«Aνέτειλε το Έαρ…»
«Απ΄ τ΄ ανοιχτό παράθυρο, / η άνοιξη μου γνέφει και μου χαμογελά / και στέλνει στο περβάζι μου / με δυό μικρά πουλιά, / απόκοσμο κελάηδημα, ουράνια χαρά»
(Από τη συλλογή ποιημάτων του Γ. Αλεξανδρή, “Ανατολικά της – Ω”).
Μπορεί ημερολογιακά η Άνοιξη να ανέτειλε στις 21 Μαρτίου, ωστόσο ο λαός την αρχή της την ταύτισε με τον Απρίλιο. Κι αυτό γιατί ο Απρίλιος παραπέμπει στην ανθοφορία της Φύσης, στην ευωχία του ανθρώπου και τις περισσότερες φορές με την Ανάσταση του Χριστού, όπως ψέλνει και ο υμνωδός
“Ανέτειλε το έαρ, δεύτε ευωχηθώμεν…”.
Ο Υμνωδός μάς ενημερώνει πως ήλθε η Άνοιξη και γι αυτό πρέπει να χαρούμε όλοι μαζί και να γλεντήσουμε.
Ο Ερχομός της Άνοιξης ως Γραμματικό ΦαινόμενοΤα κείμενα των αρχαίων ιστορικών μας είναι γεμάτα με αναφορές στον ερχομό της Άνοιξης στο βαθμό που οι πολεμικές επιχειρήσεις διεξάγονταν τότε στην αρχή της Άνοιξης και μετά. Κατεξοχήν, όμως, εκείνος ο τύπος-φράση που κυριαρχεί στα ιστορικά κείμενα και παρέμεινε μέχρι και σήμερα ως καθημερινή φράση είναι το «’Αμα δε τω ήρι αρχομένω…»
«Άμα δε τω ήρι αρχομένω….». Να αναγνωριστεί ο τύπος «τω ήρι». Αυστηρή εντολή του φιλολόγου και απορημένα μάτια των μαθητών. Μα πώς συμβαίνει αυτό; Η άνοιξη είναι γένους θηλυκού και όχι ουδετέρου. Κάποιο λάθος θα έγινε.Ο Όμηρος γράφει «έαρος πολυανθέος εν πετάλοισι» (στα πέταλα της πολυανθισμένης άνοιξης), ο Ιπποκράτης θεωρεί την άνοιξη ως την καλύτερη εποχή για την κυοφορία της γυναίκας «Ώρη δε εαρινή αρίστη κυήσιος». Σήμερα έχουμε το επίθετο εαρινός με τα συνοδευτικά ουσιαστικά, όπως: εαρινή ώρα, εαρινή ισημερία, εαρινό τμήμα ή εαρινή επίθεση.
Άνοιξη – Γέννηση – ΑνάστασηΌλα θηλυκού γένους. Δεν μπορεί να είναι όλα σύμπτωση. Να! Και η αμυγδαλιά γένους θηλυκού είναι. Οι αρχαίοι Έλληνες λάτρευαν την Άνοιξη μέσα από γυναικείες μορφές, όπως τη νύμφη Χλωρίδα, τη Θάλεια, την Θαλλώ (αυτή που φέρει την ανθοφορία), την χάριτα Ανξώ (ανάπτυξη φυτών) και βέβαια τη Δήμητρα (θεά της γεωργίας και της βλάστησης) όπως και της κόρης της Περσεφόνης.
Το έαρ, του έαρος, τω ήρι….. Δεν μπορεί η άνοιξη να είναι ουδετέρου γένους. Κάποιο λάθος θα έγινε στα σημαινόμενα. Ίσως ο τύπος τω ήρι να ήταν παλιότερα επίρρημα. Η άνοιξη δεν μπορεί να είναι μια ουδέτερη κατάσταση. Αλίμονο…
Άσκοπες γλωσσικές αναζητήσεις και μαθητικοί εφιάλτες ή καημοί. Μέχρι να βρουν το γένος, την πτώση και την κλίση του τύπου «τω ήρι» έφυγε η άνοιξη της ζωής τους, μαράζωσαν τα όνειρά τους. Ξοδεύτηκε η νιότη τους στις δοτικές και τους συνηρημένους τύπους.
Οι ειδικοί ορίζουν την Άνοιξη ως μια από τις τέσσερις εποχές του έτους.
Οι ψυχολόγοι την τοποθετούν στους αμυντικούς μηχανισμούς του ανθρώπου ενάντια στη φθορά – ήττα του από το χρόνο. Τα φυτά την υποδέχονται ως το πανηγύρι της φύσης και τα λουλούδια ως νοσταλγία γονιμοποίησης.
Οι κοινωνιολόγοι την ταυτίζουν με τα φαινόμενα της κοινωνικής έκρηξης.
Οι ιστορικοί μας με τη μέθοδο των συνειρμών μάς παραπέμπουν στην εθνική επέτειο της εθνικής ανεξαρτησίας.
Η αισθητική ως κλάδος της φιλοσοφίας έχει εντάξει την άνοιξη στο χώρο του «ωραίου».
Οι ποιητές με το δικό τους τρόπο ορίζουν την ποίηση ως «εποχή των εποχών» και έκφραση της αγνότητας και αθωότητας.
«Άνοιξη είναι η παιδική ηλικία του έτους» (Alfred Tennyson).«Η μέρα που ο Θεός δημιούργησε την ελπίδα ήταν πιθανότατα η ίδια μέρα που δημιούργησε την Άνοιξη»(Bernard Williams).«Κείνο που σου προσάπτουνε τα χελιδόνια είναι η άνοιξη που δεν έφερες»(Ελύτης).«Μπορείς να κόψεις όλα τα λουλούδια, αλλά δεν μπορείς να εμποδίσεις την Άνοιξη να ’ρθει»(PabloNeruda).Για κάποιους άλλους (άτομα, λαοί…) η άνοιξη ίσως να σημαίνει τον οργασμό της φύσης, το ειδύλλιο της μέλισσας με τα άνθη και τη γύρη. Ίσως, ακόμη, για άλλους η άνοιξη να παραπέμπει στο ζωγραφικό πίνακα του Μποτιτσέλι («Primavera») ή στη γνωστή μουσική σύνθεση του Vivaldi («Οι τέσσερις εποχές»).
Η Άνοιξη για τους ΈλληνεςΓια τους Έλληνες η άνοιξη δεν συνιστά μόνο την αέναη κυκλική κίνηση του χρόνου αλλά συνδέθηκε με την προσδοκία και την ελπίδα ως εθνικό ζητούμενο. «Ακόμη τούτη η άνοιξη ραγιάδες ραγιάδες…». Η κρυφή προσμονή, η αθεράπευτη αισιοδοξία αλλά και η σταθερή απόφαση των υπόδουλων Ελλήνων για προσωπική ελευθερία και εθνική ανεξαρτησία.
Η άνοιξη όσο καμιά άλλη εποχή βάδισε παράλληλα με τους πόθους και τις αγωνίες των Ελλήνων, αναθέρμανε τις ελπίδες τους και τους γαλούχησε στην ιδέα πως το «ωραίο» συνάδει με την ελευθερία και την αξιοπρέπεια. Αντίθετα υπήρχαν και περιπτώσεις που η ωραιότητα της ανοιξιάτικης φύσης λειτούργησε ανασταλτικά – σύμφωνα με τον ποιητή – στην απόφαση των αγωνιστών του Μεσολογγίου για αντίσταση και «ηρωικό» θάνατο «Μάγεμα η φύσις κι όνειρο στην ομορφιά και χάρι.»
Γι΄αυτό η αισθητική αντίληψη του νεοέλληνα και η ταύτιση της Άνοιξης με την ομορφιά και τη νιότη άφησε ένα παράπονο στον Αθανάσιο Διάκο λίγο πριν τον ηρωϊκό και αποθεωτικό θάνατό του. «Για δες καιρό που διάλεξε ο χάρος να με πάρει, τώρα π΄ανθίζουν τα κλαδιά…» Πρόκειται για μία αδιαπραγμάτευτη αισθητική απαίτηση και ταυτόχρονα ανθρώπινη επιθυμία αλλά και βιοθεωρία (στάση ζωής) να μην μολυνθεί η ομορφιά και η ζωή από την ασχήμια – μαύρο του θανάτου και τη βαρβαρότητα του ανθρώπου όταν επιστρέφει στον πρωτογονισμό. «Γλυκειά η ζωή και ο θάνατος μαυρίλα».
Άνοιξη και ΕξέγερσηΣτα σημαινόμενα της άνοιξης χρεώνεται μεταφορικά και η κοινωνική και πολιτική των ανθρώπων σε ό,τι περιθωριοποιεί και εξοστρακίζει την προσωπική και εθνική αξιοπρέπεια και ελευθερία. Στην άνοιξη, δηλαδή, είναι ενσωματωμένη μια επαναστατική δύναμη, από την οποία ούτε οι ποιητές μπόρεσαν να απαλλαγούν από τη δεσποτεία των φυτών και λουλουδιών της άνοιξης. Ο Ελύτης στην πανδαισία των χρωμάτων της ανοιξιάτικης φύσης ανιχνεύει την πιο αυθεντική και διαχρονική επαναστατική πράξη «Βλέπω τη διαρκή επανάσταση φυτών και λουλουδιών».
Ποτέ άλλοτε, επίσης, μία παροιμία κι ένα δίστιχο δεν συμφώνησαν σε τέτοια έκταση, αυτό που ο λαός γνωρίζει εμπειρικά και το ερμηνεύει. Ο αγώνας, δηλαδή, που χρειάζεται για να απαλλαγεί η άνοιξη από το βαρύ φορτίο του χειμώνα. Ένας αγώνας επίπονος και συλλογικός «Ένα χελιδόνι δε φέρνει την άνοιξη». Ανάλογη ήταν και η επισήμανση των αρχαίων «μία χελιδών έαρ ου ποιεί» ή του Αριστοτέλη «Το γαρ έαρ ούτε μία χελιδών ποιεί ούτε μία ημέρα».
Έτσι ένα δίστιχο «Ένα το χελιδόνι κι η Άνοιξη ακριβή / για να γυρίσει ο ήλιος θέλει δουλειά πολλή» (Ελύτης) και μια παροιμία μπόρεσαν να ορίσουν τα κοινωνικά και πολιτικά σημαινόμενα της άνοιξης.
Εν τω μεταξύ πέρα από τις ποικίλες ιστορικές ταυτίσεις και κοινωνικές ή πολιτικές αναφορές της άνοιξης, τα φυτά και τα λουλούδια μας θυμίζουν τον παράδεισο της ανθοφορίας των δέντρων. Τα αποδημητικά πουλιά επιστρέφουν στις παλιές φωλιές τους επικυρώνοντας πανηγυρικά τον ερχομό της άνοιξης.
Οι κανονιοφόροι του Έρωτα και το «Ερέχθειο» των πουλιών γονιμοποιούν με θετικά συναισθήματα και σκέψεις τους ανθρώπους που εναγωνίως και επίμονα προσπαθούν να αποκωδικοποιήσουν την αλληλουχία των κρυφών μηνυμάτων και νοημάτων της άνοιξης. Σε λίγο την ατμόσφαιρα θα την πλημμυρίζουν οι νότες του εμβληματικού όσο και σπαρακτικού.
« Ω γλυκύ μου έαρ…»
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Λευκή γυναίκα εθεάθη με Έλληνα
- Βρέθηκε η 50χρονη ψυχολόγος που είχε εξαφανιστεί στο Παγκράτι
- Αντιφλεγμονώδη: Αντικαταστείστε τα με πορτοκάλια!
- Σαν σήμερα 1/4: Η πρωταπριλιάτικη φάρσα στην Αγγλία που θα αφήσει εποχή
- Εορτολόγιο: Ποιοι γιορτάζουν σήμερα 1 Απριλίου
- Φορολογικές δηλώσεις 2023: Όλες οι αλλαγές στα φορο-έντυπα
- Ξανά στο...φως η σήραγγα στην Κακιά Σκάλα, 10 χρόνια μετά
- Αυξάνεται από σήμερα ο κατώτατος μισθός – Πόσος θα είναι ο «καθαρός μισθός»
- MasterChef: Η σουπιά τον έστειλε... σπίτι του - Επεισοδιακή αποχώρηση από τον διαγωνισμό μαγειρικής
- Κατώτατος Μισθός: Στα 780 ευρώ από σήμερα - Τι ισχύει για όλους τους μισθούς
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Huffington Post Greece
- «Aνέτειλε το Έαρ…»
- Πέτρος Θέμελης: Η αρχαία Μεσσήνη θα μπορούσε να είναι η Βαρκελώνη του σήμερα
- Από τα «χρυσά» έσοδα των εμβολίων του κορονοϊού στη χρεοκοπία - Οι φαρμακευτικές «αιμορραγούν»
- Ο Κλιντ Ίστγουντ στην τελευταία ταινία της θρυλικής καριέρας του
- Τέμπη: Ή αλλιώς συνταγή κάθε εθνικής τραγωδίας
- Τα φυτά εκπέμπουν υπερηχητικές «κραυγές» όταν αγχώνονται
- Πρωταπριλιάτικα ψέματα και μυστικά
- Πώς να σώσετε τις διακοπές σας όταν η βροχή απειλεί να τις καταστρέψει
- Χαβάη: 33 κολυμβητές «κυνήγησαν και παρενόχλησαν» κοπάδι δελφινιών (Βίντεο)
- "H Θεσσαλονίκη μπορεί να γίνει Τεχνολογικό Hub": Ο Αναστάσιος Τζήκας στη HuffPost Greece
- Τελευταία Νέα Huffington Post Greece
- «Aνέτειλε το Έαρ…»
- Πρωταπριλιάτικα ψέματα και μυστικά
- Τέμπη: Ή αλλιώς συνταγή κάθε εθνικής τραγωδίας
- Πώς να σώσετε τις διακοπές σας όταν η βροχή απειλεί να τις καταστρέψει
- Πέτρος Θέμελης: Η αρχαία Μεσσήνη θα μπορούσε να είναι η Βαρκελώνη του σήμερα
- Ο Κλιντ Ίστγουντ στην τελευταία ταινία της θρυλικής καριέρας του
- Τα φυτά εκπέμπουν υπερηχητικές «κραυγές» όταν αγχώνονται
- Χαβάη: 33 κολυμβητές «κυνήγησαν και παρενόχλησαν» κοπάδι δελφινιών (Βίντεο)
- Φλόριντα: Φάλαινα όρκα επιστρέφει στον ωκεανό μετά από 50 χρόνια αιχμαλωσίας
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Κατώτατος μισθός: Αυξάνεται στα 780 ευρώ μικτά από σήμερα, 1η Απριλίου
- 1η Απριλίου: Γιατί λέμε ψέματα την Πρωταπριλιά; – Πώς ξεκίνησε το έθιμο;
- Τρομοκρατικό δίκτυο στην Αθήνα: Στο «μικροσκόπιο» τα μηνύματα των δύο Πακιστανών
- Alpha: Ένα γνήσιο λαϊκό γλέντι απόψε στη σκηνή του J2US!
- Στα 780 ευρώ από σήμερα ο κατώτατος μισθός – Αυξήθηκε κατά 9,4%
- Πολιτική κρίση στο Περού: Εφετείο επικυρώνει την απόφαση ο πρώην πρόεδρος Πέδρο Καστίγιο να παραμείνει προφυλακισμένος για 36 μήνες
- Αποκάλυψη EleftherosTypos.gr: Ο Πρίγκιπας Παύλος κατεβαίνει στις εκλογές [έγγραφο ντοκουμέντο]
- Σε ισχύ από σήμερα ο νέος κατώτατος μισθός στα 780 ευρώ
- Εξιχνιάστηκε υπόθεση διάρρηξης τραπεζικών θυρίδων στη Νέα Σμύρνη
- Κοινωνική μάστιγα η βία ανηλίκων: Αύξηση 59% σε ένα χρόνο με θύματα δύο μαθητές την ημέρα