Review: Tomb Raider

Η ‘’γέννηση’’ μιας Αμαζόνας

Πληροφορίες:

Εταιρία ανάπτυξης: Square Enix

Studio ανάπτυξης: Crystal Dynamics

Διάθεση: CD Media

Είδος: Action, Adventure

Κυκλοφορία: 5/03/2013

Το είδαμε σε: PS3

Κυκλοφορεί επίσης: Xbox 360, PC

Official SiteΣυζήτηση στο Forum

Η Lara Croft είναι αναμφίβολα ένας από τους πιο γνωστούς χαρακτήρες στην βιομηχανία

των βιντεοπαιχνιδιών. Ελάχιστοι είναι εκείνοι που στο άκουσμα του ονόματός της δεν γνωρίζουν πως πρόκειται για την πιο ελκυστική, σέξι, ευλύγιστη και έξυπνη Βρετανίδα αρχαιολόγο που αρέσκεται στην εξερεύνηση αρχαίων και επικίνδυνων μνημείων και ερειπίων αρχαίων πολιτισμών ανά τον κόσμο. Η εμφάνισή της πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά το 1996 σε PSX, PC και Sega Saturn στο Tomb Raider, ένα από τα πρώτα παιχνίδια που εισήγαγε τα 3D γραφικά στον κόσμο των video games και προκάλεσε αίσθηση με το περιεχόμενό του και τους ιδιαίτερα πνευματικούς γρίφους του. Ακολούθησε μία σειρά από κυκλοφορίες Tomb Raider τίτλων έως το 2008 και παρουσίασαν τις περιπέτειες της τολμηρής αρχαιολόγου.
H Square Enix αποφάσισε πως το franchise χρειαζόταν μία ανανέωση κι έτσι ανέθεσε στην Crystal Dynamics, το υπεύθυνο studio για την δημιουργία των τεσσάρων τελευταίων κυκλοφοριών της σειράς, να υλοποιήσει την ανανέωση αυτή ξεκινώντας έναν νέο κύκλο στην ιστορία της Lara Croft. Καθώς το Tomb Raider αποτελεί Reboot στη σειρά θα προσπαθήσουμε στις παρακάτω γραμμές να μην το συγκρίνουμε με τις προηγούμενες κυκλοφορίες του και την κληρονομιά που κουβαλάει αλλά να το αντιμετωπίσουμε ως αυτόνομο τίτλο.

Το χαμένο βασίλειο του Yamatai – Η ιστορία

Αρχικά να σας πούμε πως εφόσον μιλάμε για reboot του franchise στο Tomb Raider θα βιώσετε την πρώτη περιπέτεια της νεαρής, αθώας, φιλόδοξης και έξυπνης Lara Croft με καταλυτική σημασία στην εξέλιξη της προσωπικότητας της βρετανίδας αρχαιολόγου. Θα σας αναφέρουμε μόνο τις βασικότερες πληροφορίες της ιστορίας, τα υπόλοιπα θα σας αφήσουμε να τα ανακαλύψετε οι ίδιοι. Η Lara με την συντροφιά μίας ομάδας ειδικών, έχοντας ως επικεφαλή τον Conrad Roth στενό φίλο της οικογένειας Croft,ταξιδεύει με το πλοίο Endurance στα νερά της Ιαπωνίας αναζητώντας τη χαμένη γη του Yamatai, του αρχαίου βασιλείου της Himiko, πρώτης βασίλισσας του ήλιου. Θα εισέλθουν στο ‘’τρίγωνο του Δράκου’’, γνωστό για τα εκατοντάδες αγνοούμενα πλοία μετά το πέρασμά τους από το σημείο και ύστερα από μία ισχυρή καταιγίδα το Endurance θα κοπεί στα δύο σαν χάρτινο καραβάκι. Το κύμα θα ξεβράσει την Lara και το υπόλοιπο πλήρωμα στην παραλία του κοντινότερου νησιού. Στην προσπάθειά της να βρει τα υπόλοιπα μέλη του πληρώματος και να επιβιώσει θα έρθει αντιμέτωπη με άγριους λύκους, με τους επικίνδυνους ιθαγενείς του νησιού και όχι μόνο ενώ θα ανακαλύψει το μεγάλο μυστικό που κρύβει στα βάθη του το μυστήριο νησί. Τα γεγονότα αυτά θα την αναγκάσουν να αναδυθεί από τρομοκρατημένη νεαρή γυναίκα σε μία σκληροτράχηλη πολεμίστρια. H ιστορία στο νησί εκτυλίσσεται ομαλά για την αλλαγή της Lara. Θα την δείτε να υποφέρει, να προσπαθεί να δείξει κουράγιο, να αποκτάει τόλμη και θάρρος , αποτελέσματα των συμβάντων που λαμβάνουν χώρα και τα οποία αποτυπώνονται με μεγάλο ρεαλισμό. Η πλοκή του παιχνιδιού επίσης δείχνει ενδιαφέρουσα και ατμοσφαιρική έως και συγκινητική κυρίως λόγω των ανακαλύψεων-αποκαλύψεων που πραγματοποιούνται αλλά και των ξεχωριστών σχέσεων που αναπτύσσει η Lara με τους συντρόφους της.

Το ένστικτο της επιβίωσης – Gameplay

Από τα πρώτα πράγματα που θα παρατηρήσετε μόλις ξεκινήσετε το campaign είναι η προσθήκη της λειτουργίας Survival Instinct. Με το πάτημα ενός κουμπιού εύκολα θα δείτε στο περιβάλλοντα χώρο τα αντικείμενα με τα οποία μπορείτε να αλληλεπιδράσετε, όπως για παράδειγμα τα κουτιά που σπάνε και προσφέρουν τα απαραίτητα υλικά, πυρομαχικά, τα grappling points κ.α. . Όπως καταλαβαίνετε, η προσθήκη αυτή θα κάνει την ζωή σας πολύ πιο εύκολη αφού δεν θα χρειάζεται πλέον να ψάχνετε για ώρα τα επόμενα βήματά σας. Σε μερικούς ίσως φανεί αρνητική αυτή η απλοποίηση λόγω έλλειψης πρόκλησης. Η κάμερα είναι πολύ βολική, με μία άποψη τρίτου προσώπου πίσω από τον χαρακτήρα και δεν θα σας δυσκολέψει όποτε θεωρηθεί σημαντική η συγκεκριμένη τοποθέτησή της. Ο χάρτης του παιχνιδιού είναι ανοικτός, δεν αποτελείται από επίπεδα δηλαδή και προσφέρεται προς εξερεύνηση. Η ροή είναι συνεχόμενη και μπορείτε να ταξιδέψετε περπατώντας σε όλα τα σημεία του νησιού ή να μεταφερθείτε γρήγορα μέσω του fast travel συστήματος που έχει τοποθετηθεί στον τίτλο ανάμεσα στα πρόχειρα καταλύματα, που στην ουσία είναι μικρές εστίες φωτιάς και θα βρείτε διάσπαρτες μέσα στον χάρτη. Αυτή δεν είναι η μόνη τους χρησιμότητα, λίγο πιο κάτω θα μάθετε τις υπόλοιπες.
Ο τίτλος συνδυάζει την χρήση action-adventure, platforming και survival μηχανισμών. Φέρει ομοιότητες με την σειρά Uncharted καθώς αρκετές φορές θα χρειαστεί να τρέξετε , να πηδήξετε, να σκαρφαλώσετε όσο το περιβάλλον γύρω σας θα καταστρέφεται. Θα κληθείτε να λύσετε κάποιους γρίφους, ωστόσο απλούς και εδώ είναι που βοηθάει ιδιαίτερα το survival instinct. Στην τάση της εποχής, QTE’s προστέθηκαν και στο Tomb Raider. Στο ξεκίνημα του παιχνιδιού χρησιμοποιήθηκαν αρκετές φορές ενώ στην συνέχεια υπήρξε ισορροπία στην συχνότητα τους. Μπορούν να χαρακτηριστούν προβληματικά διότι σας δίνουν λίγο χρόνο να αντιδράσετε και δεν θα είναι απίθανο οι περισσότεροι θάνατοί σας στο παιχνίδι να προέλθουν από αυτά.
Στα του εξοπλισμού τώρα θα αποκτήσετε gears όπως έναν πυρσό για να ανάβετε φωτιές και να φωταγωγείτε σκοτεινές περιοχές ή ένα ακροβατικό τσεκούρι, κύριο βοήθημα στις αναρριχήσεις σας που χρησιμεύει και ως melee weapon. Το οπλοστάσιο της Lara αποτελείτε κατά κύριο λόγο από το τόξο της και συνοδεύεται από ένα pistol (όχι τα duals των προηγούμενων τίτλων) , ένα shotgun κι ένα rifle. Κανένα όπλο δεν διαθέτει απεριόριστα πυρομαχικά. Θα χρειαστεί να τα προμηθευτείτε από τους εχθρούς σας ή να τα βρείτε τοποθετημένα σε διάφορα σημεία. Ωστόσο, αυτά θα τα βρείτε σε αφθονία κι έτσι δεν θα χρειαστεί να ανησυχήσετε για την ποσότητά τους ακόμα και στα δυσκολότερα επίπεδα. H Square Enix θέλησε να προσθέσει στο gameplay ένα σύστημα exp δίνοντάς του μια χροιά από παιχνίδι ρόλων. Η αλήθεια είναι πως η προσθήκη αυτή έγινε με εύστοχο τρόπο και αλυσιδωτή χρήση. Experience θα αποκτάτε μετά από κάθε εχθρό που σκοτώνετε και κάθε loot σας από ζώα που κυνηγήσατε, ολοκληρώνοντας κάποια side quests και challenges που υπάρχουν και θα αναφερθούν παρακάτω, βρίσκοντας collectibles ή φυσιολογικά με την πρόοδό σας στο campaign. Τα exp αυτά μετατρέπονται σε skill points τα οποία θα χρησιμοποιείτε για την αναβάθμιση των skills της Lara. Τα skills χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες: survivor, hunter και brawler και αφορούν τα πάντα, από τον αριθμό των πυρομαχικών που θα λαμβάνετε από τους εχθρούς μέχρι finishing επιθέσεις των όπλων σας. Εκτός του experience θα συλλέγετε και salvages τα οποία χρησιμοποιούνται στην αναβάθμιση του οπλοστασίου σας, κάνοντας τα όπλα δυνατότερα και γρηγορότερα. Τις αναβαθμίσεις των skills της Lara και των όπλων σας θα τις πραγματοποιείτε στα fire camps, τα πρόχειρα καταλύματα που αναφέραμε παραπάνω.

Τα side quests είναι προαιρετικά και αποτελούνται από αρχαία μνημεία κρυμμένα μέσα στον χάρτη στα οποία θα χρειαστεί να λύσετε μερικούς από τους απλούς γρίφους του παιχνιδιού για να φτάσετε στα μπαούλα των θησαυρών που περιέχουν μία γενναία ποσότητα experience. Τα challenges πάλι είναι κάποιες in-game προκλήσεις που θα βρείτε ανά τον χάρτη και η ολοκλήρωσή τους απαιτεί για παράδειγμα την συγκέντρωση δέκα μανιταριών ή την καταστροφή δέκα αντικειμένων. Αν δεν είστε θηρευτής achievements/trophies δεν υπάρχει λόγος να ασχοληθείτε με τα challenges αφού ο αριθμός των exp που θα αποκτήσετε είναι αμελητέος. Τα collectibles του παιχνιδιού ποικίλουν και δεν θα σας αφήσουν εντελώς αδιάφορους καθώς σχετίζονται με το νησί στο οποίο εκτυλίσσεται η ιστορία. Αποτελούνται από documents σαν ημερολογιακές σελίδες που άλλες σας διηγούνται ιστορίες του νησιού και των αποίκων του και άλλες σας δίνουν πληροφορίες για τους φίλους σας αλλά και από διάφορα αρχαία κειμήλια του πολιτισμού του νησιού.
Ας περάσουμε στις μάχες του παιχνιδιού που αποτελούν κι ένα μεγάλο μέρος του. Το σύστημα στόχευσης των όπλων είναι χειροκίνητο, δεν υπάρχει auto-target πράγμα που αυτομάτως κάνει την πρόκληση μεγαλύτερη σε συνδυασμό με την πολύ καλή και επιθετική A.I. Οι εχθροί σας (στο hard επίπεδο δυσκολίας τουλάχιστον) θα έχουν στόχο να σας εξοντώσουν σε κάθε τους ευκαιρία προσπαθώντας συνεχώς να σας πλησιάσουν, να σας περικυκλώσουν πυροβολώντας πάντα όποτε αυτό είναι δυνατόν και να σας ‘’ξετρυπώσουν’’ από τα σημεία κάλυψής σας ρίχνοντάς σας δεκάδες χειροβομβίδες. Ευτυχώς το σύστημα στόχευσης λειτουργεί σωστά και πάρα πολύ αποτελεσματικά για action τίτλο και δεν θα σας ‘’πονοκεφαλιάσει’’. Στις μάχες σας αρκετές φορές θα έχετε την επιλογή να κινηθείτε αθόρυβα για να αιφνιδιάσετε τους εχθρούς σας και να τους βγάλετε από την μέση χωρίς κόπο, ένα λειτουργικό stealth στοιχείο που μας χαροποίησε μάλιστα. Το κυριότερο που θα πρέπει να σας αναφέρουμε όμως είναι το αυτόματο σύστημα κάλυψης που διαθέτει ο τίτλους. Φτάνοντας πίσω από έναν τοίχο, έναν βράχο ή οτιδήποτε άλλο χρησιμοποιήσετε για να καλυφθείτε από τα εχθρικά πυρά είτε να μην γίνεται αντιληπτοί η Lara θα καλυφθεί αυτόματα χωρίς την χρήση κάποιου κουμπιού. Στις περιπτώσεις μάλιστα που σημαδεύετε προς τα αριστερά ή τα δεξιά θα δείτε την Lara να κινείται προσεκτικά χωρίς να εκθέτει όλο της το σώμα. Στις μάχες σώμα με σώμα η dodge κίνηση της Lara θα σας βοηθήσει να αποφύγετε τις εχθρικές επιθέσεις και να αντεπιτεθείτε. Αξίζει να σημειωθεί πως ο τίτλος περιέχει κάποιες βίαιες σκηνές που αποδίδονται ιδιαίτερα ρεαλιστικά. Το πρώτο παράδειγμα θα το δείτε όταν αναγκαστείτε να σκοτώσετε τον πρώτο σας εχθρό.
Το Tomb Raider διαθέτει αυτόματο σύστημα αποθήκευσης και το οποίο πραγματοποιείται ανά τακτά χρονικά διαστήματα, ακόμη και μέσα σε μεγάλης διάρκειας μάχες οπότε δεν χρειάζεται να ανησυχείτε μήπως ένας θάνατος σας φέρει πολύ πίσω στο παιχνίδι. Το campaign έχει ικανοποιητική διάρκεια, γύρω στις 14 ώρες οι οποίες αυξάνονται αν αποφασίσετε να εξερευνήσετε τον χάρτη συλλέγοντας collectibles και ολοκληρώνοντας τα side quests.

Ζούμε μαζί μα πεθαίνουμε μόνοι – Multiplayer

Στο reboot του franchise υπάρχει και η δυνατότητα για διαδικτυακό παιχνίδι. Επηρεασμένη η Square Enix από την μόδα της εποχής θέλησε να προσεγγίσει ακόμη περισσότερο κοινό με αυτή την προσθήκη. Ευτυχώς δεν λειτούργησε αρνητικά στο single player. Το πως μπορεί να χωρέσει το Multiplayer Mode σε έναν action-adventure τίτλο μας το πρωτοδίδαξε η σειρά Uncharted στο Playstation. Κάτι παρόμοιο μπορείτε να φανταστείτε και για το Tomb Raider. Διαθέτει πέντε χάρτες και τέσσερα διαφορετικά modes, τα δύο πρώτα είναι τα γνωστά Free for All (Deathmatch) και Team Deathmatch όπου ο παίκτης καλείται να σκοτώσει αντίστοιχα όλους τους υπόλοιπους παίκτες ή εκείνους της αντίπαλης ομάδας, το Cry for Help όπου η μία ομάδα προσπαθεί να αποκτήσει τον έλεγχο των Radio tower την ίδια στιγμή που η άλλη προσπαθεί να τους σαμποτάρει και το Rescue όπου η μία ομάδα προσπαθεί να καταλάβει κάποια σημεία με supplies και να τα επιστρέψει στην βάση της ενώ η άλλη να την εμποδίσει. Όπως και το single player έτσι και το Multiplayer έχει σύστημα exp. Ανεβαίνοντας επίπεδα θα έχετε την ευκαιρία να αποκτήσετε πρόσβαση σε περισσότερους χαρακτήρες, αναβαθμίσεις για τα όπλα σας και skills. Το κακό στο multiplayer είναι πως δεν υπάρχει ισορροπία στην επιλογή των παικτών αναλόγως το level οπότε κάλλιστα μπορείτε να βρεθείτε στην ίδια πίστα με παίκτες πολύ πιο ανεπτυγμένους από εσάς. Στον τομέα των γραφικών το frame rate αρκετές φορές δεν είναι σταθερό και η πτώση του προκαλεί αίσθηση. Γενικά, οι εντυπώσεις που αφήνει σαν mode το multiplayer είναι ικανοποιητικές και προσθέτει ώρες ασχολίας σε όσους ενδιαφέρονται, δεν είναι όμως κάτι που τελικά έχει ανάγκη το Tomb Raider για να επιτύχει, μπορεί και χωρίς αυτό και χαιρόμαστε που σας το λέμε.

Η άγρια ομορφιά της φύσης- Οπτικοακουστικός τομέας

Το αποτέλεσμα των γραφικών του Tomb Raider, τόσο στους χαρακτήρες όσο και στις τοποθεσίες του νησιού και την απόδοση των καιρικών φαινομένων εκτός ελάχιστων περιπτώσεων είναι πραγματικά άξιο συγχαρητηρίων. H φυσικότητα στην κίνηση των χαρακτήρων και η πειστικότητα των εκφράσεων του προσώπου τους, κυρίως στα cutscenes, είναι ιδιαίτερα λεπτομερής. Ελάχιστες φορές είδαμε το frame rate να πέφτει, κυρίως σε πολύ απαιτητικές σκηνές. Το lip-sync ωστόσο σε ορισμένα σημεία μέσα στο παιχνίδι δεν φάνηκε να ικανοποιεί αρκετά. Τα πλούσια τοπία του νησιού, από τα πράσινα δάση και τα ρηχά ποτάμια μέχρι τα χιονισμένα βουνά και τις σκοτεινές σπηλιές δείχνουν πανέμορφα, λεπτομερείς σαν να πρόκειται για προσομοίωση πραγματικών τοποθεσιών. Σίγουρα κάποια στιγμή θα σταματήσετε να τα παρατηρήσετε περιστρέφοντας την κάμερά σας. Ο ρεαλισμός που προσπάθησαν οι δημιουργοί του παιχνιδιού να αποδώσουν στα καιρικά φαινόμενα στέφεται με επιτυχία, αρκεί να παρατηρήσετε και να ακούσετε για μερικές στιγμές κάποια καταιγίδα και θα το καταλάβετε και οι ίδιοι.
Τα voice-acting όλων των χαρακτήρων είναι αληθοφανή και δεν θα σας αφήσουν παραπονεμένους, ιδιαίτερα εκείνο της Lara Croft. Η ερμηνεία της γνωστής ηθοποιού Camilla Luddington θα μπορούσε να διεκδικήσει επάξια όσκαρ α’ γυναικείου ρόλου, χωρίς υπερβολές. H μουσική και τα εφέ που ‘’ντύνουν’’ το παιχνίδι θα καταφέρουν να σας μεταφέρουν την ατμόσφαιρά του και τα συναισθήματα της πρωταγωνίστριάς μας με ακρίβεια.

Αρχή ήμισυ παντός – Κλείνοντας

Όπως σας είπαμε και στην αρχή θα προτιμήσουμε να μην μιλήσουμε για τις διαφορές και της ομοιότητες του νέου Tomb Raider σε σχέση με τις προηγούμενες κυκλοφορίες. Crystal Dynamics και Square Enix παρέδωσαν στο κοινό έναν από τους καλύτερους τίτλους του είδους, με αρκετά στοιχεία από άλλα είδη τοποθετημένα με σωστό τρόπο, με μία συγκλονιστική ατμόσφαιρα, έναν ιδιαίτερα προσεγμένο τεχνικό τομέα και μία ιστορία ζωής που αναγκάζει εμάς, το κοινό, να ζητήσουμε τη συνέχεια της και τους δημιουργούς της υποχρεωμένους να μας αφουγκραστούν.

{youtube}nFBrgeSjj-0{/youtube}

Κώστας Νικολούζος

Θετικά:Μία εντυπωσιακή πρώτη περιπέτεια της Lara CroftΚαλοδουλεμένο Gameplay με πλούσιο περιεχόμενοΤα collectibles έχουν άμεση σχέση με την ιστορία του νησιούΑτμόσφαιρα που καθηλώνειΙδιαίτερα προσεγμένος τεχνικός τομέαςΙκανοποιητικότατη διάρκειαΑρνητικά: Ικανοποιητικό αλλά περιττό MultiplayerΚάτι περισσότερο από αρκετά πυρομαχικά Τα challenges είναι πλήρως περιττά



9/10

Keywords
tomb raider, tomb raider, xbox 360, square enix, το νησι, square, crystal, xbox, sega, saturn, video, games, franchise, studio, reboot, μυστήριο, survival, travel, uncharted, survivor, hunter, fire, dodge, single, player, playstation, free, team, radio, frame, υποψηφιοτητες οσκαρ 2013, αποτελεσματα δημοτικων εκλογων 2010, εκλογες 2010 αποτελεσματα , παγκόσμια ημέρα της γυναίκας 2012, Καλή Χρονιά, αλλαγη ωρας 2012, τελη κυκλοφοριας 2013, αποτελεσματα, γυναικα, ζωα, θανατος, θαρρος, μουσικη, μοδα, νησι, ομορφια, παιχνιδια, χαρτες, ωρα, games, game, hunter, radio, saturn, square enix, square, xbox 360, αξιζει, αρχαια, ατμοσφαιρα, αφθονια, βουνα, βρειτε, γεγονοτα, γινεται, δυνατοτητα, δειτε, δειχνει, εγινε, εφε, ευκαιρια, ευκολα, υπαρχει, ενστικτο, εμφάνιση, εξελιξη, επιτυχια, εχθροι, ζωη, ζωης, ιδια, ημισυ, ισορροπια, κυμα, κινηση, ρεαλισμος, λογο, μυστήριο, μυστικο, μνημεια, μπορειτε, ξεκινημα, ομαδα, παντα, ουσια, περιβαλλον, πλοια, πλοιο, ροη, σελιδες, σιγουρα, συνεχεια, σειρα, συγκεντρωση, σκηνες, σωμα, συχνοτητα, ταση, τολμη, τοξο, τοπια, τιτλος, φορα, χαιρομαστε, χρονικα, ωρες, auto, βηματα, crystal, dodge, free, adventure, ειδη, ειπαμε, franchise, frame, fire, χωρα, ιδιαιτερα, ιθαγενεις, χροια, travel, παιχνιδι, player, πληροφοριες, ποταμια, reboot, studio, sega, single, survival, survivor, σωμα με σωμα, σωστο, sync, target, team, υλικα, uncharted, voice
Τυχαία Θέματα