Βολές αρχιτεκτόνων κατά ΤΑΙΠΕΔ για την καταστροφή 4 μνημείων στο Ελληνικό

Κατά του ΤΑΙΠΕΔ και των παρεμβάσεων που έγιναν ώστε να μην ανακηρυχθούν μνημεία της σύγχρονης ιστορίας του τόπου, τέσσερα μνημεία του Ελληνικού, τάσσεται ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων.

Όπως αναφέρει τα κτήρια αυτά εξετάστηκαν στη συνεδρίαση του Κεντρικού Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων στις 13 Οκτωβρίου μετά από σχετική πρόταση και εμπεριστατωμένη έκθεση τεκμηρίωσης από την Αρχιτεκτονική Σχολή του ΕΜΠ.

"Αποτελεί τελικά τόσο ενοχλητική παράμετρος η ιστορία ώστε στον εν κρυπτώ σχεδιασμό από το γραφείο Φόστερ να πρυτανεύσει

η μη διατήρηση των μνημείων, και το ΚΣΝΜ να αποφασίσει να καταστραφούν κτήρια με εμβαδόν (συμπεριλαμβανομένου και του παλιού πύργου ελέγχου) μόλις πέντε στρεμμάτων μέσα σε μια έκταση 6,5 χιλιάδων στρεμμάτων περίπου, που προσφέρονται από το ΤΑΙΠΕΔ;" αναφέρει η ανακοίνωση του ΣΑΔΑΣ που επικαλείται σύμπλευση συμφερόντων με τις αναπτυξιακές επιλογές του τόπου.

Ολόκληρη η ανακοίνωση του ΣΑΔΑΣ:

"Εντύπωση προκαλεί η στάση και η επιχειρηματολογία όσων εισηγήθηκαν κατά της κήρυξης, κατ' ανάθεση του ΤΑΙΠΕΔ. Ακόμα μεγαλύτερη έκπληξη προκαλεί το γεγονός ότι πλήθος σημαντικά μνημεία της περιοχής, που περιλαμβάνονται στην πρόταση του ΕΜΠ, ούτε καν εισήχθησαν για εξέταση". Ανάμεσα σε αυτά το αθλητικό συγκρότημα του Αγίου Κοσμά, σημείο αναφοράς για τον πολεοδομικό σχεδιασμού του παράκτιου μετώπου της Αττικής, το 1959, από το γραφείο του Κωνσταντίνου Δοξιάδη, πρώτο μοντέρνο σχεδιασμό αθλητικού συγκροτήματος στη χώρα και το μεγαλύτερο κέντρο λαϊκού αθλητισμού στη χώρα επί μισό περίπου αιώνα.

Η εισήγηση και η τοποθέτηση κατά της κήρυξης των μνημείων που εξετάστηκαν, γεννά πάμπολλα ερωτήματα:

Για τον Δυτικό Αερολιμένα

Μπορούμε να αδιαφορούμε για την καταστροφή της πρώτης και επί 20ετία μόνης διεθνώς αναγνωρίσιμης αεροπορικής πύλης της χώρας; Μπορεί να θεωρείται δύσκολη η αναγνώριση του αυθεντικού πυρήνα του, τη στιγμή που διαθέτουμε την βάσει σχεδίων τεκμηρίωση της αρχικής του μορφής; Ή μας είναι τόσο ενοχλητικό και αδιάφορο από αρχιτεκτονικής άποψης, ένα έργο το οποίο έχει παρουσιάσει ως επίτευγμά του ο Θουκυδίδης Βαλεντής; Μπορούν διακεκριμένοι σημερινοί αρχιτέκτονες να θεωρούν ως διατήρηση της αρχιτεκτονικής μας κληρονομιάς, το γκρέμισμα μνημείων και την υποκατάστασή τους με φωτογραφίες και κινηματογραφικές ταινίες;

Για το συγκρότημα του Κολλεγίου Θηλέων (πρώην Σχολείου της Σμύρνης)

Μπορούμε να αδιαφορούμε για την καταστροφή ενός μνημείου που στέγασε πρωτοπόρα σύγχρονα εκπαιδευτικά συστήματα στη χώρα και συνδέθηκε με τη συμβολή των προσφύγων της Μικράς Ασίας στην οικοδόμηση της σύγχρονης Ελλάδας, μέσα στις ασταθείς και δύσκολες συνθήκες του μεσοπολέμου; Μπορεί αυτά να αντιμετωπίζονται ως υπόθεση μόνον «όσων πέρασαν από κει»; Μπορούμε να κρίνουμε ως αρχιτεκτονικά ολοσχερώς ενοχλητικό και αδιάφορο μέχρι κατεδάφισης, ένα έργου του Στιούαρτ Τόμσον, τιμημένου επανειλημμένα από την ελληνική πολιτεία για το αρχιτεκτονικό του έργο στην χώρα και σχεδιαστή εμβληματικών κτηρίων του πλανήτη;

Κατά την εξέταση αυτού του θέματος από το ΚΣΝΜ, ετέθησαν θέματα όπως: Ολοκληρώθηκε ή δεν ολοκληρώθηκε η πλήρης ανάπτυξη του εκπαιδευτικού συγκροτήματος;

Κατασκευάστηκε ή δεν κατασκευάστηκε αέτωμα στην είσοδο του κεντρικού του κτηρίου;

Μπορεί να διατυπώνονται τέτοια ερωτήματα από τους σημερινούς διακεκριμένους αρχιτέκτονες;

Ο προβλεπόμενος σχεδιασμός με την τοποθέτηση καζίνο στη θέση του συγκροτήματος αυτού, παρά το ότι η χρήση απαγορεύεται από τις υφιστάμενες πολεοδομικές διατάξεις, μπορεί άραγε να αποτελέσει ισχυρό επιχείρημα για την καταστροφή ενός τέτοιου μνημείου;

Την εξήγηση στα αδιανόητα, δίνει απόλυτα η επιχειρηματολογία ενός μέλους του ΚΣΝΜ, τέως προέδρου του ΣΑΔΑΣ και νυν εκπροσώπου του ΤΕΕ, που παρουσιάζει την αίολη απόφαση του ΚΣΝΜ ως αναγκαία «σύμπλευση συμφερόντων» με τις υφιστάμενες «αναπτυξιακές επιλογές»: μια εξήγηση άσχετη όχι μόνον με τη διατήρηση πολιτιστικών μνημείων αλλά και με τη στάση του φορέα που σήμερα εκπροσωπεί, που έχει καταγγείλει την καταστροφική συνέπεια της επένδυσης με υφαρπαγή του δημόσιου χώρου του Ελληνικού.

Keywords
Τυχαία Θέματα