Μεθεόρτια - Σημαιοφόροι, Χρήστος Αντωναρόπουλος
Κάθε πραγματικότης μού ήταν αποκρουστική.
21.7.28 Καρυωτάκης
Στον τόπο αυτό που περισσεύουν οι γιορτές και η πανηγύρεις ελάχιστοι σκέφτονται τα μεθεόρτια. Δηλαδή το τέλος των πανηγυρισμών και την ώρα του υλικού ή συμβολικού λογαριασμού της ”εορτής”. Αφού στον τόπο μας το θρίαμβο κάποιου ’21 ακολουθεί σχεδόν νομοτελειακά τραγωδία ενός ’22. Ο Χρήστος Αντωναρόπουλος τα τελευταία τέσσερα χρόνια δουλεύει μία συνταρακτική σειρά έργων, ένα δοκίμιο πάνω στη βία, κοινωνική, πολιτική, ψυχολογική, έχοντας ως θέμα του μοναχικές φιγούρες που οδηγούν τεράστια σκυλιά, αστυνομικούς, γυναίκες
Πρόκειται για αυτό που συμβαίνει όταν σβήνουν οι προβολείς, όταν κατεβαίνουν οι ρήτορες από τις εξέδρες και όταν σταματούν οι μπάντες να παιανίζουν. Όταν τελειώσουν οι εορτασμοί και τα επινίκια.
Τί συμβαίνει τότε; Τότε εμφανίζονται οι σημαιοφόροι του ζωγράφου γεμάτοι υπερηφάνεια και απόγνωση. Κυρίως γιατί ελλείπει από την κοινωνία μας η ουσιαστική συνείδηση ιστορίας. Ή, ακόμη χειρότερα, ο τρόμος της ιστορίας. Θα μπορούσα να υποτιτλίσω την συγκεκριμένη ενότητα ”Μεθεόρτια - Σημαιοφόροι” ως ”Πρόσωπα που κοιτούν την ιστορία τους”.
Πρόσωπα δηλαδή και όχι προσωπεία που διαθέτουν συνείδηση ιστορίας και δεν επιβιώνουν απλώς στον συγκεκριμένο χώρο χρόνο τυχαίοι, αθώοι κι ανεύθυνοι. Είναι μάλιστα πολύ σημαδιακή η σύμπτωση πως η έκθεση συμπίπτει με μία προεκλογική περίοδο.
Ο Αντωναρόπουλος μετά από ένα μεγάλο διάλειμμα σε πειραματικά έργα με φωτισμούς LED και plexiglass επιστρέφει στην καθαρόαιμη ζωγραφική και μάλιστα με έναν θριαμβευτικό όσο και δραματικά βαρυσήμαντο τρόπο. Εξπρεσιονιστής στην παράδοση του Μάκη Θεοφυλακτόπουλου και της εποχής του. Έρχεται λοιπόν να μιλήσει για το τώρα, για την κρίση, τον ανώφελο εθνικισμό αλλά και την ανάγκη για μία πατρίδα ανέγγιχτη από τα κούφια λόγια εξουσίας και την αδυναμία των ”υπηκόων” της εξουσίας αυτής να ζήσουν με αξιοπρέπεια και πνεύμα αντίστασης. Με άλλα λόγια την παράνοια των ημερών δηλαδή, κάτι που δεν είναι μόνο ελληνικό φαινόμενο.
.Από την άλλη διερωτώμαι συχνά σε ποιούς απευθύνεται σήμερα η ζωγραφική; Σε πόσους η ποίηση; Απέναντι στην γοητεία της κινούμενης εικόνας, του σινεμά ή της τηλεόρασης, πόσους οπαδούς διατηρεί ακόμα η στατική ζωγραφιά; Για ποιούς κυματίζουν τα λάβαρα τους οι σημαιοφόροι του Αντωναρόπουλου; Πόσους αναγνώστες δικαιούται εκείνη η λογοτεχνία που δεν γράφτηκε για να γίνει ανώδυνο bestseller. Απέναντι στον εργαλειακό, τον εύκολα επικοινωνιακό λόγο πόσες πιθανότητες έχει εκείνος ο λόγος που υπερβαίνει την επικοινωνία; Για ποιούς άραγε ζωγραφίζονται σήμερα οι πίνακες που εξακολουθούν να ζωγραφίζονται; Πόσοι γοητεύονται όχι από τις απαντήσεις αλλά από τα ερωτήματα που θέτουν οι εικόνες; Τα βιβλία που εκδίδονται με τόσο μόχθο;
Το κοινό παρά την τερατώδη αγορά τέχνης ή το κοσμικό boom των εικαστικών, παρά τις διασημότητες της γραφής λιγοστεύει δραματικά απομακρύνεται από την τέχνη, η οποία υπαρξιακός τον αφορά όλο και λιγότερο. Σαν να στρέφει τα νώτα του στην ομορφιά από απόγνωση και αντικαθίσταται από βιαστικούς καταναλωτές που προτιμούν αντί της αισθητικής τη χρησιμότητα και, ακόμα χειρότερα, τη διακόσμηση.
.Οι αληθινοί δημιουργοί, δηλαδή οι ευαίσθητοι και οι προβληματισμένοι, αυτοί που έχουν συνείδηση όλης της ματαιότητας της εποχής μας ασφυκτιούν αλλά, όπως θα ήθελε κι ο Μπέκετ, συνεχίζουν. Είναι αυτοί που η ευθύνη ή κι ο τρόμος της ομορφιάς, τούς κατακαίει τα σπλάχνα συχνά διαπιστώνοντας πως δεν έχουν ουσιαστικό λόγο ύπαρξης.
Πως δεν παρεμβαίνουν στο κοινωνικό σώμα, δεν το καθοδηγούν όπως είναι ο πραγματικός τους ρόλος. Παρόλα αυτά συνεχίζουν ελπίζοντας πώς τα σημερινά τους έργα, τα βιβλία, τα ποιήματα, οι ζωγραφικές θα βρουν φιλικά βλέμματα και αποδοχή από τους θεατές του αύριο. Πως θα κερδίσουν δηλαδή το παιχνίδι με την Ιστορία. Πως οι καταληκτική σαλοί του Αντωναρόπουλου με τις σημαίες μιας πατρίδας καθημαγμένης μπορούν να ελπίζουν σ′ ένα είδος δικαίωσης. Αν και δεν υπάρχει, νομίζω, μεγαλύτερη ουτοπία από την επένδυση στον αναγνώστη ή τον θεατή του μέλλοντος.
Στον ”συνένοχο” που δεν έχει ακόμη γεννηθεί. Πεσιμισμός; Όχι κατ′ ανάγκην. Ρεαλισμός της απόγνωσης καλύτερα. Για την ομορφιά που όλο δραπετεύει. Κι όλο και περισσότερο την αποζητούμε...
Μάνος Στεφανίδης
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Νιώθετε διαρκώς κουρασμένοι: Αυτός είναι ο λόγος. Πώς θα το αντιμετωπίσετε
- Στέφανος Τσιτσιπάς: Έχει μακρόχρονη σχέση με γαλαζοαίματη - Αυτή είναι η Θεοδώρα Πεταλάς
- ΕΛΑΣ: Στη δημοσιότητα οι φωτογραφίες 16 μελών συμμορίας που διέπραττε κλοπές στην Αττική
- Γρηγόρης Αρναούτογλου: Με εξαπάτησε διάσημη Ελληνίδα
- Φως στο Τούνελ: Η Μεθώνη στο επίκεντρο – «Τους λήστεψαν ή έχουν κάνει κάτι κακό;» – Το μυστικό που «προδίδει» φίλος του ζευγαριού [βίντεο]
- Ποια ήταν η Αγία Θεοδώρα που τιμάται στις 11 Φεβρουαρίου
- Δόθηκαν στη δημοσιότητα τα στοιχεία της σπείρας που εξαπατούσε πολίτες μέσω αγγελιών
- Μεθώνη: Θρίλερ με την εξαφάνιση του ζευγαριού - Το σημείωμα που βρέθηκε στο σπίτι τους
- Ellinika Hoaxes: Fake news η προφητεία του Άγιου Παΐσιου για τον σεισμό στην Τουρκία
- MasterChef: Η οικειοθελής αποχώρηση και η απουσία του Πάνου Ιωαννίδη
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Huffington Post Greece
- ΗΠΑ: Τρυποκάρυδοι έκρυψαν 317 κιλά βελανίδια μέσα σε τοίχους σπιτιού - Απίστευτες εικόνες
- Ο ισχυρότερος σεισμός στην ιστορία και ποιος ήταν ο μεγαλύτερος σε διάρκεια που καταγράφηκε ποτέ
- Μεθεόρτια - Σημαιοφόροι, Χρήστος Αντωναρόπουλος
- Ιαπωνία: Γίββωνας που ζούσε μόνη σε κλουβί γέννησε μωρό. Το ερώτημα ήταν πώς έμεινε έγκυος.
- Η μεγαλύτερη εταιρεία Drone στον κόσμο στην μαύρη λίστα των ΗΠΑ
- Ειδικός αποκαλύπτει ποια είναι η ασφαλέστερη θέση στο αεροπλάνο
- Τα σκληρά μαθήματα για την Τουρκία από την ανοικοδόμηση της Ιαπωνίας μετά τον σεισμό του 2011
- Βόρεια Ιρλανδία: YouTuber κατηγορείται για φόνο εγκύου, έστησε ψεύτικο live stream για άλλοθι
- «Βασιλιάς» των πλανητών, μα και των φεγγαριών: Ο Δίας έχει τα πιο πολλά φεγγάρια στο Ηλιακό Σύστημα
- Τελευταία Νέα Huffington Post Greece
- Μεθεόρτια - Σημαιοφόροι, Χρήστος Αντωναρόπουλος
- ΗΠΑ: Τρυποκάρυδοι έκρυψαν 317 κιλά βελανίδια μέσα σε τοίχους σπιτιού - Απίστευτες εικόνες
- Βόρεια Ιρλανδία: YouTuber κατηγορείται για φόνο εγκύου, έστησε ψεύτικο live stream για άλλοθι
- Ιαπωνία: Γίββωνας που ζούσε μόνη σε κλουβί γέννησε μωρό. Το ερώτημα ήταν πώς έμεινε έγκυος.
- «Βασιλιάς» των πλανητών, μα και των φεγγαριών: Ο Δίας έχει τα πιο πολλά φεγγάρια στο Ηλιακό Σύστημα
- Ειδικός αποκαλύπτει ποια είναι η ασφαλέστερη θέση στο αεροπλάνο
- Η μεγαλύτερη εταιρεία Drone στον κόσμο στην μαύρη λίστα των ΗΠΑ
- Ο ισχυρότερος σεισμός στην ιστορία και ποιος ήταν ο μεγαλύτερος σε διάρκεια που καταγράφηκε ποτέ
- Τα σκληρά μαθήματα για την Τουρκία από την ανοικοδόμηση της Ιαπωνίας μετά τον σεισμό του 2011
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Ο Μπόρις Τζόνσον ψηφίζει… Καλάβρυτα
- Νέο μισθολόγιο στο Δημόσιο: Πόσο θα αυξηθούν οι μισθοί των δημοσίων υπαλλήλων
- Ουάσιγκτον: Η Ρωσία «πιθανόν» έχει χάσει «τα μισά» βαριά άρματα μάχης
- Μητέρα και τα τρία της παιδιά απεγκλωβίστηκαν μετά από 108 ώρες (BINTEO)
- Ο Ερντογάν στο Ρουβίκωνα
- Χτύπημα στην μεγάλη γέφυρα της Οδησσού: Για υποβρύχιο drone κάνουν λόγο οι Ουκρανοί
- Πάνω από 3.000 θέσεις εργασίας προσφέρουν 120 επιχειρήσεις - Ξεκινούν οι «Ημέρες Καριέρας» της ΔΥΠΑ στην Αθήνα
- Ο Πούτιν «έχασε τον ενεργειακό πόλεμο» από την Eυρώπη
- Βελτιωμένος καιρός με λίγες βροχές και λίγα χιόνια