Δείτε την Αθήνα πριν από εκατό χρόνια μέσα από βλέμμα της «Στρατιάς της Ανατολής»
10:40 6/9/2017
- Πηγή: Huffington Post Greece
Δεν πρόκειται για ταξιδιωτικές αποτυπώσεις Γάλλων περιηγητών, ούτε για τεκμήρια από τη μεγάλη γαλλική αρχαιολογική ανασκαφή στους Δελφούς, στα τέλη του 19ου αιώνα. Είναι ένα σπάνιο οπτικοακουστικό υλικό του 1917 που εκτίθεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα και προέρχεται από τα γαλλικά στρατιωτικά αρχεία, με λήψεις που τράβηξαν δύο Γάλλοι στρατιώτες - φωτογράφοι ενός εκστρατευτικού σώματος 5000 Γάλλων της συμμαχικής «Στρατιάς της Ανατολής» στην Αθήνα,
προκειμένου να στηρίξει την επάνοδο του Ελευθέριου Βενιζέλου και την επίσημη είσοδο του συνόλου της Ελλάδας στον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, στο πλευρό της Αντάντ.
Ο λόγος για την έκθεση «Αθήνα 1917. Με το βλέμμα της Στρατιάς της Ανατολής» που εγκαινιάζεται στο Μουσείο Μπενάκη της Πειραιώς, στις 14 Σεπτεμβρίου και φέρνει στο φως λησμονημένες εικόνες της πόλης, σκηνές του δρόμου με την καθημερινότητα των ανθρώπων της, αποκαλύπτει συνοικίες που εξαφανίστηκαν λόγω πολεοδομικών αλλαγών ή και αρχαιολογικών ανασκαφών. Φέρνει, επίσης, τον απόηχο της γαλλικής παρουσίας στην Αθήνα στις αρχές του 20ου αιώνα αλλά και την ισχυρή, ήδη από τότε, πολιτιστική παρουσία της Γαλλικής Σχολής Αθηνών, η οποία διοργανώνει την έκθεση.
Το «βλέμμα της Στρατιάς της Ανατολής» που στρατοπέδευε στη Θεσσαλονίκη από το 1915 δρώντας στα Βαλκάνια στη διάρκεια του Μεγάλου Πολέμου, αντίκρισε κατεβαίνοντας το 1917 στην Αθήνα την όξυνση του Εθνικού Διχασμού μεταξύ φιλοβασιλικών και φιλοβενιζελικών. Είχε κορυφωθεί το 1916 με τον ναυτικό αποκλεισμό που επέβαλαν οι Σύμμαχοι στην «Παλαιά Ελλάδα», προκειμένου να υποχωρήσει ο Κωνσταντίνος και με τα « Νοεμβριανά», την πρώτη ένοπλη σύγκρουση στο κέντρο της Αθήνας.
Η πρωτεύουσα πριν από εκατό χρόνια βρισκόταν στο μεταίχμιο της κοινωνικής και πολιτικής αλλαγής της, λίγο πριν και από την πληθυσμιακή αλλαγή της με την έλευση των προσφύγων της Μικρασιατικής Καταστροφής.
Επαρχιώτικη Αθήνα
Στιγμές καθημερινότητας στο κέντρο της πόλης με κάρα, βοσκούς και αγελάδες στον Ναό του Ηφαίστου, πωλητές στην Πανδρόσου, πλανόδιοι πωλητές σταφυλιών, το Πάσχα του 1917, δρόμοι στα Αναφιώτικα, κομψές Αθηναίες, εμφανίζονται στην πρώτη ενότητα της έκθεσης. «Βλέπουμε κάποια πορτρέτα Αθηναίων της εποχής στα οποία παρατηρούμε ότι υπάρχει ένα είδος, θα έλεγα, επαρχιακής αυθεντικότητας. Η Αθήνα είναι πρωτεύουσα ενός κράτους με μεγάλα μνημεία κλπ. κι από την άλλη εξακολουθεί και είναι μία πόλη με έναν επαρχιώτικο ρυθμό ζωής. Να βλέπουμε ζώα στην Ακαδημίας και Πανεπιστημίου μάς φαίνεται κάπως με τη σημερινή ματιά» σχολιάζει ο Τάσος Αναστασιάδης, υπεύθυνος των Σύγχρονων Σπουδών της Γαλλικής Σχολής Αθηνών, δίνοντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ κάποια «κλειδιά» της έκθεσης που διαρθρώνεται σε τρεις ενότητες.
Προπαγανδιστικό υλικό
Στην δεύτερη ενότητα βλέπουμε «Ημέρες πολέμου», μέσα από φωτογραφίες που τραβήχτηκαν για προπαγανδιστικούς λόγους. Φυσικά και δεν πρόκειται για τουρίστες που τραβούν φωτογραφίες σε μια ταραγμένη και φορτισμένη ιστορική εποχή. Το πολυβόλο των Γάλλων συμμάχων είναι στημένο πάνω στην Ακρόπολη, σκοπιές περιπολούν πάνω και γύρω από τον Ιερό Βράχο, αξιωματικοί επιθεωρούν, ο Γάλλος στρατηγός ξεναγείται στην Ακρόπολη, στρατιωτικές σκηνές είναι στημένες στο ιερό του Διονύσου. Ένας φαντάρος μπαλώνει τη στολή του καθισμένος πάνω σε αρχαίο βωμό.
Κλασικισμός, νεοκλασικισμός, σύγχρονη πρωτεύουσα
Η έκθεση ολοκληρώνεται με την ενότητα «Κλασσική Αθήνα, σύγχρονη πρωτεύουσα, ξεχασμένες όψεις».
«Αυτοί οι δύο Γάλλοι φωτογράφοι- στρατιώτες βρίσκονταν πριν στην Θεσσαλονίκη κι είχαν συνηθίσει σε μια "ανατολίτικη" πόλη, αρκετά πολυπολιτισμική» επισημαίνει ο κ. Αναστασιάδης. «Φτάνουν στην "κλασική" Αθήνα και την ανακαλύπτουν. Είναι οι τελευταίες στιγμές που βλέπουμε αυτή την κλασική Αθήνα του 19ου αιώνα. Γιατί το 1917 είναι η πρώτη χρονιά που αρχίζει να κτίζεται πολυκατοικία με μπετόν στην Ελλάδα. Βρισκόμαστε πέντε χρόνια πριν αρχίσουν να καταφτάνουν οι Μικρασιάτες πρόσφυγες κι αλλάξει πολεοδομικά τελείως η πόλη. Οπότε είναι, ίσως, το τελευταίο μεγάλο corpus των φωτογραφιών της Αθήνας πριν μετασχηματιστεί σε πρωτεύουσα του 20ου αιώνα».
Ένα ποδήλατο ακουμπισμένο στον ναό της Απτέρου Νίκης διακρίνεται στην φωτογραφία πίσω από τους στρατιώτες. Μάλιστα στην έκθεση, «υπάρχει το γράμμα ενός εκ των δύο φωτογράφων προς την υπηρεσία του, από την οποία ζητά να του αγοράσει ένα ποδήλατο για να γυρίζει την Αθήνα και να φωτογραφίζει. Πολύ "γενναιόδωρα" η υπηρεσία τού απαντά ότι έδωσε τα χρήματα να το αγοράσει κι έτσι βρέθηκε μ' ένα μεταχειρισμένο ποδήλατο για τη δουλειά του».
Οι 110 φωτογραφίες της έκθεσης και τα δύο κινηματογραφικά φιλμ, παρουσιάζονται στο πλαίσιο ενός πενταετούς ερευνητικού προγράμματος, για τους εορτασμούς της εκατονταετηρίδας του Α΄Παγκοσμίου Πολέμου. Το υλικό προέρχεται από δύο πηγές: την Établissement de Communication et de ProductionAudiovisuelle de la Défense, και την Médiathèque de l'Architecture et duPatrimoine.
Η έκθεση που διοργανώνει η Γαλλική Σχολή Αθηνών στο Μουσείο Μπενάκη Πειραιώς θα διαρκέσει έως τις 12 Νοεμβρίου. Την επιστημονική επιμέλεια έχουν ο Τάσος Αναστασιάδης και η Λένα Κορμά και τη σκηνογραφική επιμέλεια ο Παύλος Θανόπουλος.
(Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ)
Ο λόγος για την έκθεση «Αθήνα 1917. Με το βλέμμα της Στρατιάς της Ανατολής» που εγκαινιάζεται στο Μουσείο Μπενάκη της Πειραιώς, στις 14 Σεπτεμβρίου και φέρνει στο φως λησμονημένες εικόνες της πόλης, σκηνές του δρόμου με την καθημερινότητα των ανθρώπων της, αποκαλύπτει συνοικίες που εξαφανίστηκαν λόγω πολεοδομικών αλλαγών ή και αρχαιολογικών ανασκαφών. Φέρνει, επίσης, τον απόηχο της γαλλικής παρουσίας στην Αθήνα στις αρχές του 20ου αιώνα αλλά και την ισχυρή, ήδη από τότε, πολιτιστική παρουσία της Γαλλικής Σχολής Αθηνών, η οποία διοργανώνει την έκθεση.
Το «βλέμμα της Στρατιάς της Ανατολής» που στρατοπέδευε στη Θεσσαλονίκη από το 1915 δρώντας στα Βαλκάνια στη διάρκεια του Μεγάλου Πολέμου, αντίκρισε κατεβαίνοντας το 1917 στην Αθήνα την όξυνση του Εθνικού Διχασμού μεταξύ φιλοβασιλικών και φιλοβενιζελικών. Είχε κορυφωθεί το 1916 με τον ναυτικό αποκλεισμό που επέβαλαν οι Σύμμαχοι στην «Παλαιά Ελλάδα», προκειμένου να υποχωρήσει ο Κωνσταντίνος και με τα « Νοεμβριανά», την πρώτη ένοπλη σύγκρουση στο κέντρο της Αθήνας.
Η πρωτεύουσα πριν από εκατό χρόνια βρισκόταν στο μεταίχμιο της κοινωνικής και πολιτικής αλλαγής της, λίγο πριν και από την πληθυσμιακή αλλαγή της με την έλευση των προσφύγων της Μικρασιατικής Καταστροφής.
Επαρχιώτικη Αθήνα
Στιγμές καθημερινότητας στο κέντρο της πόλης με κάρα, βοσκούς και αγελάδες στον Ναό του Ηφαίστου, πωλητές στην Πανδρόσου, πλανόδιοι πωλητές σταφυλιών, το Πάσχα του 1917, δρόμοι στα Αναφιώτικα, κομψές Αθηναίες, εμφανίζονται στην πρώτη ενότητα της έκθεσης. «Βλέπουμε κάποια πορτρέτα Αθηναίων της εποχής στα οποία παρατηρούμε ότι υπάρχει ένα είδος, θα έλεγα, επαρχιακής αυθεντικότητας. Η Αθήνα είναι πρωτεύουσα ενός κράτους με μεγάλα μνημεία κλπ. κι από την άλλη εξακολουθεί και είναι μία πόλη με έναν επαρχιώτικο ρυθμό ζωής. Να βλέπουμε ζώα στην Ακαδημίας και Πανεπιστημίου μάς φαίνεται κάπως με τη σημερινή ματιά» σχολιάζει ο Τάσος Αναστασιάδης, υπεύθυνος των Σύγχρονων Σπουδών της Γαλλικής Σχολής Αθηνών, δίνοντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ κάποια «κλειδιά» της έκθεσης που διαρθρώνεται σε τρεις ενότητες.
Προπαγανδιστικό υλικό
Στην δεύτερη ενότητα βλέπουμε «Ημέρες πολέμου», μέσα από φωτογραφίες που τραβήχτηκαν για προπαγανδιστικούς λόγους. Φυσικά και δεν πρόκειται για τουρίστες που τραβούν φωτογραφίες σε μια ταραγμένη και φορτισμένη ιστορική εποχή. Το πολυβόλο των Γάλλων συμμάχων είναι στημένο πάνω στην Ακρόπολη, σκοπιές περιπολούν πάνω και γύρω από τον Ιερό Βράχο, αξιωματικοί επιθεωρούν, ο Γάλλος στρατηγός ξεναγείται στην Ακρόπολη, στρατιωτικές σκηνές είναι στημένες στο ιερό του Διονύσου. Ένας φαντάρος μπαλώνει τη στολή του καθισμένος πάνω σε αρχαίο βωμό.
Κλασικισμός, νεοκλασικισμός, σύγχρονη πρωτεύουσα
Η έκθεση ολοκληρώνεται με την ενότητα «Κλασσική Αθήνα, σύγχρονη πρωτεύουσα, ξεχασμένες όψεις».
«Αυτοί οι δύο Γάλλοι φωτογράφοι- στρατιώτες βρίσκονταν πριν στην Θεσσαλονίκη κι είχαν συνηθίσει σε μια "ανατολίτικη" πόλη, αρκετά πολυπολιτισμική» επισημαίνει ο κ. Αναστασιάδης. «Φτάνουν στην "κλασική" Αθήνα και την ανακαλύπτουν. Είναι οι τελευταίες στιγμές που βλέπουμε αυτή την κλασική Αθήνα του 19ου αιώνα. Γιατί το 1917 είναι η πρώτη χρονιά που αρχίζει να κτίζεται πολυκατοικία με μπετόν στην Ελλάδα. Βρισκόμαστε πέντε χρόνια πριν αρχίσουν να καταφτάνουν οι Μικρασιάτες πρόσφυγες κι αλλάξει πολεοδομικά τελείως η πόλη. Οπότε είναι, ίσως, το τελευταίο μεγάλο corpus των φωτογραφιών της Αθήνας πριν μετασχηματιστεί σε πρωτεύουσα του 20ου αιώνα».
Ένα ποδήλατο ακουμπισμένο στον ναό της Απτέρου Νίκης διακρίνεται στην φωτογραφία πίσω από τους στρατιώτες. Μάλιστα στην έκθεση, «υπάρχει το γράμμα ενός εκ των δύο φωτογράφων προς την υπηρεσία του, από την οποία ζητά να του αγοράσει ένα ποδήλατο για να γυρίζει την Αθήνα και να φωτογραφίζει. Πολύ "γενναιόδωρα" η υπηρεσία τού απαντά ότι έδωσε τα χρήματα να το αγοράσει κι έτσι βρέθηκε μ' ένα μεταχειρισμένο ποδήλατο για τη δουλειά του».
Οι 110 φωτογραφίες της έκθεσης και τα δύο κινηματογραφικά φιλμ, παρουσιάζονται στο πλαίσιο ενός πενταετούς ερευνητικού προγράμματος, για τους εορτασμούς της εκατονταετηρίδας του Α΄Παγκοσμίου Πολέμου. Το υλικό προέρχεται από δύο πηγές: την Établissement de Communication et de ProductionAudiovisuelle de la Défense, και την Médiathèque de l'Architecture et duPatrimoine.
Η έκθεση που διοργανώνει η Γαλλική Σχολή Αθηνών στο Μουσείο Μπενάκη Πειραιώς θα διαρκέσει έως τις 12 Νοεμβρίου. Την επιστημονική επιμέλεια έχουν ο Τάσος Αναστασιάδης και η Λένα Κορμά και τη σκηνογραφική επιμέλεια ο Παύλος Θανόπουλος.
(Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ)
Keywords
αθηνα, βλεμμα, δειτε, τεκμηρια, ελλαδα, βενιζελος, φως, θεσσαλονικη, πασχα, απε-μπε, Ακρόπολη, φιλμ, δωρο πασχα, τεκμηρια αυτοκινητων 2011, τεκμηρια διαβιωσης 2011, Καλή Χρονιά, πασχα 2012, δωρο πασχα 2012, αλλαγη ωρας 2012, νίκος αναστασιάδης, ποδηλατο, δουλεια, εικονες, ζωα, μουσειο μπενακη, πειραιως, πλαισιο, σημερινη, φωτογραφιες, φωτογραφια, φως, αγελαδες, απε, απε-μπε, βαλκανια, γαλλικα, γραμμα, υπαρχει, εκθεση, εποχη, ζητα, ζωης, ειδος, υπηρεσια, πολυκατοικια, θανοπουλος, φιλμ, ληψεις, μνημεια, μπενακη, ναυτικο, μπε, σκηνες, τασος, φυσικα, φορα, κωνσταντινος, παυλος, πηγες, πληροφοριες, υλικο
Τυχαία Θέματα
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Πώς επηρεάζει ο καφές τα κιλά μας
- Τον έψαχναν για μέρες και τον βρήκαν νεκρό στο σπίτι του
- Γεμίζει με κόκκινα μπαλόνια ο ουρανός της Αθήνας αύριο Πέμπτη
- Σε ΜΚΟ του Στέιτ Ντιπάρτμεντ-Cia o πρώην βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ και πρώην κυβερνητικός εκπρόσωπος...
- Φράκαρε στο παράθυρο της τουαλέτας του καλού της προσπαθώντας να μαζέψει τα... κόπρανά της
- Δύτης παραμορφώθηκε επειδή βγήκε στην επιφάνεια πολύ γρήγορα (εικόνες)
- Ο δεκάλογος του κομπιναδόρου που πούλησε τον Πύργο του Άιφελ για παλιοσίδερα
- Συγκλονιστική αποκάλυψη: Έτσι σκοτώθηκε η δημοσιογράφος στο υποβρύχιο του δισεκατομμυριούχου
- Δολοφονία στο Περιστέρι: Σε κατάσταση αμόκ ο δράστης μαχαίρωσε πάνω από 29 φορές τον 41χρονο
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Huffington Post Greece
- Χωρίς απόφαση διεκόπη η συνεδρίαση του ΚΑΣ για την έγκριση του σχεδίου για το Ελληνικό
- Μια νέα υπηρεσία της Google για τον σχεδιασμό αεροπορικών ταξιδίων για πρώτη φορά στην Ελλάδα
- Φωτιά σε πευκοδάσος στην Αλεξανδρούπολη
- Κολομβία: Πυροβόλησε τη γυναίκα του για να δει αν δουλεύει το αλεξίσφαιρο
- Κατάληψη στην «Αυγή»: Επεισόδιο αστυνομικών με αναρχικούς από... λάθος
- Δείτε την Αθήνα πριν από εκατό χρόνια μέσα από βλέμμα της «Στρατιάς της Ανατολής»
- Ποιες θα είναι οι συνέπειες για τους δικαιούχους του DACA μετά την απόφαση του Τραμπ να το καταργήσει;
- Συναγερμός στις Μικρές Αντίλλες λόγω του κυκλώνα Ίρμα
- Εξοικονομώ κατ' οίκον 2017: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζεις
- Τελευταία Νέα Huffington Post Greece
- Δείτε την Αθήνα πριν από εκατό χρόνια μέσα από βλέμμα της «Στρατιάς της Ανατολής»
- Εξοικονομώ κατ' οίκον 2017: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζεις
- Οι πέτρες μιλούν: Μια πρωτότυπη σειρά δρωμένων ζωντανεύει τους αρχαιολογικούς χώρους της Αθήνας
- Το πρόταγμα της σύγχρονης αριστεράς
- Μια νέα υπηρεσία της Google για τον σχεδιασμό αεροπορικών ταξιδίων για πρώτη φορά στην Ελλάδα
- Χωρίς απόφαση διεκόπη η συνεδρίαση του ΚΑΣ για την έγκριση του σχεδίου για το Ελληνικό
- Φωτιά σε πευκοδάσος στην Αλεξανδρούπολη
- Κατάληψη στην «Αυγή»: Επεισόδιο αστυνομικών με αναρχικούς από... λάθος
- Συναγερμός στις Μικρές Αντίλλες λόγω του κυκλώνα Ίρμα
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Το κακάο "σύμμαχος" στη θεραπεία του διαβήτη
- Μπλόκο στα αυθαίρετα μέσω δασικών χαρτών
- Ο Μητσικώστας πήρε εκπομπή στην ΕΡΤ
- Χάσι: Όταν υπέγραψα, δεν άξιζα να είμαι τεχνικός του Ολυμπιακό
- Ερώτηση σε Κομισιόν για την πρόταση περί Ευρωπαϊκού Νομισματικού Ταμείου
- Ο Κόπονεν τρολάρει τους Έλληνες διεθνείς για το σκληρό φάουλ στον Μαρκάνεν
- Πώς θα αφαιρέσεις εύκολα το κιτρίνισμα από τα νύχια με απλά υλικά
- Ευρωμπάσκετ: Μονόδρομος η νίκη κόντρα στην Πολωνία για την Εθνική ομάδα
- Που απαγορεύεται η στάθμευση στη Θεσσαλονίκη εξαιτίας της ΔΕΘ
- Άγριος καβγάς στη Δραπετσώνα: Άνδρας τραυμάτισε θανάσιμα 60χρονο