Η μύηση της Documenta14 στο ελληνικό φως: Μια κουβέντα με τη Μαρίνα Καρέλλα
Κεντρική στην ιδέα και λόγος οργάνωσης της Documenta14 της γερμανικής πόλης Κάσελ που φέτος για πρώτη φορά λαμβάνει χώρα και στην Αθήνα είναι, κατά τους οργανωτές του θεσμού, η κατανόηση από τους διεθνείς συμμετάσχοντες της ευρύτερης έννοιας του τι σημαίνει... «Αθήνα». Και ενώ έχουν γίνει πολλές προσπάθειες προς πάσα σχεδόν κατεύθυνση για τη λύση αυτού του «γρίφου», η διπλή
έκθεση των Jack Pierson και της Μαρίνας Καρέλλα, με θέμα τον Κωνσταντίνο Καβάφη, που ανοίγει απόψε στη Γκαλερί Ζουμπουλάκη πιθανόν να αποφέρει μια ικανοποιητική απάντηση σε αυτό το σιβυλλικό ερώτημα.
Πρόκειται για έναν ποιητή που θαυμάζω ιδιαίτερα, εξηγεί η Μαρίνα Καρέλλα. Θα μπορούσα να πω ότι ο Καβάφης είναι στα σίγουρα ένα μέρος της ποιητικής συλλογής του μυαλού μου. Έχω ασχοληθεί με το έργο του σε διαφορετικές περιόδους της ζωής μου. Εδώ και δυο χρόνια εντρυφώ πάλι στα ποιήματα του. Είχα μια έκθεση στο Παρίσι στη γκαλερί Mitterand. Εδώ, στη γκαλερί Ζουμπουλάκη, πρόκειται για μια συνεργασία με τον σημαντικό καλλιτέχνη και φωτογράφο Jack Pierson. Με τον Jack, μας ενώνει μια αμοιβαία αλληλοεκτίμηση και φιλία πολλών ετών. Μοιραζόμενοι τον εκθεσιακό χώρο, θα ερμηνεύσουμε ο καθένας με τον τρόπο του, τον Καβάφη.
-Πότε ξεκίνησε αυτό το πάθος σας για τον Καβάφη;
Το έργο του το γνωρίζω από πολύ μικρή, από τον Γιάννη Τσαρούχη. Είχα τη μεγάλη τύχη να δουλέψω κοντά του από τα δεκάξι μου χρόνια, μια μοναδική ευκαιρία για οποιοδήποτε έφηβο. Η πρώτη μάλιστα εμπειρία μου ήταν η παράσταση της Μήδειας του Κερουμπίνι στην Επίδαυρο, όπου ο Τσαρούχης έκανε σκηνικά και κοστούμια. Σε σκηνοθεσία Αλέξη Μινωτή, με Μήδεια τη Μαρία Κάλλας- κάτι που ήταν κυριολεκτικά ένα βάφτισμα πυρός.
-Σαν μια αθλήτρια του άλματος εις ύψος που έξαφνα βρίσκεται στον τελικό γύρο μιας Ολυμπιάδας.
Ακριβώς. Ο Γιάννης Τσαρούχης είχε πάντοτε μια ροπή προς τη μεγαλοαστική τάξη την οποία και θεωρούσε ως αναγκαίο κοινωνικό συστατικό για την προώθηση των τεχνών. Χαρακτηριστική η νοσταλγία με την οποία αναφερόταν στα παιδικά του χρόνια και δη στις στιγμές που η νταντά του τον πήγαινε στο Νέο Φάληρο όπου δέσποζε το ξενοδοχείο Ακταίον. Ο ίδιος παρομοίαζε τις σκηνές αυτές με εκείνες του Θανάτου στη Βενετία του Λουκίνο Βισκόντι, ένα από τα σημαντικότερα του σημεία αναφοράς του μεγάλου ζωγράφου στην ιστορία της τέχνης. Ήταν ένας κόσμος που ο ίδιος δίψαγε να μεταδώσει σε αυτούς που δεν πρόλαβαν να τον ζήσουν.
Και η κ. Καρέλλα συνεχίζει:
Ο Καβάφης είχε κεντρικό ρόλο στη ζωή του Τσαρούχη. Το δε καλλιτεχνικό περιβάλλον του απαρτίζονταν από ζωγράφους, γλύπτες, διανοούμενους, λογοτέχνες, ποιητές, χορευτές. Συχνά απήγγειλαν ποιήματα του Καβάφη. Ο Τσαρούχης άκουγε και ερμήνευε.
-Υπήρχε κάποιο συγκεκριμένο έργο του Τσαρούχη που να είναι ιδιαίτερα επηρεασμένο από τον Καβάφη;
Ολόκληρο το έργο του ήταν επηρεασμένο. Οι ναύτες παραδείγματος χάριν αποκτούν διαφορετικό νόημα όταν τους δει κανείς μέσα από την Καβαφική διάστασή τους.
Πέραν από ερμηνευτής ήταν και Δάσκαλος με την πραγματική έννοια της λέξης: «άλλαζε ζωές». Στα σίγουρα μου έδωσε τη σωστή κατεύθυνση. Σήμερα, τόσα χρόνια αργότερα βρίσκω τον εαυτό μου αντί να ζωγραφίζει να ερμηνεύει ξανά. Και έχω ενθουσιαστεί. Στ' αλήθεια τι ικανοποίηση θα πρέπει να νοιώθει κι ο ίδιος γι αυτό, όπου κι αν βρίσκεται.
-Πέραν του Καβάφη έχετε αφιερώσει μεγάλο μέρος της καριέρα σας σε αυτό που λέγεται «ελληνικό φως».
Δύσκολη κουβέντα. Όμως ιδού, όπως μιλάμε το παράθυρο μου δίνει στον Βράχο της Ακροπόλεως. Παρατηρώ ότι η Ακρόπολη είναι άσπρη. Το ίδιο και ο ουρανός που δεν είναι γαλάζιος. Άσπρος κι αυτός . Αυτό το φως είναι η πραγματική μαγεία της Αθήνας. Καμία σχέση με το εξίσου καταπληκτικό φως της Νέας Υόρκης, το οποίο όμως κάνει τα πράγματα συγκεκριμένα σαν να τα οριοθετεί. Στην Αθήνα, τα πάντα είναι σα να περνάνε μέσα από μια αραχνούφαντη γάζα σα να τα βλέπεις από μια απόσταση. Και αυτό το στοιχείο είναι που τα κάνει πιο μαγνητικά.
Ακριβώς. Σε αυτή τη μαγική πόλη τίποτε δεν μπορεί να είναι δεδομένο. Και αυτή η αποστασιοποίηση από τα πράγματα έχεις την εντύπωση πως με οποιοδήποτε θέμα κι αν ασχοληθείς θα μπορέσεις μονάχα το ερμηνεύσεις. Τίποτα δεν είναι στ' αλήθεια δικό σου. Όμως βλέπεις τα πάντα με μια δικιά σου ερμηνεία και όλα είναι ανοιχτά στην αναζήτηση.
Οικονομική κρίση, μετανάστες, λούμπεν και μη γειτονιές της Αθήνας. Όσο σοβαρά και αν παραμένουν αυτά τα προβλήματα για την καθημερινότητα μας, ωχριούν μπροστά στις αιώνιες αναζητήσεις του ανθρώπου. Όπως ο Καβάφης της αιώνιας αναζήτησης, της εμπειρίας που συνεχώς μεταβάλλει τη ζωή μας, κάνοντας μας πλουσιότερους. Ας είναι αυτό το μήνυμα που θα επιλέξει η Documenta14 να μεταλαμπαδεύσει στον υπόλοιπο κόσμο: πως ότι κι αν αναζητούμε, η εύρεση δεν αφορά το ίδιο το αντικείμενο, αλλά τον τρόπο με τον οποίο το προσεγγίζουμε, και ότι κάτω από το ελληνικό φως, ας ευχόμαστε ο δρόμος για την κάθε αναζήτηση μας να είναι... μακρύς.
Πρόκειται για έναν ποιητή που θαυμάζω ιδιαίτερα, εξηγεί η Μαρίνα Καρέλλα. Θα μπορούσα να πω ότι ο Καβάφης είναι στα σίγουρα ένα μέρος της ποιητικής συλλογής του μυαλού μου. Έχω ασχοληθεί με το έργο του σε διαφορετικές περιόδους της ζωής μου. Εδώ και δυο χρόνια εντρυφώ πάλι στα ποιήματα του. Είχα μια έκθεση στο Παρίσι στη γκαλερί Mitterand. Εδώ, στη γκαλερί Ζουμπουλάκη, πρόκειται για μια συνεργασία με τον σημαντικό καλλιτέχνη και φωτογράφο Jack Pierson. Με τον Jack, μας ενώνει μια αμοιβαία αλληλοεκτίμηση και φιλία πολλών ετών. Μοιραζόμενοι τον εκθεσιακό χώρο, θα ερμηνεύσουμε ο καθένας με τον τρόπο του, τον Καβάφη.
-Πότε ξεκίνησε αυτό το πάθος σας για τον Καβάφη;
Το έργο του το γνωρίζω από πολύ μικρή, από τον Γιάννη Τσαρούχη. Είχα τη μεγάλη τύχη να δουλέψω κοντά του από τα δεκάξι μου χρόνια, μια μοναδική ευκαιρία για οποιοδήποτε έφηβο. Η πρώτη μάλιστα εμπειρία μου ήταν η παράσταση της Μήδειας του Κερουμπίνι στην Επίδαυρο, όπου ο Τσαρούχης έκανε σκηνικά και κοστούμια. Σε σκηνοθεσία Αλέξη Μινωτή, με Μήδεια τη Μαρία Κάλλας- κάτι που ήταν κυριολεκτικά ένα βάφτισμα πυρός.
-Σαν μια αθλήτρια του άλματος εις ύψος που έξαφνα βρίσκεται στον τελικό γύρο μιας Ολυμπιάδας.
Ακριβώς. Ο Γιάννης Τσαρούχης είχε πάντοτε μια ροπή προς τη μεγαλοαστική τάξη την οποία και θεωρούσε ως αναγκαίο κοινωνικό συστατικό για την προώθηση των τεχνών. Χαρακτηριστική η νοσταλγία με την οποία αναφερόταν στα παιδικά του χρόνια και δη στις στιγμές που η νταντά του τον πήγαινε στο Νέο Φάληρο όπου δέσποζε το ξενοδοχείο Ακταίον. Ο ίδιος παρομοίαζε τις σκηνές αυτές με εκείνες του Θανάτου στη Βενετία του Λουκίνο Βισκόντι, ένα από τα σημαντικότερα του σημεία αναφοράς του μεγάλου ζωγράφου στην ιστορία της τέχνης. Ήταν ένας κόσμος που ο ίδιος δίψαγε να μεταδώσει σε αυτούς που δεν πρόλαβαν να τον ζήσουν.
Και η κ. Καρέλλα συνεχίζει:
Ο Καβάφης είχε κεντρικό ρόλο στη ζωή του Τσαρούχη. Το δε καλλιτεχνικό περιβάλλον του απαρτίζονταν από ζωγράφους, γλύπτες, διανοούμενους, λογοτέχνες, ποιητές, χορευτές. Συχνά απήγγειλαν ποιήματα του Καβάφη. Ο Τσαρούχης άκουγε και ερμήνευε.
-Υπήρχε κάποιο συγκεκριμένο έργο του Τσαρούχη που να είναι ιδιαίτερα επηρεασμένο από τον Καβάφη;
Ολόκληρο το έργο του ήταν επηρεασμένο. Οι ναύτες παραδείγματος χάριν αποκτούν διαφορετικό νόημα όταν τους δει κανείς μέσα από την Καβαφική διάστασή τους.
Πέραν από ερμηνευτής ήταν και Δάσκαλος με την πραγματική έννοια της λέξης: «άλλαζε ζωές». Στα σίγουρα μου έδωσε τη σωστή κατεύθυνση. Σήμερα, τόσα χρόνια αργότερα βρίσκω τον εαυτό μου αντί να ζωγραφίζει να ερμηνεύει ξανά. Και έχω ενθουσιαστεί. Στ' αλήθεια τι ικανοποίηση θα πρέπει να νοιώθει κι ο ίδιος γι αυτό, όπου κι αν βρίσκεται.
-Πέραν του Καβάφη έχετε αφιερώσει μεγάλο μέρος της καριέρα σας σε αυτό που λέγεται «ελληνικό φως».
Δύσκολη κουβέντα. Όμως ιδού, όπως μιλάμε το παράθυρο μου δίνει στον Βράχο της Ακροπόλεως. Παρατηρώ ότι η Ακρόπολη είναι άσπρη. Το ίδιο και ο ουρανός που δεν είναι γαλάζιος. Άσπρος κι αυτός . Αυτό το φως είναι η πραγματική μαγεία της Αθήνας. Καμία σχέση με το εξίσου καταπληκτικό φως της Νέας Υόρκης, το οποίο όμως κάνει τα πράγματα συγκεκριμένα σαν να τα οριοθετεί. Στην Αθήνα, τα πάντα είναι σα να περνάνε μέσα από μια αραχνούφαντη γάζα σα να τα βλέπεις από μια απόσταση. Και αυτό το στοιχείο είναι που τα κάνει πιο μαγνητικά.
Ακριβώς. Σε αυτή τη μαγική πόλη τίποτε δεν μπορεί να είναι δεδομένο. Και αυτή η αποστασιοποίηση από τα πράγματα έχεις την εντύπωση πως με οποιοδήποτε θέμα κι αν ασχοληθείς θα μπορέσεις μονάχα το ερμηνεύσεις. Τίποτα δεν είναι στ' αλήθεια δικό σου. Όμως βλέπεις τα πάντα με μια δικιά σου ερμηνεία και όλα είναι ανοιχτά στην αναζήτηση.
Οικονομική κρίση, μετανάστες, λούμπεν και μη γειτονιές της Αθήνας. Όσο σοβαρά και αν παραμένουν αυτά τα προβλήματα για την καθημερινότητα μας, ωχριούν μπροστά στις αιώνιες αναζητήσεις του ανθρώπου. Όπως ο Καβάφης της αιώνιας αναζήτησης, της εμπειρίας που συνεχώς μεταβάλλει τη ζωή μας, κάνοντας μας πλουσιότερους. Ας είναι αυτό το μήνυμα που θα επιλέξει η Documenta14 να μεταλαμπαδεύσει στον υπόλοιπο κόσμο: πως ότι κι αν αναζητούμε, η εύρεση δεν αφορά το ίδιο το αντικείμενο, αλλά τον τρόπο με τον οποίο το προσεγγίζουμε, και ότι κάτω από το ελληνικό φως, ας ευχόμαστε ο δρόμος για την κάθε αναζήτηση μας να είναι... μακρύς.
-- This feed and its contents are the property of The Huffington Post, and use is subject to our terms. It may be used for personal consumption, but may not be distributed on a website.
Keywords
φως, φως, το φως, huffington post, αθηνα, σημαίνει, λύση, jack, συγκεκριμένο, Ακρόπολη, feed, property, huffington, Γόνδολες της Βενετίας, Καλή Χρονιά, θεμα εκθεσης 2012, ξανα, τι σημαινει, βενετια, θεμα, καριερα, ποιηματα, τυχη, υψος, φιλια, αμοιβαια, βρισκεται, γαζα, γινει, δασκαλος, δεδομενο, δρομος, ευκαιρια, εκθεση, εννοια, ετων, ζωη, ζωγραφου, ζωης, ιδεα, ιδιο, η νταντα, καβαφης, κοστουμια, λύση, λουμπεν, μαγεια, μηδεια, μαρια, νοημα, ξενοδοχειο, παντα, ουρανος, παιδικα, παθος, παρισι, περιβαλλον, πηγαινε, προβληματα, ροπη, ρολο, σιγουρα, συγκεκριμένο, συγκεκριμενα, σκηνες, σκηνοθεσια, το φως, φαληρο, φορα, jack, huffington post, huffington, χωρα, ιδιαιτερα, feed, μπροστα, ποιητες, property, σημαίνει, σκηνικα, ξεκινησε
Τυχαία Θέματα
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Γιατί έχουν μείνει μόνο 2 σκυλιά στη Βρίσα της Λέσβού; Αυτός είναι ο λόγος...
- Διώξτε την υγρασία από τις ντουλάπες απλά και ανέξοδα
- Ο πύργος της κολάσεως: Μάνα-ηρωίδα έσωσε την οικογένειά της πλημμυρίζοντας το διαμέρισμά τους!
- Χρανιώτης: Έχω κάνει έναν καινούργιο φίλο που λέγεται Ντάνος
- Συναγερμός στη Θεσσαλονίκη: Διαρροή φυσικού αερίου στα έργα του Μετρό
- Πρέπει να πλένουμε το κρέας πριν το μαγειρέψουμε ή όχι;
- Survivor: Θα πάθει μεγάλη πλάκα ο Χρανιώτης όταν γυρίσει Ελλάδα!
- 1η Σύναξη Ορθοδόξων Ελλήνων και Σλάβων στα Βούναινα
- 36χρονη κρεμάστηκε από τα δόντια της πάνω από τους καταρράκτες του Νιαγάρα (βίντεο)
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Huffington Post Greece
- Ζευγάρι ψάχνει νταντά και προσφέρει 50.000 λίρες τον χρόνο. Να γιατί δεν έχει δεχτεί κανείς να ζήσει μαζί τους
- Η πληγείσα Βρίσα στην τρισδιάστατη απεικόνισή της από ομάδα του Πανεπιστήμιου Αιγαίου
- Στην Σαουδική Αραβία την Παρασκευή ο Τσαβούσογλου για την κρίση στο Κατάρ
- Τσίπρας: Στο τέλος κερδίζουν οι καλοί
- Λέσβος: Στα 482 τα κτίσματα που έχουν κριθεί μη κατοικήσιμα μετά τον σεισμό
- Βρετανία: Μήνες θα διαρκέσει η έρευνα στον Grenfell Tower. Ελπίζουν να μην φτάσουν σε τριψήφιο αριθμό οι νεκροί
- Τουρνουά γκολφ Aegean Airlines Pro-Am: Νικητής των PGA επαγγελματιών αναδείχθηκε ο Σουηδός, Peter Gustafsson
- Η μύηση της Documenta14 στο ελληνικό φως: Μια κουβέντα με τη Μαρίνα Καρέλλα
- Αντιδρούν οι ακτοπλόοι στη συμφωνία για πληρωμή πνευματικών δικαιωμάτων σε καλλιτέχνες
- Την Τρίτη 20/6 λήγει η προθεσμία για ηλεκτρονικές αιτήσεις στους παιδικούς σταθμούς της Αθήνας
- Τελευταία Νέα Huffington Post Greece
- Η μύηση της Documenta14 στο ελληνικό φως: Μια κουβέντα με τη Μαρίνα Καρέλλα
- Λέσβος: Στα 482 τα κτίσματα που έχουν κριθεί μη κατοικήσιμα μετά τον σεισμό
- Βρετανία: Μήνες θα διαρκέσει η έρευνα στον Grenfell Tower. Ελπίζουν να μην φτάσουν σε τριψήφιο αριθμό οι νεκροί
- Στην Σαουδική Αραβία την Παρασκευή ο Τσαβούσογλου για την κρίση στο Κατάρ
- Την Τρίτη 20/6 λήγει η προθεσμία για ηλεκτρονικές αιτήσεις στους παιδικούς σταθμούς της Αθήνας
- Η πληγείσα Βρίσα στην τρισδιάστατη απεικόνισή της από ομάδα του Πανεπιστήμιου Αιγαίου
- Ζευγάρι ψάχνει νταντά και προσφέρει 50.000 λίρες τον χρόνο. Να γιατί δεν έχει δεχτεί κανείς να ζήσει μαζί τους
- Τουρνουά γκολφ Aegean Airlines Pro-Am: Νικητής των PGA επαγγελματιών αναδείχθηκε ο Σουηδός, Peter Gustafsson
- Πώς θα υπολογίζονται οι ασφαλιστικές εισφορές για όσους έχουν παράλληλη ασφάλιση
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Το μετρό έγινε βιβλιοθήκη
- Νέο Δ.Σ. με τριετή θητεία στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου
- Το χρονοδιάγραμμα θα τηρηθεί, από Δευτέρα Brexit
- Δυτική Ελλάδα: Σωστή προετοιμασία και συνεργασία για την εξάλειψη των κινδύνων από δασικές πυρκαγιές
- Σοκαριστικό: Αδέσποτη σφαίρα τραυμάτισε δημοσιογράφο [photo]
- Ολυμπιακός: «Και οι τυφλοί είδαν»
- Πώς ο ΟΠΑΠ "ανοίγει" νέους δρόμους στην επιχειρηματικότητα
- F-15 Eagle, o "Aετός" που κανείς δεν θέλει να τα βάλει μαζί του!
- Λέσβος: Όλο το χωριό στην κηδεία της 43χρονης! Δεν κατάφερε να πάει ο άντρας της [vid]