Είδα: Tον «Ριχάρδο Β΄» σε σκηνοθεσία Έφης Μπίρμπα
Κατά τη συνήθη τακτική ή καλύτερα, βασισμένοι στο προσωπικό τους εκφραστικό ιδίωμα, ο Άρης Σερβετάλης και η σκηνοθέτις Έφη Μπίρμπα, «ερμηνεύουν» σαρκικά και εικονοκλαστικά τα έργα με τα οποία καταπιάνονται. Αν δε, το έργο είναι κλασικό (πόσο κλασικότερο του Σαίξπηρ άραγε;) η απόσταση από τη δική τους προσέγγιση είναι ακόμα πιο εμφατική. Προλογίζω λοιπόν, για να κάνω μια διευκρίνιση: Ο «Ριχάρδος Β΄» όπως ανεβαίνει στις «Ροές» δεν είναι και εξ αρχής
δεν στοχεύει στη σύνδεση του με ένα κλασικό ή συμβατικό ανέβασμα. Αυτό, το χαρακτηριστικό βεβαίως, δεν το απομακρύνει από το μέγεθος μιας άρτιας παράστασης.
Από την άνοδο του βασιλιά, ενδεδυμένου στην επιβλητική, χρυσή του πανοπλία, στη φιλάρεσκη περιφορά του ανάμεσα σε αξιωματούχους και υπηκόους, στους τριγμούς του που υπομένει ο θρόνος του και την συντριπτική πτώση του από αυτόν, ο «Ριχάρδος Β΄» της Έφης Μπίρμπα εστιάζει στη σχέση του ήρωα με τη θέση της εξουσίας. Είναι μια παράσταση - ψυχολογική διαδρομή του εξουσιαστή από την άνοδο στην πτώση του και την εξάρτηση του από το θρόνο ως καθοριστικό στοιχείο της προσωπικότητας του. Ο Ριχάρδος εμμονικά και με περίσσια αυτοπεποίθηση συστήνεται με το «Εγώ είμαι»• μα καθώς ξεκινάει η χρεοκοπία του η αλαζονική κατάφαση γίνεται τραγικό ερώτημα: «Εγώ είμαι;». Πρόκειται λοιπόν, για ένα ακραιφνές πορτρέτο του Ριχάρδου με τα γύρω πρόσωπα του ιστορικού δράματος να τροφοδοτούν, ως επί τω πλείστον, αυτή τη διαδρομή.
Το βασίλειο του Ριχάρδου εδώ είναι ένα άψογο εικαστικά περιβάλλον, μια εικαστική (Έφη Μπίρμπα- Αλέγια Παπαγεωργίου) και ηχητική εγκατάσταση (Coti K.), που επενδύει σε αφθονία συμβολισμών, ποιητικών και λυρικών στοιχείων.
Το τοπίο των κόκκινων χαλιών που ξηλώνονται κάτω από τα πόδια του βασιλιά, το έδαφος που αποκαλύπτεται από πηλό στη θέση του (υλικά της θνητότητας και της φθαρτότητας μας) συνδιαλέγονται ισότιμα με το κινησιολογικό λεξιλόγιο (που κι αυτό βρίθει από συμβολισμούς) αλλά και το δραματουργικό υλικό - το οποίο για πρώτη φορά σε παράσταση της Μπίρμπα είναι πραγματικά ενισχυμένο και στιβαρό. Σαν μέλη ενός σώματος, όλα τα παραπάνω στοιχεία συλλειτουργούν στη δημιουργία ενός κόσμου, με καθηλωτικές ατμόσφαιρες (οι φωτισμοί είναι του Θύμιου Μπακατάκη) και σκηνές που μαγνητίζουν το βλέμμα.
Εκεί τοποθετείται και ο Άρης Σερβετάλης ως κεντρικός ερμηνευτής, απόλυτα διαθέσιμος με το σώμα και το λόγο του, τόσο αποδίδοντας τον Ριχάρδο στην έπαρση του, ως «θεό των ουρανών», ανήσυχο στη δίνη της κρίσης «ζωσμένο από σμήνος κολάκων» και υπό κατάρρευση ως «κύριος και βασιλιάς του τίποτα» - πάντα γαντζωμένου στο Εγώ του και στο ύπατο αξίωμα. Είναι υποδειγματική κι αυτόματα πλήρης η σκηνική συμπεριφορά του που καλεί το θεατή του να προσέξει ακόμα και τις ρυτίδες ή τα νεύματα του που συνιστούν μια ερμηνευτική θέση.
Λιγότερο διαθέσιμοι μέσα σε αυτό το μηχανισμό οι συμπρωταγωνιστές του Νίκος Καμόντος, Ερμής Μαλκότσης, Ιωάννα Τουμπακάρη, Αχιλλέας Χαρίσκος καθώς υπολείπονται σημαντικά της εκφοράς του λόγου. Η συνεισφορά τους πάλι στο αίτημα της κίνησης είναι καθοριστική. Ο Χαρίσκος καθώς σχηματίζει ένα θρόνο με το κορμί του για το βασιλιά, ο Μαλκότσης καθώς ενσωματώνει όλα τα χαρακτηριστικά του νέου θριαμβευτή κυριαρχώντας πάνω στο πτώμα του απερχόμενου, η Τουμπακάρη υπακούοντας ευλαβικά σε κάθε νεύμα της εξουσίας.
Στο σύνολο της μια παράσταση σύγχρονη, νευρώδης, υποβλητική, απαράμιλλης αισθητικής, άψογη ως προς την εκτέλεση της• μια αντι-πρόταση στο θέατρο του Σαίξπηρ.
Της Στέλλας Χαραμή.
Διαβάστε περισσότερα για ό,τι συμβαίνει στις τέχνες στο www.tospirto.net
Ακολουθήστε το www.tospirto.net στο facebook
Από την άνοδο του βασιλιά, ενδεδυμένου στην επιβλητική, χρυσή του πανοπλία, στη φιλάρεσκη περιφορά του ανάμεσα σε αξιωματούχους και υπηκόους, στους τριγμούς του που υπομένει ο θρόνος του και την συντριπτική πτώση του από αυτόν, ο «Ριχάρδος Β΄» της Έφης Μπίρμπα εστιάζει στη σχέση του ήρωα με τη θέση της εξουσίας. Είναι μια παράσταση - ψυχολογική διαδρομή του εξουσιαστή από την άνοδο στην πτώση του και την εξάρτηση του από το θρόνο ως καθοριστικό στοιχείο της προσωπικότητας του. Ο Ριχάρδος εμμονικά και με περίσσια αυτοπεποίθηση συστήνεται με το «Εγώ είμαι»• μα καθώς ξεκινάει η χρεοκοπία του η αλαζονική κατάφαση γίνεται τραγικό ερώτημα: «Εγώ είμαι;». Πρόκειται λοιπόν, για ένα ακραιφνές πορτρέτο του Ριχάρδου με τα γύρω πρόσωπα του ιστορικού δράματος να τροφοδοτούν, ως επί τω πλείστον, αυτή τη διαδρομή.
Το βασίλειο του Ριχάρδου εδώ είναι ένα άψογο εικαστικά περιβάλλον, μια εικαστική (Έφη Μπίρμπα- Αλέγια Παπαγεωργίου) και ηχητική εγκατάσταση (Coti K.), που επενδύει σε αφθονία συμβολισμών, ποιητικών και λυρικών στοιχείων.
Το τοπίο των κόκκινων χαλιών που ξηλώνονται κάτω από τα πόδια του βασιλιά, το έδαφος που αποκαλύπτεται από πηλό στη θέση του (υλικά της θνητότητας και της φθαρτότητας μας) συνδιαλέγονται ισότιμα με το κινησιολογικό λεξιλόγιο (που κι αυτό βρίθει από συμβολισμούς) αλλά και το δραματουργικό υλικό - το οποίο για πρώτη φορά σε παράσταση της Μπίρμπα είναι πραγματικά ενισχυμένο και στιβαρό. Σαν μέλη ενός σώματος, όλα τα παραπάνω στοιχεία συλλειτουργούν στη δημιουργία ενός κόσμου, με καθηλωτικές ατμόσφαιρες (οι φωτισμοί είναι του Θύμιου Μπακατάκη) και σκηνές που μαγνητίζουν το βλέμμα.
Εκεί τοποθετείται και ο Άρης Σερβετάλης ως κεντρικός ερμηνευτής, απόλυτα διαθέσιμος με το σώμα και το λόγο του, τόσο αποδίδοντας τον Ριχάρδο στην έπαρση του, ως «θεό των ουρανών», ανήσυχο στη δίνη της κρίσης «ζωσμένο από σμήνος κολάκων» και υπό κατάρρευση ως «κύριος και βασιλιάς του τίποτα» - πάντα γαντζωμένου στο Εγώ του και στο ύπατο αξίωμα. Είναι υποδειγματική κι αυτόματα πλήρης η σκηνική συμπεριφορά του που καλεί το θεατή του να προσέξει ακόμα και τις ρυτίδες ή τα νεύματα του που συνιστούν μια ερμηνευτική θέση.
Λιγότερο διαθέσιμοι μέσα σε αυτό το μηχανισμό οι συμπρωταγωνιστές του Νίκος Καμόντος, Ερμής Μαλκότσης, Ιωάννα Τουμπακάρη, Αχιλλέας Χαρίσκος καθώς υπολείπονται σημαντικά της εκφοράς του λόγου. Η συνεισφορά τους πάλι στο αίτημα της κίνησης είναι καθοριστική. Ο Χαρίσκος καθώς σχηματίζει ένα θρόνο με το κορμί του για το βασιλιά, ο Μαλκότσης καθώς ενσωματώνει όλα τα χαρακτηριστικά του νέου θριαμβευτή κυριαρχώντας πάνω στο πτώμα του απερχόμενου, η Τουμπακάρη υπακούοντας ευλαβικά σε κάθε νεύμα της εξουσίας.
Στο σύνολο της μια παράσταση σύγχρονη, νευρώδης, υποβλητική, απαράμιλλης αισθητικής, άψογη ως προς την εκτέλεση της• μια αντι-πρόταση στο θέατρο του Σαίξπηρ.
Της Στέλλας Χαραμή.
Διαβάστε περισσότερα για ό,τι συμβαίνει στις τέχνες στο www.tospirto.net
Ακολουθήστε το www.tospirto.net στο facebook
-- This feed and its contents are the property of The Huffington Post, and use is subject to our terms. It may be used for personal consumption, but may not be distributed on a website.
Keywords
σκηνοθεσια, huffington post, αρης, διευκρίνιση, χρεοκοπια, θεατρο, tospirto, net, facebook, feed, property, huffington, κινηση στους δρομους, www.facebook.com, αχιλλεας, net, αυτοπεποιθηση, αφθονια, αψογη, βλεμμα, γινεται, διευκρίνιση, δικη, δινη, εδαφος, εργα, ερμης, ηχητικη, ιωαννα, λεξιλογιο, λογο, παντα, περιβαλλον, ριχαρδος, ρυτιδες, σαιξπηρ, σκηνες, σμηνος, σωμα, φορα, χρυση, εξαρτηση, huffington post, huffington, feed, ποδια, property, tospirto, υλικο, βεβαιως
Τυχαία Θέματα
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Για όσους γεννήθηκαν πριν το 1980...
- Ο γέρων Παΐσιος, η προφητεία και ο τάφος του Κωνσταντίνου
- Ο γιατρός που έγινε γνωστός όχι γιατί έσωζε ζωές αλλά γιατί κανείς δεν ξέρει αν αφαίρεσε τη ζωή της συζύγου του
- Από υπουργός «Κύριος Γενικός» στον ΑΝΤ1 ο Γιάννης Μιχελάκης
- Κομοτηνή:Στο νοσοκομείο Κομοτηνής ο Σταύρος Θεοδωράκης
- Ο 'από μηχανής Θεός' στην Τράπεζα Πειραιώς
- Ικανοποίηση για εξωδικαστικό συμβιβασμό – Ο Τσακαλώτος για το πακέτο Τσίπρα
- Έκτακτο βοήθημα: Πότε θα καταβληθεί στους δικαιούχους
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Huffington Post Greece
- Τα 5 πράγματα που πρέπει να ξέρετε σήμερα Πέμπτη 15 Δεκεμβρίου
- Ξεκινούν οι δωρεάν παιδικές εκδηλώσεις για τα Χριστούγεννα στον Δήμο Αθηναίων
- Το Rogue One δεν είναι η καλύτερη ταινία Star Wars: Είναι μία από τις καλύτερες sci-fi ταινίες, γενικότερα
- Ανησυχία στην ΕΛ.ΑΣ.: «Οι ληστές που εισέβαλαν στον Υφαντή ήθελαν νεκρό αστυνομικό»
- Υπογράφει στον Παναθηναϊκό ο Τζεντίλε
- Είδα: Tον «Ριχάρδο Β΄» σε σκηνοθεσία Έφης Μπίρμπα
- Σκληραίνει το «παιχνίδι» ο Σόιμπλε. Η κυβέρνηση αναμένει κλιμάκωση των πιέσεων. Σε τυπικό επίπεδο οι διαπραγματεύσεις
- Περίπατος της ΑΕΚ κόντρα στη Σαρλερουά
- Ο Αφγανός που κατηγορείται πως δολοφόνησε τη Μαρία Λάντερμπουργκερ είχε επιτεθεί και σε φοιτήτρια στην Κέρκυρα
- Τελευταία Νέα Huffington Post Greece
- Είδα: Tον «Ριχάρδο Β΄» σε σκηνοθεσία Έφης Μπίρμπα
- Το Rogue One δεν είναι η καλύτερη ταινία Star Wars: Είναι μία από τις καλύτερες sci-fi ταινίες, γενικότερα
- Ξεκινούν οι δωρεάν παιδικές εκδηλώσεις για τα Χριστούγεννα στον Δήμο Αθηναίων
- Ο Αφγανός που κατηγορείται πως δολοφόνησε τη Μαρία Λάντερμπουργκερ είχε επιτεθεί και σε φοιτήτρια στην Κέρκυρα
- Σκληραίνει το «παιχνίδι» ο Σόιμπλε. Η κυβέρνηση αναμένει κλιμάκωση των πιέσεων. Σε τυπικό επίπεδο οι διαπραγματεύσεις
- Ανησυχία στην ΕΛ.ΑΣ.: «Οι ληστές που εισέβαλαν στον Υφαντή ήθελαν νεκρό αστυνομικό»
- Τα 5 πράγματα που πρέπει να ξέρετε σήμερα Πέμπτη 15 Δεκεμβρίου
- Περίπατος της ΑΕΚ κόντρα στη Σαρλερουά
- Υπογράφει στον Παναθηναϊκό ο Τζεντίλε
- Η αλήθεια ανάποδα
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Κινέζος πρέσβης στις ΗΠΑ προς Τραμπ: Η εδαφική ακεραιότητα δεν αποτελεί διαπραγματευτικό όπλο
- Απόστολος Γκλέτσος: Έκανε τον σταυρό του κι ανακοίνωσε την υποψηφιότητά του για την Περιφέρεια
- Πώς φαίνονται 15 διάσημα ποτά στο μικροσκόπιο;
- Παρέμβαση Μίκη για τους 8 Τούρκους στρατιωτικούς: Όχι στην απέλαση τους
- Στην παγίδα του Σόιμπλε
- Μιλούν για κάλπες, αλλά τις... τρέμουν
- Χριστούγεννα με θέατρο και κινηματογράφο
- Συνάντηση Πούτιν - Άμπε με στόχο την αναβάθμιση των διμερών σχέσεων
- Σκοτεινό το παρελθόν του Σύρου που κακοποιούσε τον 3χρονο γιο του στη Χίο