Ο Φ. Κουτσαφτής μας ταξιδεύει στη «Ζάκρο» πριν την πρεμιέρα της νέας του ταινίας στο Λούβρο
«Zάκρος» είναι ο τίτλος του νέου ντοκιμαντέρ του Φίλιππου Κουτσαφτή και η πρώτη παγκόσμια προβολή θα γίνει στο Μουσείο του Λούβρου στις 25 Ιανουαρίου 2023. Είναι η τρίτη του ταινία μετά την «Αγέλαστο Πέτρα» και την «Αρκαδία Χαίρε» και για την ολοκλήρωσή της χρειάστηκαν 35 χρόνια.
«Η Ζάκρος είναι στο ανατολικό άκρο της Κρήτης ένας μικρός όρμος απίστευτης ομορφιάς. Εκεί το 1961 ανακαλύφθηκε το τέταρτο Μινωικό ανάκτορο. Μέχρι τότε υπήρχε η Κνωσός,
Ο κ. Φίλιππος Κουτσαφτής βρέθηκε εκεί το 1987 χάριν της γνωριμίας του με την κόρη του Νικολάου Πλάτωνα και αυτή ήταν η αρχή για ένα ταξίδι στο χρόνο κυριολεκτικά και φαντασιακά. Άλλωστε οι ταινίες του είναι χρονομηχανές στις οποίες κινητήριος δύναμη είναι η σχέση του δημιουργού τους με τον χρόνο και την μνήμη. Η επιμονή, η διαρκής επιστροφή στον τόπο εκείνο, ο κόπος, ο χρόνος που περνούσε, ωρίμαζαν την οπτική του και πάνω στο παλιό τού αποκαλύπτονταν καινούργιες καταστάσεις. Για χρόνια χρηματοδοτούσε μόνος του την όλη προσπάθεια και η ολοκλήρωσή της τελικά επιτεύχθηκε χάρη στη στήριξη μιας ελληνικής εταιρείας με διεθνή δράση, της Raycap.
«Και αυτή η ταινία, όπως και οι προηγούμενες, είναι στο ίδιος μήκος πραγμάτων, δηλαδή έχουμε την αρχαιολογία, την ιστορία, τη μνήμη, τον τόπο, τους ανθρώπους και όλο αυτό το σύνολο αρχαίο και σύγχρονο. Όμως δεν είναι ούτε μια ταινία αρχαιολογική, ούτε μια ταινία λαογραφική, είναι πολλά πράγματα μαζί και είναι αφορμές που δημιουργούν μια σκέψη για να αναπτύξει κανείς ένα βλέμμα, μια ευρύτερη οπτική που διαπραγματεύεται τον άνθρωπο, τον πολιτισμό, την μοίρα του...» σημειώνει ο Φίλιππος Κουτσαφτής.
- Γιατί το ανάκτορο της Ζάκρου;
«Αυτό το ανάκτορο εκτός του ότι οι ανασκαφές γινόντουσαν από Έλληνες, είχε και την εξής ιδιαιτερότητα, ότι βρέθηκε ασύλητο. Δηλαδή ο Μινωικός κόσμος τελειώνει γύρω στο 1450 π. Χ πιθανόν από φυσική καταστροφή, πιθανόν από ανθρωπογενή αίτια, αλλά στην περίπτωση της Ζάκρου οι άνθρωποι αυτοί φύγανε και δεν ξαναγυρίσανε με αποτέλεσμα ότι έβρισκαν στις ανασκαφές του 1961 και μετά ήταν οι τελευταίες εικόνες των ανθρώπων που αφήσανε πίσω τους, πριν από τρεισήμισι χιλιάδες χρόνια».
Ο Φίλιππος Κουτσαφτής είτε όταν αφηγείται στις ταινίες του, είτε όταν μιλά για κάτι που τον παθιάζει εκφέρει με απόλυτα φυσιολογικό τρόπο έναν λόγο ποιητικό, ήπιο και ταυτόχρονα συναρπαστικό. Χαρίζει τις εικόνες του σαν να δίνει την ψυχή του.
Η περιγραφή του Μινωικού πολιτισμού μας κάνει να κρατάμε την ανάσά μας για να μην μας ξεφύγει το ελάχιστο από την περιγραφή.
Τολμούμε να τον ρωτήσουμε εάν πιστεύει πως ο εδώ και χιλιετίες χαμένος Μινωικός πολιτισμός είναι η βάση του δυτικού μας πολιτισμού και ο φυτεμένος σπόρος στην ψυχή του ανθρώπου για να κοιτά διαρκώς τα αστέρια και το μέλλον.
«Ακριβέστατα» απαντά με ενθουσιασμό και εξηγεί: «Δεν το λέω μόνο εγώ αλλά και κείμενα ξένων ερευνητών. Ο Μινωικός κόσμος και πολιτισμός ήταν στο κέντρο της Ανατολικής Μεσογείου ανάμεσα σε πολύ μεγάλους πολιτισμούς οι οποίοι είχαν προηγηθεί του Μινωϊκού, όπως αυτός της Μεσοποταμίας, της Συροφοινίκης και κυρίως της Αιγύπτου. Οι Μινωίτες τους γνώριζαν πάρα πολύ καλά όλους αυτούς γιατί είχαν καταπληκτικό ναυτικό και καταπληκτικό εμπόριο. Τα δάνεια που πήραν από όλους αυτούς τους πολιτισμούς ήταν αυτά που οι ίδιοι θεωρούσαν ότι τους ενδιαφέρανε και φτιάξανε έναν κόσμο ο οποίος δεν είχε καμία σχέση ούτε με τον αιγυπτιακό, ούτε με κανέναν άλλον. Δεν μιμήθηκαν τίποτα στο επίπεδο της δομής μιας κοινωνίας.
Η κοινωνία δε που φτιάξανε έχει πάρα πολλά χαρακτηριστικά με το σήμερα. Θεωρείται ότι ο ευρωπαϊκός κόσμος είναι εξέλιξη του Μινωϊκού κόσμου θα λέγαμε με μια υπερβολή και τηρουμένων των αναλογιών, γιατί μεσολαβούν και τρεισήμισι χιλιάδες χρόνια.
Πρόκειται για μια κοινωνία ευνοούμενη, μια κοινωνία η οποία απολαμβάνει μια χαρά στη ζωή. Ο Πλάτων έλεγε ότι είναι ο πολιτισμός του χαριτωμένου. Βρίσκονται σε μια διαρκή κίνηση, λατρεύουν τη φύση, λατρεύουν τη γυναίκα η οποία έχει μια μεγάλη θέση μέσα στη ζωή, έχουν μια γραφή δική τους, έχουν πάρει βέβαια το δάνειο αλλά έφτιαξαν τη δική τους γραφή, που είναι η Γραμμική Α. Επίσης έχουν μια καταπληκτική, εξαιρετική τέχνη και επειδή η τέχνη είναι και ο καθρέπτης της κοινωνίας,βλέπει κανείς τον τρόπο που ζούσαν και καλλιεργούσαν και κάναν τέχνη με ένα καταπληκτικό τρόπο 16 αιώνες πριν το Χριστό».
Και οι άνθρωποι που ζουν σήμερα εκεί;
«Αν και είναι υπερβολή να κάνουμε τόσο άμεσες συγκρίσεις, μπορούμε να πούμε ότι και οι σημερινοί είναι αγρότες, ψαράδες, που ζουν στο ίδιο τοπίο, καλλιεργούν τον ίδιο τόπο έχουν τον ίδιο τρομερό μαΐστρο που φυσάει και σε ρίχνει κάτω και έχουν ένα απίστευτα έντονο φως. Είναι πάρα πολύ έντονος ο ήλιος. Σε αυτό τον ΄κόσμο ζούνε και αυτοί. Είναι ένας τόπος αρκετά απομονωμένος και για να φτάσεις από το Ηράκλειο χρειάζεσαι γεμάτες τέσσερις ώρες όπου όμως περνάς από ένα καταπληκτικό τοπίο με τεράστιες εναλλαγές από το ξερό, στο άγριο με βουνά και πέτρες. Είναι ένα ταξίδι που μέχρι να φτάσεις στη Ζάκρο σε βάζει σε μια διανοητική κατάσταση».
Είδαμε την αφίσα της ταινίας και σε αυτή προβάλλετε ένα πολύ λιτό αντικείμενο, ένα αρχαίο κύπελλο. Γιατί δεν βάλατε αυτό το τοπίο που εκθειάζετε;
.«Θεώρησα ότι το λιτό αντικείμενο δηλώνει περισσότερα πράγματα. Αυτός ο κόσμος ήταν εξαιρετικά εφευρετικός. Για να καταλάβετε, ο Μινωικός κόσμος είναι χοντρικά δύο περίοδοι γιατί έγινε μια προηγούμενη φυσική καταστροφή και ξαναχτίσανε τις πόλεις από την αρχή. Βέβαια όπως γράφει ο Ζέμπαλντ καμία αυτοκρατορία δεν έζησε περισσότερο από τρεις βελανιδιές και αυτός ο κόσμος γενικά έζησε πολύ λίγο, 500 χρόνια στο σύνολό του.
Στην τελευταία φάση που ήταν ένας αιώνας και κάτι, αυτοί οι άνθρωποι έφεραν στη μόδα ένα κυπελλάκι, το οποίο κατασκευάστηκε σε απίστευτες ποσότητες. Έχουν βρεθεί σήμερα πάνω από ένα εκατομμύρια τέτοια κυπελλάκια τα οποία τα χρησιμοποιούσαν για τα πάντα, από τελετουργίες μέχρι να τα κάνουν λύχνο ή να τα χρησιμοποιήσουν για να φάνε ή να πιουν το ποτό τους.
Στη τελευταία φάση, όταν γινόταν κάποια έντονη φυσική δραστηριότητα κάποιος άνθρωπος γέμισε ένα τέτοιο κυπελλάκι με ελιές και κατέβηκε τα σκαλοπάτια ενός πηγαδιού και το απόθεσε στον πυθμένα του για να εξευμενίσει τις χθόνιες θεότητες που πίστευε πως προξενούσαν τους σεισμούς. Αυτό το κυπελλάκι βρέθηκε το 1964 στις ανασκαφές έτσι ακριβώς όπως το αφήσανε με τις ελιές μέσα, επειδή ήταν πάντα σε σταθερές συνθήκες μέσα στον βούρκο.
Φανταστείτε ότι ήταν κάτι αντίστοιχο αυτού που κάνουμε πολλοί σήμερα όταν ανάβουμε ένα κεράκι για μια ευχή, για μια ικεσία. Έτσι έγινε και τότε. Στην ταινία έχω ένα κεφάλαιο που το αναπτύσσω όλο αυτό».
Και από το ελληνικό φως της Ζάκρου στην Ανατολική Μεσόγειο, στην Πόλη του Φωτός, στο Λούβρο...
«Και οι προηγούμενες ταινίες μου έκαναν πρεμιέρα εκεί. Αλλωστε, όπως λέει ο μύθος, ο Δίας, ο οποίος καθόταν εκεί στα ψηλά, είδε μια μέρα απέναντι στην Μικρασία μια πανέμορφη κόρη, τότε πήρε τη μορφή ενός ταύρου πήγε εκεί, την πλάνευσε, την έπεισε να ανέβει στη ράχη του και την έφερε στην Κρήτη. Αυτή η κόρη ήταν η Ευρώπη».
.ΠΡΙΝ ΦΥΓΕΤΕΖάκρος: H μινωική πολιτεία που έμεινε θαμμένη 3.500 χρόνιαΚουτσαφτής:«Πρέπει να διαπραγματευτούμε καλύτερα την ιστορία μας, να καταλάβουμε ότι η μνήμη είναι η περιουσία μας»- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Κατηγορίας Ειδήσεις
- Παραιτείται η πρωθυπουργός της Νέας Ζηλανδίας, Τζασίντα Αρντέρν – «Δεν έχω την ενέργεια για άλλα τέσσερα χρόνια»
- To κόλπο με τα παγάκια για να μην ξανασιδερώσεις ποτέ τα ρούχα
- Το δείπνο Τσούνη-Φλώρου, το ψηφοδέλτιο Επικρατείας της ΝΔ και η «αμερικανική έκπληξη» στο γραφείο του Α/ΓΕΝ
- Τουρκία: Άμεση και αυστηρή απάντηση διπλωματικών πηγών στον Τσαβούσογλου
- Κρήτη: Το Google Translate έσωσε 28χρονη που ξυλοκοπούσε ο σύντροφός της – «Βοηθήστε με» έγραψε σε εργαζόμενες σε καφετέρια
- Τέως βασιλιάς Κωνσταντίνος: Ποιος είναι ο σύντροφος της κούκλας εγγονής του
- Καιρός: Τριήμερη κακοκαιρία θα σαρώσει τη χώρα με χιόνια, καταιγίδες και κρύο
- Πάτρα: Γιος μέλους της 17Ν συνελήφθη για ληστείες - Βρέθηκαν όπλα και εκρηκτικά
- Survivor All Star: Αυτός ο παίκτης αποχώρησε - Σοκ και κλάματα στο συμβούλιο
- Ολοκληρώθηκε η συνάντηση Μπλίνκεν – Τσαβούσογλου: Ανοιχτοί δίαυλοι αλλά οι διαφωνίες παραμένουν
- Δημοφιλέστερες Ειδήσεις Huffington Post Greece
- Ο Ντόναλντ Τραμπ ζήτησε να επιστρέψει στο Facebook
- Ο Ισπανός «ιερέας του Tinder» με ρεκόρ προξενιών και 270 γάμους
- Αίγυπτος: Γιατί η χώρα ζητά από τους πολίτες της να τρώνε πόδια κοτόπουλου
- Το αίνιγμα της συντριβής του ελικοπτέρου με τον υπουργό Εσωτερικών της Ουκρανίας
- Ο Φ. Κουτσαφτής μας ταξιδεύει στη «Ζάκρο» πριν την πρεμιέρα της νέας του ταινίας στο Λούβρο
- Τουρκία: Τι μπορεί να ρίξει τον Ερντογάν από την εξουσία μετά από 20 χρόνια απόλυτης κυριαρχίας
- Ιταλία: Γιατί ο Ντενάρο δεν είναι το μεγάλο αφεντικό της Κόζα Νόστρα
- Τελευταία Νέα Huffington Post Greece
- Ο Φ. Κουτσαφτής μας ταξιδεύει στη «Ζάκρο» πριν την πρεμιέρα της νέας του ταινίας στο Λούβρο
- Ο Ισπανός «ιερέας του Tinder» με ρεκόρ προξενιών και 270 γάμους
- Αίγυπτος: Γιατί η χώρα ζητά από τους πολίτες της να τρώνε πόδια κοτόπουλου
- Ιταλία: Γιατί ο Ντενάρο δεν είναι το μεγάλο αφεντικό της Κόζα Νόστρα
- Τουρκία: Τι μπορεί να ρίξει τον Ερντογάν από την εξουσία μετά από 20 χρόνια απόλυτης κυριαρχίας
- Το αίνιγμα της συντριβής του ελικοπτέρου με τον υπουργό Εσωτερικών της Ουκρανίας
- Ο Ντόναλντ Τραμπ ζήτησε να επιστρέψει στο Facebook
- Στέιτ Ντιπάρτμεντ: Οι υπάρχουσες κυρώσεις του CAATSA δεν απαγορεύουν πώληση F-16 στην Τουρκία
- Πάτρα: Επτά συλλήψεις για ληστείες και κλοπές - Ποια η σχέση με τη 17Ν
- Θιβέτ: Τουλάχιστον οκτώ νεκροί από χιονοστιβάδα
- Τελευταία Νέα Κατηγορίας Ειδήσεις
- Telegraph: Γιατί πέφτουν τόσο συχνά τα αεροπλάνα στο Νεπάλ;
- Τσαβούσογλου: Όλα όσα είπε με τον Μπλίνκεν – Το διπλωματικό παιχνίδι για τα F-16 και τη διεύρυνση του ΝΑΤΟ
- Ψηφιακός μετασχηματισμός-πράσινη μετάβαση: Τι πρέπει να γνωρίζουν οι επιχειρήσεις
- Κοινή Δήλωση για Στρατηγικό Μηχανισμό ΗΠΑ-Τουρκίας με αναφορές σε Αν.Μεσόγειο
- Στέιτ Ντιπάρτμεντ- Τουρκία: Πώς οι κυρώσεις CAATSA επηρεάζουν την πώληση F-16
- Τροχαίο στον Κηφισό: O δρόμος γέμισε με πορτοκάλια - Προβλήματα στην κυκλοφορία
- Τουρκικές εκλογές: Σε ετοιμότητα για κρίση διαρκείας η Αθήνα - Τι θα γίνει με τα F-16
- Ζωγράφου: Νέα αναβολή σε δίκη για τα μέλη της συμμορίας της πανεπιστημιούπολης
- Η εορτή του Αγίου Αθανασίου στην Ιερά Μητρόπολη Αιτωλίας και Ακαρνανίας
- «Αστερίξ» με Ιμπραΐμοβιτς, «Εγκλημα» με Ιζαμπέλ Ιπέρ