Η τέχνη σνομπάρει το περιβάλλον;
Του Νίκου Χαραλαμπίδη, Γενικού Διευθυντή, ελληνικό γραφείο Greenpeace
Δύσκολη μέρα. Δύσκολη περίοδος. Ψάχνεις με το “τουφέκι” να ανακαλύψεις την ελπίδα, το καλό νέο, μιας και το φως στην άκρη του τούνελ παίρνει συνεχώς αναβολή. Και ξάφνου πέφτω πάνω στην ανάρτηση του ΠΘ για εξασφάλιση σημαντικών πόρων σε δράσεις εξοικονόμησης στον ευρύτερο δημόσιο τομέα και μου γεννάει ένα χαμόγελο μέχρι τα αυτιά.
Για κάποιον που έφαγε τα ώριμα νιάτα του προσπαθώντας να βάλει την εξοικονόμηση στην εθνική ατζέντα, να
Αρχίζω ήδη να βλέπω παθητικά κτίρια, κτίρια μηδενικών εκπομπών, μειωμένους λογαριασμούς ηλεκτρισμού - θέρμανσης - ψύξης και χρήματα που απελευθερώνονται για άλλες ανάγκες, βλέπω αντλίες θερμότητας και συστήματα μηχανικού εξαερισμού και φωτοβολταϊκά (αντί για δίκτυα αερίου).
Με λίγα λόγια βλέπω όλα αυτά που συζητά ο σύγχρονος κόσμος αλλά και αυτά που επιβάλλει η κοινή λογική. Και κατηφορίζω την Βασιλίσσης Σοφίας και πέφτω πάνω στο πλήρως ανακαινισμένο κτίριο της Εθνικής Πινακοθήκης.
Ως σταθερός επισκέπτης της Πινακοθήκης αδημονώ να μπω στο καινούργιο κτίριο και να χαθώ ανάμεσα σε Λύτρα, Βολανάκη, Παρθένη, Μόραλη. Βλέπω επισημάτους να μπαίνουν μέσα, βλέπω τα φορτηγά να μεταφέρουν τα έργα τέχνης και συμπεραίνω ότι πλησιάζει η μεγάλη μέρα των εγκαινίων.
Αναζητώ πληροφορίες για το νέο κτίριο και βρίσκω στοιχεία για τους νέους χώρους, για το αμφιθέατρο, το εστιατόριο που θα βλέπει τον Αη Γιώργη στον λόφο του Λυκαβηττού, για το εσωτερικό ποταμάκι αναφορά στον υποκείμενο Ιλισσό, αλλά...κουβέντα για τον ενεργειακό σχεδιασμό αυτού του εμβληματικού κτιρίου.
Για να το πάρουμε αλλιώς: εν μέσω πανδημίας (και την προφανή συσχέτιση με την κλιματική κρίση), εν μέσω συζητήσεων για την ανάγκη μείωσης των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου τουλάχιστον κατά 65% μέχρι το 2030 (ξεκινώντας από τον ενεργειακό τομέα), δίνεται στο κοινό εμβληματικό κτίριο που ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ μηδενικών εκπομπών;
Εγκαινιάζεται το 2021 κτίριο δημόσιας χρήσης που ΔΕΝ είναι υποδειγματικό ως προς τον ενεργειακό σχεδιασμό και την εξαιρετικά χαμηλή ενεργειακή κατανάλωση;
Εξηγούμαι: ένα από τα μεγαλύτερα κεκτημένα είναι η ευρωπαϊκή και εθνική νομοθεσίαγια την εξοικονόμηση, οι οποίες απαιτούν όλα τα νέα κτίρια ή κτίρια που αναβαθμίζονται πλήρως από 1η Ιανουαρίου 2021 να είναι σχεδόν μηδενικής κατανάλωσης ενέργειας (NZEB) και η ελάχιστη ενέργεια που καταναλώνουν να παράγεται από καθαρές πηγές που βρίσκονται στο κτίριο ή πλησίον του κτιρίου.
Το άλλο είναι η γρήγορη μετατροπή των σημερινών τρύπιων (ενεργειακά) κτιρίων σε NZEB ως το 2050.
Είναι ο λόγος που τα παιδιά μας, σε αντίθεση με εμάς, δεν θα βιώσουν συνθήκες ενεργειακής ένδειας στα σπίτια τους, κρύο και υγρασία τον χειμώνα, αποπνικτική ζέστη το καλοκαίρι, υψηλούς λογαριασμούς ενέργειας, αδυναμία θέρμανσης και ικανοποιητικού δροσισμού.
Αλλά ξέφυγα λίγο, πίσω στην Πινακοθήκη. Αν είναι ένα κτίριο με υποδειγματική ενεργειακή συμπεριφορά, σκέφτομαι, κάπου θα πρέπει να το λέει (και ίσως εγώ δεν το βλέπω). Και μπράβο σε όλους τους εμπλεκόμενους (και δεν είναι λίγοι). Αν δεν είναι… έχουμε θέμα. Τεράστιο θέμα! Σημειολογικό, πολιτικό και οικονομικό.
Σημειολογικά, το μήνυμα που εισπράττω είναι ότι “αυτά τα περιβαλλοντικά, είναι δουλειά άλλου Υπουργείου”.
Λάθος, καθώς είναι δουλειά όλων μας και υποχρέωση όλων των Υπουργείων. Σε αυτό το σημείο θυμάμαι και την άλλη μεγάλη χαμένη ευκαιρία, το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης που αρνήθηκε επιδεικτικά να ενσωματώσει νέες ενεργειακές λύσεις και τεχνολογίες.
Πολιτικά, βλέπω τις εξαγγελίες του ΠΘ για σημαντικές και μεγάλης κλίμακας δράσεις εξοικονόμησης στον ευρύτερο δημόσιο τομέα να πέφτουν στο κενό.
Όταν τόσο εμβληματικές κατασκευές διαφεύγουν της προσοχής (αυτής και των προηγούμενων κυβερνήσεων), όταν τόσο εμβληματικά έργα δεν μπορούν να κάνουν το αυτονόητο, οι εξαγγελίες κινδυνεύουν να περιοριστούν σε αλλαγές κουφωμάτων (πράγμα όχι κακό, αλλά εξαιρετικά λίγο σε σχέση με τις ανάγκες).
Οικονομικά, οι ενεργειακές ανάγκες του κτιρίου “εγγυώνται” τεράστιο λειτουργικό κόστος σε όλη τη διάρκεια ζωής του (προλαβαίνω τυχόν δικαιολογίες του τύπου “μα θα είχε μεγαλύτερο κόστος”).
Σε τελευταία ανάλυση, πέραν από τυχόν δικαιολογίες περί πιστοποιήσεων και πιστοποιητικών που εγγυώνται το ευ λειτουργείν του νέου κτιρίου, η μέση κατανάλωση ενέργειας ανά τετραγωνικό μέτρο οφείλει να είναι εξαιρετικά χαμηλή, προσεγγίζοντας τις 20 kWh/μ2/έτος.
Μέχρι στιγμής δεν φαίνεται να υπάρχει η παραμικρή ένδειξη προς αυτή την κατεύθυνση.
Μοιάζει με Catch-22. Η μόνη άμεση λύση που βλέπω στον ορίζοντα είναι να ντυθεί η οροφή και οι όποιοι διαθέσιμοι χώροι της Εθνικής Πινακοθήκης με φωτοβολταϊκά ώστε να παράγεται με καθαρό τρόπο σημαντικό μέρος της ενέργειας που θα καταναλώνει το κτίριο, δίνοντας ταυτόχρονα το μήνυμα ότι -έστω και αργά- συμμετέχει στην αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης, ότι η τέχνη δεν είναι μακριά από τη ζωή.
Μπορεί επίσης, μέσω εικονικής αυτοπαραγωγής, να παράγει το σύνολο της ενέργειας που καταναλώνει ή ακόμα και περισσότερη, με σκοπό να καλύψει τις ανάγκες καλλιτεχνών σε ένδεια που δεν μπορούν να καλύψουν τις ενεργειακές τους ανάγκες.
Σε αντίθετη περίπτωση, κύριε Πρωθυπουργέ οι θετικές εξαγγελίες κινδυνεύουν να μείνουν κενές περιεχομένου και να θαφτούν κάτω από λαμπερά εγκαίνια βγαλμένα από τα παλιά.
ΠΡΙΝ ΦΥΓΕΤΕΗ ανακαινισμένη Εθνική Πινακοθήκη μέσα από 10 φωτογραφίεςΤουρκία και Ρωσία στην ατζέντα της Συνόδου Κορυφής και με συμμετοχή Μπάιντεν- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Φρίκη: Πέταξαν από το μπαλκόνι γυναίκα γιατρό επειδή προσκάλεσε στο σπίτι άνδρα συνάδελφό της
- ΕΟΔΥ: Νέες οδηγίες για την καραντίνα – Τι ισχύει για εμβολιασμένους και όσους νόσησαν
- Ψυχρολουσία στην Ελλάδα για το πρόστιμο 5.800 ευρώ σε όποιον Βρετανό ταξιδέψει για διακοπές
- Δεν άντεξε το Λαϊκό, διεκόπη η εφημερία, διασωληνωμένοι εκτός ΜΕΘ
- IKEA Κήπος - Μπαλκόνι Καλοκαίρι 2021
- Πέθανε ο χολιγουντιανός ηθοποιός Τζορτζ Σίγκαλ
- Με θετικές εκπλήξεις η Επιστρεπτέα Προκαταβολή 7
- Lockdown: «Βόμβα» Γώγου - «Δεν περνάει από το μυαλό μας το άνοιγμα»
- Πέτρος Φιλιππίδης : «Μου έλεγαν ότι αν συνεργαστώ μαζί του θα φτύσω αίμα», αποκαλύπτει η Σοφία Μουτίδου
- Survivor spoiler: Ποια ομάδα θα κερδίσει την επικοινωνία – Ποιος θα αποχωρήσει
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Huffington Post Greece
- Η τέχνη σνομπάρει το περιβάλλον;
- Δέκα βιβλία για την Επανάσταση του 1821: Συνομιλώντας με την ιστορία
- ΕΛΑΣ: Απαγόρευση συγκεντρώσεων που έχουν εξαγγελθεί για την 25η Μαρτίου
- Τζόνσον: Η επιτυχία των εμβολιασμών στη Βρετανία οφείλεται στον καπιταλισμό
- Τα συμπεράσματα της πρώτης μεγάλης έρευνας για την επαναμόλυνση από κορονοϊό
- Αθλητικός Τουρισμός: Ενίσχυση της Τουριστικής Περιόδου
- Πιάτο ημέρας: Τσιπούρα στο φούρνο με σκορδάκι, τζίντζερ και σχοινόπρασο
- Η ΕΛΣ γιορτάζει την 25η Μαρτίου με την «Δέσπω» και τους «Ελληνικούς χορούς»
- Πιστοποιητικά εμβολιασμού και ανάρρωσης: Ποιά στοιχεία μας θα περιλαμβάνουν - Το σχέδιο της ΕΕ
- Στην Αθήνα σήμερα για την 25η Μαρτίου πρίγκιπας Κάρολος και Καμίλα, ρώσος πρωθυπουργός και Αναστασιάδης
- Τελευταία Νέα Huffington Post Greece
- Η τέχνη σνομπάρει το περιβάλλον;
- Τζόνσον: Η επιτυχία των εμβολιασμών στη Βρετανία οφείλεται στον καπιταλισμό
- Αθλητικός Τουρισμός: Ενίσχυση της Τουριστικής Περιόδου
- ΕΛΑΣ: Απαγόρευση συγκεντρώσεων που έχουν εξαγγελθεί για την 25η Μαρτίου
- Στην Αθήνα σήμερα για την 25η Μαρτίου πρίγκιπας Κάρολος και Καμίλα, ρώσος πρωθυπουργός και Αναστασιάδης
- Πιάτο ημέρας: Τσιπούρα στο φούρνο με σκορδάκι, τζίντζερ και σχοινόπρασο
- Δέκα βιβλία για την Επανάσταση του 1821: Συνομιλώντας με την ιστορία
- Η ΕΛΣ γιορτάζει την 25η Μαρτίου με την «Δέσπω» και τους «Ελληνικούς χορούς»
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Μποτιλιάρισμα στη Διώρυγα του Σουέζ: Γιγαντιαίο πλοίο προσάραξε και την έκλεισε – Βίντεο
- Η Siemens είναι η μοναδική ευρωπαϊκή εταιρεία που πήρε άδεια προ ημερών – Θου Κύριε
- Ιδού το νέο προτεκτοράτο
- Το «ΠΟΝΤΙΚΙ» που κυκλοφορεί
- Γ. Σουξές: Ο «ενωμοτάρχης» από τις Αγριες Μέλισσες έκανε spoiler - Τι αποκάλυψε
- Ο Άρης Βελουχιώτης και το… ‘21
- Κρήτη: Ισόβια στον κτηνοτρόφο που δολοφόνησε κυνηγό στο Μπαλί
- Πέθανε σε ηλικία 87 ετών ο διάσημος ηθοποιός Τζορτζ Σίγκαλ
- Τροχαίο στη Λακατάμια – Απεγκλωβίστηκε από την Πυροσβεστική ο οδηγός