Η Τίλντα Σουίντον στη Στέγη: Μπορεί ένα κοστούμι να δημιουργήσει μια νέα τελετουργία;
Τελετουργικό ντεφιλέ και, μαζί, ένας απόλυτα ιδιοσυγκρασιακός φόρος τιμής στον μεγάλο αντικομφορμιστή κινηματογραφιστή, ποιητή και ακτιβιστή Πιερ Πάολο Παζολίνι που δολοφονήθηκε βάναυσα στα 53 του χρόνια, το 1975, είναι η πρωτότυπη παράσταση-ζωντανή εγκατάσταση που εμπνεύστηκαν ο επιμελητής μόδας Olivier Saillard και η Βρετανίδα οσκαρική ηθοποιός Tilda Swinton, σταθεροί καλλιτεχνικοί συνεργάτες εδώ και χρόνια.
Η ιδιαίτερη παράσταση-σύγχρονη ιεροτελεστία Embodying Pasolini που παρουσιάζεται στη Στέγη του Ιδρύματος
Η υψηλή μόδα συναντά την υψηλή τέχνη έχοντας ως καμβά το ανδρόγυνο σώμα της Τίλντα Σουίντον, που πάνω του παρελαύνει και εγγράφεται ως γεγονός μια συλλογή με περισσότερα από τριάντα κοστούμια και αντικείμενα που σχεδίαζε τις δεκαετίες του 1960 και του 1970 ο Danilo Donati και ετοίμαζε το ατελιέ Farani για τις ταινίες του Ιταλού σκηνοθέτη.
Κοστούμια και αντικείμενα που είναι από μόνα τους έργα τέχνης: από το βιβλικό, εμπνευσμένο από τα καφτάνια των Βεδουίνων και βαμμένο σμαραγδί -σαν από πίνακα του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου- κοστούμι του Ηρώδη στο «Κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο» του 1964 έως το χειροποίητο απ’ άκρη σ’ άκρη και διακοσμημένο με φτερά και όστρακα κοστούμι και στέμμα που φορούσε ως Ιοκάστη η Silvana Mangano στον «Οιδίποδα Τύραννο» του 1967 και από εκεί στα ρούχα και τα αντικείμενα του εξωτικού «Χίλιες και μία νύχτες» (1974) και του σαρωτικού «Σαλό, 120 μέρες στα Σόδομα» (1975).
Μόνο που εδώ η ίδια η Τίλντα Σουίντον, σαν μια σιωπηλή κούκλα βιτρίνας, φορά ένα ένα τα κοστούμια, για να τα δουν όλοι. Αιχμαλωτισμένη στο ύφασμα, δεν ερμηνεύει τους ρόλους των ηθοποιών εκείνων που τα πρωτοφόρεσαν.
Αντιθέτως, ο ρόλος της είναι ακριβώς η απουσία ρόλου, αναδεικνύοντας ένα ορφανό πλέον κοστούμι, αποκομμένο από το σώμα, από τους ηθοποιούς, από τις ταινίες. Ικανό να συγκινήσει, έτσι όπως εμφανίζεται απαστράπτον μέσα στην ιερατική μοναξιά του.
Εμπνευσμένο από το ιταλικό πρότζεκτ RoMaisonΠρόκειται για την πέμπτη συνεργασία της Σουίντον και του αναγνωρισμένου ιστορικού μόδας Ολιβιέ Σαγιάρ. Η πρώτη τους σύμπραξη έγινε το 2012 στο Μουσείο της Μόδας του Παρισιού, Palais Galliera, με την ηθοποιό να «ενεργοποιεί» ενδύματα από τη συλλογή ιστορικών κοστουμιών του μουσείου: από βικτωριανές τουαλέτες και ναπολεόντειες στρατιωτικές στολές μέχρι κομμάτια από τους οίκους Chanel, Schiaparelli και Balenciaga. Συνεργασίες Olivier Saillard και Tilda Swinton: “The Impossible Wardrobe” (2012), “Eternity Dress” (2013), “Cloakroom – Vestiaire obligatoire” (2014), “Sur-exposition” (και με τη Charlotte Rampling, 2016), “Embodying Pasolini” (2022).
Η Σουίντον συγκαταλέγεται συχνά σε λίστες με τις πιο καλοντυμένες ηθοποιούς. Το χαμαιλεόντειο στυλ της έχει αναγνωριστεί, μεταξύ άλλων, από τον Guardian και το site υψηλής ραπτικής Net-A-Porter.
To Embodying Pasolini (Ενσαρκώνοντας τον Παζολίνι) είναι εμπνευσμένο από το ιταλικό πρότζεκτ RoMaison, ένα πρόγραμμα που αποτίνει φόρο τιμής στα παραδοσιακά ατελιέ της Ρώμης, εξερευνώντας τη σχέση τους με τη μόδα και το σινεμά.
Στην παράσταση παρουσιάζονται -ως επί το πλείστον για πρώτη φορά μετά την κατασκευή τους- δεκάδες φορέματα και πανωφόρια, επεξεργασμένα με διάφορες πειραματικές τεχνικές της Arte Povera, διά χειρός του ίδιου του Ντανίλο Ντονάτι. Συνοδεύονται από τα ξύλινα καλούπια του Laboratorio Pieroni, που αποτέλεσαν τη βάση για τη δημιουργία των καπέλων στις ταινίες του Παζολίνι.
Ο Ντονάτι βραβεύτηκε με δύο Όσκαρ Ενδυματολογίας: πρώτα το 1968 για το «Ρωμαίος και Ιουλιέτα» του Franco Zeffirelli και, στη συνέχεια, το 1976 για το «Καζανόβα» του Federico Fellini. Οι συνεργασίες του με τους δύο θρυλικούς σκηνοθέτες, καθώς και με τον Luchino Visconti και τον Παζολίνι, παραμένουν από τις εμβληματικότερες στον παγκόσμιο κινηματογράφο.
O Παζολίνι, που φημίζεται για τα αιρετικά του έργα, την ποιητική και ταυτόχρονα οξυδερκή του ματιά στην ανθρώπινη κατάσταση και τις κοινωνικοπολιτικές και θρησκευτικές του ανησυχίες, βρήκε τον ιδανικό συνεργάτη στο πρόσωπο του Ντονάτι, τα κοστούμια του οποίου προσέδιδαν αυθεντικότητα και ιστορική ακρίβεια (ή, στην περίπτωση του «Σαλό, 120 Μέρες στα Σόδομα», σαδιστική έμφαση) στο κινηματογραφικό οικοδόμημα του Ιταλού σκηνοθέτη.
InfoΣτέγη Ιδρύματος Ωνάση, Συγγρού 107
11 – 16 Δεκεμβρίου 2023, Στο - 1 της Στέγης
Δευτέρα & Παρασκευή 20:00, Τρίτη - Πέμπτη – Σάββατο 18:00 & 21:00
Διάρκεια: 100 λεπτά
Εισιτήρια
Έναρξη προπώλησης: Τρίτη 21 Νοεμβρίου, στις 17:00
Κανονικό: 40 €
Μειωμένο, Φίλος: 32 €
Κάτοικος Γειτονιάς*: 7 €
Ανεργίας, ΑμεΑ: 5 €
Συνοδός ΑμεA: 10 €
Την Παρασκευή 15 Δεκεμβρίου, μετά το τέλος της παράστασης θα ακολουθήσει συζήτηση με τον Olivier Saillard και την Tilda Swinton.
Η συζήτηση θα πραγματοποιηθεί με ταυτόχρονη διερμηνεία στα ελληνικά.
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Περιπέτεια στον αέρα για 180 επιβάτες αεροπλάνου από Ρώμη με προορισμό τη Θεσσαλονίκη
- Σε Ψυχιατρική Κλινική στο Δαφνί ο Σταμάτης Γαρδέλης
- Τα ζώδια που θα πλουτίσουν το 2024
- Ποια είναι η Φάτιμα Φλόρες, η σύντροφος του νέου «αντισυστημικού» προέδρου της Αργεντινής
- Οι ωραιότερες φλατ μπότες της σεζόν
- Ελβετική εταιρεία πληροφορικής επένδυσε στην Καβάλα -Γιατί την επέλεξε, πώς διάλεξε τους νέους εργαζόμενους
- Νίκος Βούτσης για Έλενα Ακρίτα: Το πολιτικό θάρρος συμπλέκεται καμιά φορά με το πολιτικό θράσος
- Τραγωδία στον Βόλο: ΙΧ συγκρούστηκε με δίκυκλο - Δύο νεκροί
- Θεσσαλονίκη: 23χρονος σέρφερ παρασύρθηκε από τα κύματα- Επιχείρηση του λιμενικού για τη διάσωσή του
- Πυροβολισμοί στον αέρα το βράδυ στο Χαλάνδρι – Βρέθηκαν δύο κάλυκες
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Huffington Post Greece
- Η Τίλντα Σουίντον στη Στέγη: Μπορεί ένα κοστούμι να δημιουργήσει μια νέα τελετουργία;
- Ουκρανία: Αιφνιδιαστική επίσκεψη του υπουργού Άμυνας των ΗΠΑ στο Κίεβο, ρωσικοί βομβαρδισμοί στη Χερσώνα
- Ισπανία: Με αλυσίδες κλειδώνει στα ράφια το ελαιόλαδο αλυσίδα σούπερ μάρκετ
- Γάζα: Ισραηλινό πλήγμα στο ινδονησιακό νοσοκομείο αναφέρει η Χαμάς- τεθωρακισμένα κοντά του
- Κόκκαλης για Κασσελάκη: Μαθητευόμενος μάγος που δεν μπορεί να διαχειριστεί την πραγματικότητα
- Τελευταία Νέα Huffington Post Greece
- Η Τίλντα Σουίντον στη Στέγη: Μπορεί ένα κοστούμι να δημιουργήσει μια νέα τελετουργία;
- Ουκρανία: Αιφνιδιαστική επίσκεψη του υπουργού Άμυνας των ΗΠΑ στο Κίεβο, ρωσικοί βομβαρδισμοί στη Χερσώνα
- Ισπανία: Με αλυσίδες κλειδώνει στα ράφια το ελαιόλαδο αλυσίδα σούπερ μάρκετ
- Γάζα: Ισραηλινό πλήγμα στο ινδονησιακό νοσοκομείο αναφέρει η Χαμάς- τεθωρακισμένα κοντά του
- Κόκκαλης για Κασσελάκη: Μαθητευόμενος μάγος που δεν μπορεί να διαχειριστεί την πραγματικότητα
- ΦΠΑ: Μένει στο 13% ο συντελεστής σε τουρισμό, μεταφορές, πολιτισμό, πίσω στο 24% σε αναψυκτικά
- Ασπρόπυργος: Αρπαξαν χρηματοκιβώτιο από πρατήριο καυσίμων
- ΣΥΡΙΖΑ: Σε τροχιά εξόδου η ομάδα Αχτσιόγλου - Κρίσιμες οι επόμενες ώρες
- Αργεντινή: Νέος πρόεδρος ο «αναρχοκαπιταλιστής» Χαβιέρ Μιλέι, που θέλει να εφαρμόσει «θεραπεία σοκ»
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- «Ο IDF περικυκλώνει το ινδονησιακό νοσοκομείο» - Φόβοι επανάληψης της τραγωδίας στο Αλ Σίφα
- Υπ. Εργασίας: Καταβολή 78 εκατ. ευρώ από e-ΕΦΚΑ, ΔΥΠΑ έως τις 24 Νοεμβρίου
- Γέροντας Αλέξιος Ξενοφωντινός: Το Άγιον Όρος ως τόπος Αγιασμού (στην «Κιβωτό της Ορθοδοξίας»)
- Τραγωδία στον Βόλο: Δύο νεκροί σε τροχαίο – Ζευγάρι άφησε την τελευταία του πνοή στην άσφαλτο
- «Κάνε τον φόβο σου δύναμη» – Εκδήλωση αφύπνισης για την έμφυλη βία
- "Η εναλλακτική διδασκαλία σαν εργαλείο εκπαίδευσης στο σύγχρονο σχολείο" στο ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας
- Ο προεκλογικός Ανδρουλάκης επιστρέφει και… διευκολύνει, πάλι, τον Μητσοτάκη
- Στεγανοποιήθηκε το ρήγμα στο θρυλικό αντιτορπιλικό «Βέλος» - Ποιος θα πληρώσει για τις ζημιές
- Θρίλερ στον αέρα για 180 επιβάτες αεροπλάνου – Προσγειώθηκαν στην Αθήνα αντί για τη Θεσσαλονίκη
- Η σημασία της εγχώριας παραγωγής στο επίκεντρο