Είδα: Tην «Καθαρή πόλη» σε σκηνοθεσία Ανέστη Αζά και Πρόδρομου Τσινικόρη
14:42 9/2/2016
- Πηγή: Huffington Post Greece
Δεν ξέρω αν Έλληνας λογίζεται εκείνος που παίρνει ελληνική παιδεία. Αν είναι εκείνος που γεννιέται ή δουλεύει στην Ελλάδα, που μαθαίνει να μιλάει ελληνικά ή που αυτοσχεδιάζει σε ελληνικούς χορούς (βλέπε ζεϊμπέκικο στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών-γιατί μάλλον δεν θα ξαναδείς). Νομίζω πως Έλληνας είναι αυτός που μαθαίνει να υπομένει μια χώρα, η οποία εφευρίσκει διαρκώς καινούργιους τρόπους για να τον απωθήσει και παρόλα αυτά εκείνος επιμένει σε μια δήλωση: «Εδώ θα μείνω».
Γιατί η Mabel, η Rositsa, η Fredalyn, η Drita και
η Valentina - οι πέντε γυναίκες που είχαν το ψυχικό σθένος να υποδυθούν επί σκηνής, στην «Καθαρή πόλη», αποσπάσματα από τη ζωή τους σε τούτο τον τόπο - η καθεμιά με τον φόρτο του δικού της βιώματος - αυτό ομολογεί. Δηλώνει ριζωμένη σε μια Ελλάδα που μόνο τρικλοποδιές και πληγές στα γόνατα τους έχει προσφέρει. Αλήθεια, πόσο δύσκολο είναι να ανήκεις σε μια τέτοια γη;
Καθαρίστριες όλες τους, γνώρισαν τη «βρώμικη» Ελλάδα όχι επειδή κλήθηκαν να βάλουν γάντια και να πιάσουν σφουγγαρίστρες και ξεσκονόπανα στα χέρια τους, αλλά επειδή ήρθαν πρώτες αντιμέτωπες με την σαπίλα του κοινωνικού κράτους και του δημόσιου συστήματος, γιατί πρώτες δοκίμασαν το ρατσισμό και την κοινωνική διάκριση του υποτιμημένου επαγγέλματος τους, γιατί ανέχθηκαν τη σεξουαλική παρενόχληση χωρίς να κάνουν ούτε μια καταγγελία, γιατί υπήρχαν και δεν υπήρχαν σε ένα τόπο που τις χρειαζόταν αλλά δεν τις αναγνώριζε. Και γιατί πίσω από όλη αυτή την οδύσσεια, κρύβονταν άνθρωποι κανονικοί, μορφωμένοι, άξιοι, μητέρες με δικά τους παιδιά, γυναίκες σαν εσένα κι εμένα, που ωστόσο κανείς-ή σχεδόν κανείς-δεν ρώτησε το όνομα τους, δεν έμαθε την ιστορία τους.
Να λοιπόν, που μια παράσταση-ντοκιμαντέρ από τους συνεπείς του είδους, τον Ανέστη Αζά και τον Πρόδρομο Τσινικόρη γίνεται η αφορμή να την αφηγηθούν• σαν τραγέλαφο - μέσα από γέλιο και συγκίνηση-όπως εξάλλου είναι και η ζωή τους στην Ελλάδα. Ίσως η πρόθεση της παράστασης «Καθαρή πόλη» να ήταν ακόμα πιο σύνθετη: Να αποτυπώσει μέσα από τη μαρτυρία τους την ιστορική και φιλοσοφική διάσταση της έννοιας του «καθαρού», συνδεδεμένης άρρηκτα με τα φασιστικά ιδεώδη. Προσωπικά θα ήθελα να σταθώ στο λιγότερο θεωρητικό κέρδος της: Στο δικαίωμα της δημόσιας παρουσίας που παραχωρήθηκε στις πέντε αυτές καθαρίστριες, στο δικαίωμα του βήματος, στο δικαίωμα να συστηθούν, να φωνάξουν, να ακουστούν, να μοιραστούν, να υπάρξουν συμπυκνώνοντας σε μια παράσταση όσα δεν ειπώθηκαν στα 20 (λιγότερα ή περισσότερα) χρόνια που ζουν στην Ελλάδα. Και που η φωνή τους σβήνει μόνιμα κάτω από το θόρυβο της ηλεκτρικής σκούπας.
Να πως το θέατρο γίνεται δικαίωμα, ένα είδος ελευθερίας, ή έστω μια πρόταση απελευθέρωσης. Να πως επιβεβαιώνεται η αφίσα της παράστασης με τις πέντε κυρίες ντυμένες σε στολές σούπερ ηρωίδων. Ηρωίδες επειδή άντεξαν κι επειδή αντέχοντας σου δηλώνουν κατάμουτρα ακόμα κάτι: Ότι τώρα που κι εσύ πιέζεσαι κάτω από μια σφοδρή κοινωνική συνθήκη (όπως κι αυτές στο παρελθόν εξάλλου γι' αυτό και μετανάστευσαν) δεν πρέπει να ξεχνάς ούτε ποιος είσαι, ούτε τι έχεις καταφέρει, ούτε να αποδιώχνεις το δικαίωμα σε μια καλύτερη ζωή.
Μπροστά σε αυτό το θάρρος (των ίδιων των γυναικών και της ομάδας που εμπνεύστηκε και υλοποίησε αυτή την παραγωγή) θεατής μπορείς να είσαι μόνο για όσην ώρα διαρκεί η παράσταση.
Της Στέλλα Χαραμή
Διαβάστε περισσότερα για ό,τι συμβαίνει στις τέχνες στο www.tospirto.net
Ακολουθήστε το www.tospirto.net στο facebook
Γιατί η Mabel, η Rositsa, η Fredalyn, η Drita και
Καθαρίστριες όλες τους, γνώρισαν τη «βρώμικη» Ελλάδα όχι επειδή κλήθηκαν να βάλουν γάντια και να πιάσουν σφουγγαρίστρες και ξεσκονόπανα στα χέρια τους, αλλά επειδή ήρθαν πρώτες αντιμέτωπες με την σαπίλα του κοινωνικού κράτους και του δημόσιου συστήματος, γιατί πρώτες δοκίμασαν το ρατσισμό και την κοινωνική διάκριση του υποτιμημένου επαγγέλματος τους, γιατί ανέχθηκαν τη σεξουαλική παρενόχληση χωρίς να κάνουν ούτε μια καταγγελία, γιατί υπήρχαν και δεν υπήρχαν σε ένα τόπο που τις χρειαζόταν αλλά δεν τις αναγνώριζε. Και γιατί πίσω από όλη αυτή την οδύσσεια, κρύβονταν άνθρωποι κανονικοί, μορφωμένοι, άξιοι, μητέρες με δικά τους παιδιά, γυναίκες σαν εσένα κι εμένα, που ωστόσο κανείς-ή σχεδόν κανείς-δεν ρώτησε το όνομα τους, δεν έμαθε την ιστορία τους.
Να λοιπόν, που μια παράσταση-ντοκιμαντέρ από τους συνεπείς του είδους, τον Ανέστη Αζά και τον Πρόδρομο Τσινικόρη γίνεται η αφορμή να την αφηγηθούν• σαν τραγέλαφο - μέσα από γέλιο και συγκίνηση-όπως εξάλλου είναι και η ζωή τους στην Ελλάδα. Ίσως η πρόθεση της παράστασης «Καθαρή πόλη» να ήταν ακόμα πιο σύνθετη: Να αποτυπώσει μέσα από τη μαρτυρία τους την ιστορική και φιλοσοφική διάσταση της έννοιας του «καθαρού», συνδεδεμένης άρρηκτα με τα φασιστικά ιδεώδη. Προσωπικά θα ήθελα να σταθώ στο λιγότερο θεωρητικό κέρδος της: Στο δικαίωμα της δημόσιας παρουσίας που παραχωρήθηκε στις πέντε αυτές καθαρίστριες, στο δικαίωμα του βήματος, στο δικαίωμα να συστηθούν, να φωνάξουν, να ακουστούν, να μοιραστούν, να υπάρξουν συμπυκνώνοντας σε μια παράσταση όσα δεν ειπώθηκαν στα 20 (λιγότερα ή περισσότερα) χρόνια που ζουν στην Ελλάδα. Και που η φωνή τους σβήνει μόνιμα κάτω από το θόρυβο της ηλεκτρικής σκούπας.
Να πως το θέατρο γίνεται δικαίωμα, ένα είδος ελευθερίας, ή έστω μια πρόταση απελευθέρωσης. Να πως επιβεβαιώνεται η αφίσα της παράστασης με τις πέντε κυρίες ντυμένες σε στολές σούπερ ηρωίδων. Ηρωίδες επειδή άντεξαν κι επειδή αντέχοντας σου δηλώνουν κατάμουτρα ακόμα κάτι: Ότι τώρα που κι εσύ πιέζεσαι κάτω από μια σφοδρή κοινωνική συνθήκη (όπως κι αυτές στο παρελθόν εξάλλου γι' αυτό και μετανάστευσαν) δεν πρέπει να ξεχνάς ούτε ποιος είσαι, ούτε τι έχεις καταφέρει, ούτε να αποδιώχνεις το δικαίωμα σε μια καλύτερη ζωή.
Μπροστά σε αυτό το θάρρος (των ίδιων των γυναικών και της ομάδας που εμπνεύστηκε και υλοποίησε αυτή την παραγωγή) θεατής μπορείς να είσαι μόνο για όσην ώρα διαρκεί η παράσταση.
Της Στέλλα Χαραμή
Διαβάστε περισσότερα για ό,τι συμβαίνει στις τέχνες στο www.tospirto.net
Ακολουθήστε το www.tospirto.net στο facebook
-- This feed and its contents are the property of The Huffington Post, and use is subject to our terms. It may be used for personal consumption, but may not be distributed on a website.
Keywords
σκηνοθεσια, huffington post, ελλαδα, θεατρο, tospirto, net, facebook, feed, property, huffington, www.facebook.com, Καλή Χρονιά, η ζωη, φιλοσοφικη, θαρρος, ντοκιμαντερ, οδυσσεια, ρωτησε, σθενος, ωρα, net, αφισα, αφορμη, γαντια, γελιο, γινεται, δηλωση, ζωη, ειδος, υπηρχαν, η φωνη, θεωρητικο, μπορεις, ονομα, παιδια, σεξουαλικη παρενοχληση, στεγη γραμματων και τεχνων, σουπερ, φωνη, ψυχικο, δικαιωμα, ελληνικα, huffington post, huffington, χωρα, feed, πληγες, property, σαπιλα, tospirto, ξεχνας, χερια
Τυχαία Θέματα
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Αυξάνεται το όριο στα capital controls
- Πέθανε η Βασιλική Ζάκκα
- Να γιατί η Ελλάδα μπορεί να βγει εκτός ευρώ...
- 1 στους 4 Έλληνες αντιμετώπισε πρόβλημα ασφαλείας στο Διαδίκτυο το 2015
- Γερμανία: «Κάτω τα χέρια από τα χρήματά μας»
- Όλγα Κεφαλογιάννη: Ντυμένη με την τελευταία λέξη της μόδας σε βραδινή της έξοδο!
- Το σιωπηλό αντίο του συζύγου της Νατάσας Μανίσαλη (φωτό)
- Γέμισε με… τσιπούρες το λιμάνι της Ρόδου
- Τι αναφέρει η ΕΛ.ΑΣ. για τις γυάλες με έμβρυα σε κάδο
- Αιμόφυρτος άνδρας σε σωλήνα τσιμέντου
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Huffington Post Greece
- Πατσαβουρόπιτα με Κρέμα ή Εύκολη Μπουγάτσα
- Βαρουφάκης: Το DiEM25 είναι «απαραίτητη ουτοπία» για να σωθεί η Ευρώπη
- Πέντε απίστευτα ονόματα ζώων, βγαλμένα κατευθείαν από την κόλαση
- Ρισκάρει να κάνει Parkour στην άκρη ενός κτηρίου
- Το Κρεμλίνο απορρίπτει τις επικρίσεις της Μέρκελ για τους ρωσικούς βομβαρδισμούς στη Συρία
- Είδα: Tην «Καθαρή πόλη» σε σκηνοθεσία Ανέστη Αζά και Πρόδρομου Τσινικόρη
- «Κάποτε ήταν ένα δράκος...». Ο αστικός μύθος πίσω από τα υπέροχα έθιμα της Κινεζικής Πρωτοχρονιάς
- Τελευταία Νέα Huffington Post Greece
- Είδα: Tην «Καθαρή πόλη» σε σκηνοθεσία Ανέστη Αζά και Πρόδρομου Τσινικόρη
- Πατσαβουρόπιτα με Κρέμα ή Εύκολη Μπουγάτσα
- Πέντε απίστευτα ονόματα ζώων, βγαλμένα κατευθείαν από την κόλαση
- «Κάποτε ήταν ένα δράκος...». Ο αστικός μύθος πίσω από τα υπέροχα έθιμα της Κινεζικής Πρωτοχρονιάς
- Ρισκάρει να κάνει Parkour στην άκρη ενός κτηρίου
- Βαρουφάκης: Το DiEM25 είναι «απαραίτητη ουτοπία» για να σωθεί η Ευρώπη
- Το Κρεμλίνο απορρίπτει τις επικρίσεις της Μέρκελ για τους ρωσικούς βομβαρδισμούς στη Συρία
- Μητσοτάκης: Η κοινωνία είναι κατά της πρότασης για το Ασφαλιστικό, να την αποσύρει ο Τσίπρας
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Έως τις 30 Απριλίου η υπαγωγή στο «Νόμο Κατσέλη»
- «Ασπίδα» κατά του καρκίνου οι ώριμες μπανάνες
- Νέο «κραχ» στο Χρηματιστήριο Αθηνών – Κάτω και από τις 450 μονάδες
- Στη Θεσσαλονίκη γιορτάζουν την κινεζική Πρωτοχρονιά!
- Τουσκ: Οι Ρώσοι επιδεινώνουν την κατάσταση στη Συρία
- Υψηλά κόστη και γραφειοκρατία μπλοκάρουν τον παροπλισμό πλοίων
- «Πάγωμα» χρεών με μείωση συντάξεων ζητούν οι έμποροι-Πως εντάσσονται στο νόμο Κατσέλη
- Η Τουρκία αφήνει Σύρους πρόσφυγες από το Χαλέπι να εισέλθουν
- Ντάισελμπλουμ: Να υπάρξει μεγαλύτερη σαφήνεια για το ασφαλιστικό και τα μέτρα
- Απώλειες 3,64% στο ΧΑΑ