Η εμπειρία πανηγυριού στον πυρήνα του έργου που μας εκπροσωπεί στην 60η Μπιενάλε Βενετίας
* Ξηρόμερο [ksirˈomero]: Γνωστό για τα πανηγύρια του, είναι μια ιστορική επαρχία της Αιτωλοακαρνανίας. Σήμερα αποτελεί δήμο της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας.
Eνα διαμεσικό συλλογικό έργο σε σύλληψη των Θανάση Δεληγιάννη και Γιάννη Μιχαλόπουλου με συνδημιουργούς την Έλια Καλογιάννη, τον Γιώργο Κυβερνήτη, τον Κώστα Χαϊκάλη και τον Φώτη Σαγώνα είναι Το Ξηρόμερο/Dryland που θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα
Αποτελείται από ένα αγροτικό μηχάνημα άρδευσης το οποίο συντονίζει σε πραγματικό χρόνο τον ήχο, την κινούμενη εικόνα, και το φωτιστικό περιβάλλον της εγκατάστασης. Η ελληνική εκπροσώπηση εξετάζει την εμπειρία ενός πανηγυριού, παρακολουθώντας μια διαδρομή από την πλατεία του χωριού έως τις παρυφές του γεωργικού τοπίου που το περιβάλλει. Συγκεκριμένα, αντλεί έμπνευση από τα πανηγύρια της ηπειρωτικής Ελλάδας, της Θεσσαλίας και της περιοχής του Ξηρομέρου στη Δυτική Ελλάδα, που δανείζει τον τίτλο στο έργο.
Οι καλλιτέχνες/ιδες αναφέρονται στο νερό ως πρίσμα -ένα μέσο να βλέπουμε και να σκεφτόμαστε - εστιάζοντας στην έλλειψή ή το πλεόνασμα, την ανάγκη ή τη σπατάλη του, καθώς και τις κοινωνικές συνδηλώσεις του. Η εξάντληση των πόρων συνδέεται με τη φυσική και οικονομική εξάντληση. Το έργο διερευνά τις πολιτικές δυνατότητες του ήχου και της μουσικής, την επίδραση της τεχνολογίας στα αγροτικά τοπία και την πολιτιστική ποικιλομορφία.
Ο εορτασμός του πανηγυριού μεταφέρει πληροφορίες και νόημα ως τελετουργία και ψυχαγωγία. Συνδέεται με τις γεωργικές εργασίες, παράγεται από -αλλά και παράγει- την εσωτερική χρονικότητα της κοινότητας με το πότισμα και τις αγροτικές ευθύνες. Βοηθά την κάθε κοινότητα να δημιουργήσει την εικόνα του εαυτού της. Ταυτόχρονα, όμως, αντίθετες έννοιες συνυφαίνονται: οι θεατές μετατρέπονται σε συμμετέχοντες, από τη σκηνή βρισκόμαστε εκτός σκηνής, από την επιτελεστική δράση στην καθημερινή δραστηριότητα.
Αυτή η αδιάκοπη αλληλεπίδραση μεταξύ «παράστασης» και πραγματικότητας μεταφέρεται στο έργο. Το Ξηρόμερο/Dryland αξιοποιεί αρχιτεκτονικά χαρακτηριστικά του ελληνικού περιπτέρου για να αναδείξει συσχετίσεις με τις γεωργικές αποθήκες και τη θρησκευτική αρχιτεκτονική που αποτελούν συνήθως το φόντο των πανηγυριών.Επιπλέον, το ποτιστικό που βρίσκεται στο κέντρο του περιπτέρου, ορίζει κυκλικά το περιβάλλον της εγκατάστασης. Το έργο μεταφέρει επίσης τον χώρο συνάντησης της κοινότητας -την πλατεία, τη δημόσια συγκέντρωση- από το εξωτερικό στο εσωτερικό. Καθώς το σύστημα ποτίσματος τίθεται σε κίνηση, δημιουργεί έναν ρυθμό, οριοθετεί τον χρόνο όπως ένα ρολόι ή μια κασέτα που ξετυλίγεται, παρακινώντας τα σώματα των επισκεπτών να ακολουθήσουν διαδρομές και να αλλάξουν τρόπους θέασης. Το Ξηρόμερο/Dryland αποφεύγει μια αισθητική προσέγγιση και τονίζει τη συναισθηματική αμεσότητα της επαφής με αντικείμενα, ήχους και εικόνες.
Παρατηρώντας τις έμφυλες σχέσεις στο πανηγύρι, εξετάζονται οι δυνατότητες παρουσίασης του εαυτού, οι διαφορετικές εκδοχές της θηλυκότητας και της αποκάλυψης ή απόκρυψης του γυναικείου σώματος, αλλά και η αμφισημία της χειρονομίας του υποκειμένου που αποσύρεται επιλέγοντας την απουσία και τον αποκλεισμό του από τη γιορτή.
Το Ξηρόμερο/Dryland επιχειρεί συσχετίσεις μεταξύ της εμπλαισιωμένης γεωγραφικά εμπειρίας με την παγκόσμια συνθήκη, μία μετατόπιση μεταξύ κυρίαρχου και περιθωριοποιημένου πολιτιστικού αντικειμένου, που φαίνεται να δημιουργεί τον ενδιάμεσο χώρο συγκρότησης νέων νοημάτων.
Η έρευνα του έργου Ξηρόμερο/Dryland που θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην 60ή Διεθνή Έκθεση Τέχνης - La Biennale di Venezia, πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του Margaroni Residency σε ανάθεση του Onassis Culture από τον δημιουργό διαμεσικών έργων και συνθέτη Θανάση Δεληγιάννη και τον δραματουργό και φιλόλογο Γιάννη Μιχαλόπουλο ως Onassis AiR Fellows, οι οποίοι συγκρότησαν την καλλιτεχνική ομάδα με την εικαστικό και κινηματογραφίστρια Έλια Καλογιάννη, τον φωτογράφο και ντοκιμαντερίστα Γιώργο Κυβερνήτη, τον ηχολήπτη και σχεδιαστή ήχου Κώστα Χαϊκάλη και τον εικαστικό και αρχιτέκτονα Φώτη Σαγώνα.
Η υλοποίηση του έργου και η έκθεσή του στην Βενετία έχει ως κύριο χρηματοδότη το Υπουργείο Πολιτισμού, ως Εθνικό Επίτροπο υπεύθυνο για την οργάνωση, παραγωγή, και προώθηση του έργου το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και επιμελητή του Ελληνικού Περιπτέρου τον Πάνο Γιαννικόπουλο.
Onassis Culture: Βασικός υποστηρικτής της Ελληνικής Συμμετοχής στην 60ή Διεθνή Έκθεση Τέχνης ‐ La Biennale di Venezia. Επιπλέον υποστηρικτές είναι το Διεθνές Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου. Το έργο πραγματοποιείται με την υποστήριξη της ARTWORKS μέσα από την ιδρυτική δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ), του Οργανισμού Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ και της Outset. Η AEGEAN είναι επίσημος χορηγός αερομεταφορών, ενώ η εκπροσώπηση τελεί υπό την αιγίδα του Δήμου Ξηρομέρου.
ΤαυτότηταΤο Ξηρόμερο/Dryland είναι ένα διαμεσικό συλλογικό έργο σε σύλληψη των Θανάση Δεληγιάννη και Γιάννη Μιχαλόπουλου με συνδημιουργούς την Έλια Καλογιάννη, τον Γιώργο Κυβερνήτη, τον Κώστα Χαϊκάλη και τον Φώτη Σαγώνα.
Καλλιτεχνικοί Συνεργάτες:
Φωτεινή Παπαχριστοπούλου, Βασιλική-Μαρία Πλαβού, Μάριος Σταμάτης
Επιμέλεια: Πάνος Γιαννικόπουλος
Εθνικός Επίτροπος | Οργάνωση:
ΕΜΣΤ | Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Αθήνα
Επικεφαλής Παραγωγής Ελληνικού Περιπτέρου, ΕΜΣΤ | Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης: Γιάννης Αρβανίτης
Οργάνωση & Παραγωγή έκθεσης: Γεώργιος Ευσταθουλίδης – Constructivist Exhibitions, Αντωνία Χαντζή
ΕΜΣΤ | Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Καλλιτεχνική Διευθύντρια: Κατερίνα Γρέγου
Διοικητική & Οικονομική Διευθύντρια: Αθηνά Ιωάννου
Info:
Ξηρόμερο/Dryland
Ελληνικό Περίπτερο
στην 60ή Διεθνή Έκθεση Τέχνης - La Biennale di Venezia
20 Απριλίου - 24 Νοεμβρίου 2024
Προεγκαίνια: 17-19 Απριλίου
Εγκαίνια Περιπτέρου: 18 Απριλίου, 13:30 μ.μ., απαιτείται πιστοποίηση
Περίπτερο της Ελλάδας - La Biennale di Venezia
Giardini, 30122 Βενετία, Ιταλία
Ώρες λειτουργίας: Τρίτη - Κυριακή 11π.μ. - 7 μ.μ. (από 20 Απριλίου έως 30 Σεπτεμβρίου)
Ώρες λειτουργίας: 10 π.μ. - 6 μ.μ. (από 1 Οκτωβρίου έως 24
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Βατικανό καλεί Μαουρίτσιο Κατελάν: Για πρώτη φορά ο Πάπας στη Μπιενάλε της Βενετίας
Μαριάννα Λούρμπα: Λευκό και μπλε ... το απόλυτο
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Survivor 2024 spoiler 21/3: Η ομάδα που κερδίζει τον αγώνα επάθλου - Ποιος αποχωρεί από την κόκκινη ομάδα
- Χιλιάδες οδηγοί στην Ελλάδα θα χάσουν άμεσα το δίπλωμά τους
- Πότε θα πληρωθούν οι συντάξεις του Απριλίου
- Χωρισμένη στα δύο η Ευρώπη για το ευρωομόλογο στην άμυνα – Ποιες χώρες διαφωνούν με την πρόταση Μητσοτάκη
- «Κάρβουνο» το κοτόπουλο στην εκπομπή της Μενεγάκη
- Ο πυρηνικός αντιδραστήρας του ΑΠΘ και τα εκπαιδευτικά πειράματα που γίνονται για περισσότερα από 50 χρόνια
- Φρίκη στις ΗΠΑ: Γονείς άφησαν την κόρη τους να σαπίσει στον καναπέ
- ΣΥΡΙΖΑ: Αυτό είναι το νέο think tank τεχνολογίας - Οι επιστήμονες που μετέχουν (βιογραφικά)
- Εικόνες από το παρελθόν του σιδηροδρόμου
- Στους δρόμους οι εργαζόμενοι της ΛΑΡΚΟ στις 28 Μαρτίου
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Huffington Post Greece
- Τελευταία Νέα Huffington Post Greece
- Η εμπειρία πανηγυριού στον πυρήνα του έργου που μας εκπροσωπεί στην 60η Μπιενάλε Βενετίας
- Χούθι: Συμφώνησαν με Κίνα και Ρωσία να μην επιτίθενται στα πλοία τους
- Golden Visa: Τι αλλάζει για να αποδεσμευτούν περισσότερα ακίνητα προς ενοικίαση (Βίντεο)
- Καλλιρόης: Το ριφιφί του 1992 προκάλεσε καθίζηση 31 χρόνια μετά (Εικόνες)
- H Ελβετία γίνεται η πρώτη χώρα στην Ευρώπη που μειώνει τα επιτόκια - Κάτω από 2% ο πληθωρισμός
- Υπέρ της έκδοσης ευρωομολόγων για την αμυντική θωράκιση της Ευρώπης ο Κ. Μητσοτάκης
- Επιστήμονες ανακάλυψαν «καρχαρία φάντασμα» με τεράστιο κεφάλι και γιγάντια ιριδίζοντα μάτια
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Μια πολυδιάστατη σχέση ζωής με τη συγγραφή
- Αυτές «Οι Ξένες» που είναι δικές μας
- WWF - Vodafone: Ένας χρόνος από την έναρξη της παγκόσμιας συνεργασίας
- ΕΞΑΑΑ & CAPSULE T: Τρέχουσες και μελλοντικές ευκαιρίες για την τεχνολογική αναβάθμιση των ξενοδοχείων
- Στην Αθήνα, την 2η εβδομάδα του Οκτωβρίου, η συνάντηση των 17 SDGs ακαδημαϊκών κόμβων του ΟΗΕ
- Τα Μονοπάτια Επιχειρηματικότητας πάνε στα Ιωάννινα
- Υποδοχή του νέου αεροσκάφος της Royal Jordanian στον ΔΑΑ
- Η ERGO Ασφαλιστική στηρίζει τη νέα γενιά των ακριτικών νησιών μέσω της ExcellenSeas
- Νίκος Ταχιάος: Το καλοκαίρι οι ανάδοχοι στα εργοτάξια της Θεσσαλίας