Ο τρόπος σκέψης του Μηνά είναι η μεγαλύτερη παρακαταθήκη σε εμάς, τα παιδιά του

Ο σχεδιαστής κι αρχιτέκτονας, Μηνάς, με τους γιους του, Αρίωνα και Προμηθέα

Ηταν 30 χρονών την περίοδο της Χούντας όταν ο σχεδιαστής κοσμημάτων Μηνάς Σπυρίδης αποφάσισε να αφήσει την πατρίδα του και να αναζητήσει καλύτερη τύχη στη Νέα Υόρκη. Κάπως έτσι ξεκίνησε για τον νεαρό δημιουργό που ασχολούνταν με την παρασκευή κοσμημάτων από πρώτες ύλες, όπως ατόφιο χρυσάφι ή ασήμι, η εποχή της προσπάθειας για διεθνή καταξίωση σε έναν ανταγωνιστικό χώρο σε αχαρτογράφητα νερά. Δεν τα κατάφερε κι άσχημα. Οταν έφυγε από την ζωή τον Μάρτιο

του 2020 σε ηλικία 82 ετών είχε «προικοδοτήσει» τον οίκο του, μεταξύ άλλων, με καταστήματα εντός κι εκτός Αθήνας, με σειρά εκθέσεων των δημιουργημάτων του σε πόλεις όπως το Λονδίνο, η Νέα Υόρκη και το Παρίσι κ.α.

Η κληρονομιά του Minas έρχεται στο φως με αφορμή τη νέα σελίδα στην ιστορία του οίκου που επιχειρούν τα παιδιά του, με την παρουσίαση της νέας του συλλογής σε μια γιορτή όπου, όπως οι ίδιοι σημειώνουν, το design συναντάει τη φωτογραφία, η γλυπτική και το street art

«Minas unchained» είναι ο τίτλος της νέας συλλογής και καμπάνιας που εγκαινιάζεται την Παρασκευή 19 Μαΐου στα 2.500 τ.μ. της Πέτρινης Αποθήκης του ΟΛΠ, όπου η αλυσίδα η οποία ενώνει διαφορετικές γενιές βρίσκει εφαρμογή στη φωτογραφία μέσα από τη νέα καμπάνια, καθώς και στη street art από τα έργα 12 καλλιτεχνών οι οποίοι εμπνέονται από την παρακαταθήκη αυτή. 

Για το χθες, το σήμερα και το αύριο του οίκου αλλά και την σφραγίδα του ιδρυτή του, μιλά στην HuffPost ο γιος του, Μηνά, Αρίων Σπυρίδης:

Κώστας Κουρτάγιαρ

- Γιατί αποφασίσατε το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα να ανοίξετε μια νέα σελίδα στην ιστορία του οίκου Minas;

Πρόκειται για το επόμενο βήμα του σήμερα. Και βεβαίως, τα επόμενα βήματα του αύριο δρομολογούνται.

- Μιλήστε μας για το “Minas Unchained”, τη νέα συλλογή που υπογράφετε με τον αδερφό σας, Προμηθέα. Ποιο είναι το πνεύμα της, τι ακριβώς περιλαμβάνει, τι υλικά χρησιμοποιήσατε και σε ποιο κοινό απευθύνεται;

Η συλλογή που θα παρουσιαστεί στις 19 Μαΐου προέρχεται από το αρχείο των σχεδίων του Μηνά, τα οποία εμείς επιμεληθήκαμε. Αυτή η διαδικασία θα εξακολουθήσει να πραγματοποιείται, καθώς το αρχείο αυτό είναι ένας θησαυρός σχεδίων και ιδεών αλλά και μια από τις πηγές έμπνευσης νέων σχεδίων. Για πρώτη φορά, παρουσιάζεται μια αλυσίδα που αντικατοπτρίζει τη σχεδιαστική φιλοσοφία του οίκου: κάθε κρίκος είναι χειροποίητος και ενώνεται με τον επόμενο μέχρι να γίνουν αλυσίδα. Κόντρα στη βιοτεχνοποίηση των αλυσίδων που επιτάσσει την παραγωγή μαζικά μέσω μιας μηχανής, εμείς επιμένουμε στη δια χειρός κατασκευή. Για το λόγο αυτό, κάθε κρίκος συνδέεται με τον επόμενο, μέσω μιας διαδικασίας που πραγματοποιείται με το χέρι, ένας-ένας κρίκος.

Εκτός της αλυσίδας, στις 19 Μαΐου θα παρουσιαστούν και άλλα κοσμήματα, στη φιλοσοφία της αλυσίδας, αφού σκεπτόμενοι εκτός πλαισίου, αλυσιδα δεν αποτελούν μόνο οι κρίκοι αλλά κάθε κομμάτι που ενώνεται με ενα άλλο.

- Ποια ήταν η μεγαλύτερη πρόκληση για εσάς στη συνέχεια της δημιουργίας του πατέρα σας; Ποια ήταν η μεγαλύτερη δυσκολία και ποια η δυνατότερη έμπνευση;

Η μεγαλύτερη δυσκολία είναι να διατηρήσουμε την ίδια τη δομή του οίκου που δεν είναι άλλη από την τέχνη του σχεδίου. Το σχέδιο να εξακολουθήσει να αποτελεί τον πυρήνα μας και την έμπνευσή μας να δημιουργούμε κοσμήματα, έπιπλα, αντικείμενα. Ο τρόπος σκέψης του Μηνά, η ίδια του η προσωπικότητα, είναι η πιο δυνατή έμπνευσή μας, γιατί το μεγαλύτερο δώρο του ήταν να μας διδάξει όχι πώς να τον ακολουθούμε πιστά αλλά πώς να είμαστε ανθύπαρκτες καλλιτεχνικές προσωπικότητες.

- Σας απασχόλησε ποτέ το ενδεχόμενο της σύγκρισης με το έργο και την προσωπικότητα του Μηνά, ενός δημιουργού που άφησε έντονο το αποτύπωμά του στον χώρο στον οποίο εργάστηκε; 

Όχι δεν μας απασχόλησε ποτέ. Μεγαλώσαμε έχοντας την αυτοπεποίθηση της προσωπικής μας δημιουργίας.

Κώστας Κουρτάγιαρ

- Μιλήστε μας λίγο για την περιπετειώδη ζωή του πατέρα σας: Πως βρέθηκε σε ηλικία 30 ετών στη Νέα Υόρκη και πώς κατάφερε να «σταθεί» και να δημιουργήσει σε ένα τόσο δύσκολο, διεθνές ανταγωνιστικό περιβάλλον; 

Ηταν η περίοδος της Χούντας στην Ελλάδα, δουλειά δεν υπήρχε αλλά δεν θα την ήθελε κιόλας στην τότε κατάσταση και έφυγε για τη Νέα Υόρκη παίρνοντας ένα μεγάλο ρίσκο το οποίο κέρδισε με πάρα πολύ δουλειά και ταλέντο. Το πιο σημαντικό που χαρακτήρισε τη δουλειά του ήταν η ταυτότητα – ο Μηνάς είχε ταυτότητα και αυτό τον εδραίωσε στο διεθνές στερέωμα.

- Πότε και πώς έγινε η στροφή του στην αρχιτεκτονική; Πώς συνδέθηκε αυτό το κομμάτι της δημιουργίας του με την Μύκονο; 

Η αρχιτεκτονική ήταν η φυσική συνέχεια και εξέλιξη. Όταν σχεδιάζεις, αυτή είναι η προέκταση - το design και η αρχιτεκτονική είναι συγκοινωνούντα δοχεία. Ο Μηνάς ήταν εκεί από πριν το 1980 και το ένιωθε μαγικό αυτό το μέρος και έτσι έφτιαξε ένα σπίτι με ρίζες στην αισθητική του. Επίσης, σχεδίασε τα Astra αλλάζοντας ίσως όλη την αισθητική στα Ματογιάννια.

- Μιλήστε μας για  την δουλειά του Κώστα Κουτάγιαρ επί χρόνια συνεργάτης του οίκου, που φωτογραφίζει για την νέα καμπάνια του οίκου μοντέλα από την Ασία, τα οποία ταξίδεψαν ειδικά για την περίσταση από το Λονδίνο, το Παρίσι και τη Βαρκελώνη.

Η συνεργασία με τον Κώστα βασίζεται στην αμοιβαία εμπιστοσύνη. Τον αφήνουμε ελεύθερο να δημιουργήσει όπως και εμείς θέλουμε να δημιουργούμε ελεύθερα. Εκπέμπουμε στην ίδια συχνότητα. Ακόμη και σε πιο τολμηρές εκδοχές όπως ήταν αυτή η καμπάνια. Τη θέλαμε ακόμη πιο ανατρεπτική αλλά ένα βήμα τη φορά. Γενικά πάντα στις καμπάνιες μας θέλουμε κάτι διαφορετικό που για εμάς είναι ρεαλιστικό αλλά για το χώρο του κοσμήματος θεωρείται αντισυμβατικό.

- Πείτε μας επίσης και για την συνεργασία του οίκου με 12 Έλληνες street artists. Γιατί αποφασίσατε να συνεργαστείτε με street artists; Γιατί τους ζητήσετε να αποτυπώσουν σε ένα σκέιτ την ταυτότητα Minas, όπως εκείνοι την αντιλαμβάνονται και την αισθάνονται; 

Γνωρίζοντας πόσο δύσκολο είναι να είσαι νέος καλλιτέχνης στην Ελλάδα, γεννήθηκε η ιδέα της δημιουργίας μιας γκαλερί που θα εκπροσωπεί μόνο Έλληνες καλλιτέχνες. Υπό τις συνθήκες αυτές δημιουργήθηκε η dot galleries, η οποία δεν έχει φυσική παρουσία αλλά είναι μόνο ψηφιακή. Η γκαλερί φιλοξενεί μεταξύ άλλων και καλλιτέχνες που προέρχονται από την street art. Η τέχνη που αποτυπώνεται σε δημόσιο χώρο είναι αναμφισβήτητα ανεξάρτητη, ελεύθερη και ως τέτοια ταίριαζε απόλυτα με το minas unchained. Οι καλλιτέχνες αυτοί αφέθηκαν απόλυτα ελεύθεροι να δημιουργήσουν έργα τέχνης εμπνευσμένα από τον οίκο.

Κώστας Κουρτάγιαρ

 - Η δημιουργία γλυπτού μεγάλων διαστάσεων (εμπνευσμένο από το έργο του Μηνά) στην Πέτρινη Αποθήκη του ΟΛΠ είναι ένα σύμβολο και μια απόδειξη ότι η «ομπρέλα» της τέχνης μπορεί να ενώσει πολλές και διαφορετικές εκφράσεις δημιουργίας;

 Ασφαλώς – όλα όσα παρουσιάζονται στις 19 Μαΐου συντείνουν σε αυτό.

 - Τι ήταν αυτό που έκανε τον Μηνά Σπυρίδη διεθνή με  σειρά εκθέσεων των δημιουργημάτων του σε πόλεις όπως το Λονδίνο, το Παρίσι κι Νέα Υόρκη; 

Η μοναδικότητα των σχεδίων του.

 - Ποια η μεγαλύτερη παρακαταθήκη που αφήνει ο πατέρας σας στις επόμενες γενιές;

 Ο τρόπος σκέψης του.

Μηνάς Σπυρίδης

Info:

“Minas unchained”, Παρασκευή, 19 Μαΐου στην Πέτρινη Αποθήκη του ΟΛΠ
Η έκθεση είναι για ένα μόνο βράδυ.
Press and Early access 20:00
Γενική είσοδος 21:00

ΠΡΙΝ ΦΥΓΕΤΕ...Ανακαλύφθηκε το αρχαιότερο στην Ευρώπη κρεμαστό κόσμημα 41.500 ετώνΤο δαχτυλίδι με τα αμέτρητα διαμάντια μπήκε στα Ρεκόρ ΓκίνεςVLOG: Το «κόσμημα» της Σιγκαπούρης που κόστισε 1,3 δισ.
Keywords
Τυχαία Θέματα
Μηνά,mina