και τον μαχαίρωσε θανάσιμα
- Νέος συναγερμός στην Εύβοια: Εγκλωβίστηκαν 4 άτομα νεαρής ηλικίας σε γκρεμό
- Οικογενειακή τραγωδία στο Περιστέρι: Νεκρός 62χρονος – Έχει προσαχθεί ο γιος του
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Τα Νεα
- Θρήνος για τον Στέλιο Ρόκκο – Πέθανε ο αδερφός του
- «Από τύχη δεν θρηνήσαμε θύματα» από την ισχυρή έκρηξη σε διαμέρισμα στη Θεσσαλονίκη
- Γιατί το 2023 ήταν κακό για τη Δύση: Από τον εφτάψυχο Πούτιν ως την κατακραυγή για το μακελειό στη Γάζα
- Σκηνοθέτες που ερωτεύτηκαν τις μούσες τους με την πρώτη ματιά
- H αναγέννηση της Νότιγχαμ και η κρίση της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ
- Στα άδυτα μιας κοινωνίας που παρακμάζει
- Ερυθρά Θάλασσα: Διχασμένες οι ναυτιλιακές εταιρείες για τη ρότα των πλοίων τους
- Η χρονιά του Πεπ και της Σίτι
- Ο πόλεμος θα διαρκέσει πολλούς μήνες ακόμη, λέει ο Νετανιάχου – Ευθεία απειλή προς το Ιράν
- Ο νέος χρόνος έρχεται με αυξήσεις σε συντάξεις και μισθούς του Δημοσίου αλλά και τσουχτερές ανατιμήσεις
- Τελευταία Νέα Τα Νεα
- Στα άδυτα μιας κοινωνίας που παρακμάζει
- Η χρονιά του Πεπ και της Σίτι
- Σκηνοθέτες που ερωτεύτηκαν τις μούσες τους με την πρώτη ματιά
- H αναγέννηση της Νότιγχαμ και η κρίση της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ
- Γιατί το 2023 ήταν κακό για τη Δύση: Από τον εφτάψυχο Πούτιν ως την κατακραυγή για το μακελειό στη Γάζα
- Θρήνος για τον Στέλιο Ρόκκο – Πέθανε ο αδερφός του
- Ερυθρά Θάλασσα: Διχασμένες οι ναυτιλιακές εταιρείες για τη ρότα των πλοίων τους
- «Από τύχη δεν θρηνήσαμε θύματα» από την ισχυρή έκρηξη σε διαμέρισμα στη Θεσσαλονίκη
- Ο πόλεμος θα διαρκέσει πολλούς μήνες ακόμη, λέει ο Νετανιάχου – Ευθεία απειλή προς το Ιράν
- Ο νέος χρόνος έρχεται με αυξήσεις σε συντάξεις και μισθούς του Δημοσίου αλλά και τσουχτερές ανατιμήσεις
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Πέθανε ο ηθοποιός Τομ Γουίλκινσον
- Οι ευρωεκλογές κρίνουν τις εξελίξεις στην αντιπολίτευση
- Μέσα Μαζικής Μεταφοράς: Πώς θα κινηθούν την παραμονή και την Πρωτοχρονιά – Τα τελευταία δρομολόγια
- Οικογενειακή τραγωδία στο Περιστέρι: Γιος σκότωσε τον πατέρα του ύστερα από καβγά
- Περιστέρι: Άνδρας βρεθηκε νεκρός στο σπίτι του χτυπημένος με μαχαίρι
- Καιρός: Παραμονή Πρωτοχρονιάς με συννεφιά και υψηλές θερμοκρασίες
- Πόλεμοι, κλιματική κρίση, Τεχνητή Νοημοσύνη: Ο πλανήτης αποχαιρετά ένα ταραχώδες 2023 και υποδέχεται ένα αβέβαιο 2024
- Έλντα Πανοπούλου: "Ήταν το πιο δύσκολο πράγμα που έχω ζήσει στη ζωή μου"
- Πότε πέφτουν οι αργίες και τα τριήμερα του 2024
- Βίντεο σοκ: Εν ψυχρώ δολοφονία δημοσιογράφου στη Βραζιλία