Χρήστος Μποκόρος «1821, η γιορτή»: Η Γαλανόλευκη και η Ιστορία, το φως και το σκοτάδι της
Το πρωτότυπο αρθρωτό έργο του Χρήστου Μποκόρου με τον τίτλο «1821, η γιορτή», εγκαινιάζεται την Τετάρτη 19 Μαΐου στον εκθεσιακό χώρο του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού, με την υποστήριξη του Ιδρύματος Μποδοσάκη.
Η έκθεση πραγματοποιείται στο πλαίσιο της Πρωτοβουλίας 1821 - 2021, αποτέλεσμα της συνεργασίας 15 Ιδρυμάτων και της Εθνικής Τράπεζας για τον εορτασμό των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση. Την επιμέλεια έχουν οι Κωνσταντίνος
Το έργο διαρθρώνεται σε τέσσερις ενότητες:
Η Γαλανόλευκη: ο απόηχός της.
Η Ιστορία: το φως και το σκοτάδι της.
Οι Ήρωες, επιφανείς και αφανείς: ο ίσκιος και το αίμα τους.
Η Δόξα μονάχη: ψηλά στην κεφαλή μιας μεγάλης έρημης τράπεζας, Μνήμη δαφνοφόρος, και μπροστά της ένα αρνάκι που μας κοιτάει κατάματα.
«Όταν πρωτάρχισα να δουλεύω γι’ αυτήν την έκθεση είχε κατασταλάξει στον νου μου η ιδέα καθαρή και ολοκληρωμένη –έτσι νόμιζα– αλλά το έργο ούτε αρχή ούτε τέλος έχει, ακόμα γίνεται, κουβάρι μπερδεμένο που όλο λύνεται, άλλη κλωστή τραβάω κι άλλη βγαίνει και όλο κόμπους συναντώ, να πλέκω κομποσκοίνι, ν’ αναμετρώ το έχειν μου με την κοινή μας μοίρα, μα ούτε λογαριασμός σωστός ούτε και άκρη βγαίνει, κυκλοτερό το μπέρδεμα, πάντα σε αρχή με φέρνει, και με το λίγο και με το πολύ, το νόημα ίδιο μένει. Ελευθερία ή Θάνατος... Κι η απόφαση στην κόψη μάς προσμένει... τοῦ σπαθιοῦ τὴν τρομερή» σημειώνει ο Χρήστος Μποκόρος.
«Πληθαίναν τα πορτραίτα του Σολωμού και του Καραϊσκάκη, πάλευαν μέσα μου ανατροπές και εξεγέρσεις και πού να βρω το ιδανικό εκείνο πρόσωπο που μου ’γνεφε όταν έκλεινα τα μάτια; Γίναν τα έργα με τα χτένια να υφάνουνε το φως και το σκοτάδι, ήρθε μετά και η σκιά των αφανών, έκανα το κόκκινο για το αίμα, μαύρο για το σκοτάδι και χρυσοστιλβωμένο για το φως, στένευε ο χρόνος, ξεράθηκαν και τα δαφνόφυλλα που είχα να βλέπω για να τα ζωγραφίσω στα πανιά, τα ’ριξα εντέλει πάνω τους, τα κόλλησα κι ανέβαινε στο τρίψιμο ένδοξο το άρωμά τους, σαν να μου λέγαν: εδώ είναι που ξεκίνησες, να ’μαστε πάλι στο άρωμα απ’ τα κλαδιά της δάφνης που έκοβες ανθισμένα στ’ Άγραφα, πέρσι την άνοιξη, θυμάσαι; Θυμάμαι…»
Tα έργα δημιουργήθηκαν ειδικά για την επέτειο των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση και παρουσιάζονται για πρώτη φορά στο κοινό. Είναι φτιαγμένα πάνω σε υφάσματα και ξύλα. Συνιστούν «ξεχείλισμα της ψυχής» του ζωγράφου, είναι ο δικός του φόρος τιμής στο «Κοινό και το Κύριο».
Παράλληλα, κατά τη διάρκειά της θα παραχθεί σειρά video με προσκεκλημένους από πανεπιστημιακά ιδρύματα και ερευνητικά κέντρα, οι οποίοι θα επιλέξουν να μιλήσουν για έργο της έκθεσης.
Οι ομιλίες θα είναι διαθέσιμες στο BLOD – Bodossaki Lectures on Demand (www.blod.gr) και στο κανάλι του Μουσείου Μπενάκη στο youtube (https://www.youtube.com/user/BenakiMuseum) σε συγκεκριμένες ημερομηνίες που θα ανακοινωθούν σύντομα.
Οι ομιλητές -κατά αλφαβητική σειρά- με τον τίτλο της παρουσίασής τους και το έργο επιλογής τους είναι οι εξής: Μαρία Δεληβορριά, συγγραφέας, Μαρία Ευθυμίου, ιστορικός, Σταύρος Ζουμπουλάκης, φιλόλογος και συγγραφέας, Γιάννης Κιουρτσάκης, συγγραφέας, Κώστας Κουτσουρέλης, συγγραφέας, Σάββας Μιχαήλ, ιατρός, πολιτικός και συγγραφέας, Νικήτας Σινιοσόγλου, ερευνητής του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών, Θεοφάνης Τάσης, καθηγητής φιλοσοφίας, συγγραφέας.
Ο Χρήστος Μποκόρος γεννήθηκε το 1956 στο Αγρίνιο. Εκεί έζησε τα παιδικά και εφηβικά του χρόνια. Έφυγε δεκαεννέα χρονών για να σπουδάσει Νομικά στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, στην Κομοτηνή (1975-1979). Μετά τις σπουδές του Δικαίου κι ένα μεσοδιάστημα αναποφάσιστου προβληματισμού, βρέθηκε στη Ανώτατη Σχολή των Καλών Τεχνών της Αθήνας (1983-1989). Ζωγράφιζε από παιδί, άρχισε να εκθέτει στη δεκαετία του ’80. Στο εργαστήριο της οδού Καλλιδρομίου, στον λόφο του Στρέφη, έγιναν τα έργα της μαθητείας στο πραγματικό. Τη δεκαετία του ’90 στην οδό Αριστοδήμου, στον Λυκαβηττό, αποπειράται να εικονοποιήσει την κοινή μνήμη και πειρασμούς του αoράτου, το φως και το σκοτάδι. Μετά το 2000 κατεβαίνει στην Καστέλλα όπου ζει και εργάζεται έκτοτε. Το 2004, με το Αδιάβαστο Δάσος, άγγιξε το αγκάθι της Εθνικής Αντίστασης και του Εμφυλίου.
Το 2013 παρουσίασε τα στοιχειώδη στο Μουσείο Μπενάκη Πειραιώς, προτείνοντας μια λιτή ευημερία, μια επανεύρεση του μέτρου στην καθημερινή μας ζωή και το 2016 τις όψεις αδήλων, μια αναδρομική έκθεση έργων της τριαντάχρονης πορείας του. Δύο αιώνες μετά τον ξεσηκωμό του 1821, επανέρχεται στο Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού με τη γιορτή.
InfoΜουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού
Χρήστος Μποκόρος «1821, η γιορτή»
Διάρκεια έκθεσης: 19 Μαΐου έως 10 Οκτωβρίου 2021
Ωράριο λειτουργίας: Δευτέρα, Τετάρτη, Παρασκευή & Σάββατο 10:00-18:00
Πέμπτη:10:00-24:00
Κυριακή: 10:00-16:00 & Τρίτη: Κλειστά, Τιμή εισιτηρίου έκθεσης: €8
Τιμή μειωμένου εισιτηρίου: €6
Τιμή ενιαίου εισιτηρίου: Έκπτωση 20% επί του συνολικού κόστους των εισιτηρίων Μόνιμης και Περιοδικής έκθεσης.
ΠΡΙΝ ΦΥΓΕΤΕ...Μουσείο Μπενάκη: Κάντε το όπως ο Ροβινσώνας ΚρούσοςΣτην θάλασσα της μνήμης: Οι θησαυροί της Ελληνικής Επανάστασης στο Μουσείο ΜπενάκηΣε «απευθείας σύνδεση» ο Εθνικός Κήπος με τον λόφο του Στράνη όπου έγραψε ο Σολωμός τον ύμνο- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Προσοχή! Αυτό είναι το σημείο της κουζίνας που τραβάει τις κατσαρίδες - Θα τρελαθείτε (pics)
- Απόπειρα αυτοκτονίας για 22χρονη στη Χαλκίδα μετά από τσακωμό
- Bίντεο με τη μαφία «καίει» τον Ερντογάν
- Εξαπάτησαν 11 άτομα με την πώληση μηχανημάτων στην Κρήτη
- Παγοθήκες: Πώς αλλιώς μπορείτε να τις χρησιμοποιήσετε
- Θεσσαλονίκη: Έλυσε τη σιωπή του ο οδηγός που επιτέθηκε σε επιβάτη μέσα σε λεωφορείο του ΟΑΣΘ (video)
- Πάτρα: Τραγικό παιχνίδι της μοίρας- Γιος του Σπύρου Τσιάκαλου ο 33χρονος Νίκος που σκοτώθηκε στην Ακρωτηρίου
- Κορονοϊός: Εφιάλτης δίχως τέλος - Τρεις νεκροί σε λίγες ώρες στο Βόλο
- H αποκάλυψη του Θανάση Κουρλαμπά για τον ρόλο του στις «Άγριες Μέλισσες»
- Θα καταργηθούν ντίζελ και βενζίνη; – Ψυχραιμία...
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Huffington Post Greece
- ΤΑΙΠΕΔ: Το επικαιροποιημένο πλάνο και τα assets προς αξιοποίηση
- Σπατάλη συμβολικού κεφαλαίου μπροστά στο τείχος του Έβρου
- Ενας μυστηριώδης πάνθηρας προκαλεί τριγμούς στη Σλοβενία ενόψει της προεδρίας της Ε.Ε.
- Εμβόλιο και αυτοφλεγμονώδη, αυτοάνοσα νοσήματα: Πολύτιμες συμβουλές από τον γιατρό και Ακαδημαϊκό, Χ. Μουτσόπουλο
- Μείωση των θανάτων από κορονοϊό παγκοσμίως και ενδείξεις σταθεροποίησης της πανδημίας
- Γλυκά Νερά: Αρνείται την εμπλοκή του στη δολοφονία της 20χρονης
- Κορονοϊός: 1.402 νέα κρούσματα, στους 647 οι διασωληνωμένοι
- Κορονοϊός: 2.812 νέα κρούσματα, στους 639 οι διασωληνωμένοι
- Η Google έγινε και δωρεάν δερματολόγος χάρη στην τεχνητή νοημοσύνη
- Κύπρος και Παλαιστινιακό
- Τελευταία Νέα Huffington Post Greece
- Χρήστος Μποκόρος «1821, η γιορτή»: Η Γαλανόλευκη και η Ιστορία, το φως και το σκοτάδι της
- Χωρίς συμφωνία τα θεσμικά όργανα της ΕΕ για το Πράσινο Ψηφιακό Πιστοποιητικό
- Γκαλαπάγκος: Κατέρρευσε η «Αψίδα του Δαρβίνου»
- Κύπρος και Παλαιστινιακό
- Η Google έγινε και δωρεάν δερματολόγος χάρη στην τεχνητή νοημοσύνη
- Οι ψυχές των Ποντίων ζητούν δικαίωση
- Έρευνα: Ακόμη και το λίγο μας κάνει κακό - Καμία ποσότητα αλκοόλ δεν είναι ασφαλής για τον εγκέφαλο
- Γενοκτονία των Ποντίων: Πέντε προτάσεις στην κυβέρνηση για την αναγνώριση της Γενοκτονίας
- ΗΠΑ: Ποινικό χαρακτήρα λαμβάνει πλέον η έρευνα σε βάρος του επιχειρηματικού ομίλου του Τραμπ
- Μέση Ανατολή: Γαλλική πρωτοβουλία στο Σ.Α του ΟΗΕ κόντρα στα βέτο των ΗΠΑ
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- ΗΠΑ κατά Τουρκίας για τις "αντισημιτικές" δηλώσεις του Ερντογάν
- Τα αρχαιολογικά ευρήματα της Κέρου στην Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων
- Εντεκα ζητήματα υγείας που οι γιατροί αντιμετωπίζουν περισσότερο λόγω πανδημίας
- Τζίλιαν Άντερσον: Από το «The Crown» στο «The Great»
- Υψηλά επίπεδα Viagra εντοπίστηκαν στους υπονόμους των μπαρ της Σεούλ
- Η ιστορία μιας μοναδικής ανακάλυψης που λέγεται ινσουλίνη
- Ισραήλ και Χαμάς ελέγχονται για εγκλήματα πολέμου στη Γάζα
- Οι «πρωταθλήτριες» χώρες των εμβολιασμών και οι 11 που δεν έχουν ξεκινήσει ακόμη
- Υποχρεωτικός ο εμβολιασμός στην ΕΜΑΚ
- Κομισιόν: Η Τουρκία να ξεκινήσει άμεσα τις επιστροφές μεταναστών από την Ελλάδα