«Τα ρούχα αποκαλύπτουν πολλά και αναπάντεχα για τους ανθρώπους»
Με αφετηρία μια ομάδα προϊστορικών εξαρτημάτων από αργαλειούς, «Τα ρούχα» είναι μια περφόρμανς θεάτρου / αρχαιολογίας για το ένδυμα και τη διαχρονική του παρουσία, που παρουσιάζεται σε διαφορετικούς χώρους του Μουσείου Μπενάκη.
Το έργο, σε σκηνοθεσία - σύλληψη Ευθύμη Θέου, αντλεί τα υλικά του από αρχαιολογικά ευρήματα γύρω από την υφαντική και το ένδυμα, προερχόμενα από την αρχαιολογική θέση Κοίμηση στη Θηρασιά, απέναντι από τη Σαντορίνη. Πρόκειται για έναν οικισμό της 3ης και πρώιμης 2ης χιλιετίας π.Χ.,
Πώς συνδυάζετε την αρχαιολογική ανασκαφή με την περφόρμανς;
Η συνάντηση των δύο πεδίων ήρθε κάπως από μόνη της, μέσα από τις σπουδές μου στο θέατρο και την αρχαιολογία. Δουλεύοντας σ' αυτά τα δύο αντικείμενα, είδα πόσο κοντά είναι ως πρακτικές: στην αρχαιολογία, όπως και στο θέατρο, αυτό που κάνουμε στην πραγματικότητα είναι να δημιουργούμε αφηγήσεις μέσα από μια συγκεκριμένη διαδικασία, αγγίζοντας θέματα όπως το σώμα, ο τόπος, η μνήμη...
Ξεκίνησα λοιπόν, πριν από περίπου δέκα χρόνια, μια σειρά από έργα, στα οποία, πρακτικά, πηγαίνω σε μια ενεργή ανασκαφή, εντάσσομαι ως μέλος της ομάδας, σκάβω μαζί τους, συμμετέχω στην ανθρωπολογική έρευνα και αυτό που προκύπτει στο τέλος δεν είναι ένα ακαδημαϊκό άρθρο, όπως συνήθως, αλλά μια περφόρμανς.
Με αρχικό στόχο να φέρει σε επαφή την τοπική κοινότητα και το γενικό κοινό με την αρχαιολογική θέση και τη δουλειά των αρχαιολόγων, αλλά και να εξετάσει πώς μπορούν αρχαιολογικά εργαλεία (η ανασκαφή, η μελέτη των ευρημάτων κ.λπ.) να χρησιμοποιηθούν στη δημιουργία μιας site - specific παράστασης.
Χρησιμοποιείτε ευρήματα γύρω από το ένδυμα;
Στις παραστάσεις αυτές επικεντρωνόμαστε πάντα σε μια συγκεκριμένη θεματική, μια συγκεκριμένη πτυχή του αρχαιολογικού χώρου τον οποίο προσπαθούμε να προσεγγίσουμε. Εδώ βουτήξαμε στον κόσμο των ρούχων, που είναι πλούσιος σε υλικά εξαιρετικά γοητευτικά.
Τα ρούχα είναι πολύ «εύγλωττα», αποκαλύπτουν πολλά και αναπάντεχα για τους ανθρώπους που τα φοράνε. Μιλάνε για την καθημερινή ζωή, την αισθητική, τις σχέσεις εξουσίας, τη δημιουργικότητα και τη φθορά... Τα ρούχα λοιπόν ήταν κι ο λόγος που βρεθήκαμε στο μικρό νησί της Θηρασιάς απέναντι από τη Σαντορίνη. Εκεί σκάβεται τα τελευταία χρόνια στη θέση Κοίμηση ένας οικισμός της 3ης και πρώιμης 2ης χιλιετίας π.Χ., μέρος του οποίου γκρεμίστηκε στη θάλασσα κατά τη μεγάλη μινωική έκρηξη του ηφαιστείου. Μία από τις υπεύθυνες αρχαιολόγους της ανασκαφής είναι η Ιρις Τζαχίλη, καθηγήτριά μου στο Πανεπιστήμιο και ειδική στα αρχαία υφάσματα.
Το έργο λοιπόν είναι βασισμένο σε ευρήματα αυτής της ανασκαφής - ειδικά σε μερικά σφοντύλια για γνέσιμο που βρέθηκαν εκεί -, σε απεικονίσεις προϊστορικών ενδυμάτων - όπως αυτές από τον οικισμό στο Ακρωτήρι, απέναντι από τη Θηρασιά -, αλλά στον ίδιο βαθμό και σε μια σειρά από συνεντεύξεις που πήραμε κατά τη διάρκεια της έρευνας.
Πώς διαμόρφωσαν την ιδέα των «Ρούχων» οι κάτοικοι της Θηρασιάς;
Κυρίως μέσα από τις αφηγήσεις τους που συλλέξαμε στο νησί με μια σειρά συνεντεύξεων. Αποσπάσματά τους εντάχθηκαν αυτούσια στην παράσταση, σε ένα ηλεκτρονικό ηχητικό περιβάλλον που δημιουργεί μια synth pop σύνθεση «επί σκηνής».
Οι συναντήσεις αυτές με τους κατοίκους της Θηρασιάς χάρισαν στο έργο μια όψη της σημερινής εμπειρίας των ρούχων που είναι πολύ σημαντική για μας. Στις παραστάσεις αυτές προσπαθούμε να βλέπουμε τους αρχαιολογικούς χώρους μέσα στην «πολυχρονικότητά» τους. Να μη μένουμε δηλαδή απλά στο αρχαιολογικό παρελθόν, όπως συμβαίνει συνήθως, αλλά να βουτάμε σε όλες τις περιόδους της «βιογραφίας» τους: από τον πολύ μακρινό γεωλογικό χρόνο ως το παρόν της τοπικής πραγματικότητας και της ίδιας της ανασκαφής.
Κάτι τέτοιο έφερε και μια άλλη «συνάντηση», αυτή με τη μητέρα μου που είναι μοδίστρα και της οποίας οι συνεντεύξεις αποτελούν ένα σημαντικό κομμάτι της παράστασης. Αυτή ήταν άλλωστε και η προσωπική μου αφορμή για να ξεκινήσω το έργο: να βουτήξω στον κόσμο της μητέρας μου, όπως τον γνώρισα μέσα στα μοδιστράδικα, με τις ραπτομηχανές, τα υφάσματα, τις πρόβες, τις καρφίτσες, και να βρω έτσι και μια άλλη δίοδο επικοινωνίας μαζί της.
Αλλάζει ο χαρακτήρας της περφόρμανς στο πλαίσιο παρουσίασής της εντός του μουσείου; Γίνεται διάλογος με τα εκθέματα των συλλογών του Μπενάκη;
Ναι, γιατί η μεταφορά ενός έργου που φτιάχτηκε για μια συγκεκριμένη ανασκαφή σε ένα άλλο περιβάλλον δεν είναι ακριβώς αυτονόητη. Προσπαθούμε πάντα να διατηρείται, όσο είναι δυνατόν, αυτή η οργανική σχέση της παράστασης με τον χώρο.
Ετσι, για την παρουσίαση στην Αθήνα επιλέξαμε να κάνουμε μια «περιδιάβαση» σε διαφορετικούς χώρους του Μουσείου Μπενάκη που συνδέονται με το ρούχο και στους οποίους κάθε φορά θα συναντάμε «επί σκηνής» και μια ειδικό του ενδύματος που θα μεταφέρει τη δική της εμπειρία: στην Πειραιώς 138 θα είμαστε μαζί με την αρχαιολόγο Ιριδα Τζαχίλη, ειδική στα προϊστορικά υφάσματα· στο Μουσείο Ελληνικού Πολιτισμού θα συναντηθούμε ανάμεσα στα εκθέματα της ενδυματολογικής συλλογής με την επιμελήτριά της Ξένια Πολίτου· και στη Νηματουργία Μέντης - Αντωνόπουλος θα είμαστε μαζί με την εθνολόγο Βιργινία Ματσέλη, που είναι υπεύθυνη του χώρου σήμερα. Αυτές οι «συναντήσεις» και τα διαφορετικά κάθε φορά περιβάλλοντα είναι για μας, ίσως, το πιο συναρπαστικό κομμάτι των παραστάσεων, γιατί φέρνουν πάντα κάτι καινούργιο και αστάθμητο που μεταμορφώνει και εξελίσσει και το ίδιο το έργο.
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Φως στο Τούνελ: «Σόκαρε» τους τηλεθεατές η Νικολούλη – Η εμφάνιση-έκπληξη μετά τον τραυματισμό της [βίντεο]
- Αυγά: Στην Ελλάδα βρίσκονται στα ράφια του σουπερμάρκετ, ενώ στις ΗΠΑ στο ψυγείο. Τι συμβαίνει;
- Εκλογές 2023, Ελληνική Λύση - Ο βουλευτής Μυλωνάκης κατά Βελόπουλου: Με καλεί σε απολογία με την κατηγορία της αποστασίας
- Ποθητή Κυνηγοπούλου στο «Ζήσε αλλιώς»: Άρχισα να έχω μουδιάσματα στα πόδια – Όταν μου το ανακοίνωσαν, έβαλα τα κλάματα
- Σεισμός τώρα στην Αχαΐα
- Δύο μηνύσεις σε βάρος του Γεωργούλη από τη δικηγόρο – Ποια ήταν η πρώτη του αντίδραση
- Αταμάν: Έκλεισε στον Παναθηναϊκό - Οι πρώτες μεταγραφές
- Παγκόσμια βόμβα η σύγκρουση στο Σουδάν
- 10 σοφά λόγια του Αισχύλου που πρέπει να θυμάσαι
- Standard &Poor's: Δεν έδωσε επενδυτική βαθμίδα στην Ελλάδα - Αναβάθμισε μόνο τις προοπτικές
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Τα Νεα
- Συνεργασία «3+1» με υπογραφή Μενέντεζ
- «Τα ρούχα αποκαλύπτουν πολλά και αναπάντεχα για τους ανθρώπους»
- Εποχή Αταμάν στον Παναθηναϊκό!
- «Δεν υπάρχει πρόβλημα στατικότητας» στη γέφυρα Σερβίων
- Στα «Νέα Σαββατοκύριακο»: Στη γωνία ο Τσίπρας
- Standard & Poor’s: Αναβάθμισε τις προοπτικές διατήρησε την αξιολόγηση στο BB+
- ΣΥΡΙΖΑ: Τον Σαμαρά τον έριξε ο λαός, όπως θα ρίξει κι εσάς κ. Μητσοτάκη
- Ο άνθρωπος που αγαπούσε το σινεμά
- Καρχαρία 300 κιλών έπιασαν ψαράδες στην Ιεράπετρα
- Γονικές άδειες: Τι προβλέπει η νέα υπουργική εγκύκλιος για τους δικαιούχους
- Τελευταία Νέα Τα Νεα
- «Τα ρούχα αποκαλύπτουν πολλά και αναπάντεχα για τους ανθρώπους»
- Συνεργασία «3+1» με υπογραφή Μενέντεζ
- Ο άνθρωπος που αγαπούσε το σινεμά
- Στα «Νέα Σαββατοκύριακο»: Στη γωνία ο Τσίπρας
- Καρχαρία 300 κιλών έπιασαν ψαράδες στην Ιεράπετρα
- «Δεν υπάρχει πρόβλημα στατικότητας» στη γέφυρα Σερβίων
- Standard & Poor’s: Αναβάθμισε τις προοπτικές διατήρησε την αξιολόγηση στο BB+
- ΣΥΡΙΖΑ: Τον Σαμαρά τον έριξε ο λαός, όπως θα ρίξει κι εσάς κ. Μητσοτάκη
- Εποχή Αταμάν στον Παναθηναϊκό!
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- «Κύμα» επενδύσεων στα φωτοβολταϊκά από βιομηχανίες τροφίμων και σούπερ μάρκετ
- Χιλιάδες δρομείς θα πλημμυρίσουν τη Θεσσαλονίκη
- Χρήστος Πρωτόπαπας: Μηδενική ανοχή
- Καιρός σήμερα: Έρχονται βροχές και καταιγίδες – Πού και πότε θα βρέξει (Video)
- Κατερίνα Γκαγκάκη: "Κάτι κάνω και επιλέγω ανθρώπους που συνήθως έχουν κάτι παράλληλο"
- Γιάννης Μακρυγιάννης: Γαλάζιες ανασφάλειες
- Αργός μεταβολισμός: Οι αιτίες και πώς μπορείτε να «κάψετε» λίπος
- Διονύσης Τεμπονέρας: Εκκρεμείς συντάξεις – Ψέματα σε ζωντανή μετάδοση
- Αποκλεισμός στο διπλό της Βαρκελώνης για Τσιτσιπά
- Εξερράγη το ηφαίστειο Ρινκόν ντε λα Βιέχα στην Κόστα Ρίκα