Ελένη Κρίκκη: Όταν τα τόπια γίνονται τοπία και οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη
Μεγαλωμένη στον απέραντο θεσσαλικό κάμπο και στα πυκνά δάση της Πίνδου, με πατέρα υφασματέμπορο και μητέρα που ανέκαθεν κεντούσε και έπλεκε στον ελεύθερο χρόνο της, η Ελένη Κρίκκη βίωσε από πρώτο χέρι τη θεραπευτική δύναμη του κεντήματος και αφομοίωσε με τον δικό της τρόπο τα ερεθίσματα και τις τεχνικές που σχετίζονται με τον πολιτισμό του υφάσματος και του πλεκτού.
Η αγάπη της για τα μαθηματικά και οι σπουδές της στην αρχιτεκτονική εκδηλώνονται και στην εικαστική της παραγωγή, στα πεντάγραμμα αριθμητήρια από ξύλο, γύψο, ύφασμα, σύρμα και χρώματα, στις «προσωπικές
Στις επιτοίχιες υφασμάτινες συνθέσεις και εγκαταστάσεις της συνυπάρχουν ισότιμα το ρεαλιστικό με το μεταφυσικό, οι θετικές επιστήμες με τις ανθρωπιστικές, το συνειδητό με το ασυνείδητο. Οι τίτλοι των έργων («Επιθυμία», «Προσδοκία», «Περσεφόνη», «Αποτυπώσεις», «Αναδιπλώσεις», «Συντεταγμένες», «Τοιχογραφία», «Τότε») υποδηλώνουν ότι εδώ έχουμε να κάνουμε με μια χαρτογράφηση συναισθημάτων και αναμνήσεων.
«Άθροισμα»Η νέα ατομική έκθεση της Ελένης Κρίκκη στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα» με τίτλο «Ma» (στα ιαπωνικά ο αρνητικός χώρος), περιλαμβάνει έργα της από το 2017 μέχρι σήμερα.
Στο εικαστικό έργο της Ελένης Κρίκκη τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό, που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος. Τα χρωματιστά «τόπια-τοπία» της Κρίκκη είναι πρωτίστως «τοπία καταγωγής», υπό την έννοια ότι τα έργα της πηγάζουν από την παιδική της ηλικία, από κάτι μακρινό και αρχαίο, από τόπους και καταγωγικές μνήμες που φέρουν έντονα το αποτύπωμά τους στη συνείδησή της και κατ’ επέκταση στην πρακτική της.
«Για μένα είναι συγγενικές ενώσεις με το παρελθόν και την καταγωγή μου», δηλώνει η καλλιτέχνις για τα βαμμένα και κεντημένα της υφάσματα, γεμάτα βελονιές πολύχρωμων κλωστών.
Τα έργα της Κρίκκη «πέφτουν και ρέουν», όπως το γάργαρο νερό και τα πολύτιμα δάκρυα. Η καλλιτέχνις χρησιμοποιεί τεμάχια υφάσματος τα οποία βάφει, επιζωγραφίζει και κεντάει με σμιχτές ή αραιές βελονιές. Ενωμένα μεταξύ τους με χαρτί, γύψο και κόλλα τα έργα κρέμονται ελεύθερα στον χώρο αποκαλύπτοντας τις δύο όψεις τους, την καλή και την ανάποδη. Σε αυτές τις πολύχρωμες συνθέσεις μεσαίων και μεγάλων διαστάσεων ξεδιπλώνονται ψυχικές καταγραφές και εντυπώσεις, «ενώσεις κομματιών ζωής καταγεγραμμένης στο ύφασμα».
Οι υφασμάτινες συνθέσεις, τα αριθμητήρια με τις σειρές από κομποσκοίνια, τα φυλαχτά-κεντήματα και τα χαλάκια προσευχής πλαισιώνονται από παλιά μπαούλα γεμάτα με αναρίθμητα ρετάλια, τα οποία διαθέτουν «τεράστια ένταση», καθότι είναι η πηγή της δουλειάς. Κάποια από αυτά τα ρετάλια, κεντημένα, τοποθετούνται σε έναν καθρέφτη, σαν φωτογραφίες αγαπημένων προσώπων, που έχουμε την ανάγκη να μας συντροφεύουν και να τους απευθύνουμε καθημερινά έναν «συνεχή χαιρετισμό». Όπως στους γιαπωνέζικους κήπους, που το κλάδεμα των δέντρων αναδεικνύει το κενό και τη σημασία του, έτσι και εδώ ο χώρος ανάμεσα στις υφασμάτινες φωτογραφίες, εκεί όπου το βλέμμα σου εμπεριέχει τους άλλους, παρόντες και απόντες, αποδεικνύεται καθοριστικός.
«Τα χέρια»Λίγα λόγια για την Ελένη ΚρίκκηΗ Ελένη Κρίκκη γεννήθηκε το 1962 στα Τρίκαλα. Σπούδασε Φυσική στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και Αρχιτεκτονική στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Παρακολούθησε σεμινάρια γλυπτικής στο Μουσείο Γλυπτικής Ν. Περαντινού. Είναι μέλος του Εικαστικού Επιμελητηρίου. Ζει στην Αθήνα, όπου έχει και το εργαστήριό της.
Έχει πραγματοποιήσει τις εξής εκθέσεις: Μουσείο Λαϊκής Τέχνης & Παράδοσης «Αγγελική Χατζημιχάλη», Αθήνα, 2016· Γκαλερί Ποντοπόρος, Πάρος, 2014· Χώρος Τέχνης 24, Αθήνα, 2013· Πολιτιστικό Κέντρο, Μυτιλήνη, 2011· Γκαλερί Αstra, Αθήνα, 2008· Γκαλερί Κούρος, Νέα Υόρκη, 2006· Ρολόι του Κάστρου, Τρίκαλα, 2004· Ερμουπόλεια, Σύρος, 2003· Λόγος και Τέχνη, Λευκάδα, 2002· Διάβαση, Αθήνα, 2002. Έχει πάρει μέρος στην Art Athina τρεις φορές και έχει συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές εκθέσεις ζωγραφικής και design. Πρόσφατες ομαδικές: «Ρεμπέτικο», Κέντρο Έρευνας - Μουσείο Τσιτσάνη, Τρίκαλα, 2024 και «Η εσωτερική πλευρά του ανέμου», Αρχοντικό Χρυσανθόπουλου, Πύργος Κύμης, Εύβοια, 2024.
«Λόγια της σιωπής»Την επιμέλεια της έκθεσης έχει ο Χριστόφορος Μαρίνος.
Τα εγκαίνια της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν την Πέμπτη 16 Ιανουαρίου, στις 19:00.
Διάρκεια έκθεσης: 16 Ιανουαρίου – 16 Φεβρουαρίου 2025
Ώρες λειτουργίας: Τρίτη-Παρασκευή 11:00-19:00, Σάββατο-Κυριακή 10:00-15:00, Δευτέρα κλειστά
Η είσοδος είναι ελεύθερη.
Πολιτιστικό Κέντρο Μελίνα Δήμου Αθηναίων (Αίθουσα 1ου ορόφου), Ηρακλειδών 66 & Θεσσαλονίκης, Θησείο (Μετρό: Κεραμεικός).
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗΓιάννης Μετζικώφ: «Ποτέ δεν πίστεψα ότι τα κατάφερα»Τι διαβάζουμε τώρα: 5+1 βιβλία για τον πρώτο μήνα της νέας χρονιάςΜια νύχτα με τον Βαν Γκογκ στη National Gallery του Λονδίνου- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Μην τα αγγίξετε – Αποκαλύφθηκε η αηδιαστική αλήθεια για τις μαύρες μπάλες που ξεβράστηκαν στις ακτές – «Λουκέτο» σε 9 παραλίες
- Γιατί Θεέ μου: «Έσβησε» για πάντα το… χρυσό χαμόγελο της Ελένης
- Μεθυσμένος οδηγός παρέσυρε και εγκατέλειψε έναν πεζό κι έναν αναβάτη μοτοσικλέτας – Συνελήφθη έπειτα από καταδίωξη
- Τέλος στο θρίλερ για τον Πρόεδρο, το πάρτι του Τσούνη με Ρέμο και Αργυρό, υπό διάλυση το επιτελείο του Οικονόμου και οι ελιγμοί των τραπεζών
- Προεδρία της Δημοκρατίας: Έρχεται επιλογή–έκπληξη από Μητσοτάκη;
- Σαν σήμερα 15 Ιανουαρίου: Το φρικιαστικό έγκλημα της «Μαύρης Ντάλιας» που παραμένει μυστήριο
- Ημαθία: "Τα γεγονότα, όπως περιγράφηκαν, δεν βγάζουν νόημα" - Ερωτήματα και επιφυλάξεις έμπειρων χιονοδρόμων για τον νεαρό σκιέρ που είχε χαθεί στο Σέλι
- Νεαρός προκάλεσε δύο τροχαία με εγκατάλειψη στο κέντρο της Αθήνας
- Ο Πρωθυπουργός και 7 υπουργοί καθισμένοι… οκλαδόν μέσα σε μια σκηνή στη Σαουδική Αραβία
- Η απόφαση Μητσοτάκη, η καραμπόλα στην περίπτωση του Τασούλα και η αντίδραση Ανδρουλάκη που κινδυνεύει να βγει τρίτος
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Huffington Post Greece
- ΗΠΑ: Μπάιντεν αφαιρεί την Κούβα από τη μαύρη λίστα των κρατών που υποστηρίζουν την τρομοκρατία
- Ελένη Κρίκκη: Όταν τα τόπια γίνονται τοπία και οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη
- Ανανάς στην πίτσα; Σε αυτή την πιτσαρία κοστίζει 118 ευρώ
- Ryanair: Zητά όριο δύο αλκοολούχων ποτών στα αεροδρόμια της Ευρώπης
- Ο «σκιώδης» στόλος των τάνκερ μέσω του οποίου «ρέει» το ρωσικό πετρέλαιο παρά τις κυρώσεις
- Νορβηγία: Η πρώτη χώρα στον κόσμο που περνάει πλήρως στην ηλεκτροκίνηση
- Προεδρία της Δημοκρατίας: Πολιτική επιλογή το πρόσωπο που θα προτείνει εντός ωρών ο Μητσοτάκης
- Βαρύς λογαριασμός για τα τοξικά PFAS: Εως 2 τρισ. ευρώ θα κοστίσει ο καθαρισμός της Ευρώπης
- Τελευταία Νέα Huffington Post Greece
- Ελένη Κρίκκη: Όταν τα τόπια γίνονται τοπία και οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη
- Ανανάς στην πίτσα; Σε αυτή την πιτσαρία κοστίζει 118 ευρώ
- Ryanair: Zητά όριο δύο αλκοολούχων ποτών στα αεροδρόμια της Ευρώπης
- Βαρύς λογαριασμός για τα τοξικά PFAS: Εως 2 τρισ. ευρώ θα κοστίσει ο καθαρισμός της Ευρώπης
- Νορβηγία: Η πρώτη χώρα στον κόσμο που περνάει πλήρως στην ηλεκτροκίνηση
- Ο «σκιώδης» στόλος των τάνκερ μέσω του οποίου «ρέει» το ρωσικό πετρέλαιο παρά τις κυρώσεις
- Προεδρία της Δημοκρατίας: Πολιτική επιλογή το πρόσωπο που θα προτείνει εντός ωρών ο Μητσοτάκης
- ΗΠΑ: Μπάιντεν αφαιρεί την Κούβα από τη μαύρη λίστα των κρατών που υποστηρίζουν την τρομοκρατία
- Κακοκαιρία: Πυκνή χιονόπτωση σε θεσσαλονίκη, Στερεά Ελλάδα, Καλάβρυτα - Που έκλεισαν τα σχολεία
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Μεθυσμένος οδηγός παρέσυρε και εγκατέλειψε πεζό και μοτοσικλετιστή στο κέντρο της Αθήνας
- Ευρωλίγκα: Διπλό Ολυμπιακού στη Βιτόρια
- Καιρός 15/1/2025: Η κακοκαιρία εξασθενεί
- Η επιστροφή της Τουρκίας στην ακραία επιθετική ρητορική με… μπροστάρη τον Μπαχτσελί
- Δημήτρης Παπάζογλου: «Η Μαρινέλλα δεν το έκανε αυτό ποτέ»
- Μειώνονται στο μισό οι αυξήσεις στα ασφάλιστρα υγείας
- Νότια Κορέα: συνελήφθη ο παυθέντας πρόεδρος Γιουν - Στην εισαγγελία για ανάκριση
- Χειροπέδες σε 45χρονο που προσποιούμενος τον αστυνομικό προσπάθησε να αφαιρέσει χρήματα από παραγωγούς σε λαϊκή αγορά
- Καιρός: Στον πάγο η χώρα – Οι περιοχές που συνιστάται προσοχή – Τα κλειστά σχολεία
- Στην Ανακρίτρια Διαφθοράς η πρώτη ομάδα του κυκλώματος που πουλούσε προστασία σε οίκους ανοχής – Οι σημειώσεις που τους «έκαψαν»