Η «Μουσική Αλληλογραφία» Γιώργου Σαραντάρη – Μελισσάνθης στη ΣΙΩ
Το δεύτερο μέρος του κύκλου «Μουσική Αλληλογραφία» του Ελληνικού Σχεδίου (προηγήθηκε εκείνο της σχέσης και αλληλογραφίας των Κώστα Καρυωτάκη – Μαρίας Πολυδούρη) παρουσίαζε πολλαπλό ενδιαφέρον ως προς το πως σημερινοί/ές δημιουργοί προσεγγίζουν τον λόγο σπουδαίων Ελλήνων/ίδων ποιητών/ιών του εικοστού αιώνα. Θα πω εξαρχής ότι πιστεύω πως αυτή τη φορά η Νεφέλη Λιούτα εξ ορισμού...αδικήθηκε και όχι εξαιτίας της υπευθυνότητας οποιουδήποτε/αποιασδήποτε αλλά ενός εγγενούς λόγου της συγκεκριμένης «Μουσικής Αλληλογραφίας». Πρόκειται για το αντικειμενικό γεγονός ότι η Μελισσάνθη - οκτώ ποιήματα της οποίας
Η Νεφέλη Λιούτα βέβαια, όπως άλλωστε κάνει πάντα, εργάσθηκε ευσυνείδητα και πολύ συστηματικά και, «σκάβοντας» κάτω από την επιφάνεια της ποίησης της Μελισσάνθης, ανέσυρε τα στοιχεία της ψυχοσύνθεσης της που είναι και δικά της. Εκτός όμως από το ότι αυτά δεν είναι και τόσα πολλά είχε και το επιπλέον ντεζαβαντάζ ότι η ποίηση της τελευταίας είναι απολύτως «ελληνοκεντρική» ως προς τα πάντα και, με έναν πολύ ισχυρό τρόπο μάλιστα, ακόμα και στη γλώσσα της. Οι μελοποιήσεις της λοιπόν μπορεί να διέθεταν την άκρως προσωπική μελωδικότητα που την διακρίνει αλλά και πολύ πιο έντονο από άλλες φορές το ελληνικό στοιχείο. Οχι τόσο συνθετικά βέβαια όσο ερμηνευτικά όπου χρησιμοποίησε την παράδοση της Ηπειρωτικής πολυφωνίας, στοιχείο που σημειωτέον πάντα υπάρχει στο έργο της, ίσως λίγο περισσότερο από όσο χρειαζόταν και θα έπρεπε αλλά ακόμα και ενορχηστρωτικά καθώς τα δύο έγχορδα κάποιες φορές απλά έπαιζαν ισοκράτες αντί να συμβάλλουν στην μελωδική και αρμονική ανάπτυξη, γεγονός αρκετά παράδοξο αν σκεφτούμε ότι, πριν ακόμα ίσως από τραγουδοποιός και ερμηνεύτρια, είναι σολίστ του βιολιού. Ετσι τα συγκεκριμένα τραγούδια της είχαν μεν περισσή ευαισθησία μα και καλαισθησία αλλά στο μεγαλύτερο ποσοστό τους στερούντο την υποβλητικότητα, ακόμα και μια...μυστηριακή αίσθηση οι οποίες κάνουν τις προσωπικές εργασίες της - πάντα με το ψευδώνυμο Nefeli Walking Undercover – τόσο ξεχωριστές.
Αντίθετα ο Κώστας Μάκρας είχε, στην περίπτωση του Γιώργου Σαραντάρη, να κάνει με ένα ποιητικό υλικό ευρύτερο μα και βαθύτερο, σαφώς μεγαλύτερου ψυχολογικού υποβάθρου, περισσότερο προσανατολισμένου στις ευρωπαϊκές ποιητικές και γενικότερες πνευματικές αναζητήσεις της εποχής και με μια γλώσσα απαλλαγμένη από τους υπερβολικούς ως και περιττούς κάποτε δημοτιικισμούς της Μελισσάνθης. Δεν είναι παράξενο λοιπόν ότι η σταδιακή απομάκρυνση του από το έντονα ελληνικό – κατά κύριο λόγο λαϊκό, για την ακρίβεια – ύφος του στις πρώτες αναθέσεις που δέχθηκε από το Ελληνικό Σχέδιο ατή τη φορά έφτασε στην πλήρη σχεδόν εγκατάλειψη του με την γραφή του να κινείται στον ύστερο ρομαντισμό και στις απαρχές του εικοστού αιώνα με κάποιους αποήχους ακόμα και από την γαλλική ιμπρεσιονιστική σχολή και με μερικές πολύ όμορφες ενορχηστρωτικές «πινελιές». Ο Απόστολος Κίτσος λοιπόν είχε μια θαυμάσια πρώτη ύλη την οποία ομολογουμένως υπηρέτησε ερμηνευτικά και ανέδειξε άψογα.
Για εμένα πάντως το πιο ενδιαφέρον στοιχείο της συναυλίας ήταν το ενόργανο συνοδευτικό σχήμα που είχαν επιλέξει από κοινού οι δύο δημιουργοί. Λιτό, απολύτως λειτουργικό και ολιγομελές, ένα κουαρτέτο που επί της οσίας δεν ήταν παρά το πολύ συνηθισμένο στην κλασική μουσική τρίο πιάνου, βιολιού και βιολοντσέλου διευρυμένου και εμπλουτισμένου με κόρνο το οποίο προσέθετε φωτεινότητα, λαμπρότητα, ακόμα και μια «χαρωπή» διάσταση μερικές φορές, ειδικά στα τραγούδια του Κ. Μάκρα. Πρόκειται για μια ενορχηστρωτική προσέγγιση στην μελοποίηση ποίησης (ολιγομελή σύνολα κλασικών οργάνων) που εγκαινίασε στην δεκαετία του ’70 ο Μιχάλης Γρηγορίου με έργα όπως τα «Ανεπίδοτα Γράμματα» αλλά στη συνέχεια ελάχιστοι χρησιμοποίησαν προτιμώντας ένα από τα δύο κυρίαρχα σχετικά ρεύματα, είτε μεγαλύτερα ανάλογα σύνολα, μικρές ορχήστρες οι οποίες τις περισσότερες φορές περιλαμβάνουν και μη κλασικά, ακόμα και ηλεκτρικά όργανα είτε την λαϊκή οδό με το μπουζούκι να έχει φυσικά τον πρώτο λόγο. Θεωρώ ότι σχήματα όπως το συγκεκριμένο αφενός επιτρέπουν να ακούγεται πιο «καθαρός» ο ποιητικός λόγος και αφετέρου αναδεικνύουν την «εσώτερη μουσική» του και για αυτό εύχομαι να χρησιμοποιηθούν και σε μελλοντικές ανάλογες εκδηλώσεις του Ελληνικού Σχεδίου.
Εν κατακλείδι δεν νομίζω ότι ο Γιώργος Σαραντάρης και η Μελισσάνθη «συνομίλησαν» σε αυτήν την συναυλία περισσότερο από όσο στην εποχή τους, δεν ξέρω άλλωστε κατά πόσον επικοινώνησαν πραγματικά και τότε. Σίγουρα όμως ο Κώστας Μάκρας και η Νεφέλη Λιούτα, παρά την αρκετά μεγάλη διαφορά ηλικίας τους και τις σαφώς διαφορετικές τεχνοτροπίες τους, επέτυχαν να «δουν» την ποίηση αντίστοιχα του ενός και της άλλης μέσα από ένα πολύ κοινό πρίσμα. Το αποτέλεσμα ήταν η αισθητική απόλαυση του ακροατηρίου αλλά και ένα κέρδος για την σημερινή ελληνική μουσική που πιστεύω ότι θα λειτουργήσει ως προστιθέμενη αξία για το μέλλον της.
ΠΡΙΝ ΦΥΓΕΤΕ «Enter Achilles» στη Στέγη: Ένα έργο - γροθιά στην κυρίαρχη άποψη για την αρρενωπότητα Release Athens: Οι Massive Attack τον Ιούνιο στην Πλατεία Νερού
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Χαμός σε εκπομπή: Πιάστηκαν στα χέρια πανελίστριες – Μαλλιοτραβήγματα και κεφαλοκλείδωμα
- Ο Τραμπ απαιτεί να βάλουμε το Αιγαίο στο ράφι της Ιστορίας
- Τι απάντησε ο κυβερνήτης του «Ορούτς Ρέις» στη φρεγάτα Ν. Φωκάς
- «Δώρο» Φαλκάο στον Ολυμπιακό
- Κόμπι Μπράιαντ: Ανθρώπινο ράκος ο πατέρας του στην πρώτη φωτογραφία του μετά το δυστύχημα (pics)
- Κατάθλιψη: ἡ πιό καλπάζουσα νόσος στόν κόσμο
- Παραιτήθηκε η Πέππα το Γουρουνάκι
- Σοκαριστικό τροχαίο στα Χανιά: Αυτοκίνητο έπεσε πάνω σε ποδηλάτες
- Ορούτς Ρέις : Ο διάλογος του τούρκου κυβερνήτη με την ελληνική φρεγάτα
- «Εξαφανίζεται» χάρη στο εμβόλιο ο καρκίνος του τραχήλου της μήτρας
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Huffington Post Greece
- Ο κορονοϊός δοκιμάζει την εξάρτηση της παγκόσμιας οικονομίας από την Κίνα
- Η Νορβηγία ξέμεινε από χιόνι και φτιάχνει τεχνητό
- Ένα Συνέδριο που προαναγγέλλει αποριζοσπαστικοποίηση
- Η Μπίλι Αιλις είναι ο λόγος για να δούμε τα φετινά Οσκαρ
- Σύνορα ΗΠΑ - Μεξικού: Ανακαλύφθηκε το μεγαλύτερο τούνελ διακίνησης ναρκωτικών
- Στην σκιά του δέντρου
- Προτεραιότητες της Κροατικής Προεδρίας στην Ε.Ε.
- Η «Μουσική Αλληλογραφία» Γιώργου Σαραντάρη – Μελισσάνθης στη ΣΙΩ
- Αστυνομικοί χτυπούν άγρια πυροσβέστες διαδηλωτές στη Γαλλία - Δακρυγόνα, γκλοπ και αντλίες νερού
- «Enter Achilles»: Ένα έργο - γροθιά στην κυρίαρχη άποψη για την αρρενωπότητα
![Μουσική Αλληλογραφία Γιώργου Σαραντάρη – Μελισσάνθης, ΣΙΩ,mousiki allilografia giorgou sarantari – melissanthis, sio](https://images32.inewsgr.com/3646/36462018/i-mousiki-allilografia-giorgou-sarantari--melissanthis-sti-sio-160.jpg)
- Τελευταία Νέα Huffington Post Greece
- Η «Μουσική Αλληλογραφία» Γιώργου Σαραντάρη – Μελισσάνθης στη ΣΙΩ
- Ο κορονοϊός δοκιμάζει την εξάρτηση της παγκόσμιας οικονομίας από την Κίνα
- Στην σκιά του δέντρου
- Η Νορβηγία ξέμεινε από χιόνι και φτιάχνει τεχνητό
- Προτεραιότητες της Κροατικής Προεδρίας στην Ε.Ε.
- Αστυνομικοί χτυπούν άγρια πυροσβέστες διαδηλωτές στη Γαλλία - Δακρυγόνα, γκλοπ και αντλίες νερού
- Ερευνητές υποστηρίζουν ότι βρήκαν πλοίο που χάθηκε στο Τρίγωνο των Βερμούδων πριν από 94 χρόνια
- Η Μπίλι Αιλις είναι ο λόγος για να δούμε τα φετινά Οσκαρ
- Ένα Συνέδριο που προαναγγέλλει αποριζοσπαστικοποίηση
- Σύνορα ΗΠΑ - Μεξικού: Ανακαλύφθηκε το μεγαλύτερο τούνελ διακίνησης ναρκωτικών
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- «Enter Achilles»: Ένα έργο - γροθιά στην κυρίαρχη άποψη για την αρρενωπότητα
- Τηλεσκόπιο φέρνει για πρώτη φορά στο φως μια μοναδική εικόνα από την επιφάνεια του ήλιου
- «Πόλεμος» ΝΔ – ΣΥΡΙΖΑ με «φόντο» την κατάθεση Αγγελή για την υπόθεση Novartis
- Αστραπιαία κατέβηκε η βρετανική σημαία από τις Βρυξέλλες
- Παρουσίαση βιβλίου Αντγου ε.α. Λάμπρου Τζούμη: «Σε τροχιά σύγκρουσης με την Τουρκία»
- Πόλο: Ανώτερος ο Ολυμπιακός, 28-4 τον Παναθηναϊκό
- ΥΠΕΞ: Σήμερα είναι η αρχή ενός νέου κεφαλαίου στη σχέση μας με το Ηνωμένο Βασίλειο
- Δημοπρασία με αντίγραφα κλασικών έργων Τέχνης – Η Μόνα Λίζα με 60.000 δολάρια
- Απέφυγε να σχολιάσει τα σχέδια της Ελλάδας για πλωτό φράγμα στο Αιγαίο το Βερολίνο
- «Βόμβα» από Ε.Ε.: Αυτά τα νομίσματα του ευρώ θέλει να καταργήσει