Takis (1925-2019): Πρωτοπόρος, επαναστάτης και θρύλος
Τον θάνατο του διεθνούς φήμης Ελληνα γλύπτη, Παναγιώτη Βασιλάκη, γνωστού ως Taki, ανακοίνωσε την Παρασκευή τον Ιδρυμα Takis, το οποίο ίδρυσε ο ίδιος το 1986.
«Με βαθιά θλίψη το Ίδρυμα Τάκις ανακοινώνει την απώλεια του διεθνούς γλύπτη Παναγιώτη Βασιλάκη. Ενας αληθινός πρωτοπόρος, επαναστάτης και θρύλος. Θα μείνει για πάντα αλησμόνητος. Ενα παραγωγικό και δημιουργικό μυαλό, του οποίου η εφευρετικότητα, το πάθος και η φαντασία ήταν αστείρευτα,
Ο Παναγιώτης Βασιλάκης, γνωστός παγκοσμίως ως Takis, ήταν μια από τις σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής. Πρωτοπόρος της κινητικής τέχνης, ξεδίπλωσε το καλλιτεχνικό του ταλέντο μετά το πέρας του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και επιβλήθηκε προσφέροντας μια διαφορετική προσέγγιση της κινητικής τέχνης. Καλλιτέχνης αυτοδίδακτος εκ πεποιθήσεως, κατάφερε να δημιουργήσει μια άρρηκτη σύνδεση ανάμεσα στην τέχνη και τις επιστήμες συνδυάζοντας στοιχεία της φύσης και της φυσικής στη γλυπτική του. Ο Takis ως «ακάματος δουλευτής των μαγνητικών πεδίων …» εξακολουθούσε μέχρι την τελευταία στιγμή να πειραματίζεται και να δημιουργεί κινητικά έργα τέχνης που έχουν εμπνεύσει ζωγράφους, γλύπτες και ποιητές της γενιάς του αλλά και συγχρόνους του.
Γεννήθηκε το 1925 στην Αθήνα. Η παιδική του ηλικία και η εφηβεία του σημαδεύονται από αλλεπάλληλους πολέμους από τους οποίους η Ελλάδα υπέφερε όπως η Γερμανική και Ιταλική κατοχή και ο Εμφύλιος πόλεμος. Η οικονομική ευμάρεια της οικογένειάς του είχε πληγεί ήδη από το 1922 , δηλαδή την περίοδο της Μικρασιατικής καταστροφής.
Ξεκίνησε την καλλιτεχνική του πορεία σε ηλικία περίπου 20 ετών - παρά το γεγονός ότι η οικογένειά του δεν αποδεχόταν την κλίση του προς τις καλές τέχνες - σε ένα υπόγειο εργαστήρι, όταν ήρθε σε επαφή με τα έργα του Picasso και του Giacometti. Το 1952 δημιούργησε το πρώτο του ατελιέ με τους παιδικούς του φίλους και καλλιτέχνες Μίνω Αργυράκη και Ραϋμόνδο στην περιοχή της Ανάκασας. Τα πρώτα έργα του Τάκι είναι προτομές από γύψο και γλυπτά από σφυρήλατο σίδηρο εμπνευσμένα και από τον αρχαιοελληνικό πολιτισμό αλλά και από καλλιτέχνες όπως ο Picasso και ο Giacometti.
Παρίσι
Το 1954, φτάνοντας στο Παρίσι, εντάχθηκε για λίγους μήνες στο ατελιέ του Brancusi. Τα τρία επόμενα χρόνια ταξίδευε και ζούσε ανάμεσα στο Παρίσι και στο Λονδίνο, όπου εμπνεύστηκε και δημιούργησε τα πρώτα του κινητικά έργα. Eντυπωσιασμένος από τα ραντάρ, τις κεραίες και τα τεχνολογικά κατασκευάσματα που κοσμούν τον σιδηροδρομικό σταθμό στο Calais της Γαλλίας, δημιούργησε τα πρώτα του Σινιάλα, τα οποία στην αρχή είναι άκαμπτα και έχουν φωτεινά σήματα στην κορυφή τους, αλλά σταδιακά αλλάζουν μορφή.
Στην κορυφή τους τοποθετούνται πυροτεχνήματα μέσω των οποίων πραγματοποιεί διάφορα street art happenings στις πλατείες του Παρισιού, αποκτούν ευελιξία, κοσμούνται με τα λεγόμενα «objets trouvés», λικνίζονται χάρη στην πνοή του ανέμου ενώ όταν κρούουν μεταξύ τους παράγουν μοναδικούς ήχους δίνοντας την αίσθηση της δόνησης των χορδών και της μελωδίας της άρπας.
Από το 1955 και μέχρι το τέλος του 1965 ο Takis, ως καλλιτεχνική διάνοια ήδη από τότε, πειραματίζεται με όλα τα στοιχεία του περιβάλλοντος και της φύσης τα οποία μας περιβάλλουν, αλλά αδυνατούμε να εντοπίσουμε με γυμνό μάτι. Αυτά τα στοιχεία θα αποτελέσουν τη βάση της καλλιτεχνικής του πορείας και εξερεύνησης καθώς χάρη σε αυτά διακρίνεται, ξεχωρίζει και καινοτομεί. Εξερευνά τις μαγνητικές δυνάμεις και την ενέργεια των μαγνητικών πεδίων τα οποία αποτελούν ένα από τα θεμέλια του έργου του στην καλλιτεχνική του έρευνα. Πειραματίζεται με τον ηλεκτρισμό, τον ήχο και το φως όπως και άλλοι καλλιτέχνες της γενιάς των Νεο-Ρεαλιστών της δεκαετίας του 1960 στο Παρίσι.
Έτσι, μέσω της τέχνης του καθιστά ορατά όλα αυτά τα αόρατα στοιχεία. Επηρεασμένος από όλα όσα αναφέρθηκαν αλλά και από τις κοσμικές δυνάμεις και την επικοινωνία με το υπερπέραν, δημιουργεί Τηλεγλυπτά και Τηλεπίνακες, Τηλεφώτα, Καντράν, Μουσικά. Την περίοδο εκείνη ταξιδεύει αρκετά συχνά σε όλα τα μεγάλα καλλιτεχνικά και μητροπολιτικά κέντρα του κόσμου. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το πρώτο του ταξίδι του στις ΗΠΑ το 1961 όπου γνωρίζει τον μετέπειτα φίλο του Marcel Duchamp.
Χρονιά ορόσημο της περιόδου εκείνης αποτελεί το 1960, όταν ο Takis πραγματοποιεί την performance L’Impossible – Homme dans l’Espace (Το Αδύνατον – Ο Άνθρωπος στο Διάστημα) σε συνεργασία με το φίλο του Νοτιοαφρικανό ποιητή Sinclair Beiles. Η performance πραγματοποιήθηκε στην γκαλερί Iris Clert στο Παρίσι, κατά τη διάρκεια της οποίας ο Sinclair Beiles διάβασε το περίφημο μαγνητικό του μανιφέστο: «Είμαι γλυπτό…Υπάρχουν κι άλλα γλυπτά σαν εμένα. Η κύρια διαφορά είναι ότι δε μπορούν να μιλήσουν…Θα ήθελα να δω όλες τις πυρηνικές βόμβες στη Γη να μετατρέπονται σε γλυπτά …» και «εκτοξεύεται στον αέρα» στιγμιαία αιωρούμενος από το μαγνητικό πεδίο ενός μαγνήτη που συνδέεται με τη ζώνη του.
ΗΠΑ
Το 1968 μετακομίζει στη Μασσαχουσέτη όπου προσκαλείται με υποτροφία ως ερευνητής από το πανεπιστήμιο του ΜΙΤ και πιο συγκεκριμένα από το Κέντρο Προηγμένων Οπτικών Μελετών. Εκεί δημιουργεί μια σειρά από Ηλεκτρομαγνητικά γλυπτά. Μελετά την υδροδυναμική ενέργεια και δίνει μορφή στην επινόησή του με τίτλο Υδροδυναμική της Θαλάσσιας Ταλάντωσης, ενώ παράλληλα εμπνέεται και μια σειρά από Υδρομαγνητικά γλυπτά.
Ριζοσπαστικός και ανατρεπτικός, συνιδρύει την περίοδο εκείνη την Ένωση Art Workers Coalition με σκοπό την υπεράσπιση των δικαιωμάτων των καλλιτεχνών ενάντια στην εκμετάλλευσή τους από τους γκαλερίστες, τους εικαστικούς επιμελητές και τα μουσεία. Χαρακτηριστικό γεγονός αποτελεί η εφόρμισή του στο Mουσείο Μοντέρνας Τέχνης με σκοπό να αποσύρει ένα έργο του πριν προλάβει η ασφάλεια του Μουσείου να αντιδράσει. Η συμβολική του αυτή κίνηση γίνεται πρωτοσέλιδο στους New York Times.
Το 1974, έχοντας πλέον επιστρέψει και πάλι στο Παρίσι, ξεκινά να δημιουργεί τα Ερωτικά του γλυπτά. «La force d’attraction est le denominateur commun du magnétisme et de l’érotisme. En 1974, Takis en fait l’equitation dans une série de bronzes réalisés a partir de moulages» (Takis, monographies, Érotique, p.203).
ΕλλάδαΤο 1986 επιστρέφοντας στην Ελλάδα ιδρύει το Κέντρο Ερευνών για την Τέχνη και τις Επιστήμες (KETE) στο Γεροβουνό Αττικής, του οποίου τα επίσημα εγκαίνια πραγματοποιούνται το 1993.
Όντας καλλιτέχνης πολυσχιδής, επιβάλλεται με την περίφημη Τέταρτη Διάσταση, μια αόρατη δύναμη που δημιουργείται από τα μαγνητικά πεδία που μας περιβάλλουν και διαχέονται στο χώρο.
Παρά το γεγονός ότι είναι αναγνωρισμένος για τα κινητικά του γλυπτά, ο Takis πρωτοπορεί και στη δημιουργία σκηνικών, στη μουσική επιμέλεια θεατρικών παραστάσεων και performances. Χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν οι συνεργασίες με τον Κώστα Γαβρά για την ταινία Section Spéciale (Ειδικό Δικαστήριο) το 1975, με τον Μιχάλη Κακογιάνη για την παράσταση Ηλέκτρα του Σοφοκλή στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου το 1983 καθώς και την παράσταση Τρωάδες, με το Nam June Paik το 1979, με τη Joelle Léandre και τη χορεύτρια Μάρθα Ζιώγα για την performance με τίτλο Ligne Parallèle Erotique (Παράλληλη Ερωτική Γραμμή) το 1986 καθώς και με τη Βαρβάρα Μαυροθαλασσίτη για την performance «Isis Awakening» (Το ξύπνημα της Ίσιδος) το 1990.
Συνολικά, καθ’ όλη τη διάρκεια της καριέρας του, ο Takis συνεχίζει να διερευνά τα όρια και τα σημεία τομής της καλλιτεχνικής και επιστημονικής αντίληψης, καθώς και της μουσικής, των ήχων και ιδιαίτερα των εικόνων που βρίσκονται σε κίνηση.
Καλλιτέχνης σύγχρονος και πρωτοποριακός, ο Takis ακολουθεί μια καλλιτεχνική πορεία που εκτίθεται στις τέσσερις γωνιές του κόσμου, με ρίζες σε μια γλυπτική παράδοση η οποία κυμαίνεται από την αρχαία ελληνική γλυπτική, τον Giacometti και φθάνουν στα τεχνολογικά αντικείμενα και κατασκευάσματα της σύγχρονης εποχής.
Τα έργα του κοσμούν τις μόνιμες συλλογές των σπουδαιότερων μουσείων του κόσμου όπως το Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης George Pompidou στο Παρίσι, το ΜΟΜΑ και το Guggenheim Museum της Νέας Υόρκης, τη De Menil Collection στο Χιούστον, την Tate Modern του Λονδίνου, την Peggy Guggenheim Collection στη Βενετία. Στη Γαλλία, το Μουσείο του Jeu de Paume, το Palais de Tokyo και το Fondation Maeght έχουν οργανώσει μεγάλες αναδρομικές εκθέσεις αφιερωμένες στον καλλιτέχνη.
Το έργο του επίσης εκτίθεται στους κήπους της UNESCO στο Παρίσι και στην περιοχή της La Défense, όπου η γαλλική κυβέρνηση του παραχωρεί τον μεγαλύτερο δημόσιο χώρο που δόθηκε ποτέ στην ιστορία του Παρισιού σε καλλιτέχνη, 3.500 τμ για ένα «δάσος» από 49 Φωτεινά Σινιάλα.
Έχει επίσης συμμετάσχει δύο φορές στη Documenta στο Κάσελ, μια φορά στην Biennale της Βενετίας και το 1985 στην Biennale του Παρισιού όπου τιμήθηκε με το πρώτο βραβείο. Το 2001, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο αποδίδει στο Κ.Ε.Τ.Ε. τιμητική πλακέτα για την προσφορά του καλλιτέχνη στον τομέα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας για τα έργα του με τίτλο Ηλεκτρικά Βαρέλια.
Πηγή: takisfoundation.org
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Σεισμός τώρα – Που έγινε σεισμός πριν από λίγο, τι καταγράφουν οι σεισμογράφοι
- «Βούλιαξε» από κόσμο η Σαντορίνη! Η απίστευτη φωτογραφία που κάνει το γύρο του διαδικτύου
- ΦΡΙΚΗ Θρίλερ στο Ναύπλιο - Βρέθηκε εκτός τάφου βρέφος που είχε γεννηθεί νεκρό και ετάφη πριν από μία εβδομάδα
- Στην Θεσσαλονίκη σήμερα η κηδεία του Ν.Σαμαρά, ενός από τους 5 καλύτερους πιλότους του κόσμου
- Λαμία: Το ευχαριστώ της οικογένειας του αδικοχαμένου 15χρονου ποδηλάτη
- Άνοια: Η απώλεια αυτής της αίσθησης αυξάνει κατά 40% τον κίνδυνο
- Του «κατέβασε» τη μούρη με μία μπουνιά - Μόλις μάθετε γιατί, θα του πείτε μπράβο! (vid)
- ΔΕΗ: Κλειδώνουν οι αλλαγές στα τιμολόγια
- Πρησμένοι αστράγαλοι: 9 πιθανές αιτίες
- Ραδιενέργεια: Γιατί παίρνουν όλοι ιώδιο μετά την έκρηξη πυραύλου στη Ρωσία
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Huffington Post Greece
- HuffPost Weekend: «Προμηθέας» στην Επίδαυρο και Σινεμά στο Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος
- Βουλή: Οι πιο επεισοδιακές αποχωρήσεις της δεκαετίας
- Μακελειό στο Ελ Πάσο: Η μητέρα του δράστη είχε τηλεφωνήσει στην αστυνομία για το όπλο του γιου της
- Τουρκία: Σεισμός 5,7 Ρίχτερ στην πόλη Ντειζλί
- Σύσσωμη η αντιπολίτευση αποχώρησε από την Βουλή
- Takis (1925-2019): Πρωτοπόρος, επαναστάτης και θρύλος
- FDA: Το άτμισμα μπορεί να ευθύνεται για επιληπτικές κρίσεις στις νεαρές ηλικίες
- Tα βίντεο από τον ισχυρό σεισμό στην Τουρκία
- Στο μικροσκόπιο οι δαπάνες των υπουργείων για να βρεθούν 200 εκατ.
- Νέα μαγευτική εικόνα του Δία από το διαστημικό τηλεσκόπιο Hubble
- Τελευταία Νέα Huffington Post Greece
- Takis (1925-2019): Πρωτοπόρος, επαναστάτης και θρύλος
- Ταβέρνα στην Κέρκυρα έβαλε τραπέζι μέσα στη θάλασσα για να δροσίζονται οι πελάτες
- Νέα μαγευτική εικόνα του Δία από το διαστημικό τηλεσκόπιο Hubble
- Πρέσβης ΗΠΑ: Η Πολωνία «θα καλωσόριζε με χαρά» αμερικανικά στρατεύματα
- Peaky Blinders: To BBC ανακοίνωσε την ημερομηνία που κάνει πρεμιέρα η 5η σεζόν
- O ακροδεξιός Μπολσονάρο θεωρεί πως ο αρχιβασανιστής της δικτατορίας είναι «εθνικός ήρωας»
- Το λόμπι υπέρ της οπλοκατοχής επιτίθεται ανοιχτά σε υποψήφιους για τη προεδρία στις ΗΠΑ
- Ο Τραμπ πήγε στο Ελ Πάσο που θρηνεί 22 νεκρούς και μίλησε για το πόσο δημοφιλής είναι
- Ο Σαλβίνι θέλει να ξεφορτωθεί το Κίνημα των 5 Αστέρων και πυροδοτεί πρόωρες εκλογές
- Στο μικροσκόπιο οι δαπάνες των υπουργείων για να βρεθούν 200 εκατ.
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Βουλή: Οι πιο επεισοδιακές αποχωρήσεις της δεκαετίας
- FDA: Το άτμισμα μπορεί να ευθύνεται για επιληπτικές κρίσεις στις νεαρές ηλικίες
- HuffPost Weekend: «Προμηθέας» στην Επίδαυρο και Σινεμά στο Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος
- Σε ρυθμούς πρόωρων εκλογών η Ιταλία
- Απόφαση σταθμός για τη νομοθεσία της Ρουμανίας: Ισόβια κάθειρξη πλέον σε βιαστές και παιδεραστές
- Πέθανε ο Ανρί Μπελολό συνιδρυτής του συγκροτήματος Village People
- Οτσαλάν: Ετοιμοι για μία λύση στο κουρδικό ζήτημα
- Κάρολα Ρακέτε: Οπωσδήποτε θα πήγαινα ξανά να σώσω ζωές
- ΗΠΑ: Περισσότεροι από 200 δήμαρχοι καλούν τη Γερουσία να ελέγξει την αγορά των όπλων
- Οσα είπε η αντιπολίτευση για τις τροπολογίες του υπουργού Εργασίας